7 ایده برای جذب مشتری ؛ بهترین ایده های جذب مشتری

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱۲ دی, ۱۴۰۱
آخرین بروزرسانی: ۱۸ بهمن, ۱۴۰۲
ایده برای جذب مشتری

داشتن ایده برای جذب مشتری و حفظ مشتریان قبلی برای هر کسب و کاری اهمیت دارد که باید استراتژی مشخصی داشته باشید. در حقیقت بدون جذب مشتریان جدید کسب و کار شما راکد شده و به مرور زمان از بین خواهد رفت. از ایده های خلاقانه برای جذب مشتری می‌توان به تخفیف، تماس مجدد با مشتری قبلی، بروزرسانی وبسایت، شبکه‌سازی، ارتقا تخصص، شریک شدن با مشاغل مکمل، شرکت در رویدادهای اجتماعی اشاره کرد. 

در این مقاله از آکادمی بازار، در مورد 7 ایده خلاقانه برای جذب مشتری و عبارات بازاریابی برای جذب مشتریان صحبت شده است، با ما همراه باشید.

پخش ویدیو
کتاب نقشه فروش
کتاب نقشه فروش

فهرست مطالب

ایده های جذب مشتری

جذب مشتری و سپس ایجاد روابط بلند مدت یکی از بهترین راه‌ها برای حفظ موفقیت شرکت شما برای چندین سال است. برای دستیابی به این هدف، خدمات مشتری کاملاً ضروری است.

“مشتریان خوشحال بزرگ‌ترین حامیان شما هستند و می‌توانند موفق‌ترین تیم فروش شما شوند.” لیزا مازیلو (Lisa Masiello)

طبق مطالعه ای از IDC که از 24000 مصرف کننده در 12 کشور نظرسنجی کرد، 18٪ گفتند که به خرید محصولات خود از شرکتی که تجربه خدمات مشتری مثبتی با آن داشتند ادامه می‌دهند، حتی اگر محصولات ارزان ترین گزینه نباشند. (منبع)

بنابراین، بدست آوردن مشتری وفادار بخش مهمی از هر برنامه بازاریابی است. با این اوصاف، بیایید ۷ استراتژی برای جذب و حفظ مشتری را مرور کنیم.

دکتر احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
پادکست فکرانه - مشتری مداری

استراتژی‌ها و تاکتیک‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای جذب مشتریان و حفظ آن‌ها در طول زمان استفاده کنید. ما این لیست از 15 مورد را گردآوری کرده‌ایم تا شما با کمک آنها از امروز شروع کنید و به هدف خود برسید.

1. خدمات مشتری پس از فروش عالی ای داشته باشید

یکی از شکایات اصلی در مورد خدمات مشتری این است که نماینده فروش به خوبی با مشتری ارتباط برقرار نمی‌کند، حتی زمانی که یک مشتری در حال صحبت با نماینده شما است احساس می‌کند که با یک ربات صحبت می‌کند که جواب‌های از پیش تعیین شده به او می‌دهد.

بیشتر بخوانید : ارتباط با مشتری چیست؛ چطور با مشتری ارتباط برقرار کنیم؟

شرکت‌ها معمولاً به کارمندان خود آموزش می‌دهند تا احوالپرسی، پیشنهادهای فروش و عذرخواهی‌های از پیش تعیین شده بدهند، در حالی که مشتریان پاسخ‌های واقعی می‌خواهند.

هنگامی که با مشتریان خود صحبت می‌کنید، سعی کنید ارتباط را تا حد امکان طبیعی کنید. حتماً از نام آن‌ها استفاده کنید، در صورت لزوم از طنز استفاده کنید و همیشه مؤدب باشید. نشان دادن همدلی در برقراری ارتباط با مشتریان به شما کمک زیادی می‌کند.

هدف شما باید حفظ ارتباط روان و پاسخگو باشد. واقعاً به مشتریان خود گوش دهید زیرا ارتباط با کیفیت چیزی است که شما را از رقبا متمایز می‌کند.

لیزا مازیلو درباره ایده برای جذب مشتری

2. مشتریان خود را بشناسید

 این موضوع که شرکت‌ها واقعاً مشتری‌های خود را به خوبی بشناسند از اهمیت بالایی برخوردار است، فرایند جذب مشتری ارتباط زیادی با فروش دارد. شما باید بدانید که نام شخصی که با او صحبت می‌کنید، به دنبال چه چیزی است، نقاط ضعف و سرگرمی‌های او چیست.

چگونه می‌توانید این همه اطلاعات را به دست آورید؟ نکته کلیدی این است که مکالمه را حتی پس از معامله ادامه دهید. به‌ عنوان‌ مثال می‌توانید مشخصات مشتری را در لینکدین یا وب سایت آن‌ها جستجو کنید. هنگامی که این اطلاعات را به دست آوردید، می‌توانید به راه‌هایی فکر کنید که بتوانید متناسب با ارزش‌های مشتری خدماتی به او ارائه دهید.

در محیط کسب‌ و کار امروزی، ساده‌ترین راه برای متمایز کردن خود از رقبا، از طریق ایجاد تجربه خوب برای مشتری است، نه فقط محصولات یا خدماتی که ارائه می‌دهید. ارائه یک تجربه شخصی‌سازی‌شده به مشتری کمک می‌کند تا برند شما را به خاطر بسپارد.

بیشتر بخوانید: تجربه مشتری یا CX چیست؟

3. از شکایات به نفع خود استفاده کنید

بهبود جذب مشتری مستلزم تغییر نگرش است. به جای اینکه در مورد شکایات و نظرات منفی به عنوان یک مانع فکر کنید، از آن‌ها به عنوان فرصتی برای دانستن اینکه مشتریان شما واقعاً چه فکر می‌کنند استفاده کنید. بهتر است مشتری صریحاً شکایت کند تا اینکه بدون هیچ توضیحی از خرید خود منصرف شود.

بررسی‌ نظرات منفی به شما کمک می‌کند خدمات خود را بهبود ببخشید و به شما کمک می‌کند از بحران‌های احتمالی اعتبار آنلاین جلوگیری کنید. شما فقط باید یاد بگیرید که چگونه آن‌ها را به درستی مدیریت کنید.

بیشتر بخوانید : مدیریت اعتراضات مشتری و نحوه پاسخ به آن‌ها

دفعه بعد که کسی شکایت کرد، از آن به عنوان فرصتی برای حل مشکل استفاده کنید. گوش کنید و اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت کنید. همچنین به عذرخواهی صمیمانه، تشکر از مشتری برای به اشتراک گذاشتن نگرانی‌هایش کمک می‌کند و فقط آنچه را که می‌توانید ارائه دهید، قول می‌دهید. اگر همه چیز خوب پیش برود، شما موفق شده‌اید یک مشتری را برای همیشه حفظ کنید.

4. در تماس باشید

طبق مطالعات IDC، در حدود 67% ازمصرف کنندگان و 91٪ از شرکت‌ها معتقدند که خدمات آنلاین و تلفن همراه باید در برنامه فروش پررنگ‌تر باشد. برای رسیدن به این هدف، باید مطمئن شوید که به طور منظم با مشتری در تماس باشید.

با مشتری در تماس باشید

از طریق تلفن، ایمیل یا حتی رسانه‌های اجتماعی پیگیری کنید. هر از چند گاهی برای مشتریان خود پیام‌های دوستانه ارسال کنید تا به آن‌ها یادآوری کنید که هنوز برای آن‌ها در دسترس هستید و پیشنهادات ویژه دارید.

محتوای ارزشمندی مانند مقاله یا ویدئو ایجاد کنید و آن‌ها را از طریق خبرنامه خود منتشر کنید. یک ایمیل یا خبرنامه ماهانه با اخبار شرکت خود مانند راه اندازی محصول، رویدادها و محتوای جالب ارسال کنید.

5. جلب اعتماد مشتری

اگر مشتریان خود را وادار کنید که به شما اعتماد کنند، آن‌ها بسیار راضی خواهند بود و احتمالاً در دراز مدت وفادار خواهند بود. صادق باشید و همیشه به قول خود عمل کنید. اگر قولی به مشتری می‌دهید، بهتر است به آن عمل کنید!

نیت خوب خود را نشان دهید. بسیاری از اوقات اعتماد شکسته می‌شود زیرا مشتری احساس می‌کند که شرکت می‌خواهد از او سوء استفاده کند. انعطاف پذیر باشید. همان‌طور که می‌گویند همیشه حق با مشتری است. حتی اگر نیست، گاهی اوقات بهتر است تسلیم شوید و ببینید برای کار با آن‌ها چه کاری می‌توانید انجام دهید.

استاد احمد محمدی
مشتریان با کسانی تجارت می‌کنند که آنها را می‌شناسند، دوست دارند و به آنها اعتماد دارند.
استاد احمد محمدی

6. از (Inbound Marketing) بازاریابی جاذبه‌ای استفاده کنید

بازاریابی برونگرا بر اساس حضور در جایی است که مشتریان شما هستند و زندگی روزمره آن‌ها را برای نمایش محصولات و خدمات خود قطع می‌کنند. این به شکل تبلیغات تلویزیونی کلاسیک، تبلیغات بنر وجود دارد.

بازاریابی درونگرا یا جاذبه‌ای این بازاریابی را وارونه می‌کند. ایده این است که با ارائه محتوای ارزشمند که در ازای نیازهای آن‌ها را برآورده می‌کند، مشتریان را به وب سایت خود جذب کنید. از طریق مقالات وبلاگ، ویدئوها، کتاب‌های الکترونیکی، گزارش‌ها و موارد دیگر، می‌توانید کاربران را متقاعد کنید که اطلاعات تماس خود را ترک کنند و سرنخ شوند.

7. یک برنامه وفاداری ایجاد کنید

به منظور حفظ مشتریان در دراز مدت، مهم است که چیزی به آن‌ها پیشنهاد دهید تا نشان دهید چقدر برای آن‌ها ارزش قائل هستید. یکی از راه های انجام این کار از طریق برنامه های وفاداری است. این برنامه ها راهی برای پاداش دادن به مشتریانی است که در کنار برند شما ایستاده اند و حتی ممکن است اخبار مربوط به محصولات یا خدمات شما را به شبکه دوستان، خانواده و آشنایان خود منتقل کنند.

انواع مختلفی از برنامه‌های وفاداری وجود دارد، بنابراین ببینید چه چیزی برای کسب و کار شما و همچنین برای مشتریان جذاب‌تر است. به یاد داشته باشید که مشتریان وفادار بیشتر از بقیه مشتریان شما هزینه می‌کنند، بنابراین مطمئن شوید که از محصولات و خدمات مشتری که دریافت می‌کنند راضی هستند.

شاید نام برند لولولمون (Lululemon) به گوشتان خورده باشد، لولومون یک برند لباس‌های ورزشی است که به مکانی مرسوم برای خرید لباس‌های یوگا بدل شده است شاید فکر کنید به دلیل قیمت مناسب این برند نسبت به دیگر رقبایشان باشد اما این‌طور نیست، محصولات لولولمون ارزان نیستند و حتی می‌شود گفت قیمت بالایی دارند.

ایده برند لولولمون برای جذب مشتری

چگونه هر ساله مشتریان جدید جذب می‌کنند و آن‌ها را به مشتریانی وفادار تبدیل می‌کنند؟

این برند از فروشگاه‌ها و وب سایت خود استفاده می‌کند تا به عنوان مرکزی برای افرادی باشد که به سلامت خود اهمیت می‌دهند. آنها کلاس‌های رایگان یوگا برگزار می‌کنند، جشنواره‌ها را سازماندهی می‌کنند و بیش از 1400 سفیر در سراسر جهان را برای صحبت در مورد برند دعوت می‌کنند. در نتیجه، مشتریان به این برند به عنوان منبع الهام، آموزش و مهم‌تر از همه، مکانی برای خرید وسایل خود نگاه می‌کنند.

8. به مشتریان جدید خود تخفیف دهید

امروزه مشتریان دنبال تخفیف در معاملات خود هستند. با ارائه تخفیف‌های مقدماتی، آن‌ها را به سمت کسب‌وکار خود جذب کنید، یا از تخفیف‌های ویژه مانند (2 محصول بخرید و نصف قیمت پرداخت کنید و یا بسته‌بندی و ارسال رایگان برای سه خرید اول) استفاده کنید.

معامله‌هایی مانند این می‌توانند مشتریان جدیدی را جذب کنند که در فکر خرید و استفاده از محصولات شما بوده‌اند، اما به انگیزه‌ای برای خرید این محصول نیاز داشته‌اند، سپس آنچه را که می‌خرند و پیشنهادهایی را که دنبال کرده‌اند، را بررسی کنید تا بتوانید در آینده برای آن‌ها پیام‌های بازاریابی شخصی‌سازی‌شده‌ای را بفرستید تا از آن‌ها مشتریانی وفادار بسازید.

9. دوباره با مشتریان قدیمی تماس بگیرید

به لیست تماس مشتریان قدیمی خود نگاهی بیندازید و سعی کنید تا دوباره با آن‌ها ارتباط برقرار کنید. یک برنامه منظم برای انجام این کار ایجاد کنید (مثلاً فصلی) و مشتریانی را انتخاب کنید که شش ماه است ندیده‌اید.

از طریق ایمیل، پست مستقیم، پیامک یا تلفن با پیام «دلمان برایت تنگ شده» با آن‌ها تماس بگیرید و در صورت بازگشت، به آن‌ها پاداش‌هایی مانند تخفیف و ارسال رایگان بدهید و خاطره‌ای خوب برایشان درست کنید.

10. شبکه

هیچ راهی بهتر از ملاقات با افراد جدید، گفتن اینکه چه کسی هستید و چه کار می‌کنید برای افزایش آگاهی از برندتان وجود ندارد. به انجمن تجاری خود، اتاق بازرگانی محلی و سازمان‌های شبکه‌ای بپیوندید. در رویدادهای مختلف شرکت کنید.

11. وب سایت خود را به روز کنید

جستجوی آنلاین راه اصلی یافتن مشاغل جدید هم مصرف کنندگان و هم خریداران B2B است. این بدان معناست که وب سایت شما باید کارهای سنگینی را انجام دهد تا مشتریان بتوانند شما را پیدا کنند.

بیشتر بخوانید: فروش B2B چیست | 5 تکنیک فروش مؤثر B2B

تاکتیک‌ها و تکنیک‌های بازاریابی موتور جستجو و بهینه‌سازی موتور جستجو را مرور کنید، از جمله مطمئن شوید که سایت شما برای موبایل مناسب است. حتی طراحی سایت شما نیز تفاوت ایجاد می‌کند. تعداد زیاد گرافیک‌ها می‌تواند سرعت بارگذاری سایت شما را کاهش دهد که این امر باعث خسته شدن مشتری می‌شود.

اگر تخصص کافی ندارید، یک شرکت طراحی وب سایت و یا متخصص سئو را استخدام کنید تا به شما کمک کند.

12. با مشاغل مکمل شریک شوید

همکاری با کسب‌وکارهایی که پایگاه مشتری مشابهی دارند، اما مستقیماً رقابتی نیستند، و سپس استراتژی‌هایی که چگونه می‌توانید برای مشتریان یکدیگر بازاریابی کنید تا کسب‌وکار جدید را هدایت کنید، روشی هوشمندانه برای جذب مشتریان جدید در حالی که هزینه‌های زیادی نمی‌کنید است.

به‌ عنوان‌ مثال، اگر شما محصولات کودک می‌فروشید، همکاری با یک کسب و کار که لباس‌های بارداری می‌فروشد، همکاری بسیار خوبی خواهد بود.

13. تخصص خود را ارتقا دهید

تخصص خود را ارتقا دهید

با نشان دادن تخصص خود در صنعت، می‌توانید علاقه ایجاد کنید و حتی سروصدا ایجاد کنید، که می‌تواند به شما کمک کند مشتریان جدید جذب کنید و همچنین کسب و کار بیشتری را از پایگاه مشتریان فعلی خود کسب کنید.

داوطلب شدن برای سخنرانی در پنل‌های صنعتی، ارائه یک وبینار یا کارگاه آموزشی، سخنرانی در رویدادهای صنعتی یا گروه‌هایی که مشتریان هدف شما به آن‌ها تعلق دارند، یا برگزاری جلسات آموزشی تنها چند راه هستند که می‌توانید تأثیر خوبی در بین مشتریان و مشتریان جدید بالقوه ایجاد کنید.

14. در رویدادهای اجتماعی شرکت کنید

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که بیشتر مردم دوست دارند از مشاغل محلی و مستقل حمایت کنند. با شرکت در رویدادها و سازمان‌های خیریه وجهه خود را در جامعه خود ارتقا دهید.

پشتیبان مالی یک مسابقه دو تفریحی محلی باشید، یک مسابقه فوتبال محلی برای بچه‌ها ترتیب دهید، یا برای تیم لیگ کوچک در شهر خود تجهیزات تهیه کنید. همه اینها باعث افزایش مشخصات شما می‌شود که به جذب مشتریان جدید کمک می‌کند.

15. یک دوست بیاورید

برای اینکه مشتریان وفادار خود را وادار کنید تا دوستان و همکاران خود را به کسب و کار شما معرفی کنند، معاملات «دوست بیاورید» را پیشنهاد دهید.

به‌ عنوان‌ مثال، یک رستوران می‌تواند برای جذب مشتریان بیشتر، یک پیشنهاد ویژه «پول یک غذا را حساب کنید دو غذا بخورید» ارائه دهد.

به این استراتژی‌ها به عنوان یک لیست شروع فکر کنید. ایده‌های خود را اضافه کنید. نکته کلیدی این است که از هم اکنون شروع کنید به طوری که وقتی سال آینده فرا می‌رسد در حال فروش به یک پایگاه مشتری گسترده باشید.

چند عبارات بازاریابی برای جذب مشتری

برای جذب مشتریان به کسب و کار خود به عبارات و خطوط جذاب برای بازاریابی محصولتان نیاز دارید، اینها عباراتی هستند که خواسته‌های مشتریان را به نیاز تبدیل می کنند.

1. زیبایی در سادگی است

مشتریان از پیچیدگی متنفرند و سادگی را دوست دارند و آن را نوعی خدمات خوب و هوشمندانه به مشتریان می‌دانند.

2. زندگی خود را تقویت کنید

امروزه مشتریان به دنبال راه‌هایی برای بهتر کردن زندگی خود هستند. از این عبارت به عنوان جایگزینی برای عبارت رایج “جدید و پیشرفته” استفاده کنید.

3. این محصول از یک اثر هنری الهام گرفته شده است

این عبارت حس به روز بودن شما را نشان می‌دهد و در ذهن مشتری، نشان می‌دهد که شما آینده نگر هستید.

4. از بیرون آنقدر خوب به نظر می رسد که باعث می شود از درون احساس خوبی داشته باشید

این عبارت خریدار را از تصمیمی که گرفته یا تصمیمی که در شرف گرفتن است تعریف می‌کند. این انتخاب‌های آن‌ها را تأیید می‌کند و باعث می‌شود احساس خوبی نسبت به آنچه خریداری کرده‌اند و یا قصد خرید آن را دارند، داشته باشند.

5. به سادگی عالی می‌شوید

در جملات تبلیغاتی خود، استفاده از کلماتی مانند “عالی” یا “شگفت انگیز” در کنار کلماتی مانند “ساده ” معجزه می‌کند و  یک عبارت قدرتمند و کارآمد میسازد.

6. ایده آل از ابتدا تا انتها

این عبارت نشان می دهد که شما به جزئیات توجه می‌کنید. اگر از این عبارت استفاده می کنید، طراحی فروشگاه و تجارت شما باید تا حد جزییات بی عیب و نقص باشد.

7. مورد توجه قرار بگیرید

همه‌ی انسان‌ها دوست دارند که از آن‌ها تعریف شود و مورد توجه قرار بگیرند. این عبارت روشی درجه یک برای گفتن به مشتری است که استفاده از محصول شما  توجه همه را به او را جلب خواهد کرد.

8. لحظه ای برای یادآوری

این عبارت می گوید شما تجربه ای عالی را برای مشتریان ایجاد کرده‌اید که می خواهید آن ها را به خاطر بسپارند و با دیگران به اشتراک بگذارند و تبلیغات دهان به دهان ایجاد کنید.

بیشتر بخوانید: 10 استراتژی موثر در بازاریابی دهان به دهان + 4 نمونه عملی موفق

9. زندگی را جشن بگیرید

این عبارت نشان می دهد که محصولات شما چنین سبک زندگی را برای خریدار ایجاد خواهند کرد و باعث افزایش لذت و رضایت مشتری از زندگی خود می‌شوند.

10. به سرعت انرژی بگیرید

امروزه مردم به دنبال نتایج سریع هستند. این عبارت که معمولاً در صنعت نوشیدنی‌های انرژی‌زا استفاده می‌شود، به مشتریان می‌گوید که لازم نیست منتظر بمانند تا احساس خوبی داشته باشند.

سخن نهایی

همانطور که در این مقاله مطالعه کردید به طور کامل در مورد 7 استراتژی جذب مشتری و عبارات بازاریایی برای جذب مشتریان جدید در کسب و کار صحبت شد. آکادمی بازار با استفاده از دانش و تخصص دکتر محمدی و ارائه مشاوره منحصر به فرد با توجه به کسب و کار شما، بهترین ایده های خلاقانه برای جذب مشتری را به شما ارائه می‌دهد. همچنین اگر سوال و یا تجربه‌ای در زمینه ایده برای جذب مشتری دارید، می‌توانید با ما در میان بگذارید تا به شما پاسخ داده شود.  

5/5 - (11 امتیاز)

سوالات متداول

چند دلیل وجود دارد که چرا جذب مشتریان جدید مهم است. اول اینکه به رشد کسب و کار شما کمک می‌کند. هرچه مشتریان بیشتری داشته باشید، درآمد بیشتری کسب خواهید کرد. دوم، جذب مشتریان جدید می‌تواند به شما کمک کند تا به بازارهای جدید برسید و کسب و کار خود را گسترش دهید. در نهایت، مهم است که پایگاه مشتری خود را تازه نگه دارید. این تضمین می‌کند که کسب و کار شما برای مشتریان بالقوه مرتبط و مهم باقی می‌ماند.
“جذب مشتری” به معنای آوردن مشتریان بیشتر به فروشگاه یا وب سایت شماست.
بازاریابی جذبی یا بازاریابی جاذبه اصطلاحی برای بازاریابی یک محصول یا خدمات است. این کار با ارائه اطلاعات ارزشمند در مورد کالا قبل از متقاعد کردن مشتریان برای خرید کار می‌کند بازاریابی جذبی یک استراتژی بازاریابی قدرتمند برای تولید سرنخ و وفاداری به برند است.
درسنامه جذب مشتری

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی