تفاوت بازاریابی و فروش چیست؟

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۳ خرداد, ۱۴۰۱
آخرین بروزرسانی: ۸ خرداد, ۱۴۰۱
تفاوت بازاریابی و فروش چیست؟
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on twitter
Share on linkedin

اگر چه مدیریت فروش و مدیریت بازاریابی ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند، اما هر کدام دارای ویژگی‌های متمایز خود هستند. بخش‌های فروش و بازاریابی در یک سازمان به طور جدایی‌ ناپذیری به هم مرتبط هستند.

اما تمایز اساسی بین این دو بخش آن است که تلاش‌های بخش بازاریابی برای سازمان هزینه دارد در حالی‌ که بخش فروش برای شرکت درآمد ایجاد می‌کند. در این مقاله قصد داریم به طور کامل با مفاهیم مدیریت بازاریابی و فروش آشنا شویم.

فهرست مطالب

4.9/5 - (206 امتیاز)

فرایند فروش

برای درک تفاوت بازاریابی و فروش باید بدانید که یک رویداد فروش مستقیماً شامل مشتری می‌شود، جایی که او می‌تواند کالا یا خدمات را مستقیماً خریداری کند یا یک محصول خاص را از طریق قیمت فروش سفارش دهد.

فرایندهای فروش معمولی شامل مراجعه مشتری به یک فروشنده با یک نیاز خاص است، در حالی‌ که فروشنده تلاش می‌کند مشتری را متقاعد کند که محصول خاص ارائه شده توسط شرکت با بهترین پیشنهاد ارائه شده است.

هنگامی که فروشنده موفق به انجام فروش شود، فرایند فروش با موفقیت خاتمه می‌یابد. انجام فروش به وضعیتی اشاره دارد که یک مشتری بالقوه به یک مشتری واقعی تبدیل می‌شود.

رویکرد فروش

فرایند بازاریابی محصول

فرایند بازاریابی محصول یک عنصر حیاتی در سازمانی است که هدف آن جذب مشتری است زیرا بازاریابی محصولات یا خدمات می‌تواند در نهایت موفقیت و شکست آن‌ها را در بازار رقابتی تعیین کند.

یکی از برجسته‌ترین فعالیت‌ها در فرایند بازاریابی، تبلیغ یک محصول یا خدمات است. هدف یک کمپین تبلیغاتی جذب بازار بالقوه به تقاضای واقعی است.

دوره مدیریت بازاریابی چیست؟

دوره مدیریت بازاریابی شامل راهنمای انتخاب بازارهای هدف، به‌دست‌ آوردن و حفظ مشتریان از طریق ایجاد ارزش‌های عالی برای مشتری است. محصولات و خدمات ارائه شده باید مطابق با الزامات بازار هدف طراحی شوند. قیمت‌گذاری، ارتباطات و توزیع مؤثر برای ایجاد جایگاه در بازار استفاده می‌شود.

در این دوره یک راهنما برای استفاده از تفاوت بازاریابی و فروش و رسیدن به یک برنامه قطعی بازاریابی با در نظر گرفتن شرایط موجود و آینده بازار ارائه می‌شود. مدیریت بازاریابی به اجرای نهایی این برنامه‌ها با هدف نهایی دستیابی به اهداف سازمان توجه دارد. اساساً حول محور برنامه‌ریزی، اجرا و کنترل کمپین‌ها یا برنامه‌های بازاریابی می‌چرخد.

مدیریت فروش کیست؟

مدیریت فروش چیست؟

فرایند تکامل نیروی فروش، همگام‌سازی عملیات فروش و اجرای تکنیک‌های فروش که به کسب‌ و کار کمک می‌کند تا به طور مداوم به اهداف فروش خود دست یابد، مدیریت فروش نامیده می‌شود.

فرایندهای مدیریت فروش دقیق برای افزایش عملکرد فروش برای هر اندازه از عملیات یا هر صنعتی ضروری است. فرایند مدیریت فروش می‌تواند تفاوت بین بقا و شکوفایی در یک بازار رقابتی فزاینده باشد.

سه جنبه از مدیریت فروش در فرایند فروش وجود دارد :

  • عملیات فروش
  • استراتژی فروش
  • تجزیه‌ و تحلیل فروش
استاد احمد محمدی
تجارت یعنی بازاریابی و فروش و بازاریابی و فروش یعنی تجارت.
دکتر احمد محمدی

مهم‌ترین تفاوت‌های فروش در مقابل بازاریابی (از نظر مدیریتی)

 مدیریت فروش عمدتاً با مدیریت عملیات فروش سازمان سر و کار دارد و به فروش واقعی محصول یا خدمات مربوط می‌شود. طیف وسیعی از فعالیت‌هایی مانند استخدام و آموزش پرسنل فروش، رسیدن به اهداف فروش، تهیه گزارش‌های فروش و غیره در حیطه وظایف آن است.

از سوی دیگر، مدیریت بازاریابی، برند را می‌سازد. بازار را از محصولات یا خدمات موجود آگاه می‌کند. از منابع و فعالیت‌های بازاریابی برای ایجاد تقاضا استفاده می‌شود. مدیریت فروش در مقابل مدیریت بازاریابی زمانی آشکارتر می‌شود که این دو را در پارامترهای مختلف مقایسه کنیم :

تفاوت گرایش بازاریابی و فروش

مدیریت بازاریابی نیازهای انسان را مشخص می‌کند و با ارائه محصولات یا خدمات مورد نیاز، نیازهای آن‌ها را برآورده می‌کند. مدیریت فروش به ترغیب مشتریان به خرید کالاها یا خدمات ارائه شده توجه دارد.

تفاوت تمرکز بازاریابی و فروش

مدیریت بازاریابی بر نیازهای بازار تمرکز دارد در حالی‌ که مدیریت فروش در درجه اول با نیازهای سازمان سر و کار دارد.

تفاوت محدوده بازاریابی و فروش

مدیریت فروش به محصول و جریان محصول به سمت مشتری مرتبط است. مدیریت بازاریابی شامل کلیه فعالیت‌هایی است که جریان کالا را به خریدار تسهیل می‌کند. مانند تبلیغات، فروش، تحقیق، رضایت مشتری، خدمات پس از فروش و غیره.

تفاوت هدف از بازاریابی و فروش

مدیریت بازاریابی به دنبال شناسایی نیازهای مشتری برای ایجاد محصولاتی است که نیازهای آن‌ها را برآورده کند. هدف مدیریت فروش تبدیل مشتریان به خریداران است.

خلاصه کردن اهداف و کارکردهای بخش بازاریابی، ترویج محصولات و خدمات بر اساس تحقیقات بازاریابی کامل با توجه‌ به خواسته‌های مشتری است. عملکرد فروش، پشتیبانی از بخش بازاریابی است و تضمین می‌کند که محصول با کیفیت به‌ موقع به مشتریان ارائه می‌شود. هر دو عملکرد برای دستیابی به اثربخشی فروش و بازاریابی در یک سازمان به‌شدت به یکدیگر متکی هستند.

نقش مدیر فروش در مقابل نقش ‌مدیر بازاریابی

مهم‌ترین استراتژی های بازاریابی و فروش

فروش و بازاریابی از وظایف تجاری درون سازمان هستند. نقش فروش و نقش بازاریابی در حوزه خود بسیار متفاوت است.

مسئولیت‌های شغلی یک مدیر فروش

  • برآورده کردن نیازهای مشتری
  • ارزیابی عملکرد فروش
  • پیش‌بینی بودجه فروش
  • برخورد با تأمین‌کنندگان و توزیع‌کنندگان
  • نمایندگی شرکت در نمایشگاه‌ها و رویدادها
  • کنترل کمی و کیفی کالا قبل از فروش

نقش مدیر بازاریابی

  • هماهنگی بین ذی‌نفعان مختلف مانند مشتریان، سرمایه‌گذاران، رقبا، تأمین‌کنندگان و غیره
  • طراحی و بررسی کمپین‌های بازاریابی
  • انجام تحقیقات بازار
  • برگزاری رویدادهای مختلف

اگر چه مدیریت فروش و مدیریت بازاریابی از نظر دامنه و حوزه‌های تمرکز بسیار متفاوت هستند، اما هدف آن‌ها یکی است و آن تأثیر مطلوب بر تولید سرنخ‌ها و افزایش میزان درآمد است.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
سخنران انگیزشی و مربی توسعه فردی، مدرس و مشاور کسب و کار
پادکست فکرانه - نمایشگاه

مهم‌ترین تفاوت استراتژی‌ بازاریابی و فروش

استراتژی فروش و بازاریابی شما برنامه شما برای دستیابی، جذب و تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان سودآور است. در واقع افراد مدیر بازاریابی و فروش را برای انجام فعالیت‌های مختلف راهنمایی کرده و به آن‌ها کمک می‌کند تا اهداف مشترک و چگونگی دستیابی به آن‌ها را روشن کنند.

شناخته‌شده‌ترین استراتژی‌ها بازاریابی شامل بازاریابی اینترنتی، بازاریابی وبلاگی، چاپی، بهینه‌سازی موتور جستجو، بازاریابی رسانه‌های اجتماعی و ویدئویی هستند. در مقابل روش‌های متعددی نیز برای فروش محصولات وجود دارد، از جمله فروش مشتری‌ محور، فروش درون‌ گرایی، فروش مفهومی، فروش اسپین و …  

 به خاطر داشته باشید همانطور که هم پارو و هم بادبان هر دو در هدایت قایق به سمت مقصد اثر گذارند. هر سازمانی به دو ابزار مدیریت بازاریابی و فروش نیازمند است. هیچ کدام کارکرد دیگری را ندارند اما هر دو یک هدف را دنبال می کنند.

استفاده از استراتژی‌ها برای به‌کارگیری این دو مفهوم اهمیت بسیار زیادی داشته و برای رشد و افزایش میزان درآمد ضروری است. اگر چه این دو نوع مدیریت بسیار به هم نزدیکند اما سازمان موفق جایی است که در هر دو زمینه به صورت تخصصی هدایت شود.

در این مقاله به تعریف بازاریابی و فروش و معرفی تفاوت‌های آن‌ها پرداخته شد. به نظر شما اهمیت استفاده از این دو مفهوم چگونه است؟

پرسشنامه ارزیابی مهارتهای فروش

دریافت هدیه ای 100 هزار تومانی
بعد از پر کردن پرسشنامه

بازاریابی و فروش

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.