بازاریابی اینترنتی چیست ؟ | مزایای و انواع مدل ها + 10 روش آسان و اثربخش برای بازاریابی اینترنتی

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۲۳ مرداد, ۱۴۰۰
آخرین بروزرسانی: ۱۱ مرداد, ۱۴۰۲
بازاریابی اینترنتی

در مسیر بازاریابی اینترنتی و برقراری ارتباط با مشتری از طریق ساخت نام تجاری یا همان پرسونال برندینگ و انجام تحقیقات می‌‎توانید به بازار هدف معرفی شوید.

بازاریابی اینترنتی همچنین می‌تواند یک روش موثر برای شناسایی بازار هدف باشد. شما می‌توانید با کشف بخش‌های مختلف بازاریابی و نیازهای آن برای بهبود یافتن، ایجاد روابط بلندمدت با مشتریان و گسترش تخصص در صنعت خود به موفقیت برسید.

در ادامه با ما همراه باشید تا درباره بازاریابی اینترنتی، نقش و اهمیت آن در گسترش و پیشرفت در کسب و کار و نحوه استفاده بهینه از آن بیشتر بدانید.

پخش ویدیو
کتاب نقشه فروش
کتاب نقشه فروش

فهرست مطالب

بازاریابی اینترنتی چیست؟

بازاریابی اینترنتی یک اصطلاح جامع برای بازاریابی محصولات و خدمات آنلاین است. این نوع بازاریابی شامل انواع روش‌ها و به کارگیری سیستم عامل‌هایی مانند انواع وب سایت‌ها، ایمیل، رسانه‌های اجتماعی و تبلیغات آنلاین و سایر ابزارهای دیجیتال برای برقراری ارتباط با مشتریان است.

استفاده از سیستم عامل‌های آنلاین، ابزار و سیستم‌های ارائه محتوا از قبیل وب سایت، ایمیل، رسانه‌های اجتماعی، وبلاگ‌ها، ویدئو، پادکست و تبلیغات آنلاین در مسیر بازاریابی اینترنتی با حمایت مالی انجام می‌شود.

در حالی که هدف ظاهری بازاریابی اینترنتی، فروش کالا و خدمات یا تبلیغات در اینترنت است، اما این تنها دلیل آن نیست که کسب و کارها بازاریابی اینترنتی را انجام دهند.

بازاریابی اینترنتی چگونه کار میکند؟

بازاریابی اینترنتی چگونه کار میکند؟

بازاریابی اینترنتی از فعالیت‌های آنلاین مشتریان استفاده می‌کند تا با توجه به نیازمندی‌های مشتری و برای کمک به آن‌ها در مکان‌های مختلف اینترنتی به آن‌ها متصل کند و در زمینه مورد نظر مشاوره و خدمات به آن‌ها ارائه کند. انواع بازاریابی اینترنتی با توجه به مدل کسب و کار، انواع محصولات، بازار هدف، بودجه و غیره متفاوت است.

11 مدل از بهترین استراتژی های بازاریابی اینترنتی

11 مورد از بهترین استراتژی های بازاریابی اینترنتی

شناخت انواع مدل های بازاریابی از اصول بازاریابی و فروش است و دانستن آن برای بازاریابی اینترنتی هم صدق می کند. در ادامه به بررسی 11 مدل از انواع مدل های بازاریابی اینترنتی پرداخته ایم

1. تولید محتوا

در این مقاله از سایت optimizely اشاره شده که تولید محتوای مناسب یکی از مهم ترین اصول در بازاریابی اینترنتی به شمار می رود.

بازاریابی محتوایی در اینترنت شامل یک یا دو نکته نیست و نیاز به تجربه و آزمون خطا های بسیار زیادی دارد. از همین رو برای تولید محتوا باید به سراغ مطالعه در اینترنت و شرکت در دوره های تولید محتوا بروید.

تولید محتوای اینترنتی خود موضوع یک مقاله است و در اینجا نکات اصلی را برای شما بازدگو می کنیم که در صورت تمایل به مقاله راهنمای جامع بازاریابی محتوا مراجعه کنید.

اصلی ترین محتوای تولید شده در اینترنت شامل چند مور است:

  1. ویدیو
    تولید محتوای ویدیویی برای همه کسب و کار ها می تواند مفید باشد و در زمینه ها و استراتژی های مختلف کسب و کار کاربرد دارد. همچنین خود ویدیو تولید شده می تواند منبع درآمد بسیار مناسبی برای افراد باشد.
    نمونه های آن را در اینستاگرام و یوتیوب یا نمونه داخلی آپارات مشاهده می کنید. مثال بسیار ساده آن تولید محتوای ویدیویی در صفحه آپارات آکادمی بازار است.
  2. تصویر و اینفوگرافیک
    این مورد نیز راهی برای تولید محتوا است که بازدهی مناسبی دارد. تولید اینفوگرافی روشی مرسوم برای تولید محتوا است که بازدهی کاری محتوای شما را افزایش می دهد.
  3. صوت و پادکست
  4. مقالات

2.بازاریابی اینترنتی با طراحی وب سایت

وب سایت شما اولین نقطه تعامل بین کسب و کار و مشتریان بالقوه شما است. این بدان معنی است که باید در نگاه اول یک تصور زیبا ایجاد کنید تا توسط آن مشتریانتان را جذب کنید.

طراحی وب سایت برای بازاریابی اینترنتی می‌تواند به کسب و کار شما کمک کند تا به مشتریان بیشتری دست یابید و درآمد بیشتری کسب کنید. طراحی مناسب می‌تواند تجربه کاربر را در سایت شما بهبود بخشد و تجربه انتخاب و خرید محصول برای بازدیدکنندگان و مشتریان را در وبسایت شما آسان کند.

اگر سایت شما به خوبی طراحی شده باشد، مردم زمان بیشتری را صرف خواندن محتوای شما و یادگیری بیشتر در مورد کسب و کارتان خواهند کرد. این قضیه احتمال این را افزایش می‌دهد که آن‌ها به مشتریان دائمی شما تبدیل می‌شوند و همچنین سیگنال‌های مثبت را برای جستجوی موتورهای جستجوگر می‌فرستد که می‌تواند به کسب و کار شما در نتایج جستجو نیز کمک شایانی کند.

3. ارتقا سئو سایت برای بازاریابی اینترنتی

ارتقا سئو سایت برای بازاریابی اینترنتی

وب سایت‌ها اغلب از بهینه سازی موتور جستجو (SEO) استفاده می‌کنند تا اطمینان حاصل شود که محتوای آن‌ها در موتورهای جستجو در رتبه بندی بالایی قرار می‌گیرد و جستجو و یافتن مطالب شما برای مشتریان آسان است.

اصول سئو و بهینه سازی سایت نیز از مواردی است که می توانید به صورت اصولی پیش ببرید اما قبل از هر کاری به عنوان تولید محتوا بهتر است به فکر یادگیری اصول اولیه سئو و بهینه سازی سایت برای کسب و کارتان باشید.

4. بازاریابی ایمیلی

شما می‌توانید از ایمیل در بازاریابی اینترنتی برای ارسال پیام مستقیم به صورت الکترونیکی استفاده کنید. جمع آوری ایمیل‌های مشتریان از طریق خرید یا ثبت نام وب سایت، سپس از ایمیل برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات مهم خرید و ایجاد روابط استفاده کنید. ایمیل به شما اجازه می‌دهد تا به مشتریان به صورت جداگانه و شخصی پیام برسانید و با آن‌ها در ارتباط باشید.

5. رسانه های اجتماعی برای بازاریابی اینترنتی

اکثر مصرف کنندگان از حداقل یک نوع رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، هرچند بر اساس میزان محبوبیت، تمرکز شما نیز باید تغییر کند و به رفتار بازار هدف شما بستگی دارد

استاد احمد محمدی
دانش عصایی است که با تکیه بر آن می‌توانی رو به جلو حرکت کنی، ولی نیروی محرکه نیست.
استاد احمد محمدی

بیش از 90 درصد از افراد 18 تا 29 ساله از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند و هنوز هم می‌تواند برای رسیدن به مشتریان در تمام سنین و موقعیت‌های جغرافیایی استفاده شود. بیش از 60 درصد از کسانی که بیش از 65 سال سن دارند، از یکی از انواع رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند و این تعداد به احتمال زیاد رشد می‌کنند.

6. وبلاگ

وبلاگ نویسی به شما امکان می‌دهد SEO وب سایت خود را با اضافه کردن مقالات و پست‌ها و استفاده از برخی از کلمات کلیدی هدفمند افزایش دهید. ایجاد وبلاگ این احتمال را افزایش می‌دهد که مشتریان با جستجوی آنلاین شما را پیدا کرده و از وب سایت شما بازدید کنند.

شما همچنین می‌توانید در وبلاگ‌ها، مجلات یا وب سایت‌های دیگر نیز مطلب بنویسید. این کار می‌تواند مخاطبان شما را افزایش دهد و کسب و کار شما را در مقابل مشتریان بالقوه‌تر قرار دهد.

7. بازاریابی اینترنتی با تولید ویدئو و پادکست

تولید ویدئو و پادکست

برخی از تولیدکنندگان، از فیلم‌ها یا پادکست‌ها را به عنوان تنها راه توسعه کسب و کار از طریق تبلیغات استفاده می‌کنند. کسب و کارها از این سیستم عامل‌ها برای ایجاد تخصص و ارتباط با دیگران در صنعت استفاده می‌کنند. پادکست‌ها امروزه بسیار محبوب شده‌اند. بیش از 100 میلیون آمریکایی در هر ماه به انواع پادکست‌ها گوش می‌دهند.

8. تبلیغات آنلاین

تبلیغات آنلاین انواع مختلفی دارد. تبلیغات Pay-Per-Click قرار داده شده در موتورهای جستجو، اهداف جستجوی خاص را هدف قرار می‌دهند، که مشتریان بالقوه ممکن است از آن استفاده کنند.

تبلیغات هدفمند در رسانه‌های اجتماعی طراحی شده برای دستیابی به بخش‌های خاص از پلتفرم توسط مشتریانی که ممکن است علاقه‌مند به محصولات، خدمات و تبلیغات شما باشند. شما همچنین می‌توانید تبلیغات خود را در وب سایت‌های دیگر افراد یا در بازاریابی ایمیل خود قرار دهید.

9. بهینه سازی نرخ تبدیل (CRO)

اگر می‌خواهید ترافیک وب بیشتری دریافت کنید، بهینه سازی نرخ تبدیل CRO ضروری است. CRO اجازه می‌دهد تا شما با تست عناصر وب سایت خود، مانند دکمه‌ها، تصاویر و طرح بندی‌های مختلف، برای دیدن نسخه‌های بازدید کنندگان آ‌ن‌ها را بهبود ببخشید.

به عنوان مثال، شاید یک دکمه سبز کلیک‌های بیشتری را از یک دکمه قرمز دریافت کند، یا شاید بازدیدکنندگان شما یک تصویر را روی تصویر دیگری یا یک نسخه خاص از یک فرم ترجیح می‌دهند.

درک اینکه کدام عناصر با سلیقه مشتریان بالقوه باعث بهبود کار شما می‌شود، می‌تواند به شما کمک کند سایت خود را بهینه سازی کنید و در نهایت درآمد بیشتری کسب کنید. به همین دلیل است که بسیاری از شرکت‌ها از CRO به عنوان یک استراتژی بازاریابی اینترنتی در حال انجام استفاده می‌کنند.

10. مدیریت اعتبار

مدیریت اعتبار

WebFX می‌تواند به مانیتور کسب و کار شما کمک کند و بررسی‌های آنلاین شما را مدیریت کند و به شما کمک کند تا کنترل شهرت آنلاین شرکت خود را به دست بگیرید.

مثال استراتژی بازاریابی اینترنتی، مدیریت بررسی، یک راه عالی برای ایجاد اعتماد در مشتریان بالقوه است و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا بدانند که کسب و کار به نیازها، سوالات و نگرانی‌های آن‌ها پاسخ می‌دهد.

با استفاده از خدمات مدیریت شهرت WebFX، شما می‌توانید یک رویکرد پیشگیرانه را انجام دهید، از بحران شهرت جلوگیری کنید و بهترین تبلیغات را به صورت آنلاین انجام دهید.

11. بازاریابی تاثیرگذار

با بازاریابی تاثیرگذار، شما می‌توانید با افراد برجسته و شناخته شده به صورت آنلاین ارتباط برقرار کنید و آن‌ها را به اشتراک گذاری اطلاعات محصولات خود مشتاق کنید.

به عبارت دیگر، بازاریابی تاثیرگذار به شما امکان می‌دهد روابط کارآمد با افراد مهم برای خودتان و کسب و کارتان ایجاد کنید تا بتواند مشتریان دائمی شما را افزایش دهند.

برنامه‌های بازاریابی تاثیرگذار از WebFX به شما این امکان را می‌دهد به دایرکتوری بزرگی از وبلاگ نویسان دسترسی پیدا کنید که می‌توانند نظرات و مقالات مثبتی در مورد کسب و کار، محصولات و نام تجاری شما در فضای آنلاین بنویسند و باعث شناخته‌تر شدن کسب و کارتان و در نهایت موفقیت و افزایش فروش محصولتان شوند.

6 مورد از مزایای بازاریابی اینترنتی

6 مورد از مزایای بازاریابی اینترنتی

حالا که بهترین استراتژی‌های بازاریابی اینترنتی را می‌دانید که می‌توانید کسب و کار خود را بهبود ببخشید، بیایید نگاهی به 6 مزیت بازاریابی اینترنتی بیندازیم.

  1. بازاریابی اینترنتی نسبت به سایر روش‌های بازاریابی، مقرون به صرفه است.
  2. باعث افزایش تعداد مشتریان می‌شود.
  3. باعث شناخته‌تر شدن برند شما می‌شود.
  4. باعث به روز بودن خدمات و محصولات برند شما می‌شود.
  5. شیوه انتخاب و خرید محصول از این طریق آسان‌تر است.
  6. با توجه به فراگیر بودن آن و اینکه تعداد بیشتری از افراد می‌توانند محصولات یا خدمات شما را ببینند، باعث کسب درآمد بسیار بیشتری می‌شود.
پادکست - مهارت های افزایش فروش اینترنتی

10 روش آسان و اثربخش برای بازاریابی اینترنتی

در ادامه به ۱۰ شیوه‌ ارزان برای بازاریابی اینترنتی اشاره می‌کنیم:

۱.  وبلاگ خودتان را آغاز کنید

وبلاگ نویسی روشی فوق‌العاده برای برقراری ارتباط با مشتریان بالقوه است اما به یاد داشته‌ باشید یکی از کلیدهای وبلاگ‌ نویسی موفق فراهم کردن مفاد با ارزشی از قبیل اطلاعات، نکات، ابزارها، منابع و مقالات انتقادی است.

۲. وارد فهرست دایرکتوری‌های مهم شوید

وارد شدن به فهرست دایرکتوری‌های برخط مهم به بازاریابی اینترنتی و کسب و کار شما این امکان را می‌دهد تا آسان‌تر در موتورهای جست‌وجو پیدا شوید.

۳. به‌ صورت آنلاین ویدیو منتشر کنید

پلتفرم‌هایی از قبیل یوتیوب، اینستاگرام  و … راهی رایگان در اختیار شما قرار می‌دهند تا ویدیو پخش کنید اما برای این‌ که موفق شوید ویدیوهایی به اشتراک بگذارید که با فعالیت شرکت‌تان مرتبط است.

۴. میکروبلاگینگ را آغاز کنید

میکروبلاگینگ این روشی ساده اما قدرتمند برای تبیین یک پیام با استفاده از به ‌روزرسانی‌های متنی کوتاه است. شرکت‌هایی از قبیل توییتر، Pownce و Tumblr پلتفرم‌های میکروبلاگینگ را به صورت رایگان ارائه می‌کنند.

۵. عضو یک انجمن آنلاین شوید

برای بازاریابی اینترنتی عضو یک انجمن آنلاین شوید

بسیاری از انجمن‌های بر خط بازارهای خاصی را تامین می‌کنند که شاید با صنعت شما در ارتباط باشد. عضو انجمنی شوید که با بازار شما در ارتباط است و فعال باشید.

۶. عضو گروه‌های همسو با فعالیت‌تان شوید

سازمان‌های حرفه‌ای یا انجمن‌هایی را که در خط کاری شما هستند پیدا کنید تا با متخصصان و مشتریان بالقوه ارتباط برقرار کنید.

۷. با وبگاه‌های پرطرفدار همکاری کنید

ارسال محتواهایی با ارزش‌افزوده به وبگاه‌های پرطرفدار که با بازار شما در ارتباط است روشی قدرتمند برای جذب کار و بالا بردن بازدید است.

۸. در بازاریابی آنلاین خود یک برنامه‌ همکاری وابسته آغاز کنید

داشتن افرادی که در ازا پورسانت فروش بر مشتریان شرکت‌تان بیفزایند روشی فوق‌العاده برای افزایش فروش است.

۹. از قدرت نفوذ رسانه‌های اجتماعی استفاده کنید

این روش رایگان و آغاز آن آسان است. با این روش شبکه‌ای عظیم از مشتریان بالقوه برای کسب و کار شما فراهم می‌گردد. آن دسته از شبکه‌های اجتماعی را که برای کسب و کارتان مناسب است شناسایی کنید و به اشتراک گذاشتن مفاد با ارزش را آغاز کنید.

۱۰. در بازاریابی آنلاین خبرنامه‌ مشتریان را آغاز کنید

این امر کمک می‌کند با مشتریان‌تان انجمنی ایجاد کرده و اطلاعات پیرامون کسب و کارتان، اخبار، توصیه‌ها و تبلیغات ویژه را در اسرع وقت در اختیارشان بگذارید. این شیوه، روشی هموار و پیوسته برای حفظ ارتباط با مشتریان است.

این ۱۰ استراتژی بازاریابی اینترنتی کم‌هزینه به شما کمک می‌کنند به مشتریان دسترسی پیدا کنید روابط را بسازید و برندتان را در برترین جایگاه قرار دهید. به یاد داشته‌ باشید بازاریابی اینترنتی موثر همیشه به پولی که خرج می‌کنید وابسته نیست بلکه به زمان و تلاشی که صرف آن می‌کنید وابسته است.

برای بازاریابی اینترنتی از تمام روش‌ها استفاده کنید

دسترسی به مشتریان و قابلیت عرضه‌ پذیری در بازار که قبلا فقط برای برندهای مهم با بودجه‌های بازاریابی بزرگ میسر بود اکنون حتی در اختیار کوچک‌ترین کسب و کارها است.

برای بازاریابی کسب و کارتان به‌ صورت اینترنتی از تمام روش‌ها استفاده کنید تا بتوانید حتی با کم‌ترین بودجه نیز کسب و کاری سودآور و موفق پرورش دهید.

با توجه به رشد تکنولوژی و ورود اینترنت به همه صنایع و سازمان‌ها و همچنین زندگی‌های شخصی افراد از همه طبقات جامعه، بازاریابی، تبلیغات و برندسازی به شیوه آنلاین بازدهی بسیار بیشتری نسبت به شیوه‌های قدیمی‌تر دارد.

بازاریابی اینترنتی یکی از انواع بازاریابی است که به طور فزاینده‌ای برای انواع کسب و کارها اجباری است. مشتریان هر روز زمان زیادی را صرف جستجو در فضای وب و به صورت آنلاین می‌کنند.

فعالیت‌هایی از جمله چک کردن ایمیل، مرور رسانه‌های اجتماعی، استفاده از موتورهای جستجوگر و بازدید از وب سایت‌ها. بنابراین امروزه بازاریابی اینترنتی یک راه مناسب برای جذب مشتری و افزایش فروش و در نهایت به موفقیت رسیدن هر کسب و کاری است

بازاریابی اینترنتی Airbnb با تکیه بر سرفصل های بازاریابی

بازاریابی اینترنتی Airbnb

ارسال مقالات و محتوای تخصصی روی اینترنت، روشی عالی برای ایجاد هویت و اقتدار است. اما استراتژی دیگری نیز وجود دارد که برای آگاهی از برند، تعامل با مردم و افزایش فروش به صورت ارگانیک عالی است. این روش ما تمرکز بر محتوای ساخته شده توسط کاربر است.

Airbnb شرکتی است که از این روش بازاریابی اینترنتی استفاده کرد و به همه کاربران اجازه داد تجربیات سفر خود را در همه پلتفرم‌ها و رسانه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند.

اما محتوای مناسب و کاربر محور برای کسب و کاری مانند هتل چیست؟ بله گردشگری! Airbnb کاربران را تشویق کرد که ویدیوها، عکس ها و تجربیات سفر خود را به اشتراک بگذارند.

جنبه بصری این نوع بازاریابی بسیار مهم است. اینستاگرام پلتفرم مناسبی است که با خواسته های مخاطبان Airbnb کاملا همخوانی دارد. در روش بازاریابی اینترنتی تمام ابزارها را در اختیار دارید تا محتوایی را که مد نظر مشتریان شما است، ایجاد کنید. با بهره گیری درست از سرفصل های بازاریابی می توانید به گونه ای تبلیغ کنید که آگاهی از برند شما افزایش یابد و مخاطبان بخشی از تصویر برند شما باشند.

5/5 - (17 امتیاز)
درسنامه بازاریابی

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی