ترغیب مشتری به خرید کالا یا خدمات؛ چگونه مشتری را راضی به خرید کنیم

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱ شهریور, ۱۴۰۱
آخرین بروزرسانی: ۲۶ بهمن, ۱۴۰۲
ترغیب مشتری به خرید

ترغیب مشتری به خرید و آشنایی با انواع روش های ترغیب مشتری برای خرید کردن اهمیت زیادی برای کسب و کار شما دارد که باید با چگونگی ترغیب مشتری به خرید به طور کامل آشنایی داشته باشید. از اقدامات لازم برای ترغیب مشتری به خرید کالا یا خدمات، شناخت نیاز مشتریان و پس از آن، پاسخ دادن به سوالات مشتریان، اعتمادسازی، ایجاد ارتباط قوی با مشتریان، اشتراک‌گذاری نظر مشتریان و در دسترس بودن است. 

در این مقاله از سری مقالات روانشناسی فروش آکادمی بازار، علاوه بر پاسخ به سوال چگونه مشتری را ترغیب به خرید کنیم؟ در مورد انواع روش های ترغیب مشتری به خرید صحبت شده است، در ادامه با ما همراه باشید.

پخش ویدیو
کتاب نقشه فروش
کتاب نقشه فروش

فهرست مطالب

انواع روش های ترغیب مشتری

شما به‌ عنوان فروشنده به‌ احتمال زیاد سعی می‌کنید محصولات با تنوع بسیار زیادی را ارائه دهید تا مشتری شما هر سلیقه‌ای داشته باشد، جنس موردنظر خود را پیدا کند.

اما چرا بازار کسب‌ و کار شما آن‌ چنان رونق ندارد؟ یکی از دلایل آن این است که بازار رقابت بسیار سنگین است. نگران نباشید، ما در کنار شما هستیم تا راهکارهایی را به شما یاد دهیم که اصول ترغیب مشتری به خرید را رعایت کرده باشید.

1. توضیحات واضح و مناسبی درباره محصول تهیه کنید.

اطلاعات محصول شما باید مشخص و دقیق باشد.

مردم دوست دارند بدون صرف هزینه و زمان اضافی، کاملاً از جنبه‌های مختلف محصولی که می‌خرند آگاه شوند. توضیحات شما باید دقیق باشد اما دروغ نگویید. نباید مشتری را به‌ زور با مشخصاتی که درست نیست در دام خرید بیندازید. مشتری را برای خود نگه دارید.

اگر کار خود را به‌صورت اینترنتی ارائه می‌دهید باید عکس‌های مناسبی بگیرید. در صورت لزوم یک عکاس حرفه‌ای استخدام کنید.

2. تفاوت بین مزیت و ویژگی را بدانید.

ویژگی محصول چیزی است که به‌صورت استاندارد در همه‌ی محصولات وجود دارد اما مزیت در واقع چیزی است که محصول شما را متمایز کرده است، درباره ویژگی‌ها و مزیت‌های محصول خود کامل بدانید.

3. بیش از انتظار مشتری به او ارائه دهید.

مردم پاداش و هدیه گرفتن را دوست دارند. برای اینکه در ترغیب مشتری به خرید موفق باشید باید احساس خوب و ارزشمندی را در آنها به وجود بیاورید.

 هدیه گرفتن از دست شما، آنها را به شما وفادار می‌کند. به‌این‌ترتیب این احساس خوب نسبت به برند شما در مشتری نهادینه می‌شود و این چیزی است که باعث می‌شود شما را فراموش نکنند.

می‌توانید نمونه‌ای از محصولات اضافه کنید. یادداشت زیبایی به آنها بدهید. هر ویژگی که مشتری بدون پرداخت هزینه نسبت به آن احساس خوبی داشته باشد. اما منحصر به‌ فرد و متفکر باشید و مشتریان خود را بر اساس ویژگی‌های روان‌شناسانه غافلگیر کنید.

4. مشتریان باید از تمام شرایط و ضوابط محصول آگاه باشند.

اگر محصولی که ارائه می‌دهید مشمول قوانین خاصی است، باید مشتری به‌ راحتی و آسودگی خاطر از آن آگاه شود. در صورتی‌ که قرار دادی بین شما باید تنظیم شود، واضح برای مشتری توضیح دهید.

مشتری باید مطمئن باشد که شما در دسترس هستید. اگر محصول شما برای استفاده شرایط خاصی دارد آن را می‌توانید به‌صورت یادداشت به مشتری ارائه دهید.

5. ارتباط قوی با مشتری برقرار کنید.

ارتباط قوی با مشتری برقرار کنید

سعی کنید ارتباطی قوی با مشتری برقرار کنید. این به معنای این است که مشتری با برند و محصول شما ارتباط بگیرد. ایجاد و مدیریت چنین ارتباطی باعث ترغیب مشتری به خرید می‌شود و همچنین می‌تواند باعث تبلیغ دهان‌ به‌ دهان برای شما باشد.

سؤالی که گاهی وجود دارد این است که چگونه بفروشیم وقتی مشتری نیست؟ این همان راه‌حل شماست. ترغیب مشتری به خرید وقتی وصف محصول و یا برند شما را از طریق دوستان خود شنیده‌اند و مستقیم سراغ شما می‌آیند.

6. نظرات مشتریان را به اشتراک بگذارید.

اکثر مشتریان قبل از خرید محصول دنبال نظرات مشتریان قبلی می‌گردند تا ببینند آیا از محصولات شما راضی بوده‌اند یا نه. صادقانه نظرات کاربران را به اشتراک بگذارید. این نشان‌ دهنده‌ی اعتبار برند شما است.

نظرات کاربران حتی از یک بروشور تبلیغاتی زیبا هم برای شما اثر بیشتری دارد. این یک واقعیت ثابت شده اجتماعی است.

می‌توانید این نظرات را حتی به‌صورت ویدئو برای دیگران در دسترس قرار دهید.

7. در دسترس باشید.

در دسترس باشید. اینکه در صورت بروز مشکل و مسئله‌ای مشتریان بدانند شما در دسترس آنها هستید بسیار مهم است. این که کارمندانی استخدام کنید که پاسخگوی مشتریان شما باشند را خرج اضافه ندانید. گوش‌ کردن به مشتریان حتی بازخورد شما را افزایش می‌دهد و می‌تواند به شما کمک کند تا کیفیت محصول و کار خود را بالا ببرید.

چگونه مشتری را ترغیب به خرید کنیم؟

شما خدماتی را دارید که برای ارائه به مشتریان آماده است اما باید اطمینان داشته باشید که آنها مشتاق استفاده از خدمات شما هستند.

شما به اعتماد و اطمینان آنها نیاز دارید. اگر او اعتماد نکند از همان راهی که وارد فروشگاه یا حوزه کسب‌ و کار شما شده است به‌راحتی بدون خرید خارج خواهد شد حتی اگر خیلی به آن کالا یا خدمات نیاز داشته باشد زیرا نتوانسته به شما اعتماد کند.

1. طبیعی رفتار کنید.

طبیعی رفتار کنید

استفاده بیش از حد از جملات کلیشه‌ای این احساس را در مشتری به وجود می‌آورد که فضای خدمات شما سرد و بی‌روح است. طبیعی باشید. چیزی که باعث شود عواطف مشتری نادیده گرفته شود احساس خوشایندی در مشتریان به وجود نمی‌ آورد.

2. نام مشتری خود را به‌ خاطر بسپارید.

برای ترغیب مشتری به خرید از نام او در مکالمات استفاده کنید. مردم‌ دوست دارند نام خودشان را بشنوند. این کار احساسی به آنها می‌دهد و آنها را به ارتباط با شما ترغیب می‌کند.

3. در مورد سلامت مشتری بپرسید.

در ابتدای مکالمات خود با مشتری با آنها احوالپرسی کنید. فروشنده‌ای که سلامت مشتریان برایش مهم است باعث احساس امنیت در مشتری می‌شود.

4. بر روی احساسات مشتری تمرکز کنید.

این که خرید کردن جنبه‌ی عقلانی دارد درست است. اما تکنیک‌های روان‌ شناسانه به شما کمک زیادی می‌کند. تأکید کنید خرید و یا استفاده از خدمات شما منجر به چه احساس مثبتی می‌شود. با همدردی با مشتری احساسات او را به سمت هدف خود هدایت کنید.

استاد احمد محمدی
فروش به واقع انتقال احساسات است بین فروشنده و خریدار.
دکتر احمد محمدی

5. ثابت کنید خدمات شما برتر از خدمات رقبا است.

گاهی اوقات مشتریان برای بررسی اوضاع بازار با شما تماس می‌گیرند آنها را متقاعد کنید که خدمات شما بهتر است. اینکه خدماتی که توسط شرکت شما ارائه می‌شود را بزرگ کنید بسیار مهم است. باید تأکید کنید پیشنهاد شما بهتر و یا حتی مقرون‌ به‌ صرفه‌تر است.

هیچ گاه رقیب را تخریب نکنید فقط در پی اثبات مزیت های خود باشید. تخریب رقبا تاثیر بسیار منفی بر مشتریان دارد.

6. ترس از دست‌ دادن

حتی خریدارانی که قصد خرید ندارند برایشان مهم است که چیزی را از دست ندهند.

وقتی نمی‌دانید چگونه مشتری را ترغیب به خرید کنید این ترفند روان‌ شناختی بسیار مهم است.

می‌توانید به مدت محدود محصول را با تخفیف ارائه دهید و گوشزد کنید این مدت محدود و برای محصولات خاصی و یا تمام محصولات ارائه می‌شود.

7. در نقش یک مشاور وارد شوید.

در نقش یک مشاور وارد شوید

در مورد مراحل بعدی تصمیم مشتری با او همگام شوید. اینکه مشتری خود دارای اختیار است در او احساس خوبی را به وجود می‌آورد. مشاور مانند یک دوست و همراه است. این احساس را در مورد مشتری به خودتان برانگیخته کنید.

این قاعده را داروخانه‌های شهرهای بزرگ خوب فهمیده‌اند. وقتی به‌جای یک فروشنده لوازم آرایشی و بهداشتی پشت پیش‌خوان خانمی در نقش مشاور پوست می‌ایستد. احتمال فروش محصولات ده بار بیشتر می‌شود. توجه کنید مشتریان متوجه مدرک تحصیلی او نیستند تنها تغییر سمت او آنها را به او ترغیب می‌کند و برای خرید متقاعد می‌شوند.

8. اجازه دهید مشتری قدم بعدی را انتخاب کند.

آخرین توصیه ما برای اینکه اصول ترغیب مشتری به خرید را کامل کنیم این است که یک تکنیک زیرکانه روان‌شناسی به شما معرفی کنیم. از مشتری بپرسید: “دوست دارید در مرحله بعد چه کاری انجام دهد؟”

و یا: ” پیشنهاد شما برای اقدام بعد چیست؟”  این یکی از اصول روان‌شناسانه برای متقاعدکردن مشتری به خرید است.

حتی می‌توانید خودتان چند نمونه به او پیشنهاد بدهید و نظر او را بپرسید. اگر مشتری احساس کند که می‌تواند انتخاب کند و نظر او مهم است و در تصمیم‌گیری نقش داشته است حتماً نتیجه مکالمات شما به خرید ختم می‌شود.

7 جمله ای ممنوعه فروشندگان در مقابل مشتری ها

در نهایت اینکه، خود را جای مشتری خود بگذارید. به نظر شما مشتری با چه دغدغه ای به سراغ شما آمده است. سعی کنید در نقش یک مشاور وارد شوید و نیازهای او را درک کنید. از کلمات کلیشه ای استفاده نکنید. اصول مشتری مداری را پیگیری کنید و دانش خود را به روز نگه دارید. ما در آکادمی بازار دوره مشتری مداری را با کیفیت بالا ارائه کرده ایم که به شما خواهد گفت مفاهیم مشتری مداری چیست؟ مشتریان به چه دسته هایی تقسیم می شوند؟ چگونه می‌توانید مشتری را روانشناسی کنید؟ و اصول دیگری که به راحتی مشتری را ترغیب کنید تا از شما خرید کند.

منبع : callpage

سخن نهایی

چگونه مشتری را ترغیب به خرید کنیم؟ این سوالی است که شما با خواندن این مقاله از آکادمی بازار پاسخ خود را دریافت کردید. برای افزایش فروش خود باید با انواع روش های ترغیب مشتری به خرید محصولات یا خدمات آشنا شده و در کسب و کار خود اجرا کنید. همچنین اگر سوالی در رابطه با چگونگی ترغیب کردن مشتری به خرید و انواع روش های آن دارید می‌توانید در قسمت کامنت‌ها با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت پاسخ داده شود.

5/5 - (13 امتیاز)

سوالات متداول

اولین قدم شناسایی نیازهای مشتری و بعد اصول روان ‌شناسانه ی ارتباط با مشتری است.
با صحبت‌ کردن دوستانه و استفاده از مسائلی مثل صدا کردن نام او و یا دادن حق انتخاب بعدی می‌ توانیم او را متقاعد کنیم.
بسیار مهم است و باعث ایجاد حس اعتماد می‌ شود.
درسنامه روانشناسی فروش

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی