قیف فروش چیست و چطور یک قیف فروش برای کسب و کار بسازیم؟

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱۶ فروردین, ۱۴۰۲
آخرین بروزرسانی: ۴ دی, ۱۴۰۲
قیف فروش

شاید تا الان میلیون‌ها بار شنیده باشید که اگر می‌خواهید یک کسب و کار موفق داشته باشید، به یک قیف فروش نیاز دارید. فقط یک مشکل وجود دارد شما فقط تصویر مبهمی از چیستی قیف فروش دارید و کوچکترین ایده ای برای ساخت آن ندارید.

قیف فروش همان مراحل مختلفی است که مشتری طی می‌کند تا سرانجام تصمیم بگیرد از شما خرید کند. پنج مرحله اصلی قیف فروش عبارتند از آگاهی، علاقه، میل، عمل و وفاداری. به منظور ساختن یک قیف فروش برای کسب و کار خود باید رفتار مخاطب را تحلیل، توجه مخاطب را جذب و چیز باارزشی را به او ارئه دهید. سپس مکانی (مجازی یا فیزیکی) برای مراجعه مخاطب تعیین کنید و تلاش کنید که میل به خرید را در او تقویت نمایید. حال قرارداد معامله بسته و ارتباط خود را با مشتری حفظ نمایید. در پایان قیف فروش خود را ارزیابی و بهینه نمایید.

در این مقاله از سری مقالات آموزش فروش آکادمی بازار ما به مفهوم قیف فروش (Sales funnel) می پردازیم و شما را با هر یک از مراحل قیف فروش آشنا می کنیم و نمونه‌های واضحی از هر مرحله به شما ارائه می‌دهیم. شما پس از خواندن این مقاله می توانید به سادگی برای خود یا تیم تان یک قیف فروش یا بازاریابی داشته باشید. پس با ما همراه باشید.

پخش ویدیو
کتاب نقشه فروش
کتاب نقشه فروش

فهرست مطالب

قیف فروش (Sales Funnel) چیست؟

به بیان ساده، قیف فروش (Sales Funnel) یک مفهوم بازاریابی است که مراحل مختلفی که مشتری شما طی می‌کند تا سرانجام تصمیم به خرید از شما بگیرد، را نشان می‌دهد. مسلما یک کاربر با اولین برخورد با کسب و کار قصد خرید ندارد، باید مراحل مختلفی طی شود تا در نهایت کاربر (بازدید کننده) تصمیم به خرید بگیرد و به مشتری تبدیل شود. به این مراحل قیف فروش یا قیف بازاریابی می گویند.

در اینجا یک اینفوگرافی وجود دارد که مراحل اصلی قیف فروش را ترسیم می کند.

قیف فروش (Sales Funnel)

همانطور که می بینید، قیف از بالا به پایین کوچک می‌شود، این نشان دهنده این واقعیت است که بسیاری از مشتریان شما در ابتدا به پیشنهادات و محصولات شما علاقه مند می‌شوند، اما تنها درصد کمی از آن‌ها در واقع به مشتریان واقعی تبدیل می‌شوند.

فروشندگان از قیف فروش استفاده می‌کنند تا متوجه شوند مشتریان در کجای فرآیند خرید قرار دارند. این قیف، هدف قرار دادن مشتریانی را که در فرآیند تصمیم‌گیری هستند آسان‌تر می‌کند.

قیف فروش همچنین به فیلتر کردن مشتریان بالقوه کمتر کمک می‌کند. این به شما امکان می‌دهد تلاش خود را بر روی کسانی متمرکز کنید که شانس خوبی برای تبدیل شدن به مشتریان واقعی دارند و با بررسی قیف فروش خود، می‌توانید تلاش‌های فروش و بازاریابی خود را بهینه کنید.

به صورت کلی یک قیف فروش از سه بخش تشکیل شده است: بالای قیف، میانه قیف و پایین قیف.

  • بالای قیف، بازاریابی است که مشتریان بالقوه‌ را به سمت کسب‌ و کار شما جذب می‌کند (به عنوان مثال، تبلیغات در ویترین فروشگاه فیزیکی یا صفحه فرود وب سایت شما).
  • وسط قیف شامل تمام بخش‌های فرآیند فروش شما قبل از فروش می‌شود (به عنوان مثال، افرادی که در فروشگاه شما لباس‌هایی را امتحان می‌کنند، یا بازدیدکنندگان وب‌سایت که در مورد مزایای محصولات شما می‌خوانند).
  • پایین قیف خرید نهایی است (به عنوان مثال، مشتریانی که هزینه لباس را پرداخت می کنند، یا مشتریان وب سایت اطلاعات کارت اعتباری خود را برای تکمیل خرید وارد می کنند).

5 مرحله اصلی قیف فروش

مراحل اصلی قیف فروش

پنج مرحله قیف فروش عبارتند از:

1. آگاهی (Awareness)

قیف فروش زمانی شروع می شود که شخصی برای اولین بار از شرکت، محصول یا خدمات شما آگاه شود. این مرحله عریض‌ترین بخش قیف است. مشتری بالقوه ممکن است اولین باری باشد که از وب سایت شما بازدید می‌کند، پست شبکه اجتماعی شما را می‌خواند یا از مشتری یا دنبال کننده دیگری در مورد شما می‌شنود.

ممکن است فرد متوجه نشود که مشکلی دارد که نیاز به حل دارد. با این حال، همانطور که از این مرحله عبور می‌کند، مشکل را کشف می‌کند و راه‌حل‌های ممکن را یاد می‌گیرد. این زمانی است که شما روی آگاه کردن مشتریان احتمالی تمرکز می‌کنید که محصولات یا خدماتی برای حل آن مشکل دارید.

در اینجا راه هایی برای ایجاد آگاهی در مورد برند شما وجود دارد:

  • وب سایت شرکت
  • پست های رسانه های اجتماعی
  • بهینه سازی موتور جستجو (SEO)
  • تبلیغات چاپی و رادیویی
  • اینفوگرافیک
  • رویدادهای حضوری یا آنلاین

2. علاقه (Interest)

هنگامی که یک فرد از برند شما آگاه شد، مرحله بعدی قیف فروش این است که از پیشنهادات شما مطلع شود. افزایش علاقه آن‌ها ممکن است با محتوای آنلاین که موضوعات مرتبط با پیشنهاد کسب و کار شما را توصیف می‌کند شروع شود.

در این مرحله، آن‌ها با انجام اقداماتی مانند دنبال کردن شما در شبکه‌های اجتماعی، اشتراک در لیست ایمیل شما، پرسیدن سوال یا ارسال پیام‌های مستقیم، به سمت مشتریان احتمالی می روند.

در اینجا چند راه وجود دارد که می توانید محصول خود را در مرحله علاقه تبلیغ کنید:

  • کمپین‌های ایمیلی
  • پست‌های وبلاگ
  • حساب‌های رسانه‌های اجتماعی
  • هدف گذاری مجدد کمپین ها
علاقه از مراحل قیف فروش

در این مرحله هدف این است که با مشتریان بالقوه خود رابطه و اعتماد ایجاد کنید تا آن‌ها علاقه مند به اشتراک در لیست ایمیل یا وبلاگ شما باشند.

3. میل (Intent)

در این مرحله، مشتریان بالقوه فعالانه به دنبال راه حلی هستند که به بهترین وجه بودجه، نیازهای آن‌ها را برآورده کند. آن‌ها ممکن است در مورد چندین محصول یا پیشنهاد تحقیق کنند. هدف شما این است که با بهترین پاسخ به مشکل آن‌ها خود را متمایز کنید.

شما می‌خواهید در این مرحله از قیف اعتماد و ارتباط با مشتریان بالقوه ایجاد کنید. بررسی‌ها و توصیفات محصول می‌تواند ارزش راه‌حل شما و نحوه کمک به مشتریان قبلی را در حل مسائل مشابه نشان دهد. به خریدار احتمالی در مورد پیشنهادات، قیمت و بسته بندی خود اطلاع دهید تا بتوانند تصمیم خرید آگاهانه ای اتخاذ کنند.

برای انجام این کار، از عناصر جلب توجه بیشتری مانند عکس‌های عالی از محصول، فیلم‌ها و توضیحات فریبنده استفاده کنید. می‌توانید با اینفلوئنسرهای شبکه های اجتماعی همکاری کنید تا به تبلیغ برند یا محصول خود کمک کنید.

فراتر از صفحات محصول خود، می‌توانید با ایجاد وبلاگ‌هایی با محتوای مفید، ارائه ارسال رایگان یا ارائه پیشنهادهای تبلیغاتی سخاوتمندانه تمایل خود را افزایش دهید. در نهایت، هدف برای این مرحله متقاعد کردن مشتری بالقوه است که نه تنها به محصول نیاز دارد، بلکه به طور خاص محصول شرکت شما نیاز او را برطرف می‌کند.

4. عمل (Action)

مرحله عمل قیف فروش زمانی است که یک مشتری بالقوه تصمیم به خرید می‌گیرد. اولویت شما اکنون این است که انتظارات و نیازهای مشتری جدید را با موفقیت برآورده کند. برای انجام این کار، می‌توانید پشتیبانی یا مطالب آموزشی بیشتری را در مورد محصول خود ارائه دهید.

کمک به مشتریان بالقوه در یادگیری نحوه استفاده صحیح یا موثر از محصول شما به آن‌ها احساس ارزش بیشتری می دهد و رضایت آنها را از خریدشان افزایش می دهد.

در این مرحله از قیف فروش مشتری بالقوه با خرید محصول یا خدمات شما به مشتری تبدیل می‌شود (یا تصمیم می‌گیرد بدون خرید آن را ترک کند). شاید فکر کنید فروش مرحله نهایی است، اما این روند هرگز به پایان نمی‌رسد. هدف شما تمرکز بر حفظ رضایت مشتری است تا مشتری خریدهای مداوم یا آتی انجام دهد.

پادکست - ترفندهای عملی افزایش فروش

5. وفاداری (loyalty)

وفاداری مشتری که به عنوان تعامل مجدد یا حفظ نیز شناخته می شود، بر تبدیل مشتری به خریدار تکراری تمرکز دارد. حفظ مشتری یکی از اجزای کلیدی یک استراتژی فروش موثر است زیرا هزینه یافتن مشتریان بالقوه جدید را کاهش می‌دهد. تا زمانی که مشتریان از خدمات شما راضی هستند و همچنان به پیشنهاد شما نیاز دارند، ممکن است به خرید ادامه دهند.

محتوای شما باید به ایجاد وفاداری مشتری کمک کند. به عنوان مثال، از مشتری برای خرید تشکر کنید، از او بخواهید بازخورد ارائه کند، پشتیبانی پس از خرید ارائه دهد، از او دعوت کنید تا در خبرنامه شما ثبت نام کند.

اجرای استراتژی های حفظ مشتریان را نیز بیشتر راضی نگه می‌دارد و ممکن است آنها را به حامیان برند تبدیل کند. رضایت مشتری نیز چیزی است که بازاریابی دهان به دهان را هدایت می‌کند.

شما می توانید با شرکت در دوره مشتری مداری آکادمی بازار اطلاعات بیشتری در ارتباط با مشتری مداری کسب کنید.

چرا اجرای قیف فروش برای کسب و کار‌ها مهم است؟

96 درصد از بازدید کنندگانی که برای اولین بار از یک محصول بازدید می‌کنند، آماده خرید آن نیستند و به همین دلیل، 79 درصد از بازاریابی‌ها هرگز منجر به فروش نمی‌شود به همین خاطر است که اجرای کامل و صحیح یک قیف فروش از اهمیت بالایی برخوردار است. (منبع)

چرا اجرای قیف فروش برای کسب و کار‌ها مهم است؟

از جمله دلایل اهمیت وجود قیف فروش برای کسب و کارها میتوان به مواد زیر اشاره کرد:

●     قیف فروش مشتری ایجاد می‌کند

هدف قیف فروش این است که مخاطبان هدف کسب و کار را جذب کند و اعضا را طی یک سری مراحل حرکت دهد که در نهایت منجر به تبدیل شدن آن‌ها به مشتری شود، ترغیب مشتری به خرید کالا یا خدمات. هدف از قیف فروش این است که مخاطبان هدف کسب و کار را جذب کند و اعضا را طی یک سری مراحل حرکت دهد که در نهایت منجر به تبدیل شدن آن‌ها به مشتری شود.

●      تبدیل مشتری به یک بازاریاب

یک قیف فروش علاوه بر به دست آوردن یک مخاطب هدف پایه و گروهی از مشتریان، مشتریان راضی را نیز ترغیب می‌کند تا بالقوه‌های دیگری را که قبلاً در بین مخاطبان هدف اصلی قرار نمی‌گرفتند، ترغیب به خرید از محصولات شما می‌کند.

بیشتر بخوانید: ترغیب مشتری به خرید کالا یا خدمات؛ چگونه مشتری را راضی به خرید کنیم

●       بررسی روند فروش

یک قیف بازاریابی سازمان ها را قادر می‌سازد تا ببینند که هر مرحله از فرآیند فروش چقدر خوب کار می‌کند و در صورت نیاز تغییراتی را در قیف فروش خود ایجاد کنند. این به استفاده کارآمد از زمان و منابع فروش کمک می‌کند. کنترل و بررسی مشتریان از طریق قیف فروش در حفظ منابع با ارزشی مانند زمان به شما کمک می‌کند.

●       تلاش ها را متمرکز می‌کند

یک قیف بازاریابی ، تمرکز کسب و کار را به گروه خاصی از مشتریان بالقوه محدود می‌کند. این کار دسترسی به اعضای مخاطب هدف و تبدیل آن‌ها به مشتریان را با رسیدن به انتهای قیف آسان تر می‌کند.

استاد احمد محمدی
صف فروش خود را از مشتری پر کنید. همیشه افراد بیشتری نسبت به زمانی که دارید برای ملاقات در صف نگه دارید.
دکتر احمد محمدی

مثالی از کاربرد قیف فروش

تصور کنید که صاحب یک فروشگاه اینترنتی هستید که تابلوهای قدیمی میفروشد. شما می‌دانید که مخاطبان هدف شما مردان و زنان بین ۲۵ تا ۶۵ سال هستند که زمان زیادی را مثلا در فیسبوک می‌گذرانند.

به همین دلیل شما یک تبلیغ فیسبوک فوق العاده اجرا می کنید، که ترافیک را به یک صفحه فرود هدایت می کند. در صفحه، از مشتری بالقوه خود می‌خواهید در ازای دریافت یک لید (مثل یک آموزش رایگان)، در لیست ایمیل شما ثبت نام کند. خیلی ساده، درست است؟

اکنون مشتریان بالقوه،شما از طریق قیف حرکت می‌کنند.

در طی چند هفته آینده، محتوایی را ارسال می‌کنید تا به مشترکین خود درباره تابلو‌های قدیمی آموزش (محصول شما) دهید، به مصرف‌کنندگان کمک کنید تا بفهمند چگونه این تابلوها را آویزان کنند.

در پایان ایمیل خود، یک کد تخفیف 10 درصدی از کل قیمت سفارش اول هر مشتری ارائه دهید. شما به هدف خود رسیدید! و یک قیف فروش (Sales Funnel) را  به درستی اجرا کردید. حالا شما محصول خود را به شکل دیوانه واری می‌فروشید!

در مرحله بعد، همان مشتریان را به یک لیست ایمیل جدید اضافه می‌کنید. شما این فرآیند را از نو شروع می‌کنید، اما با محتوای متفاوت. برای دیوارهای گالری به آنها ایده بدهید، در مورد نحوه مراقبت از تابلوهایشان به آن‌ها توصیه کنید و تابلوهایی را به عنوان هدیه پیشنهاد دهید، درواقع شما از آنها می‌خواهید که برای اطلاعات بیشتر برگردند.

  • آگاهی: شما یک تبلیغ فیس بوک ایجاد کردید تا افراد را به وب سایت خود هدایت کنید.
  • علاقه: شما چیزی ارزشمند (لید مگنت) در ازای اطلاعات ایمیل و یا شماره تماس آن‌ها ارائه می‌دهید.
  • تصمیم: محتوای شما به مخاطبان شما اطلاع می‌دهد و آن‌ها را برای خرید آماده می‌کند.
  • اقدام: شما کوپنی ارائه می‌دهید که مشتریان بالقوه شما نمی‌توانند در برابر آن مقاومت کنند، سپس بازاریابی را دوباره برای آنها شروع می‌کنید تا مشتریان خود را حفظ کنید.

قیف فروش در بازاریابی دیجیتال

قیف فروش در بازاریابی دیجیتال یک موضوع مهم در فرآیند تبدیل مخاطبین به مشتریان به حساب می‌آید که هدف اصلی آن تشویق و هدایت مخاطبان به خرید نهایی است. مراحل قیف فروش در بازاریابی دیجیتال شامل مراحل زیر است:

  1. آگاهی: اولین مرحله در قیف فروش بازاریابی دیجیتال ایجاد آگاهی است. هدف اصلی این مرحله، جلب توجه مخاطبان و آشنایی آن‌ها با محصول یا خدمت شماست. برای رسیدن به این هدف استفاده از تبلیغات آنلاین، محتواهای ارزشمند، ویدئوها، پست‌های رسانه‌های اجتماعی و مقالات می‌تواند مفید باشد.
  2. علاقه: در این مرحله مخاطب آگاهانه به محصول یا خدمت شما علاقه‌مند شده و مایل است اطلاعات بیشتری بدست آورد. اینجاست که شما باید با ارائه محتواهای مفید و جذاب، نظر مشتریان را بیشتر جلب کرده حس کنجکاوی مشتری نسبت به محصول را برانگیزید. این مرحله می‌تواند با ارائه مقالات تخصصی، ویدئوهای آموزشی، فرم‌های ثبت ‌نام یا حتی پیگیری‌های ایمیلی انجام شود.
  3. میل: مرحله میل در قیف بازاریابی دیجیتال، مرحله‌ای است که مخاطب به دنبال جزئیات محصول و یا خدمات است. بنابراین شما باید با ارائه مطالب تفصیلی، مقایسه با رقبا، نظرات مشتریان و مطالب مرتبط آن‌ها را از این مرحله عبور داده و به تصمیم‌گیری برسانید.
  4. تصمیم گیری: در این مرحله مخاطب به اندازه کافی اطلاعات جمع‌آوری کرده و در مورد تصمیم به خرید فکر می‌کند. ارائه اطلاعات در مورد گزینه‌های قیمت، بسته‌های مختلف، تخفیف‌ها و تضمین‌ها می‌تواند در نتیجه مثبت تصمیم موثر باشد.
  5. عمل: در مرحله عمل، مشتری تصمیم خود را گرفته و اقدام به خرید می‌کند. به این معنا که مشتری پرداخت را انجام داده و فرآیند خرید را تکمیل می کند.
  6. وفاداری (ارتقا): مرحله ارتقا مربوط به مراحل پس از خرید است. اگر مشتری از خرید خود راضی باشد، مشتریان را ترغیب به اشتراک گذاری تجربیات خود از محصول یا خدمت شما می‌کند. نظرات مثبت، نشانه‌گذاری در رسانه‌های اجتماعی، معرفی به دیگران و ایجاد ارتباط مستمر با مشتریان پس از خرید به این مرحله تعلق دارد.

چگونه یک قیف فروش بسازیم؟

چگونه یک قیف فروش بسازیم

همانطور که قبلا اشاره شد ایجاد یک قیف فروش برای انتقال مشتریان بالقوه از اولین برخورد مشتری با برند شما به فروش نهایی ضروری است. سپس می‌توانید سطح رفتار و تعامل را در هر مرحله دنبال کنید تا ببینید مشتری بالقوه در کجای قیف فروش قرار دارد و تعیین کنید که قیف فروش شما چقدر خوب کار می‌کند.

راه های زیادی برای ایجاد قیف فروش (Marketing Funnel) وجود دارد و مشاغل و صنایع مختلف انواع قیف فروش مخصوص به خود را دارند. این مراحل را برای ایجاد یک قیف فروش برای کسب و کار خود دنبال کنید:

● رفتار مخاطب را تحلیل کنید.

رفتار مخاطب هدف خود را بررسی کنید افرادی که تا انتهای  قیف آمده اند مشتریان بالقوه ای هستند که نیاز به محصول شما دارند در نتیجه تحلیل رفتار آنها بسیار به شما کمک می‌کند.

برای یک تجارت مبتنی بر وب، این ممکن است به معنای تجزیه و تحلیل معیارهایی در مورد نحوه استفاده مشتریان بالقوه از سایت باشد، از جمله اینکه چه چیزی محبوب‌تر است و نرخ پرش که نشان‌دهنده مدت زمانی است که آن‌ها در صفحات وب کسب و کار هستند.

● جلب توجه مخاطب.

باید چیزی وجود داشته باشد که در ابتدا مخاطب را به داخل قیف بکشاند. این ممکن است شامل محتواهای غنی مانند اینفوگرافیک‌ها و فیلم ها یا تبلیغات باشد.

● چیزی با ارزش ارائه دهید.

برای اینکه مشتری راغب باشد تا آدرس ایمیل خود را به شما بدهد، باید در ازای آن چیزی به آن‌ها بدهید. به عنوان مثال، ممکن است یک کتاب الکترونیکی یا یک آموزش رایگان آنها را ترغیب کند تا راه ارتباطی با شما داشته باشند.

● مخاطب را به صفحه‌ای هدایت کنید.

وقتی توجه آن‌ها جلب شد، مشتریان بالقوه به جایی برای رفتن نیاز دارند. صفحه فرود اغلب اولین فرصت برای مشتریان احتمالی است تا در مورد کسب و کار شما و محصولات و خدمات آن اطلاعات کسب کنند. کاربران به روش‌های مختلف به صفحه فرود شما می رسند.

آن‌ها ممکن است روی یک تبلیغ یا لینکی در یک صفحه شبکه اجتماعی کلیک کنند، یک کتاب الکترونیکی دانلود کنند یا برای یک وبینار ثبت نام کنند. صفحه فرود شما باید به وضوح شرکت شما و مزایای منحصر به فرد محصول یا خدمات شما را توصیف کند.

صفحه فرود ممکن است تنها فرصت شما برای تحت تاثیر قرار دادن مشتریان بالقوه باشد، بنابراین باید قوی و قانع کننده باشد. همچنین باید شامل راهی برای گرفتن اطلاعات تماس مشتری بالقوه باشد تا بتوانید به انتقال ارزش خود به آن‌ها ادامه دهید.

● چشم انداز را پرورش دهید.

اکنون که مشتری بالقوه به اندازه کافی برای ارائه آدرس ایمیل خود علاقه نشان داده است، برای او محتوایی ارسال کنید که آن‌ها را مدام درگیر محصولات و خدمات شما می‌کند.

شما می خواهید به طور منظم (یک یا دو بار در هفته) با آن‌ها در تماس باشید، اما نه آنقدر مکرر که حوصله آن‌ها سر برود یا آنقدر دیر که شما را فراموش کنند. اطمینان حاصل کنید که محتوا نیازهای کلیدی آن‌ها را برآورده می‌کند.

● معامله را ببندید.

بهترین پیشنهاد خود را، پیشنهادی که نادیده گرفتن یا رد کردن آن برای مشتری بالقوه دشوار است برای بستن معامله ارائه دهید. به عنوان مثال، می توانید یک نمایش محصول، یک آزمایش رایگان یا یک کد تخفیف ویژه ارائه دهید.

● روند را ادامه دهید.

در این مرحله از قیف فروش، مشتری بالقوه یا مشتری شده است یا تصمیم گرفته است که خرید نکند. در هر صورت، باید به روند ارتباط و ایجاد رابطه ادامه دهید.

اگر مشتری بالقوه مشتری شد، با آموزش آن‌ها در مورد محصولات یا خدمات خود، درگیر کردن منظم آن‌ها برای ایجاد وفاداری و ارائه خدمات عالی برای حفظ آن‌ها به عنوان مشتریان ارزشمند، به ایجاد رابطه ادامه دهید.

اگر مشتری خریدی انجام نداده، از طریق ایمیل های معمولی با آن‌ها در تماس باشید.

● قیف فروش خود را بهینه کنید.

حتی اگر یک قیف فروش ایجاد کرده اید، به این معنا نیست که کار شما تمام شده است. شما باید به طور مداوم به دنبال راه‌هایی برای بهبود و بهینه‌سازی قیف فروش خود باشید و مشخص کنید که در کجا از دست می‌دهید. هر پیشنهادی را در مرحله عمل قیف فروش خود آزمایش کنید.

نتایج پیشنهادات مختلف را مقایسه کنید (به عنوان مثال، ارسال رایگان در مقابل تخفیف). اگر یک پیشنهاد نتایج بسیار بهتری نسبت به دیگری داشت، روی استفاده از آن پیشنهاد برای جذب مشتریان بالقوه تمرکز کنید و ببینید آیا می‌توانید آن را بهبود ببخشید یا خیر. سعی کنید با همکاری با گروهتان راه‌های بیشتر و خلاقانه تری برای جذب مشتری پیدا کنید.

در مقاله بهترین ایده های جذب مشتری بیشتر در ارتباط با راه‌های جذب مشتری صحبت کردیم. 

نرخ حفظ مشتری خود را دنبال کنید. تعیین کنید که مشتریان چند وقت یکبار برای خرید محصولات یا خدمات شما برمی گردند. آیا مشتریان بیش از یک بار برمی گردند و آیا محصولات یا خدمات دیگری را می خرند؟ ردیابی کنید که آن‌ها چند بار دیگران را به شرکت شما ارجاع می دهند.

به صورت خلاصه می توان گفت برای ساخت یک قیف فروش ، یک صفحه فرود ایجاد کنید و از محتوای دیجیتال برای هدایت کاربران به وب سایت خود استفاده کنید. سپس، اطلاعات تماس آن‌ها را به دست آورید تا به طور مداوم در طول سفر خریدشان برای آن‌ها بازاریابی کنید.

معیارهای سنجش قیف فروش

شرکت ها از معیارهای مختلفی برای تجزیه و تحلیل و امتیازدهی مشتریان بالقوه در طول چرخه فروش استفاده می کنند تا موفقیت تیم های فروش خود را ارزیابی کنند.

نمونه هایی از معیارهای مدیریت منجر به درآمد شامل موارد زیر است:

میانگین ارزش سفارش

این نشان می دهد که به طور متوسط با هر سفارش یا خرید چقدر درآمد ایجاد می‌شود. این مهم است زیرا نشان می‌دهد که یک مشتری متوسط چقدر ارزشمند است.

ارزش طول عمر مشتری

این مقدار ارزش هر فرصت فروش در قیف را مشخص می‌کند. در مقاله ارزش طول عمر مشتری(CLV) می‌توانید اطلاعات بیشتر کسب کنید.

نرخ تبدیل

این تعداد تبدیل مشتری تقسیم بر تعداد کل بازدیدکنندگان سایت یا کسانی است که بدون اینکه هنوز مشتری شوند با محصول یا خدمات کسب و کار درگیر شده اند. این درصد مشتریان بالقوه‌ای هستند که به مشتری تبدیل می شوند.

نرخ جریان

نرخ جریان بهینه، میانگین مدت زمانی است که در هر مرحله از قیف وجود دارد. کل درآمد این مقدار کل درآمد حاصل از فروش در یک دوره معین است. این معیار خوبی برای کارایی کلی فروش است.

درصد پیروزی

 این درصد بسته شدن معامله تقسیم بر تعداد کل معاملات است.

نتیجه گیری

هر چرخه فروشی می‌تواند و باید با قیف فروش خودکار و کارآمدتر شود. قیف‌های فروش مخاطبان شما را از طریق فرآیند تصمیم‌گیری و یادگیری هدایت می‌کنند و منجر به تبدیل شدن آن‌ها به مشتریان دائم آن‌ها می‌شوند. قیف های بازاریابی به شما کمک می‌کنند تا مشتریان بالقوه را در هر مرحله از خرید راهنمایی کنید.

کلید یک قیف فروش موثر، درک مشتریانتان است. ترکیب بینش‌های کمی و کیفی با استفاده از ابزارها و نکاتی که در بالا توضیح دادیم به شما کمک می‌کند قیف بهتری بسازید که نیازهای منحصر به فرد مشتریان شما را بیان می‌کند.

5/5 - (26 امتیاز)

سوالات متداول

به بیان ساده، قیف فروش (Marketing Funnel) یک مفهوم بازاریابی است که مراحل مختلفی، که مشتری شما طی می‌کند تا سرانجام تصمیم به خرید از شما بگیرد، را نشان می‌دهد.
مراحل اصلی قیف فروش عبارتند از : آگاهی، علاقه، میل و عمل (اقدام)
●رفتار مخاطب را تحلیل کنید. ●جلب توجه مخاطب. ●چیزی با ارزش ارائه دهید. ●مخاطب را به صفحه‌ای هدایت کنید. ●چشم انداز را پرورش دهید. ●معامله را ببندید. ●روند را ادامه دهید. ●قیف فروش خود را بهینه کنید.
درسنامه آموزش فروش

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

6 پاسخ

  1. سلام.‌برای مشتریهایی که از محصول اگاهی دارند ایا نیاز هست که برای ایجاد قیف فروش، دوباره به مشتری اگاهی بدهیم یا خیر؟ بنظرم حرف تکراری ممکن است برایش خسته کننده باشد!

    1. سلام صدری گرامی ،
      بررسی کنید تعداد مشتریانی که وارد مغازه می شند ،
      سوال می پرسند ،
      به موضوع قیمت می رسید و در نهایت خرید می کنند .
      از این اطلاعات می تونید قیف فروش رو بدست بیارید .

  2. من چندتایی از مقاله های شما را خوندم. به نظرتون میتونیم بگیم مرحله آگاهی تو قیف فروش همون مرحله مشتری یابی تو چرخه فروش ؟

    1. سلام دوست گرامی
      منظور از آگاهی ، می تونه به مفاهیم بازاریابی ، برندینگ و حتی فروش ارتباط داشته باشه .
      آگاهی به نوعی هم به مفهوم مشتری یابی ارتباط دارد و هم به ذهنیت سازی مشتریان از برند محصول و شرکت .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی