همکاری در فروش چیست؟ برترین ایده های همکاری در فروش

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱ بهمن, ۱۴۰۰
آخرین بروزرسانی: ۲۵ تیر, ۱۴۰۲
ایده های همکاری در فروش

کارآفرینان هوشمند که در دنیای تجارت الکترونیک، کسب و کاری را اداره می­کنند، همواره به فکر روش­های جدید افزایش درآمد و یافتن یک جریان درآمدی جایگزین هستند. البته منظور ما راه‌اندازی یک کسب ‌وکار دوم نیست، بلکه هدف یافتن راه‌هایی برای ارتقا و رشد کسب ‌و کار فعلی شما است.

پخش ویدیو
کتاب نقشه فروش
کتاب نقشه فروش

فهرست مطالب

اگر تاکنون به همکاری در فروش برای کسب درآمد فکر نکرده­ اید، وقت آن رسیده است که با این جریان درآمدی سود آور آشنا شوید. در این مطلب قصد داریم برترین ایده های همکاری در فروش برای کسب و کار را با شما در میان بگذاریم.

همکاری در فروش یا Affiliate Marketing چیست؟

همکاری در فروش

همکاری در فروش به زبان ساده کسب کمیسیون از طریق تبلیغ یک محصول یا خدمات، توسط خرده فروش یا تبلیغ کننده دیگر است. مدلی از کسب درآمد که در آن واسطه (شما) به ازای تبلیغ یا فروش محصولی، درصدی از فروش آن را دریافت می‌کند.

به طور معمول، این روش به فروش محصولی منجر می­شود. اما برخی از برنامه‌های Affiliate Marketing به ازای میزان ورود کاربران به سایت، تعداد کلیک، میزان دانلود برنامه یا تعداد کاربران نسخه آزمایشی مبلغی به واسطه اختصاص می­دهند.

پیوستن به برنامه های همکاری در فروش معمولا رایگان است، بنابراین لازم نیست نگران هزینه راه اندازی آن باشید. اگر در اجرای آن موفق باشید، می­توانید به عنوان یک روش درآمد زایی جانبی  از آن بهره­ مند شوید.

همکار فروش چه کسی است؟

همکار فروش از ایده های آموزش فروش حرفه ای است که فردی، محصولات و خدمات برندهای دیگر را در ازای دریافت کمیسیون تبلیغ می­کند. برای همکاری در فروش نیاز به داشتن ویژگی خاصی ندارید. تقریبا هر کسی می‌تواند این کار را انجام دهد. همکار فروش هر بار که شخصی از طریق لینک او از فروشگاهی خرید می­کند، درآمد کسب می­کنند.

دقت داشته باشید که سیستم همکاری در فروش به دو بخش تقسیم می شود:

تولید کننده محصول یا ارائه دهنده محصول یا خدمات

طرف اصول فردی است که کالا یا خدماتی دارد اما تریبون مناسب برای ارائه آن را ندارد. این فرد با استفاده از این تریبون کالا یا خدمات خود را به دیگران نمایش می دهد.

مثلا شما ایده ای جدید برای فروش محصولی جدید را دارید. خب در اینجا یا باید هزینه بسیار بالایی بابت تبلیغات پرداخت کند و یا یک استراتژی دیگر مانند همکاری در فروش را انتخاب کند. البته نکته های بسیاری برای این انتخاب وجود دارد.

فروشنده محصول یا تبلیغات کننده (به توضیحات دقت کنید)

در بسیاری از موارد پتانسیل بسیار بالایی در یک کسب و کار آزاد می شود. خب در این زمان شما سیاست های بسیار زیادی را در روبروی خود دارید. شما دیده شده اید و توانایی فروش بسیار بالایی دارید. در این مرحله روش همکاری در فروش به کمک شما آمده و مثلا حجم فروش 500 ملیونی شما را به N ملیون افزایش می دهد. خب این انتخاب هم بسیار جای بحث دارد…

مزایای استراتژی همکاری در فروش چیست؟

مزایای همکاری در فروش

همکاری در فروش روش جذابی برای کسب درآمد است. آمارها نشان می­دهد که صنعت همکاری در فروش در سال 2017، ارزشی در حدود 5.4 میلیارد دلار داشته که بر اساس پیش­ بینی­ ها در سال 2022 به 8.2 میلیارد دلار خواهد رسید. براساس این داده­ ها می­توان گفت که همکاری در فروش یک سرمایه گذاری تجاری کم هزینه/ بدون هزینه است که می­توانید از آن سود بسیار زیادی ببرید.

علاوه بر رشد قابل توجه صنعت همکاری در فروش، دلایل دیگری نیز وجود دارد که موجب افزایش محبوبیت این روش کسب درآمد شده است.

اجرای همکاری در فروش آن آسان است

اگر به عنوان سایت یا … فروشنده محصول دیگران هستید، شما تنها مسئول بازاریابی دیجیتال برای فروش محصول هستید. لازم نیست نگران کارهای سخت­ تری مانند تولید، تامین منابع، خدمات پس از فروش و دیگر مسایل باشید.

در صورتی که شما تولید کننده و … هستید، با هزینه ای بسیار کمتر از بسیاری از روش های بازاریابی و فروش به بازدهی بسیار بالایی در مدت زمان بسیار کمتر از سایر روش ها برسید. در بسیاری از موارد مزیت های بیشتری نیز وجود دارد که به انتخاب شما کمک بیشتری می کند.

همکاری فروش  ریسک پایینی دارد

از آنجایی که پیوستن به یک برنامه همکاری در فروش عملا هیچ هزینه ­ای برای شما ندارد، می­توانید از مزیت فروش یک محصول بدون سرمایه گذاری اولیه بهره­ مند شوید. همکاری در فروش یک سناریوی ایده‌ آل برای پولسازی بدون زحمت و هزینه است. اگرچه در ابتدای کار باید برای ایجاد وبسایت یا پروفایلی با بازدید بالا وقت بگذارید، اما پس از آن می­توانید از مزایای همکاری در فروش بهره­ مند شوید.

البته برای هر کسب و کاری باید موارد اولیه ای را در نظر بگیرید که شاید لازم به ذکر نیست. مثلا شما قبل از هر کاری باید موارد قانونی کسب و کار همکار را بررسی و تایید کنید. بررسی کیفیت کالا برای هر دو طرف مهم است.

افزایش درآمد با همکاری در فروش آسان است

افزایش درآمد با همکاری فروش

همکاری در فروش این پتانسیل را دارد که بدون نیاز به استخدام نیروی کار، درآمد خود را به شکل چشمگیری افزایش دهید. در این روش می­توانید محصولات جدید را به مخاطبان خود معرفی کنید و کمپین‌هایی نیز برای فروش محصولات دیگر ایجاد کنید، در حالی که کار اصلی­تان همچنان در پس‌ زمینه درآمدزایی دارد.

البته اینگونه نیست که بتوانید هر محصول یا خدماتی تبلیغ کنید. سیستم همکاری در فروش بر پایه اعتماد بنا شده است. در نتیجه بهتر است در ابتدا محصولاتی که خودتان استفاده کرده و راضی بوده ­اید را تبلیغ کنید.

مراحل همکاری در فروش چگونه است؟

همکاری فروش اینگونه است که شخصی محصول یا خدماتی را با به اشتراک گذاشتن آن در وبلاگ، پلت­فرم شبکه­ های اجتماعی، پادکست یا وب سایت معرفی می­کند. هر بار که مخاطبی از طریق لینک منحصر به فرد آن شخص اقدام به خرید می­کند، آن فرد کمیسیون دریافت می­کند.

همکاری در فروش در واقع به این شیوه کار می­کند:

  1. شما تبلیغ یا لینک فروشی از فروشگاه Z را در وب سایت، وبلاگ یا شبکه اجتماعی خود قرار می­دهید.
  2. مشتری روی لینک منحصر به فرد شما کلیک می­کند.
  3. مشتری در فروشگاه Z اقدام به خرید می­کند.
  4. شبکه همکاری (Affiliate Network) تراکنش را ثبت می­کند.
  5. خرید توسط فروشگاه Z تایید می­شود.
  6. کمیسیون و سود پرداخت می­شود.

نرخ کمیسیون با توجه به پیشنهاد شرکت و نوع قرارداد شما متفاوت است. معمولا در پایین ­ترین حالت، حدود 5 درصد از فروش را به شما می­رسد. اما در برخی شرایط خاص مانند کمپین­ها، دوره­ ها یا رویدادها گاهی این مبلغ به 50 درصد نیز می­رسد. همچنین برنامه­ هایی مختص به همکاری در فروش وجود دارند که به جای درصد، نرخ ثابتی را برای هر فروش ارائه می­دهند.

چگونه همکاری در فروش را آغاز کنیم؟

چگونه همکاری در فروش را آغاز کنیم؟

همکاری فروش کار سختی نیست. درست مانند راه اندازی یک کسب و کار کوچک است. برای موفق شدن در این زمینه باید نظم و انضباط کاری داشته باشید. از راهنمای گام به گام زیر برای راه اندازی کسب و کار خود در این زمینه استفاده کنید.

پلتفرم و روش خود را انتخاب کنید

در اولین قدم برای شروع کار، پلتفرمی که می‌خواهید در آن کار کنید و مخاطب داشته باشید، را انتخاب کنید. هر پلتفرم رویکرد و روش جذب متفاوتی دارد. ایده ­های بسیاری برای همکاری در فروش وجود دارد که می­توانید بر اساس علاقه و توانایی­ های خود از میان آنها انتخاب کنید:

  • سایت­های نقد و بررسی محصولات در حوزه ­های خاص:
    این سایت­ ها محصولات را برای یک گروه خاص از مخاطبان بررسی می­کنند، یا آنها را با یک سری از محصولات رقیب مقایسه می­کنند. در این روش شما محتوایی نقادانه مرتبط با محصول ایجاد می­کنید و به طور مرتب پست می­گذارید تا مخاطب را جذب کنید.
  • محتوای دیجیتال:
    وبلاگ نویسان، یوتیوبرها و اینفلوئنسرها در شبکه ­های اجتماعی از سازندگان محتوای دیجیتال هستند. آنها محتوای ویژه­ ای آماده می­کنند و مخاطبین خاصی را هدف قرار می­دهند. اینگونه تبلیغ منحصر به فرد، موجب اشتیاق مخاطبان برای خرید می­شود و احتمال خرید افزایش می­ یابد.

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع بازاریابی محتوایی

همکاری در فروش چیست؟
  • دوره ­ها، رویدادها، کارگاه ­ها:
    اگر پلتفرمی آموزشی دارید، می­توانید به صورت همکاری در فروش هم کسب درامد کنید. کافی است دوره­ ها و کارگاه­های مورد علاقه مخاطبان را معرفی کنید

فرقی نمی­کند که کدام روش را انتخاب کنید، جذب مخاطب و برقراری یک رابطه توام با اعتماد، لازمه همکاری در فروش است. اگر نتوانید ارتباطی واقعی و دوطرفه با مخاطبان­تان داشته باشید، به احتمال زیاد در این روش موفق نخواهید بود.

برای انتخاب یک روش و پلتفرم مناسب آن، این پرسش­ها از خود بپرسید:

  • از چه پلتفرم­هایی بیشتر استفاده می­کنید؟
  • در کدام پلتفرم­ها عملکرد موفقیت آمیزی دارید؟

با پلتفرمی کار را شروع کنید که با آن راحت هستید و در آن محتوایی با کیفیت بالا تولید کنید. بدین ترتیب  مخاطب جذب و درگیر محتوای شما شده و مشتاق خرید می­شود.

پادکست - قدرت بازاریابی شبکه ای

انتخاب مناسب گوشه بازار (niche) برای همکاری فروش

انتخاب نیش مارکت یا گوشه بازار مناسب برای همکاری در فروش اهمیت بالایی دارد. بهتر است چیزی را هدف قرار دهید که به آن علاقه­ مند هستید و در مورد آن آگاهی دارید. این به شما کمک می­کند تا به عنوان یک منبع اطلاعاتی معتبر و قابل اعتماد برای مشتریان بالقوه معرفی شوید. همچنین به شما کمک می­کند تا محصولات و برندهایی را که می­خواهید تبلیغ کنید را به خوبی ارزیابی کنید.

برای نمونه اگر شما خودتان فرزند کوچکی دارید، می­توانید یک وبلاگ درباره نیازهای کودکان و چالش­های مادران راه اندازی کنید. شما به عنوان مادری که به دنبال محصولات مناسب برای رفاه کودکش است، مشتاق هستید که به مادران دیگر نیز کمک کنید تا از کودکانشان به بهترین شکل مراقبت کنند.

برای شروع وبلاگی به نام “من و کودکم” ایجاد می­کنید و به طور منظم پست می­گذارید. مخاطبان را تشویق می­کنید تا در خبرنامه ایمیلی مشترک شوند و محتوای شما را به اشتراک بگذارند. بدین ترتیب نیش مارکت شما مادرانی هستند که کودکانی نوزاد و نوپا دارند. با تولید محتوای مورد علاقه و مورد نیاز این گروه می­توانید دایره مخاطبان خود را گسترش دهید.

نیش مارکتی که انتخاب می‌کنید، به شما نشان می‌دهد که چه میزان وقت و انرژی برای جلب اعتماد آنها نیاز دارید. پس از مدتی نتایج سئوی سایت شما بازگو کننده میزان اعتماد مخاطبان و ارزش محتوای شما است. در حیطه ­هایی مانند تکنولوژی، بازاریابی و بهداشت و درمان سایت­ها و وبلاگ­ های بزرگی با بودجه­ های زیاد فعالیت می­کنند.

برگ برنده شما در این است که حیطه­ هایی بکر و دست‌نخورده‌ را پیدا کنید که رقابت در آن‌ها چندان شدید نیست. قبل از اینکه دیگران آن حوزه ­ها را بشناسند، وارد شوید و شروع به کار کنید. الیز داپسون، بنیانگذار Sprocker Lovers

 هرچه بیشتر پست بگذارید، می­توانید از ابزارهای تحلیلی برای کشف رفتار مخاطبان بهتر استفاده کنید. مخاطبان شما بیشتر از چه گروه سنی هستند؟ به چه حوزه ­ای علاقه دارند؟ روی چه موجی حرکت می­کنند؟

این مهم است که مخاطبان خود را به خوبی بشناسید، در وهله اول باید بدانید آنها چرا شما را دنبال می­کنند.

به خاطر داشته باشید که قرار نیست برای پست گذاشتن، پولی دریافت کنید. همکاری در فروش یک تجارت آنلاین مبتنی بر عملکرد است. اگر بدانید مخاطبان شما چه چیزی را دوست دارند، می‌توانید بهترین محصولات را به آنها معرفی کنید و درآمد بیشتری کسب کنید.

محصولات مورد نظرتان را پیدا کنید

 برنامه همکاری در فروش

برای کسب درآمد در سیستم همکاری در فروش، مخاطبان باید با آنچه شما می­گویید ارتباط برقرار کنند. باید محصولات یا خدماتی را معرفی کنید که مخاطبان شما واقعاً به آنها نیاز دارند. اگر این کار را به درستی انجام ندهید، نه تنها در فروش آن محصول موفق نمی شوید بلکه اعتبار شما نزد مخاطبان نیز کاهش می­یابد.

اولین برنامه همکاری در فروش خود را انتخاب کنید

در حین بررسی محصولات یا مرور پلتفرم­های وابسته، مهمترین معیاری که باید در نظر داشته باشید این است که محصول باید با مخاطبان شما یا مخاطبانی که می­خواهید جذب کنید همسو باشد. از خود بپرسید، آیا این کالایی است که مخاطب شما می­خواهد؟ آیا با حوزه تخصصی شما همخوانی دارد؟

برای نمونه، یک بلاگر غذا محصولات زیبایی را تبلیغ نمی­کند. اما طیف گسترده ­ای از محصولات دیگر، مانند ظروف آشپزی، بسته ­های غذای نیمه آماده، مواد غذایی خوشمزه، یا حتی دستکش فر و پیش بند را می­تواند تبلیغ کند.

همچنین در نظر داشته باشید که پلتفرم مناسبی برای تبلیغ محصول یا خدمات مورد نظرتان انتخاب کنید. برای نمونه، اگر حوزه تخصصی شما دکوراسیون منزل یا پوشاک است، پلتفرم‌های تصویری مانند اینستاگرام برایتان مناسب هستند. اما اگر محصولات تخصصی‌تری مانند نرم‌افزار را تبلیغ می‌کنید، ممکن است پلتفرم‌هایی مانند وبلاگ یا یوتیوب برای شما مناسب­تر باشد.

بیشتر بخوانید: آشنایی با 7 تکنیک طلائی برای تبلیغات در اینستاگرام

همکاری در فروش بدون داشتن وب سایت

همکاری در فروش بدون داشتن وب سایت

جالب است بدانید که برای کسب درامد از راه همکاری فروش حتی به وب‌سایت شخصی نیز نیاز ندارید! اگر مخاطبان قابل توجهی در شبکه ­های اجتماعی، لیست ایمیل، کانال تلگرام یا جای دیگری دارید، می­توانید از این روش­ها برای تبلیغ محصولات و پیشنهادات خرید استفاده کنید. با این حال، اگر می­خواهید کسب و کارتان را در طول زمان رشد بدهید، تصمیم عاقلانه­ ای است که این کار را روی پلتفرمی انجام دهید که قابلیت رشد داشته باشد.

چگونه یک کالا را تبلیغ کنیم؟

برای تبلیغ یک کالا باید بتوانید تجربه شخصی خود را از استفاده آن محصول با مخاطبان به اشتراک بگذارید. این تجربه را به صورت نوشته ­ای در وبلاگ، پستی در شبکه ­های اجتماعی یا ویدیو به اشتراک بگذارید.

اگر در حال نوشتن یک نقد شخصی روی محصول هستید، بر اساس تجربه خود در مورد محصول، نظری صریح بدهید.

هرچه با مخاطبان صادق­تر باشید، اعتبارتان بیشتر می­شود. اگر مردم احساس کنند می­توانند به شما اعتماد کنند، راحت­تر از توصیه های شما پیروی می­کنند.

اعتماد یک عامل کلیدی در سیستم همکاری در فروش است. سطح اعتمادی که برای همکاری در فروش به آن نیاز دارید به صنعت شما و محصولاتی که تبلیغ می­کنید بستگی دارد. برای مثال، برای یک دوره آموزشی 2 میلیون تومانی اعتماد بیشتری نسبت به خرید یک تی­شرت 100 هزار تومانی لازم است.

همچنین می­توانید با محدود کردن تعداد شرکت­هایی که کالاهای­شان را تبلیغ می­کنید یا تنها با تبلیغ کالاهایی که خودتان استفاده می­کنید و پایبندی به حوزه تخصصی­تان، اعتماد ایجاد کنید.

برای تاثیرگذاری بیشتر روی مخاطبان می­توانید از روش­های زیر استفاده کنید.

  • با یک متخصص درباره آن محصول صحبت کنید
  • یک دستورالعمل آموزشی برای محصول آماده کنید
  • از کلمات کلیدی مرتبط استفاده کنید
  • استراتژی تبلیغی خود را متناسب با بازار هدف طراحی کنید
  • تخفیف بدهید

وبسایت ­های همکاری در فروش در ایران

وبسایت­های همکاری در فروش در ایران

در ایران نیز شرکت­های بسیاری وجود دارند که به شیوه همکاری فروش فعالیت می­کنند. برخی از مهم­ترین آنها به شرح زیر هستند.

  • سایت­های فروشگاهی: مانند سیستم کسب درآمد دیجی کالا و زنبیل
  • سایت­های ارائه دهنده خدمات سفر و گردشگری: مانند توربین
  • سایت­های ارائه دهنده خدمات بیمه: مانند بیمیتو
  • سایت­های ارائه دهنده خدمات وب: مانند ایران سرور و میزبان فا

سخن آخر

همانگونه که پیش از این گفته شد، همکاری فروش یکی از روش­های کسب درآمد بدون نیاز به سرمایه­ گذاری است. مساله مهم در این میان برقراری اعتماد بین شما و مخاطبان است که فروش کالا را تضمین می­کند و شما را به درآمد می­رساند. با به ­کار بستن موارد گفته شده در این راهنما می­توانید در مسیر دستیابی به مخاطب و جلب اعتماد آنها گام بردارید.

اگر به فکر روش­های جانبی کسب درآمد هستید، پیشنهاد می­کنیم مطلب 30 ایده پولساز کسب و کار بدون سرمایه! را نیز مطالعه کنید. خوشحال می شویم تجربیات خود در زمینه همکاری در فروش را با ما به اشتراک بگذارید.

دوره های آکادمی بازار برای ارتقای کسب و کار شما

آکادمی توسعه کسب و کار آکادمی بازار با بهره گیری از دانش به روز و تجربیات منحصر به فرد استاد محمدی و با ارائه مشاوره تخصصی در حوزه کسب و کار، توانسته موجب شکوفایی و بالندگی دهها سازمان و کسب و کار گوناگون شود. همچنین بیش از هزاران نفر با بهره گیری از دوره های جامع بازاریابی و فروش، دوره مشتری مداری، دوره اصول و فنون مذاکره، دوره آموزشی حرفه ای بازاریابی و فروش تلفنی و مشاوره فروش، توانسته اند موانع موجود در مسیر شغلی خود را برطرف کنند و به سوی آینده شغلی روشن خود گام بردارند.

5/5 - (19 امتیاز)
درسنامه آموزش فروش

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی