پورسانت فروش چیست؟ شیوه محاسبه و فرمول پورسانت فروش

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱۰ بهمن, ۱۴۰۱
آخرین بروزرسانی: ۱۸ دی, ۱۴۰۲
پورسانت فروش چیست؟

پورسانت فروش یا Sales Commission به معنای پاداش مالی است که به فروشندگان یا کارمندان فروش به عنوان پاداش برای انجام موفقیت‌آمیز فروش محصولات یا خدمات یک شرکت یا کسب و کار پرداخت می‌شود، این پاداش معمولا به صورت درصدی از ارزش معامله یا فروش فروشنده تعیین می‌شود. با توجه به سیاست و استراتژی هر سازمان ممکن است پورسانت فروش متفاوت باشد.

در این مقاله علاوه بر توضیح پورسانت فروش، در مورد انواع پورسانت فروش و مزایای آن، فرمول محاسبه پورسانت فروش و اهمیت آن توضیح داده شده است. در ادامه با ما همراه باشید.

پخش ویدیو
کتاب نقشه فروش
کتاب نقشه فروش

فهرست مطالب

پورسانت فروش چیست؟

پورسانت یک پاداش مالی است که هدف آن تحریک و انگیزه‌بخشی به فروشندگان برای دستیابی به اهداف فروش است. با ارائه پورسانت فروش، فروشندگان از تسهیلات مالی بیشتری برخوردار می‌شوند و می‌توانند درآمد خود را افزایش دهند.

با توجه به استراتژی هر شرکت پورسانت فروش ممکن است متفاوت باشد. برخی از سازمان‌ها از پورسانت فروش بر اساس درصدی از مقدار فروش برای هر معامله استفاده می‌کنند. همچنین، سیاست‌هایی قابل اجرا هستند که بر اساس اهداف مالی معین در ازای هر فروشنده پورسانت فروش تعیین شود.

مزایای استفاده از پورسانت فروش

استفاده از پورسانت فروش در یک سازمان مزایای متعددی دارد. در زیر به برخی از مزایای داشتن پورسانت فروش اشاره شده است:

  • تحریک و ایجاد انگیزه فروشندگان: پورسانت فروش با ارائه یک پاداش مالی جذاب به فروشندگان، آنها را به شدت تحریک و انگیزه می‌بخشد و به همین ترتیب تلاش بیشتری برای دستیابی به اهداف فروش خواهند کرد. 
  • جذب و نگداری فروشندگان با استعداد: با ارائه پورسانت فروش، سازمان می‌تواند فروشندگان با استعداد جذب کند و آنها را در سازمان خود نگه دارد. 
  • افزایش فروش و درآمد: از طریق اعمال پورسانت فروش می‌توان حجم فروش را افزایش داد. با داشتن انگیزه مالی، فروشندگان بیشتر به دنبال جذب مشتری جدید و افزایش معاملات با مشتریان فعلی خواهند بود. 
  • ایجاد رقابت: پورسانت فروش مناسب و موثر باعث ایجاد رقابت سالم و مداوم در تیم فروش می‌شود. ارزیابی عملکرد و تخصیص پاداش بر اساس عملکرد بهتر، باعث پیشرفت و بهبود منظم در عملکرد فروشندگان خواهد بود. 

استفاده صحیح و موفق از پورسانت فروش می‌تواند به توسعه و رشد سازمان کمک کند. باید توجه شود که سیاست و رویه‌های مرتبط با پورسانت فروش به طور دقیق طراحی و پیاده‌سازی شود تا نتایج مطلوب در سازمان حاصل شود.

انواع پورسانت فروش

انواع پورسانت فروش

اکنون که می‌دانید، پورسانت فروش چیست؟ نوبت به آن رسیده است تا با انواع پورسانت فروش نیز آشنا شوید. انواع مختلفی از پورسانت وجود دارد که در ادامه به برخی از رایج‌ترین انواع پرداخت پورسانت اشاره شده است.

·         پرداخت حقوق بعلاوه پورسانت فروش

پرداخت حقوق بعلاوه پورسانت به این معنی است که نماینده‌های فروش علاوه بر حقوق پایه، برای فروش محصولات کمیسیون نیز دریافت می‌کنند. بسیاری از نماینده‌های فروش به دنبال تضمینی برای دریافتی آخر ماه خود هستند و این نوع از پرداخت همان چیزی است که این افراد به دنبال آن هستند.

پرداخت حقوق بعلاوه پورسانت در فروش بیشتر کالاها رایج است و شرکت‌ها حداقل درآمدی برای نماینده‌های فروش خود در نظر می‌گیرند و این هنر اشخاص است که با فروش بیشتر بتوانند دستمزد بیشتری دریافت کنند.

·         پورسانت مستقیم

پورسانت مستقیم زمانی است که یک کارمند به‌ عنوان درآمد خود از شرکت فقط پورسانت فروش دریافت می‌کند. در روش پورسانت مستقیم کارفرما کمیسیون میزان آورده کارمندها برای شرکت مورد ارزیابی قرار می‌دهد و بر اساس آن به کارمندان خود کمیسیون فروش پرداخت می‌کند.

در این روش نماینده‌های فروش میزان درآمد خود را کنترل می‌کنند و اگر سقف حقوقی وجود نداشته باشد، این مبلغ می‌تواند قابل توجه باشد. وقتی شما در بازار مشغول فعالیت هستند، باید بدانید که در دوره‌های زمانی میزان فروش شرکت‌ها نیز متفاوت خواهد بود.

پس به افرادی که حقوق خود را مستقیماً از پورسانت فروش دریافت می‌کنند، پیشنهاد می‌کنیم که درآمد خود را مدیریت کنید تا در دوران کم فروشی شرکت به مشکل بر نخورید.

فرمول پورسانت مستقیم

·         پورسانت نسبی

در این روش از پرداخت پورسانت، شرکت برای فروشنده‌ها علاوه بر حقوق ثابت به تناسب درصدی از فروش که فروشنده انجام داده است، پورسانت مشخص می‌کند.

برای مثال در نظر بگیرید که برای یک شرکت پخش کیک مشغول فعالیت هستید. شرکت مشخص کرده است که به ازای فروش هر 10000 عدد کیک، فروشنده‌ها 10 میلیون تومان پورسانت دریافت می‌کنند. پس اگر فروشنده‌ای موفق شود، 5000 کیک را در طول یک ماه به فروش برساند، تنها نیمی از پورسانت را دریافت خواهد کرد.

·         پورسانت کامل

در این نوع از پورسانت شرکت تنها در صورتی به نماینده‌های فروش خود پورسانت اهدا می‌کند که مقدار مشخصی از فروش در ماه دست پیدا کنند.

برای مثال در نظر بگیرید که ازای فروش هر 100 جفت کفش شما دو میلیون تومان پورسانت از شرکت دریافت خواهید کرد. اگر شما موفق به فروش 99 عدد از کفش‌ها شوید، هیچ گونه پورسانتی از طرف شرکت دریافت نخواهید کرد. البته باید بدانید که شما اگر موفق به فروش 199 عدد کفش شوید باز هم دو میلیون تومان پورسانت از شرکت دریافت خواهید کرد.

پورسانت فروش چقدر است؟

میزان پورسانت فروش برای هر شرکت متفاوت بوده و به عوامل مختلفی بستگی داردو مقدار پورسانت فروش بر اساس سیاست‌های شرکت تعیین شده و متغیر است.

به طور کلی میزان پورسانت فروش به شکل درصدی از مبلغ کل فروش محصول یا خدمات ارائه شده به مشتریان محاسبه می‌شود. در برخی صنایع درصد پورسانت ممکن است بیشتر و در صنایع دیگر این درصد کمتر باشد.

پورسانت فروش چند درصد است؟

درصد پورسانت فروش در صنایع مختلف متفاوت است که به عوامل مختلفی بستگی دارد. این عوامل عبارتند از:

  • صنعت: میزان پورسانت فروش و درصد آن در صنایع مختلف متفاوت است. برخی صنایع ممکن است درصد پایینتری داشته باشند و در صنایع دیگر با توجه به قیمت بالای محصولات یا خدمات، درصد پورسانت فروش زیاد باشد.
  • نوع محصول یا خدمات: پورسانت فروش بر اساس نوع محصولات یا خدمات متغیر است. به عنوان مثال در صنایعی که محصولات گران قیمت دارد میزان درصد پورسانت فروش بیشتر است.
  • تعداد محصولات یا خدمات: به افرادی که محصولات و خدمات بیشتری را بتوانند به فروش برسانند، درصد پورسانت بیشتری به عنوان پاداش و افزایش انگیزه داده می‌شود.
  • عملکرد فروشنده: میزان درصد پورسانت فروش به عملکرد نیروهای فروش نیز بستگی دارد. در صورتی که عملکرد نیروهای فروش خوب باشد، درصد پورسانت آنها نیز بیشتر است.
  • سیاست شرکت: هر شرکت سیاست‌های مختلف برای تعیین درصد پورسانت فروش خود دارد. این سیاست ممکن است به صورت درصدی از مبلغ فروش و یا حقوق ثابت به همراه پورسانت باشد.

فرمول پورسانت فروش

فرمول پورسانت فروش بستگی به سیاست کلی کسب و کار دارد ولی متداول‌ترین فرمول محاسبه پورسانت فروش عبارتست از:

(مبلغ فروش × درصد پورسانت = پورسانت فروش)

  • درصد نسبت پورسانت فروش بر اساس تعداد محصولات یا خدماتی به مشتریان فروخته شده است، تعیین می‌شود.
  • مبلغ فروش عبارتست از قیمت محصول یا خدمتی که به مشتریان ارائه شده است .

فرمول دقیق پورسانت فروش ممکن است بنابر سیاست‌های هر شرکت متفاوت باشد.

چرا پورسانت فروش برای موفقیت کسب و کارها مهم است؟

فارغ از اینکه پورسانت بازاریاب و ویزیتور باید چقدر باشد، کمیسیون فروش تأثیر بسیار زیادی در موفقیت تیم‌های فروش دارد. پورسانت فروش انگیزه تیم فروش برای فروش بیشتر را چندین برابر می‌کند و حس رقابت در بین نماینده‌های فروش را بیدار می‌کند.

تعیین نرخ‌های مختلف کمیسیون بر استراتژی‌های تیم فروش تأثیر مستقیم می‌گذارند. برای مثال در نظر بگیرید که یک شرکت برای فروش یک محصول گران قیمت کمیسیون بیشتری تعیین می‌کند، این کار به باعث می‌شود تا فروشنده‌ها بر روی فروش این محصول تمرکز کنند و سود شرکت را از فروش این محصول افزایش دهند.

( EVERYTHING IN LIFE IS A SALE AND EVERYTHING YOU WANT IS A COMMISSION  = همه چیز زندگی، فروش است و تنها چیزی که شما می‌خواهید، پورسانت (کمیسیون) است.)

محاسبه پورسانت فروش
استاد احمد محمدی
کسب و کارها در سه کلمه خلاصه میشوند؛ کارکنان، محصول و فروش. اگر تیم کاری خوبی نداشته باشید هرگز به دو مورد بعدی دست نخواهید یافت.
استاد احمد محمدی

شیوه محاسبه پورسانت فروش

نحوه محاسبه پورسانت فروش چگونه است؟ یا پورسانت فروش چند درصد است؟ اینها سوالاتی است که ممکن است ذهن شما را درگیر کرده باشد. در هنگام محاسبه پورسانت فروش باید به نکات مختلف توجه داشت که در ادامه به برخی از این نکات اشاره شده است.

1. مدت زمان دریافت کمیسیون را تعیین کنید:

کارفرماها معمولاً به‌ صورت هفتگی، دو هفته‌ای، ماهیانه  و … پورسانت را پرداخت می‌کنند. نماینده‌های فروش معمولاً کمیسیون خود را در پایان دوره دریافت می‌کنند. بهتر است با نماینده‌های فروش خود صحبت کنید و از آن‌ها بخواهید تا در خصوص زمان دریافت کمیسیون خود صحبت کنند و زمانی برای دریافت پورسانت فروش تعیین کند.

2. پایه یا معیار محاسبه کمیسیون را مشخص کنید:

یک پایگاه کمیسیون معمولاً قیمت خرید محصولات فروخته شده است، کل مبلغ فروش خود را در طول دوره پورسانت مشخص کنید.

برای مثال در دی‌ ماه شما موفق شده‌اید که 150 میلیون تومان جنس به فروش برسانید، در نتیجه پورسانت شما از این فروش 15 میلیون تومان خواهد بود.

کمیسیون پورسانت فروش

3. برای حقوق و کمیسیون سقف قیمتی مشخص نکنید:

سقف حقوق، بالاترین حقوقی است که یک کارمند می‌تواند از یک شرکت دریافت کند. محدود کردن حقوق به یک رقم خاص انگیزه نماینده‌های فروش برای فروش بیشتر محصولات شما را از بین خواهد برد. یک مدیر موفق از تیمش حمایت می‌کند و از تک‌تک اعضای تیم می‌خواهد تا حداکثر تلاش خود را برای فروش بیشتر محصولات به کار بگیرند.

بیشتر بخوانید: وظایف مدیر و سرپرست

4. نرخ‌های مختلف کمیسیون را در نظر بگیرید:

فروش محصولات مختلف مشابه یکدیگر نیست و فروش برخی از اجناس به نسبت سایرین سخت‌تر است. این متغیر بودن روند فروش سبب شده است تا برخی از کارفرماها از نرخ‌های متفاوت کمیسیون برای اجناس خود استفاده کنند.

جدول محاسبه پورسانت فروش

در زیر مثالی از فروش محصولات با کمیسیون مربوطه آورده شده است که می‌توانید جدول محاسبه پورسانت فروش را مشاهده کنید:

برای مثال محصول شماره 1 کمیسیون 5 درصدی دارد و محصول شماره 2 کمیسیون 8 درصدی دارد. در نظر بگیرید که شما 10 میلیون تومان از محصول شماره 1 را فروخته‌اید و تنها موفق به فروش 2 میلیون تومان از محصول شماره 2 شده‌اید. در نتیجه محاسبه کمیسیون شما به شکل زیر خواهد بود:

میزان کمیسیون شما = (10000000 × 0.05) + (2000000 × 0.08)

میزان کمیسیون شما = 660000

محصولمحصول شماره 1 (کمسیون 5%)محصول شماره 2 (کمیسیون 8%)
فروش10.000.0002.000.000
محاسبه کمیسیون500.000160.000
مجموع کمیسیون660.000
اینفوگرافی کمیسیون پورسانت فروش

5. در صورت لزوم لایه را اعمال کنید:

معمولاً دیده می‌شود که نرخ کمیسیون برای برخی از محصولات متفاوت است. این یک سیستم لایه‌ای یا ردیفی است.

برای مثال در نظر بگیرید که شما در طول یک ماه توانسته‌اید 100 میلیون تومان بفروشید، 70 میلیون تومان اول دارای کمیسیون 2 درصدی است در حالی که مبلغ بالای 70 میلیون تومان دارای نرخ پورسانت 3 درصد است. شیوه محاسبه پورسانت فروش در این حالت به شکل پایین است. در ادامه جدول پورسانت فروش آورده شده است:

پورسانت = (70000000 × 0.02) + (30000000 × 0.03)

پورسانت = 2300000 هزار تومان

محصول70 میلیون اول (کمسیون 2%)بالای 70 میلیون (کمیسیون 3%)
محاسبه کمیسیون1.400.000900.000
مجموع کمیسیون2.300.000

6. تغییر دادن پایه کمیسیون یا لغو:

در برخی از مواقع دیده شده است که مدیریت می‌تواند در صورت فروش بیش از یک مبلغ مشخص، پایه کمیسیون خود را تغییر دهند به این حالت لغو می‌گویند و برای کل مقدار پایه پورسانت اعمال می‌شود.

برای مثال در نظر بگیرید که یک محصول دارای پورسانت 5 درصدی است و اگر شما بتوانید در یک زمان مشخص مقدار فروش خود را به بیش از 100 میلیون تومان برساند، این پورسانت به 6 درصد تغییر پیدا خواهد کرد.

7. در صورت لزوم محصولات عودت داده شده را از کمیسیون کم کنید:

در برنامه پورسانت خود ذکر کنید که باید محصولات بازگشتی را از مقدار کل فروش کم کنید.

برای مثال در نظر بگیرید که شما در یک دوره زمانی مشخص 20 میلیون تومان می‌فروشید و یکی از مشتری‌ها خواهان عودت دادن محصولی به ارزش 2 میلیون تومان است. در این صورت محاسبه مقدار پورسانت شما به شکل ذیل خواهد بود (پورسانت فروش 0.05 درصد است).

میزان فروش: 2000000 – 20000000

کمیسیون فروش = 18000000 × 0.05

کمیسیون فروش = 900000

نتیجه نهایی

در این مقاله به اهمیت و تاثیر مثبت پورسانت فروش در بازاریابی اشاره شد. در واقع پورسانت فروش، با تشویق و پاداش فعالیت و عملکرد برتر فروشندگان، می‌تواند به رشد و موفقیت سازمان‌ها کمک کند. در کل، پورسانت فروش یک ابزار قوی در دسترس سازمان‌ها است که می‌تواند به تحقق اهداف فروش و رشد کمک کند.

هر سازمان باید با توجه به شرایط و نیازهای خود، سیاست و برنامه‌های پورسانت فروش متناسب با ساختار و استراتژی طراحی و پیاده‌سازی کند. آکادمی بازار در این رابطه دوره جامع بازاریابی و فروش را برگزار کرده است که در آن انواع روش های فروش و پورسانت به طور کامل توضیح داده شده است.

5/5 - (19 امتیاز)

سوالات متداول

زمانی که یک شخص (فروشنده) در یک کسب و کار مشارکت می‌کند و برای فروش محصولات تلاش می‌کند، در سود حاصل از آن فروش سهیم می‌شود به اصطلاح می‌گوییم که این شخص پورسانت دریافت کرده است.
نرخ کمیسیون فروش از 5 تا 50 درصد متغیر است، اما بیشتر شرکت‌ها بین 20 تا 30 درصد فروش را پرداخت می‌کنند. اگر احساس می‌کنید که این اعداد با اهداف فروش شما همخوانی ندارد با تخمین هزینه استخدام افراد تحت ساختارهای مختلف کمیسیون شروع کنید.
برای این سؤال و سؤال‌های نظیر پورسانت بازاریاب و ویزیتور باید چقدر باشد؟ جواب‌های مشخص و ثابتی وجود ندارد و این درصد تا حدود زیادی به نوع محصول، منطقه فعالیت، جایگاه فروشنده و … بستگی دارد. معمولاً برای آشنایی با درصد پورسانت منصفانه بهتر است از میانگین درصد پورسانت استفاده شده در صنعت خودتان استفاده کنید.
درسنامه آموزش فروش

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی