
همانطور که میدانید در بازار و تجارت، بخش فروش و عرضه محصولات مختلف به مشتری، یکی از بخشهای بسیار مهمی قلمداد میشود که در حوزه بیزینس و تجارت از اهمیت خاصی برخوردار است. مشاوره فروش یکی از همان راهکارهایی است که عمدتا از آن به عنوان راهکار افزایش فروش برای هر تاجر و صاحب کسب و کاری توصیه شده است. راهکاری که میتوان به کمک آن استراتژیهای مختلفی را برای فروش بهتر و بالاتر کسب نمود.
مشاوره فروش قرار است براساس دانش و البته تجربه ای که در بخش فروش کسب کرده است، راهنماییهای او منجر به فروش بیشتر و بالاتر در هر کالا و معاملهای باشد. چرا که از طریق مشاوره فروش راهکارهای لازم در ارتباط با فروش کالاها و محصولات مختلف، از جانب کارشناسان با تجربه و حرفه ای که نامشان مشاور فروش است و البته در این زمینه از بینش کافی برخوردارند، در اختیار شرکتها و سازمانهای مختلف قرار گرفته میشود.
باید تصریح کرد؛ مشاوران فروش برای اینکه بتوانند بهترین خدمات مشاورهای را ارائه دهند و در این زمینه نیز موفق عمل کنند، لازم است تا در کنار داشتن اطلاعات، از دانش و تجربه کافی نیز برخوردار باشند. همچنین در بخش فروش با توجه به اهداف کلی سازمان، جریان مشاوره را به شکلی پیش برند، تا در کنار رضایت خود از نتیجه مشاوره انجام داده شده، رضایت و موفقیت شرکت و یا سازمان مربوطه را نیز بدنبال داشته باشند.
اهداف و اصل کلی از مشاوره فروش
در مشاوره فروش دو هدف اصلی دنبال می شود؛
- فروش بیشترمحصولات و کالاهای مختلفی که تولید میشود و نیز خدماتی که در این زمینه ارائه میشود.
- رونق بخشیدن به مشاغل و کسب و کارهایی که کالاهایی را تولید و یا خدماتی را ارائه میدهند.
با توجه به نقش و هدفی که مشاوره فروش دنبال میکند، یک مشاور فروش باید با توجه به اهداف مورد نظر، امر مشاوره را به شکلی درست و اصولی که همراه با استراتژیها و تکنیکهای فروش است، پیش ببرد. در واقع اولین قدم یک مشاور فروش کسب اطلاعات کافی از فرایند فروش سازمان و اهداف سازمان و سپس کسب آگاهی از بازار و هماهنگی استراتژی اهداف سازمانی با بازار و آینده بازار است.




ویژگی های یک مشاوره فروش
مشاور فروش یک سازمان یا حتی یک شرکت بازرگانی یا تجاری باید اطلاعات خود را در زمینه فروش کالاهای آن سازمان و خدمات مجموعهای که مشاوره ارایه میدهد بالا برده و آگاهی کافی از چگونگی بازار داشته باشد. همچنین دارای یک پلن عملیاتی باشد که طبق آن بتواند راهحلهای اصولی و مختلف را برای فروش هر چه بیشتر ارائه دهد.
مشاور فروش باید بازارهای فروش در سطح جامعه را شناخته و همه تمرکز خود را بر بازارهای اصلی گذارد. و با وسعت بخشیدن و به روز کردن اطلاعات و آگاهیهای خود نسبت به امر فروش موانع موجود در فروش را مرتفع سازد. با توجه به بطن وظایف اجرایی یک مشاور فروش اکنون شاید این سئوال برای خواننده پیش بیاید که به رغم چنین استراتژی و راهکارهایی که پیش روی مشاور فروش است، مشاور فروش در راستای افزایش فروش چه برنامههایی میتواند داشته باشد؟ در این خصوص باید گفت؛
مشاوران فروش و راهکارهای اجرایی در فروش کالا و خدمات
با توجه به اینکه امر فروش در هر سازمانی از اهمیت خاصی برخوردار است و مهمترین بخش در هر سازمانی تلقی میشود، به همین دلیل لازم و ضروری است تا از حضور مشاوران فروش در جهت فروش بیشتر بهره جست. چرا که ؛
- از طریق مشاوره فروش راه حلهای اصولی و درست در اختیار کارکنان واحد فروش و حتی بازاریابی گذاشته میشود.
- در زمینه تبلیغات و معرفی کالاها و خدمات میتوان از طریق مشاوره فروش در این زمینه کمکهای فکری لازم را کسب کرد و بهترین شیوه تبلیغاتی را انتخاب نمود.
- مشاوره فروش بهترین و درست ترین راهکارهای مناسب را جهت تغییر و نوآوری در محصولات و کالاهای مختلف در اختیار سازمان قرار میدهد.
- با کمک مشاوره فروش مجموعه ای از مهارتها و تکنیکهای فروش هر کالایی، در اختیار مدیران بخش فروش قرار میگیرد.
- نباید فراموش کرد در بسیاری از سازمانها واحد بازرگانی و بازاریابی بازوی کمکی واحد فروش تلقی میشود مشاور فروش قطعا برای بخش بازاریابی و بازرگای نیز برنامههایی در راستای شناخت بازار و البته شیوه معرفی محصول و ... خواهد داشت.
آموزش بیش از 20,000 فروشنده
تجربه کار با 150 برند بزرگ
















































دکتر احمد محمدی - مدرس و مشاور 150 برند کشور

- متولد 1355 - شهر تهران
- مهندس صنایع (تحلیل سیستمها)
- کارشناسی ارشد (بازاریابی) MBA
- دکتری (بازاریابی) DBA
سوابق کاری
- سخنران، مدرس و مشاور ی مسلط به فضای کسب و کار کنونی ایران
- برگزاری صدها سمینار و دوره های متعدد در حوزه بازاریابی فروش، کسب و کار ، توسعه فردی و توانمند سازی کارکنان
- پرورش بیش از 20,000 فروشنده و برگزاری 150,000 ساعت آموزش در 31 استان کشور
- بنیان گذار و مدیر عامل مجموعه آکادمی بازار
- 20 سال سوابق کاری (اجرایی ، تدریس و مشاوره) در بیش از 150 برند و 20 صنعت بزرگ کشور
پادکست فکرانه - مشتری مداری
استاد احمد محمدی
سخنران انگیزشی، مدرس و مشاور کسب و کار

نتیجه گیری
در دنیای تجارت، از مشاوره فروش به عنوان یکی از راهکارهایی یاد میشود که میتوان به کمک آن برای فروش هر نوع کالا و محصول و خدماتی که از سوی سازمان یا شرکت ارایه می شود به بالاترین میزان فروش رسید. چرا که همه میدانیم بخش فروش در هر سازمان، یعنی قلب تپنده آن سازمان لذا بخش فروش مهمترین بخشی است که موفقیت آن موفقیت سایر بخشهای سازمان را تضمین کرده و البته با موفقیت در بخش فروش میتوان از چگونگی و میزان فروش انواع کالاها و خدمات ارائه شده آن سازمان اطلاعات کافی را نیز بدست آورد.
در ادامه نباید فراموش کرد که مشاوران فروش با ارائه راه حلهای اصولی و مناسب، بهترین شیوههای فروش را در اختیار مدیران فروش گذاشته ونه تنها به رونق کسب و کار مورد نظر کمک کرده بلکه زمینههای فروش بیشتر را با توجه به نوع بازار مهیا میسازد. البته امروزه آنچه که وجود مشاوران فروش را حتمی و ضروری میداند، تنوع در محصولات و کالاهایی مختلفی است که بازار رقابت را در سطح جامعه چندین برابر کرده است.
