بازاریابی چیست؟ بررسی جامع و دقیق + 10 روش موثر برای بازاریابی

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۲۰ شهریور, ۱۴۰۰
آخرین بروزرسانی: ۲۹ مرداد, ۱۴۰۲
بازاریابی چیست؟

بازاریابی یا Marketing یک مفهوم رایج در دنیای کسب و کار است که با استفاده از روش‌های جذاب و موثر یک کالا یا خدمات را به مشتری معرفی می‌کند و تلاش می‌کند تا او را متقاعد به خرید کند. بازاریابی لازمه فروش است و قطعا یکی از مهمترین موضوعات برای هر کسب و کاری بحث بازاریابی است. بسیاری از افراد فکر می‌کنند که بازاریابی تنها به معنی تبلیغ یک محصول است، اما این باور کاملا اشتباه است و بازاریابی دنیای وسیع و گسترده خود را دارد.

امروزه بازاریابی در تمام جوانب زندگی ما رسوخ کرده است و شاید این پرسش که بازاریابی چیست؟ کمی ساده لوحانه به‌نظر برسد؛ اما از آنجایی که بازاریابی یکی از فاکتورهای مهم برای موفقیت و رشد کسب و کارها است در این مقاله تصمیم گرفتیم که به‌طور کامل در خصوص بازاریابی صحبت کنیم و شما را به‌طور کامل و دقیق با آن آشنا کنیم.

پخش ویدیو
کتاب نقشه فروش
کتاب نقشه فروش

فهرست مطالب

بازاریابی چیست؟

بازاریابی به عنوان یک فرآیند مدیریتی و تجاری در دنیای کسب و کار تعریف می‌شود که هدف اصلی آن تحقیق و تفهیم نیازها و خواسته‌های مشتریان است و با ارائه کالاها و خدمات متناسب با این نیازها، مشتریان را جلب، جذب و حفظ می‌کند. بازاریابی در واقع، هنر و علمی است که در آن تلاش می‌شود محصولات و خدمات را در مقابل مخاطبان هدف معرفی کرده و آن‌ها را به خرید و استفاده از آن‌ها ترغیب کند. به‌طور کلی، بازاریابی شامل اجرای فعالیت‌ها و استراتژی‌های گوناگون است که به تحقق اهداف کسب و کار کمک می‌کند.

 این استراتژی‌ها ممکن است شامل تبلیغات، تحقیقات بازار، طراحی محصولات، قیمت‌گذاری، توزیع، فروش، روابط عمومی، بازاریابی محتوا، و استفاده از رسانه‌های اجتماعی باشد. در نهایت می‌توان گفت که هدف اصلی از بازاریابی ایجاد ارتباطی مثبت و پایدار با مشتریان یک برند است تا اعتماد آن‌ها را به برند کسب و کار خود بیشتر کنیم که این موضوع در نهایت باعث افزایش فروش، سودآوری و موفقیت کسب و کارها می‌شود.

تعریف بازاریابی از نگاه متخصصین

متخصصین کسب و کار برای بازاریابی تعاریف مختلف و متفاوتی ارائه داده‌اند که در ادامه به برخی از این تعریف‌ها اشاره شده است. 

  • تعریف American Marketing Association (AMA) از بازاریابی:

1. بازاریابی، فرآیند برنامه‌ریزی و اجرای طرح‌ها برای ایجاد، قیمت‌گذاری، تبلیغ و توزیع محصولات و خدماتی است که ارزش برای مشتریان، مشتریان هدف و جامعه را ایجاد می‌کند.

2. بازاریابی به عنوان فعالیتی است که ارزش را برای مشتریان، شرکت و جامعه ایجاد می‌کند. این فعالیت‌ها شامل تحقیقات بازار، تعیین نیازها و خواسته‌ها، تبلیغات، فروش و خدمات پس از فروش می‌شود (2007).

  • تعریف National Medical Association (NMA) از بازاریابی:

بازاریابی فرآیند طراحی و اجرای برنامه‌ها برای تعیین، تعامل و ارتباط با مشتریان هدف و بالا بردن ارزشی که برای مشتریان، توسط ارائه ‌دهنده‌ها ایجاد می‌شود.

  • تعریف بازاریابی از دید رجیس مک‌کنا:

شاید کوتاه‌ترین تعریف از بازاریابی برای رجیس مک‌کنا باشد او بازاریابی را این گونه تعریف می‌کند،

هرکاری که ما انجام می دهیم، قسمتی از بازاریابی است.

این تعریف به سادگی نشان می‌دهد که بازاریابی صرفا تعیین قیمت، تبلیغات و .. نیست و هر عملی مانند پشتیبانی، رفتار پرسنل، کیفیت محصول و .. بخشی از بازاریابی است. 

  • تعریف استیو جابز یکی از نوابغ قرن از بازاریابی:

بازاریابی ترجمه عملکرد محصول، به نمایش گذاشته شدن محصول به بازار و دستیابی به نتیجه‌هایی مثل افزایش فروش می‌باشد.

این نقل قول‌ها نشان‌دهنده اهمیت بازاریابی در موفقیت کسب‌ و کارها است و نشان ‌دهنده نقش آن در ارتقای محصولات، تعامل با مشتریان و ایجاد ارتباط مثبت با آن‌ها می‌باشد. بازاریابی در حقیقت یکی از اجزای اساسی راهبرد کسب‌وکارهای موفق محسوب می‌شود.

تفاوت فروش و بازاریابی چیست؟

بسیاری از افراد گمان می‌کنند که بازاریابی و فروش یک مفهوم را می‌دهند و هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند. اگر شما هم اینگونه تصور می‌کنید باید بدانید که سخت در اشتباه هستید!. بازاریابی محصولات و فروش محصولات دو جنبه مختلف از فرآیند کسب‌ و کار هستند و هر کدام نقش‌ها و وظایف خود را در زنجیره توزیع و ترویج محصول دارند. در ادامه به تفاوت‌های اساسی بین بازاریابی و فروش محصولات اشاره شده است:

  • بازاریابی:
  1. بازاریابی محصولات به بررسی بازار و تعیین نیازها و خواسته‌های مشتریان می‌پردازد تا محصولی را با خصوصیات مورد انتظار ایجاد کند.
  2. بازاریابی محصولات به ساخت و تقویت برند و ارتباط با مشتریان از طریق تبلیغات و رسانه‌ها می‌پردازد.
  3. انتخاب استراتژی‌های مناسب برای رسیدن به مشتریان، مانند بازاریابی محتوا، بازاریابی ایمیلی، تبلیغات دیجیتال و…
  • فروش:
  1. فروش محصولات به فعالیت‌های مرتبط با مذاکره و معامله با مشتریان به‌منظور فروش و انجام معاملات اشاره دارد.
  2. فروشنده محصولات نیاز دارد اطلاعات دقیق و جامعی در مورد محصولات را به مشتریان ارائه دهد تا آن‌ها از خرید خود راضی باشند.
  3. فروش محصولات مستلزم ایجاد و حفظ روابط مثبت با مشتریان است تا به فروش‌های تکراری دست پیدا کند.
  4. این عبارت از مراحل مدیریت فروش و اجرای استراتژی‌های فروش برای دستیابی به هدف‌های فروش و ارزیابی کارایی فروشنده‌ها را شامل می‌شود.

البته اینها تنها بخشی کوچکی از تفاوت‌های بازاریابی و فروش است. بر اساس آنچه که در بالا برای تفاوت بین بازاریابی و فروش گفته شد، می‌توان نتیجه گرفت که بازاریابی محصولات بیشتر بر ایجاد ارتباط مثبت با مشتریان، تعیین استراتژی‌ها و تبلیغات برای جلب توجه آن‌ها تمرکز دارد. اما فروش محصولات به فعالیت‌های مرتبط با مذاکره، اطلاع‌رسانی محصول و رسیدن به اهداف فروش متمرکز است. این دو جنبه با یکدیگر همکاری می‌کنند تا به توسعه کسب‌وکار کمک کنند و همچنین مشتریان را به بهترین تجربه ممکن در خرید محصولات و خدمات برسانند.

تحقیقات بازاریابی چیست

تحقیقات بازاریابی چیست

خب بیایید بررسی کنیم که تحقیقات بازاریابی چیست؟ تحقیقات بازاریابی تابعی است که توسط آن بازاریاب با کسب اطلاعاتی به شناسایی بازار هدف و تعریف فرصت‌های بازاریابی و رفع مشکلات می‌رسد. تولید، اصلاح و ارزیابی اقدامات بازاریابی؛ نظارت بر عملکرد بازاریابی و بهبود درک بازاریابی به عنوان یک فرآیند، فعالیت‌هایی است که در فرآیند تحقیقات بازاریابی انجام می‌شود.

تحقیقات بازاریابی اطلاعات مورد نیاز برای رسیدگی به این مسائل را مشخص می‌کند. همچنین؛ روش جمع آوری اطلاعات را طراحی، پروژه‌ها را مدیریت و فرآیند جمع آوری داده‌ها را اجرا، نتایج را تجزیه و تحلیل می‌کند.

این رشته تحقیقات با نظارت بر مطالعه رفتارهای بازار و مصرف کننده و تجزیه و تحلیل مدیریت تجاری شرکت‌ها به منظور جذب، کسب و نگهداری مشتریان با رضایت از خواسته‌ها و نیازهای خود و ایجاد وفاداری برند انجام می‌شود.

نام تجاری در بازاریابی چیست و چه کاربردی دارد؟

نام تجاری طراحی، نماد یا هر ویژگی دیگری است که کالا یا خدمات یک مجموعه را از خدمات و محصولات فروشندگان دیگر متمایز می‌کند.

داشتن نام تجاری مزایای اقتصادی فراوانی دارد و هنگام تبلیغات و بازاریابی، اعتماد مشتریان را جلب خواهد کرد. ضمن این که در فروش بیشتر خدمات یا محصولات تاثیر مستقیم می‌گذارد.

10 روش موثر بازاریابی چیست

10 روش موثر بازاریابی چیست

بازاریابی در حوزه کسب و کار انواع مختلفی دارد که هر روش دارای مزایای متفاوتی است و بازاریابان برای پروژه‌های مختلف از روش‌های مختلف متناسب با پروژه سود می‌برند.

به کارگیری روش بازاریابی متناسب با پروژه، نتیجه سودآور و مطمئن‌تری است. در بازار کسب و کار 10 نوع روش بازاریابی وجود دارد که هر کدام از مزایای ویژه ای برخوردارند. این 10 روش بازاریابی عبارتند از:

1. بازاریابی نفوذگر

بر اساس گزارش انجمن‌های تبلیغاتی، بازاریابی نفوذگر روی افرادی که نفوذ و قدرت خریدشان بیش از خریداران بالقوه است، تمرکز می‌کند و بازاریابان فعالیت‌های بازاریابی خود را در اطراف این افراد متمرکز می‌کنند تا پیام برند را به بازار بزرگتری هدایت کنند.

در بازاریابی نفوذگر، به جای بازاریابی به طور مستقیم؛ بازاریابان در فعالیت‌های تبلیغاتی و بازاریابی خود از افراد مشهور، تولید کنندگان محتوا، اینفلوئنسرها یا بلاگرها کمک گرفته و به این ترتیب با یک گروه بزرگ از مصرف کنندگان، نام‌های تجاری و سرمایه گذاران ارتباط برقرار کرده و خدمات و محصولات خود را در ابعاد بزرگتری به فروش می‌رسانند.

2. روابط در بازاریابی چیست؟

با توجه به تعریف انجمن تبلیغ کنندگان، بازاریابی رابطه به استراتژی‌ها و تاکتیک‌هایی برای تقسیم بندی مصرف کنندگان جهت ایجاد وفاداری بیشتر اشاره می‌کند. بازاریابی رابطه ،بازاریابی پایگاه داده، تبلیغات رفتاری و تجزیه و تحلیل به منظور هدف قرار دادن مصرف کنندگان دقیقا و ایجاد برنامه‌های وفاداری.

3. بازاریابی ویروسی

 بازاریابی ویروسی

بازاریابی ویروسی یک پدیده بازاریابی است که مردم را تشویق می‌کند که یک پیام بازاریابی را با دیگران به اشتراک بگذارند. در واقع در این نوع بازاریابی افراد برای شرکت‌ها به صورت رایگان تبلیغات انجام می‌دهند

این روش از بازاریابی به نام بازاریابی ویروسی نامگذاری شده است، زیرا تعداد افرادی که در معرض تبلیغ یا پیام یک مجموعه قرار دارند و شیوه کلامی تبلیغاتی که انجام می‌دهند مانند روند انتقال یک ویروس یا بیماری از یک فرد به فرد دیگر است.

4. بازاریابی سبز

بازاریابی سبز به توسعه موثر شیوه بازاریابی محصولات و خدمات اشاره دارد. در بازاریابی سبز، تمرکز بازاریابی و تبلیغات برای به حداقل رساندن اثرات منفی بر محیط زیست یا بهبود کیفیت و جلوگیری از اعمال خطرات و آسیب‌های محیط زیستی طراحی می‌شود.

این اصطلاح همچنین ممکن است برای توصیف تلاش‌هایی جهت تولید، ترویج و بسته بندی محصولات قابل بازیافت است. این که محصولات به گونه‌ای به نگرانی‌های زیست محیطی پاسخ داده و همسو با طبیعت طراحی شوند.

استاد احمد محمدی
بازاریابی وظیفه همه افراد سازمان است نه فقط بخش بازاریابی.
استاد احمد محمدی

5. کلمه کلیدی

کلمه کلیدی در بازاریابی چیست؟ کلید واژه یا کلمه کلیدی شامل ایجاد پیام بازاریابی مقابل کاربران بر اساس کلمات کلیدی و عبارات خاص آن‌‌ها برای جستجو استفاده می‌شود.

یکی از مزایای بازاریابی کلمه کلیدی این است که به بازاریابان توانایی دسترسی به افراد مناسب با رساندن پیام مناسب در زمان درست را می‌دهد.

برای بسیاری از بازاریابان، بازاریابی کلمه کلیدی زمانی تاثیرگذار است که کلمات کلیدی خاصی به صورت مناسب طراحی و در تبلیغات محصول و خدمات مورد استفاده قرار می‌گیرند. توجه داشته باشید که در SEO، این اصطلاح به منظور دستیابی به ارتقا سطح کیفی و در صدر قرار گرفتن محتوا هنگام جستجو در موتورهای جستجوگر است.

6. بازاریابی چریکی

بازاریابی چریکی یک استراتژی بازاریابی غیر متعارف و خلاق را اجرا می‌کنند که قصد دارند حداکثر نتایج را از حداقل منابع دریافت کنند.

7. خروجی

کسب و کار

خروجی در بازاریابی چیست ؟ یک اصطلاح جدیدتر برای بازاریابی سنتی است که زمانی که بازاریابی ورودی محبوب شد، رایج شده است. در بازاریابی خروجی، بازاریاب شروع به تماس با مشتری از طریق روش‌هایی مانند تبلیغات تلویزیونی، رادیو و مدیا دیجیتال می‌کند. این روش اغلب برای ایجاد آگاهی و تبلیغ نام تجاری شرکت‌ها استفاده می‌شود.

8. بازاریابی ورودی

بازاریابی ورودی بازاریابی است که در آن مشتریان پس از اینکه بازاریاب آن‌ها را با خدمات مجموعه خود آشنا کرد، با وی تماس برقرار می‌کنند. یعنی در واقع؛ مشتریان با این تماس موافقت خود را جهت خرید محصول یا خدمات اعلام می‌کنند.

یکی از اهداف بازاریابی ورودی که شامل بازاریابی محتوا است، کسب اطلاعات و راه حل‌های ارزشمند جهت رفع مشکلات است، به این ترتیب می‌توانیم اعتماد مشتری را جلب کرده و وفاداری او را تقویت کنیم.

9. بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا یک تکنیک برای ایجاد و توزیع محتوای ارزشمند، مرتبط و سازگار برای جذب و به دست آوردن یک مخاطب به وضوح تعریف شده و با هدف کسب سود بیشتر و مشتری سودآورتر است.

بازاریابی محتوا شامل روش‌های مختلفی برای تبلیغ تاریخچه و پیشینه برند است. بازاریابان در روش بازاریابی محتوا در حال توسعه تبلیغات و داستان سرایی برای ایجاد حس تعامل و همدلی و اعتماد مشتری هستند.

10. بازاریابی PS4

بازاریابی PS4

بازاریابی یک فرمول ساده برای شناسایی و کار با عناصر ضروری استراتژی بازاریابی شما است. در فرآیند بازاریابی ps4 این عناصر عبارتند از:

الف) تولید محصول

یک محصول با یک بسته نرم افزاری خاص از ویژگی‌ها، توابع و مزایای تعریف شده‌ای برخوردار است که معمولا ترکیبی از فرم‌های متفاوت و جذاب است و در جلب نظر مشتری بسیار کارآمد خواهد بود. بنابراین یک محصول ممکن است یک ایده، یک کالا، یک سرویس یا هر ترکیبی از هر سه این موارد باشد.

نکته: “محصول” یک اصطلاح است که به منظور “کالا” و “خدمات” مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ب) قیمت محصول

قیمت نسبت رسمی از پول رایج هر کشوری برای به دست آوردن مقدار معینی از کالاها یا خدمات مشخص شده است. این مبلغ است که مشتری باید برای به دست آوردن یک محصول پرداخت کند.

ج) محل یا شیوه توزیع محصول

توزیع به عمل بازاریابی و حمل محصولات به مصرف کنندگان اشاره دارد. همچنین برای توصیف میزان پوشش بازار برای یک محصول خاص استفاده می‌شود. در روش بازاریابی 4PS، توزیع توسط محل ارسال یا نگهداری محصول نشان داده شده است.

د) ترویج

این مرحله به تمام فعالیت‌های بازاریابی و ارتباطات شما اشاره دارد، که به منظور نشان دادن مزایای محصول یا خدمات خود در بازار انجام می‌دهید. یعنی در واقع؛ چگونگی افزایش فروش شما که شامل تاکتیک‌هایی است که افراد را به خرید کوتاه مدت را تشویق می‌کند و مجموعه تحت تاثیر کمیت خرید قرار می‌گیرد و حجم فروش و میزان سود در این روش قابل اندازه گیری است.

تحول کسب و کارها در بازاریابی چیست؟

تحول کسب و کارها

بازاریابی می‌تواند به کسب و کار شما از راه‌های بی شماری کمک کند، از جمله:

  1. افزایش آگاهی از برند
  2. تولید ترافیک وبسایت
  3. افزایش درآمد
  4. ایجاد اعتماد به نام تجاری شما
  5. پیگیری معیارهای شما

ایجاد سطح بالایی از اعتماد به نام تجاری شما منجر به وفاداری مشتری و خرید بیشتر می‌شود. این نه تنها درآمد شما را افزایش می‌دهد، بلکه منجر به تبلیغات رایگان برای مجموعه شما توسط مشتریانتان می‌شود، که هنوز هم یکی از موثرترین انواع ارتقا فروش و معروف شدن نام تجاری شماست. بنابراین همواره در تمام مراحل بازاریابی اعتماد مشتریان را جلب کنید.

پادکست - اصول بازاریابی در کسب و کار

نمونه های موفق و خلاق در بازاریابی چیست؟

یکی از روش های بازاریابی حرفه ای مطالعه موردی نمونه های موفق و بررسی عوامل موثر در موفقیت آنها است. از این رو بررسی دو نمونه موفق زیر بسیار آموزنده است.

آبجوی هینکن Heineken اسپانسر رویدادهای بزرگ

نمونه خلاق بازاریابی

برند محبوب آبجو، Heineken، کمپین های تبلیغاتی خود را بر روی مردان نسل هزاره (millennials) متمرکز می کند که جامعه هدف اصلی آنها هستند. آنها مردان علاقه مند به ورزش را با حمایت مالی از رویدادهایی مانند لیگ قهرمانان اروپا هدف قرار می دهند.

این برند آبجو هلندی همچنین اسپانسر جشنواره تابستانی Coachella، یکی از بزرگترین گردهمایی های این نسل، است. مطالعات نشان داده که مردان نسل هزاره از تبلیغات مستقیم بیزار هستند. بنابراین، بازاریابی رویدادها شیوه کارآمدی برای جلب توجه آنها است.

حمایت از یک رویداد محبوب در میان نسل هزاره، موقعیت برند را به عنوان یک برند جوان تقویت می کند. بعلاوه، آنها این فرصت را ایجاد می کند که با مصرف کنندگان رابطه ای نزدیک و صمیمانه داشته باشند.

درس بازاریابی: رویدادهای محبوب را برای حمایت مالی به دقت ارزیابی کنید. مواردی را انتخاب کنید که در راستای توجه مخاطبان شما قرار دارد تصویر برند شما را تقویت می کند.

Bounty مخاطبین خود را غافلگیر می کند

نمونه خلاق بازاریابی

برند حوله کاغذی Bounty از تکنیک های بازاریابی چریکی برای غافلگیری مردم استفاده می کند. به عبارت ساده، بازاریابی چریکی به معنای قرار دادن برند در مقابل مردم به روش های غیرمنتظره است. Bounty در مناطق شلوغ مرکز شهر نیویورک، صحنه هایی بزرگ از کثیف کاری ایجاد کرد.

فنجان های قهوه ریخته بزرگ و بستنی های غول پیکر در حال ذوب توجه مردم را به خود جلب کرد. Bounty حوله های کاغذی خود را در کنار این آشفتگی قرار داد تا پیام خود را به شیوه ای بصری منتقل کند. آنها می توانستند از یک بیلبورد تبلیغاتی نیز استفاده کنند، اما بیلبورد هرکز تاثیری به این ماندگاری برای آنان ایجاد نمی کرد.

درس بازاریابی: به راه های غیر متعارف برای ارتباط با مشتریان فکر کنید. مشکل اصلی آنها چیست؟ راه حلی که برند شما برای آن ارائه می دهد را برجسته کنید.

بازاریابی حرفه ای با شرکت در کلاس بازاریابی

کلاس بازاریابی فرصت بی نظیری برای آموزش این علم با بررسی نمونه های موفق داخلی و خارجی برای شما است. در طی این دوره می توانید درکی عمیق از روش های نوین بازاریابی دست یابید و بهترین روش ها را برای کسب و کار خود انتخاب کنید.

دوره های آکادمی بازار برای ارتقای کسب و کار شما

آکادمی توسعه کسب و کار آکادمی بازار با بهره گیری از دانش به روز و تجربیات منحصر به فرد استاد محمدی و با ارائه مشاوره تخصصی در حوزه کسب و کار، توانسته موجب شکوفایی و بالندگی دهها سازمان و کسب و کار گوناگون شود. همچنین بیش از هزاران نفر با بهره گیری از دوره های جامع بازاریابی و فروش، دوره مشتری مداری، دوره اصول و فنون مذاکره، دوره آموزشی حرفه ای بازاریابی و فروش تلفنی و مشاوره فروش، توانسته اند موانع موجود در مسیر شغلی خود را برطرف کنند و به سوی آینده شغلی روشن خود گام بردارند.

5/5 - (12 امتیاز)
درسنامه بازاریابی

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی