چرخه فروش چیست و مراحل هفتگانه چرخه فروش کدام‌اند؟

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱ فروردین, ۱۴۰۲
آخرین بروزرسانی: ۱۰ بهمن, ۱۴۰۲
چرخه فروش چیست؟

چرخه فروش چیست؟ تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید؟ حتما برای شما هم پیش آمده است که در برخی از ماه‌ها فروش به طرز قابل توجهی بیشتر از سایر ماه‌ها است، آیا می‌توان این فروش را بار دیگر تجربه کنید؟ یا حتما پیش آمده است که در برخی از ماه‌ها هیچ فروشی نداشته‌اید و نسبت به کار خود دلسرد شده باشید، برای فرار از این وضعیت باید چه کاری انجام دهید؟

اگر استراتژی و نقشه مشخصی برای فروش خود نداشته باشید به هیج عنوان نمی‌توانید به این سوال‌ها پاسخ دهید. برای اینکه به پاسخ روشنی برای این سوال‌ها دست پیدا کنید، راهی ندارید جز اینکه بدانید چرخه فروش چیست.

در این مقاله از سری مقالات آموزش فروش آکادمی بازار قصد داریم تا در خصوص مفهوم چرخه فروش ، اهمیت آن، مراحل یک چرخه فروش موفق و روش های بهبود مستمر این چرخه به‌ طور کامل صحبت کنیم.

پخش ویدیو
کتاب نقشه فروش
کتاب نقشه فروش

فهرست مطالب

چرخه فروش چیست؟

چرخه فروش فرایندی است که شما برای فروش یک محصول یا خدمات به مشتری‌های خود طی می‌کنید. برای درک بهتر، آن را به عنوان یک سری مرحله تصور کنید که در نهایت به فروش محصول یا خدمات منجر می‌شود.

به‌طور کلی چرخه فروش مجموعه‌ای از مراحل قابل تکرار است که فروشندگان شما برای تبدیل یک سرنخ فروش به فروش از آن استفاده می‌کنند. مهم نیست شما در چه سطحی خدمات و محصولات خود را به فروش می‌رسانید (خرده فروش، عمده فروش، فروش‌های B2B) برای موفقیت و فروش هر محصولی شما باید یک چرخه فروش مشخص داشته باشید.

شاید بتوان ساخت یک فرایند فروش را از مهمترین وظایف مدیر فروش دانست. احتمالا تا اینجای مقاله کمی سردرگم شده‌اید و احساس می‌کنید که ایجاد یک چرخه فروش کار سختی است، اما خوشبختانه این موضوع به آن پیچیدگی که شما فکر می‌کنید نیست. در ادامه مراحل تشکیل یک چرخه فروش را به شما آموزش می‌دهیم، پس جای نگرانی برای شما وجود ندارد.

پادکست - ترفندهای عملی افزایش فروش

اهمیت چرخه فروش

همان‌طور که در بالا اشاره شد، چرخه فروش شما را به سمت موفقیت سوق می‌دهد. در ادامه به برخی از دلایل اهمیت چرخه فروش در موفقیت کسب و کارها اشاره شده است.

– روند فروش را ساده‌تر می‌کند:

زمانی‌که شما یک چرخه فروش کاملا مشخص دارید، فرایند فروش محصولات برای شما آسان‌تر می‌شود. شما می‌توانید آن را به همراه یک نقشه در اختیار تیم فروش خود قرار دهید و از آن‌ها بخواهید که مطابق فرایند فروش عمل کنند.

– ساختار تیم فروش را بهبود می‌بخشد:

هرچه تیم فروش شما درک روشنی از چرخه فروش شرکت شما داشته باشند، موثر و کارآمدتر کار می‌کنند. بعد از مشخص شدن استراتژی و فرآیند فروش شما می‌توانید عملکرد تیم فروش خود را تجزیه و تحلیل کنید و نقاط ضعف و قدرت تیم فروش خود را به بهتر بشناسید و بر اساس نقاط ضعف و قدرت افراد حاضر در تیم به آن‌ها وظایف را محول کنید.

– عملکرد تیم فروش خود را مورد ارزیابی قرار دهید:

اگر به دنبال آن هستید که عملکرد تیم فروش خود را مورد ارزیابی قرار دهید، چرخه فروش را پیگیری کنید. برای مثال در نظر بگیرید که متوسط زمان چرخه فروش شما هر هفته یا هر ماه کاهش پیدا می‌کند، این خبر خوبی برای شما است.

این موضوع نشان دهنده این است که تیم فروش شما در مدت زمان کوتاهی می‌تواند، قراردادهای فروش خود را قطعی کند. علاوه بر این می‌توانید، طول چرخه فروش خود را با رقبا مقایسه کنید و ببینید که شما در چه جایگاهی به نسبت رقبای خود قرار دارید.

مراحل اصلی چرخه فروش

مراحل چرخه فروش

همان‌طور که می‌دانید، مراحل چرخه فروش در کسب و کارهای مختلف با یکدیگر متفاوت است. بازاری که در آن مشغول هستید، درصد سهم شما از بازار، نوع خدمات و محصولی که ارائه می‌دهید و .. همه و همه در تعیین مراحل چرخه فروش شما نقش دارند.

چرخه فروش متداولی که بتوان از آن برای بیشتر کسب و کارها استفاده کرد (به خصوص کسب و کارهای که خدمات فروش حضوری ارائه می‌دهند)، به شکل پایین است:

  • مرحله اول: برقراری ارتباط با مشتری (حضوری، ایمیل، پیامک، تماس تلفنی و ..)
  • مرحله دوم (یافتن سرنخ ها): در این مرحله شما مشخص خواهید کرد که آیا سر نخی که به دنبال آن هستید، جدی است و توانایی خرید از شما را دارد.
  • مرحله سوم (پیشنهاد فروش): در این مرحله شما پیشنهاد فروش خود را ارائه می‌کنید.
  • مرحله چهارم (حل مشکلات مشتری): شما در مرحله چهارم به نگرانی‌های مشتری می‌پردازید و سعی می‌کنید که مشکلات او را حل کنید.
  • مرحله پنجم (انجام معامله): در این مرحله شما معامله را انجام داده‌اید و مشتری از شما خرید کرده است.
  • مرحله آخر (معرفی به دوستان): از مشتری جدید و راضی که به مشتریان شما اضافه شده است، می‌خواهید که کسب و کارتان را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنند.

اما معمولا فروش B2B کمی طولانی‌تر است، در ادامه قصد داریم تا در خصوص مراحل هفتگانه چرخه فروش B2B صحبت کنیم که به شما در داشتن فروش موثر کمک می‌کند.

– مرحله اول : مشتری‌یابی

در این مرحله تیم فروش شما به دنبال مشتریان احتمالی می‌گردند. مشتری‌یابی کمی با تولید سرنخ متفاوت است. برای پیدا کردن سرنخ و مشتری احتمالی می‌توانید از کانال‌های مانند تماس تلفنی، جستجو در میان ایمیل‌های ارسال شده برای شرکت شما، لیست افرادی که در وب سایت شما ثبت نام کرده‌اند، مشتریانی که از طریق تبلیغات شرکت با شما تماس گرفته‌اند و .. استفاده کنید.

شما باید با پرسونای مشتری‌ های خود آشنا شوید و هر چقدر شما مشتری‌های خود را بهتر بشناسید به سرنخ‌های با کیفیت‌تری دست پیدا خواهید کرد. در مرحله مشتری‌یابی (بعد از تولید سرنخ) شما به سرنخ‌ها نزدیک‌تر می‌شوید و بررسی می‌کنید که آیا مشتری‌های احتمالی شما به محصولات شما علاقمند هستند یا خیر؟

به هیچ عنوان به فروش محصولات خود فکر نکنید و فقط لیستی از افرادی که ممکن است به محصولات شما علاقمند باشند را مشخص کنید.

– مرحله دوم : برقراری تماس با مشتری‌ها

برقراری تماس با مشتری ها

اکنون که مشتری‌های علاقمند را شناسایی کرده‌اید، نوبت به آن رسیده است تا با آن‌ها تماس بگیرید. قبل از برقراری ارتباط با مشتری لازم است تا مشخص کنید که آن‌ها در کدام مرحله از سفر مشتری و خرید قرار دارند.

برای مثال در نظر بگیرید که سرنخ‌ شما برای بارگذاری یک فایل، اطلاعات تماس خود را در اختیار شما قرار داده است، این موضوع نشان می‌دهد که این سر نخ فعلا قصد خرید ندارند. پس قبل از برقراری تماس یا تعیین یک قرار ملاقات حضوری از طریق ایمیل با مشتری ارتباط برقرار کنید و آن‌ها را نسبت به محصولات خود متوجه کنید.

اما اگر متوجه شدید که آن‌ها از طریق وب سایت، فرم درخواست یا نمایش محصول را پر کرده باشند، تکلیف چیست؟ این موضوع نشان می‌دهد که این افراد تقریبا آماده خرید محصولات شما هستند، پس برقراری ارتباط با آن‌ها کاملا منطقی و درست است.

آمار نشان می‌دهد که 30 تا 50 درصد از فروشنده‌های که به موقع با این دسته از افراد تماس می‌گیرند، موفق به فروش محصول می‌شوند. پس تا جایی که می‌توانید در سریع‌ترین زمان با آن‌ها تماس بگیرید.

– مرحله سوم : اکنون نوبت به ارزیابی سرنخ بدست آمده است

ارزیابی سرنخ فروش

بعد از برقراری ارتباط با سرنخ نوبت به ارزیابی آن‌ها می‌رسد. شاید قبلا در چرخه فروش خود سرنخ‌های را مورد ارزیابی قرار داده باشید به عنوان مثال قسمتی در فرم شما وجود داشته باشید که میزان درآمد آن‌ها را از مشتری‌ها می‌پرسد. اگر مطمئن هستید که مشتری شما توانایی مالی برای خرید را دارد، می‌توانید از این مرحله عبور کنید و به سراغ پرورش دادن سرنخ خود بروید.

اما اگر همچین قسمتی در فرم خود ندارید، بهتر است از سرنخ خود برخی سوال‌ها را بپرسید تا متوجه شوید که آیا این سرنخ می‌تواند به مشتری تبدیل شود یا خیر؟ بسیاری از شرکت‌های برای ارزیابی مشتری‌های خود از روش BANT استفاده می‌کنند.

BANT در واقع مخفف چهار کلمه بودجه (Budget)، قدرت اختیار (Authority)، نیاز به محصول (Need) و زمان (Time) است.

برای نمونه می‌توان به نمونه‌ سوال‌های زیر اشاره کرد:

  • توانایی مالی سرنخ شما چه مقداری است؟ (برای شرکت‌های که محصولات گران قیمت دارند، داشتن اطلاع از بودجه سرنخ‌های خود بسیار مهم است).
  • عنوان شغلی که سرنخ شما دارد چیست و آیا اختیار خرید محصول از شما را دارند؟
  • آیا سرنخ اصلا به محصول شما نیاز دارد؟
  • سرنخ شما تا چه اندازه و فوریتی به محصول شما نیاز دارد؟

– مرحله چهارم : حمایت از مشتری

اگر مشتری‌های شما آماده خرید محصولات شما نیستند، حمایت از مشتری‌ها را شروع کنید و آن‌ها را به سمت خرید هدایت کنید. یکی از مشکلات و اشتباهاتی که بسیاری از نماینده‌های فروش و شرکت انجام می‌دهند، اجبار و اصرار به خرید است.

متاسفانه دیده شده است که برخی از نماینده‌های فروش با اصرار و ایجاد مزاحمت برای مشتری، آن‌ها را از خرید منصرف می‌کنند. در واقع منظور از حمایت مشتری این است که شما به جای اینکه فقط به فکر فروش باشید، هدف خود را برطرف کردن نیازهای مشتری قرار دهید.

این مشتری‌های احتمالی شما هستند که در نهایت تصمیم می‌گیرند که آیا چیزی بخرند یا خیر. پس به جای پافشاری بر خرید محصولات به مشتری‌های احتمالی خود مقالات و .. را ارسال کنید تا به آن‌ها در تصمیم‌گیری کمک کند.

– مرحله پنجم : اراده پیشنهاد خرید به مشتری و رسیدگی به اعتراض‌ها

زمانی‌که مشتری در حال بازدید از صفحه‌های قیمت گذاری سایت شما است به احتمال زیاد آماده خرید است. معمولا زمانی‌که مشتری تصمیم خود را برای خرید گرفته است از مزایای کالا به خوبی اطلاع دارد و اکنون به دنبال ایرادات می‌گردد.

اینکه مشتری از محصول شما ایرادی بگیرد به این معنی نیست که چرخه فروش به مشکل برخورده است و شما دیگر نمی‌توانید به این مشتری چیزی بفروشید. شما برای عبور از مرحله کافیست تا بدانید که چطور رفتار می‌کنید.

برای مثال بسیاری از مشتری به قیمت یک محصول یا خدمت اعتراض دارند، برای قابل قبول‌تر کردن قیمت محصول خود به سراغ معرفی مزایای محصول یا خدمات خود بروید تا مشتری قانع شود که هزینه خرید را پرداخت کند.

استاد احمد محمدی
اگر چیزی که مردم می‌خواهند می‌فروشید، می توانید به فروش خود امیدوار باشید.
استاد احمد محمدی

– مرحله ششم : عقد قرارداد

اکنون و با طی کردن پنج مرحله از چرخه فروش، نوبت به بستن قرارداد رسیده است. انتخاب یک روش مناسب برای بستن قرارداد تا حدود زیادی به خلق و خوی مشتری‌ بستگی دارد. در ادامه به روش‌های بستن قرارداد اشاره شده است.

  • در هنگام بستن قرارداد فروش جوری رفتار کنید که انگار مشتری بالقوه شما با آنچه که می‌خواهید به او بفروشید به‌طور کامل موافقت کرده است. به زبان ساده‌تر وانمود کنید که کار فروش تماس شده است و پول در جیب شما است.
  • با اطلاعاتی که از برقراری ارتباط با مشتری به دست شما رسیده است، پیشنهادهای خود را ارائه دهید.
  • بهتر است محصولات و خدماتی که عرضه می‌کنید، برای مدت زمان کوتاهی شامل تخفیف باشد.

اگر شما در این مرحله نتوانستید قرارداد خود را نهایی کنید به هیچ عنوان ناراحت نشوید، چرا که این مشتری در آینده از شما خرید خواهد کرد. شکست پلی برای پیروزی است، از شکست خود درس بگیرید و مشکلاتی که باعث این شکست شده است را شناسایی کنید و در معاملات بعدی مانع از بروز این مشکلات شوید.

– مرحله هفتم : پرورش مشتری‌های جدید

بسیاری از نماینده‌های فروش بعد از بستن قرارداد چرخه فروش را تمام شده می‌دانند و مشتری جدید خود را رها می‌کنند، این کار کاملا اشتباه است. شما به هیچ عنوان نباید بعد از عقد قرارداد مشتری را رها کنید، باید برای او زمان بگذارید.

زمان گذاشتن برای مشتری جدید او را نسبت به شما وفادار می‌کند و احتمال خرید در دفعات بعدی نیز بسیار بالا خواهد بود. شما می‌توانید بعد از گذشت چند ماه بیا مشتری تماس بگیرید و از میزان رضایت محصول خریداری شده اطلاع کسب کنید و از او بپرسید که آیا می‌توانید به او کمک کنید.

بیشتر بخوانید: افزایش وفاداری مشتری با 10 روش فوق العاده!

نمونه چرخه فروش

کسب و کار شما در هر زمینه‌ای که باشد باید بتوانید چرخه فروش را به صورت مرتب، مکتوب، بهینه و قابل آموزش تبدیل کنید. در غیر این صورت ممکن است برخی موارد فراموش شده و چرخه به درستی کار نکند.

با تنظیم یک چرخه فروش مکتوب امکان ثبت اطلاعات مشتریان در سیستم و فروش جانبی کالا و خدمات دیگر به مشتریان فراهم می‌شود. همچنین می‌توانید سریع و به موقع به اعتراضات پاسخ داده و مشتریان را راضی نگه دارید.

چرخه فروش در تمامی صنایع و سازمان‌ها کابرد دارد. در ادامه برای آشنایی بیشتر شما، چند نمونه چرخه فروش شرکت‌های مختلف را مثال می‌زنیم.

چرخه فروش شرکت حسابداری

چرخه فروش در یک شرکت حسابداری از مرحله تشخیص نیاز و ایجاد ارتباط با مشتری آغاز شده و به مرحله ارائه خدمات پس از فروش می‌رسد. طی این چرخه خدمات حسابداری به مشتریان ارائه می‌شود.

با رعایت مراحل چرخه فروش، شرکت حسابداری می‌تواند خدماتی با کیفیت و متناسب با نیازهای مشتریان خود ارائه داده و رضایت مشتریان را تضمین کند. لازم به ذکر است ارتقا مستمر خدمات و رعایت اصول اخلاقی حسابداری نیز نقش مهمی در جلب اعتماد مشتریان و موفقیت شرکت دارد.

چرخه فروش شرکت حسابداری شامل این مراحل است:

  1. تشخیص نیازها: در این مرحله، شرکت حسابداری برای درک نیازها و اهداف مشتریان خود با آن‌ها تعامل برقرار می‌کند. این مرحله منجر به شناخت نوع خدمات حسابداری مورد نیاز مشتریان، حجم کار و توقعات مالی آن‌ها می‌شود.
  2. پیشنهاد خدمات: با توجه به نیازهای مشتری، شرکت حسابداری پیشنهاداتی ارائه می‌دهد. این پیشنهادات شامل نوع خدمات، مدت زمان انجام و پیش‌بینی هزینه‌ها است.
  3. تهیه و ارائه طرح کار: در این مرحله، یک طرح کار که جزئیات اجرای خدمات حسابداری را تشریح می‌کند، به مشتری ارائه می‌شود. این طرح کار شامل زمان‌بندی، وظایف مرتبط با هر مرحله و روش‌های ارتباطی است.
  4. انجام خدمات حسابداری: پس از تایید طرح کار، انجام خدمات حسابداری آغاز می‌شود. در این مرحله شرکت حسابداری به تجمیع داده‌ها، ترتیب اسناد مالی و تهیه گزارشات مالی می‌پردازد.
  5. ارائه گزارشات مالی: پس از انجام خدمات، گزارشات مالی به مشتری تسلیم می‌شوند. این گزارشات حاوی ترازنامه، صورت سود و زیان، گزارش‌های مالی ماهانه یا سالیانه و تجزیه و تحلیل‌های مرتبط است.
  6. بازخورد و ارتقا: پس از ارائه گزارشات، بازخورد مشتری دریافت می‌شود. این بازخورد به بهبود فرآیند ارائه خدمات حسابداری و ارتقا کیفیت خدمات کمک می‌کند.
  7. خدمات پس از فروش: در صورت نیاز، شرکت حسابداری خدمات پشتیبانی و پس از فروش را ارائه می‌دهد. خدمات پس از فروش شرکت حسابداری شامل پاسخ به سوالات مشتریان، تجزیه و تحلیل اضافی و همچنین تنظیمات جدید مالی است.

چطور چرخه فروش خود را بهبود دهیم

مهم نیست که چرخه فروش شما چقدر موفق عمل می‌کند، باید به‌طور مداوم و متناسب با شرایط بازار آن را تنظیم کنید. شما باید به‌طور مداوم داده‌های شرکت خود را مورد ارزیابی قرار دهید و به دنبال راه‌های باشید که چرخه فروش خود را بهینه کنید.

در ادامه به چند نکته که می‌تواند چرخه فروش را بهبود بخشد، اشاره شده است.

تیم فروش خود را با تیم بازاریابی هماهنگ کنید:

اینکه تیم فروش شما با تیم بازاریابی هماهنگ و همسو باشد، مزایای بسیار زیادی برای شرکت شما به دنبال خواهد داشت.

بر اساس مطالعات MarketingProfs مشخص شده است که هماهنگ کردن این تیم‌ها با یکدیگر باعث افزایش 36% حفظ مشتری و 38% فروش خواهد شد. با همسان کردن این دو تیم با یکدیگر شما طول چرخه فروش خود را کوتاه‌تر می کنید و درآمد خود را افزایش می‌دهید. (منبع)

پیگیری مشتریان:

پیگیری در چرخه فروش

برقراری اولین تماس با مشتری یک پیروزی بزرگ به شمار می‌رود، اما اولین تماس به معنی فروش نیست و شما باید تماس‌های خود را پیگیری کنید تا به فروش دست پیدا کنید. بر اساس آمار منتشر شده 80 درصد از فروش‌ها بعد از 5 تماس از طرف نماینده فروش منجر به فروش خواهد شد.

این موضوع نشان می‌دهد که نماینده‌های فروش شما برای فروش یک محصول باید تلاش بسیار زیادی بکنند و وظیفه شما به عنوان مدیر فروش این است که آن‌ها را به انجام این کار تشویق کنید.

از رضایت مشتریان خود استفاده کنید:

حتما شما هم زمان خرید اینترنتی به دنبال نظرات کاربران می‌روید، از مشتری‌های خود بخواهید تا چند خطی در مورد شما و کسب و کارتان بنویسند و از آن به عنوان یک مدرک اجتماعی استفاده کنید و آن را در معرض دید سرنخ‌ها و مشتری‌های احتمالی خود قرار دهید.

بیشتر بخوانید: رضایت مشتری چیست و چرا رضایت مشتری برای کسب و کارها مهم است؟

آموزش تیم فروش را فراموش نکنید:

آموزش و آشنا کردن تیم فروش با اصول اولیه فروش کلید موفقیت شرکت شما است. تیم فروش خود را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید و بررسی کنید که در کدام مرحله از چرخه فروش خود دچار ضعف هستید. با علم به نقاط ضعف و قدرت تیم فروش خود می‌توانید، آموزش را شروع کنید و نقاط ضعف را برطرف کنید.

نتیجه گیری

موفقیت در فروش در گرو عوامل بسیار زیادی است که استفاده از درست و اصولی از آن‌ها در نتیجه نهایی تأثیر دارد. چرخه فروش بخش مهمی در فروش است که به عنوان راهنمایی برای استفاده از تکنیک‌ های فروش از شروع کار تا تحویل محصول به مشتری صورت می‌گیرد.

انجام درست این مراحل می‌تواند به موفقیت در فروش و افزایش فروش بینجامد. در این مقاله به طور کامل به اهمیت چرخه فروش و مهم‌ترین مراحل آن پرداخته شد تا با آشنایی کامل در این مسیر قدم برداشته و فرایند فروش خود را ایجاد کنید.

5/5 - (28 امتیاز)

سوالات متداول

به زبان ساده می‌توان این سوال را اینگونه جواب داد. چرخه فروش فرایندی است که یک کسب و کار برای فروش محصولات یا خدمات خود طی می‌کند. برای درک بهتر قضیه فرایند فروش را چند قدم تصور کنید که در نهایت شما را به سمت فروش محصولات سوق می‌دهد. یک چرخه فروش مجموعه‌ای از مراحل قابل تکرار است که فروشندگان شما برای تبدیل یک سرنخ فروش به فروش از آن استفاده می‌کنند.
مهم نیست یک شرکت دو نفره داشته باشید یا یک شرکت با 100 کارگر، شما باید یک چرخه فروش کارآمد و موثر برای خود داشته باشید. در واقع چرخه فروشی که شما برای شرکت خود طراحی می‌کنید، رمز موفقیت شما در بازار است. از جمله مهمترین دلایل اهمیت فرایند فروش در کسب و کارهای مختلف می‌توان به مواردی مانند ساده سازی فروش، بهبود دادن به ساختار تیم فروش، ارزیابی عملکرد تیم فروش و .. اشاره کرد.
قبل از معرفی مراحل مختلف یک چرخه فروش بهتر است بدانید که مراحل چرخه فروش انعطاف پذیر هستند و از یک کسب و کار به کسب و کار دیگر می‌توانند، متفاوت باشند. عواملی مانند نوع محصولات یا خدماتی که به فروش می‌رسانید، اندازه و سایز شرکت شما، میزان شناخته بودن برند شما در بازار، سهم شما از بازار و .. بر تعیین مراحل یک چرخه فروش موثر هستند. اما به‌طور معمول می‌توان گفت که هر فرایند فروش دارای هفت مرحله است : 1.پیدا کردن مشتری یا همان مشتری یابی 2.ارتباط گرفتن با مشتری 3.بررسی سرنخ‌های به وجود آمده برای فروش محصولات 4.حمایت کردن از مشتری 5.ارائه پیشنهادهای خرید جذاب به مشتری 6.بستن قرار داد با مشتری و نهایی کردن فرایند فروش 7.پرورش و پیدا کردن مشتری‌های جدید
درسنامه آموزش فروش

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

10 پاسخ

  1. توی مطلب شما به درستی به پیگیری کردن با مشتری اشاره شد اما متاسفانه توی ایران شورش رو درمیارند. پیگیری یک بار – دو بار خوبه. نه اینکه هر روز زنگ بزنی وقت مردم رو بگیری. از یه سایت 3 سال پیش یه چیزی خریدم. الان 3 ماهه هفته ای یک بار تماس میگیرند و مزاحم می شوند.

    1. برای بازاریابی به مشتریان به نحوی که مزاحمت ایجاد نشود، می‌توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:

      احترام به حریم شخصی:
      از اطلاعات شخصی مشتریان با احترام برخورد کنید و از ارسال پیام‌های تبلیغاتی متناسب با ترجیحات آنها اطمینان حاصل کنید.

      اختیار مشتری:
      به مشتریان امکان انتخاب عضویت یا خروج از لیست ارسال برنامه‌های تبلیغاتی را بدهید تا احساس کنند که کنترلی بر تصمیمات خود دارند.

      ارائه ارزش:
      محتوا و پیام‌های بازاریابی خود را به گونه‌ای طراحی کنید که ارزش افزوده برای مشتریان داشته باشند و نه فقط به تبلیغات تبدیل شوند.

      تنوع در کانال‌ها:
      از تنوع در کانال‌های بازاریابی استفاده کنید تا مشتریان در معرض پیام‌های شما قرار گیرند اما حس مزاحمت نکنند.

      پاسخگویی به بازخورد:
      به بازخورد مشتریان به دقت گوش دهید و در صورت نیاز تغییراتی را در راهکارهای بازاریابی خود اعمال کنید.

      با اجرای این راهکارها، می‌توانید بازاریابی خود را به گونه‌ای طراحی کنید که مشتریان احساس مزاحمت نکنند و حتی به عنوان یک فرصت می‌پذیرند.

  2. من همیشه بین همکاران واحد فروش شرکتمون میگم که مهترین مرحله توی چرخه فروش، اعتمادسازی برای مشتری هست. مشتری که بهت اعتماد کنه نونت توی روغنه و باقی مراحل این چرخه به سرعت انجام میشه. هرچند که نباید از این اعتماد سواستفاده کرد. موفق باشید

    1. با شما موافقم چرا که اعتماد سازی در فروش، باعث افزایش رضایت مشتری، ایجاد اطمینان، افزایش احتمال تجدید خرید و تقویت نام تجاری می‌شود، که در نهایت به بهبود عملکرد کسب و کار و ارتقاء روابط با مشتریان منجر می‌شه .

  3. برای کسب و کاری که به تازگی شروع به فعالیت کرده، پیشنهاد میدید که از لیست خریداران سایتهای رقیب برای پیداکردن مشتری استفاده کنیم یا خیر؟ این لیست با رضایت سایت رقیب به دست آمده. سایتتون هم عالیه مرسی

    1. بله، خدمات پس از فروش جزء بخش مهمی از چرخه فروش محسوب می‌شوند. خدمات پس از فروش شامل پشتیبانی، تعمیرات، به‌روزرسانی‌ها، مشاوره و سایر خدمات مرتبط با محصول یا خدمات ارائه شده است. این بخش از چرخه فروش نقش اساسی در حفظ و تقویت رابطه با مشتریان دارد، ترتیبات ازتیپ محصول، و افزایش رضایت و اعتماد مشتریان برخوردار است. خدمات پس از فروش همچنین می‌توانند به ترویج و بازاریابی افزوده شوند، زیرا تجربه مثبت مشتریان در این مرحله می‌تواند به تبلیغات دهان به دهان و افزایش شهرت مثبت برند منجر شود .

  4. سلام، ممنون از مطلب خوب و آموزنده تون. تو چرخه فروش چطور میشه ارتباط با مشتری رو حفظ کنیم و محصولات جدید رو بهش معرفی کنیم؟ آیا روش خاصی داره؟

    1. متشکر از شما دوست عزیز
      برای حفظ ارتباط با مشتری از درگاههای مختلف م یشود استفاده کرد ،
      مادند سوشال مدیاها ، CRM ، ایمل یا sms مارکتینگ ، تماس تلفنی و یا تبلیغات مختلف
      در پس این ارتباط می توان آنموقع محصولات جدید معرفی کرد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی