برنامه بازاریابی چیست؟ | 6 بخش طرح برنامه ریزی (Marketing Plan)

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱ تیر, ۱۴۰۱
آخرین بروزرسانی: ۱۲ تیر, ۱۴۰۱
برنامه بازاریابی
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on twitter
Share on linkedin

یکی از مهمترین مسائل در توسعه کسب و کارها استفاده از بازاریابی است. پشت هر کمپین بازاریابی بزرگ و موفق یک برنامه بازاریابی مکتوب قوی و محکم وجود دارد، بازاریابی امروزه روشی مفید برای نشان دادن هر کسب و کار به مردم یا مصرف‌کنندگان دیگر است. اما نکته‌ای که در این میان وجود دارد این است که بازاریابی باید با استراتژی و تکنیک‌های خاص انجام شود.

اما واقعا برنامه بازاریابی چیست؟ آیا برنامه بازاریابی الگو یا فهرستی از اهداف کوتاه ‌مدت و بلند مدت بازاریابی است؟ آیا مانند طرح یک شرکت یا ساختار بازاریابی محصول عمل می‌کند؟

روش‌های قدیمی، دیگر برای توسعه کسب و کارهای امروزی کارساز نیست. به همین دلیل اولین کاری که هر کسب و کاری پس از استخدام متخصصین بازاریابی انجام می‌دهد، چیدن و ساخت یک طرح بازاریابی یا برنامه بازاریابی است.

این برنامه همان استراتژی است که کسب و کار برای ارائه محصولات و خدمات خود به مشتریان به آن نیاز دارد. در واقع برنامه بازاریابی مجموعه‌ای از فعالیت‌های بازاریابی کسب و کار است که طی مدت زمان خاصی انجام می‌شود.

در ادامه این مطلب از مجموعه آکادمی بازار با این برنامه بهتر آشنا خواهیم شد. بنابراین اگر به بازاریابی علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم که این مقاله را تا پایان مطالعه کنید.

فهرست مطالب

5/5 - (1 امتیاز)

برنامه بازاریابی چیست؟

برنامه بازاریابی در اصل یک نقشه راه استراتژیک است که مشاغل برای سازماندهی، اجرا و پیگیری استراتژی بازاریابی خود در یک دوره زمانی معین از آن استفاده می‌کنند. برنامه‌های بازاریابی می‌تواند شامل استراتژی‌های بازاریابی جداگانه برای تیم‌های مختلف بازاریابی در یک شرکت باشد، اما همه آن‌ها در جهت اهداف تجاری مشخصی عمل می‌کنند.

در واقع تمام هدف‌هایی که یک سازمان یا کسب و کار برای فروش محصولات یا معرفی برند خود به مشتریان در نظر گرفته است، به گونه‌ای باید به صورت خلاصه در برنامه بازاریابی قرار بگیرد.

هدف از برنامه بازاریابی این است که تاکتیک‌ها و استراتژی‌های خود را به شیوه‌ای سازمان یافته بنویسید. این به شما کمک می‌کند تا در مسیر درست قرار بگیرید و موفقیت کمپین‌های خود را اندازه گیری کنید. نوشتن یک برنامه بازاریابی به شما کمک می‌کند تا به ماموریت هر کمپین، پرسونای مشتری، بودجه، تاکتیک‌ها و محصولات قابل ارائه فکر کنید.

با داشتن همه این اطلاعات در یک برنامه بازاریابی، شما راحت‌تر می‌توانید در مسیر یک کمپین موفق قرار بگیرید، توجه کنید که چه چیزی تاثیر گذار و چه چیزی موثر نیست و موفقیت استراتژی خود را اندازه ‌گیری کنید. این یک نقشه راه مناسب و مستند برای بهبود موفقیت برند یا محصول شما است.

یک شرکت بزرگ می‌تواند صدها صفحه برنامه باز‌اریابی داشته باشد در حالی که یک شرکت کوچک می‌تواند چند صفحه بنویسد. تعداد و حجم صفحات مهم نیست مهم این است که کارکرد داشته باشد.

برنامه‌های بازاریابی معمولا به مدت یک سال، تمام برنامه‌های تبلیغاتی یک شرکت را پوشش می‌دهد. هر کسی که در برنامه‌ ریزی و اجرای بازاریابی دخیل است باید به این برنامه دسترسی داشته باشید. آن‌ها می‌توانند به ‌طور منظم به آن مراجعه کنند و حتی با ارائه پیشنهادات جدید این برنامه را بهبود دهند.

تفاوت استراتژی بازاریابی با فروش

تفاوت استراتژی بازاریابی با فروش یا تبلیغات این است که در این برنامه به همه مسائل با بررسی جزئیات پرداخته خواهد شد و ارزیابی و بررسی به شکل کلی خواهد بود. هنگامی که یک برنامه بازاریابی کامل شود، متخصصین بازاریابی یا مشاوران، از این برنامه استفاده می‌کنند تا مرحله به مرحله اقدامات لازم را برای رشد و توسعه کسب و کار و معرفی برند خود، انجام دهند.

اگر این برنامه نباشد، همه روش‌های تبلیغاتی در کسب و کار به شکل نامنظم انجام خواهد شد. در نتیجه سرمایه بسیار زیادی هدر خواهد رفت و کسب و کار نیز به نتیجۀ دلخواه خود نخواهد رسید.

در یک استراتژی بازاریابی به طور کل در مورد بازار هدف جستجو می‌شود تا قیمتی که باید برای محصول نهایی تعیین شود مشخص شود. مناطق جغرافیایی، جامعۀ هدف و مصرف کننده‌ها و راه‌های تبلیغات نیز مشخص خواهد شد که در ادامه به طور کامل همه این موارد را بیان می‌کنیم.

چرا برنامه بازاریابی مهم است؟

چرا بازاریابی مهم است؟

این برنامه بازاریابی است که به یک تجارت اجازه می‌دهد تا نیازهای مشتریان هدف خود را برآورده کند. همچنین نقش مهمی در رشد آینده شرکت ایفا می‌کند. با استفاده از آن می‌توانید:

  • بازار هدف را مشخص کنید و دریابید که محصول یا خدمات چگونه نیازهای آن‌ها را برآورده می‌کند.
  • نقاط قوت و ضعف رقیبان را شناسایی و درک کنید.
  • اهداف و مراحل قابل اندازه گیری را برای بازاریابی تعیین کنید.
  • کانال‌ها و سایر ابزارهای استراتژیک را برای رسیدن به مخاطب مورد نظر ترسیم کنید.
  • تخصیص منابع و ایجاد بودجه کافی برای بازاریابی.
  • تحلیل و مدیریت عملکرد اقدامات بازاریابی.

این موارد اجزاء یک برنامه بازاریابی خوب و راهنمای گام ‌به ‌گام برای دستیابی به اهداف تجاری هستند. این برنامه به ‌عنوان نقطه اتحاد برای تیم عمل می‌کند و به اعضای تیم کمک می‌کند تا در راستای یک استراتژی متعهد شوند و نسبت به آن احساس اطمینان داشته باشند.

انواع برنامه بازاریابی

بسته به نوع کسب و کاری که دارید، ممکن است بخواهید از انواع مختلف برنامه‌های بازاریابی استفاده کنید. در اینجا فقط تعدادی از آن‌ها ذکر شده است:

  1. برنامه‌ های بازاریابی سه ماهه یا سالانه: این برنامه‌ها استراتژی‌ها یا کمپین‌هایی را که در یک بازه زمانی مشخص انجام خواهید داد، برجسته می‌کند.
  2. برنامه بازاریابی پولی: این طرح می‌تواند استراتژی‌های پولی مانند تبیلیغات بیلبورد، شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی محلی و دیگر رسانه‌های پولی را شامل شود.
  3. برنامه بازاریابی رسانه‌های اجتماعی: این طرح می‌تواند کانال‌ها، تاکتیک‌ها و کمپین‌‌هایی را که قصد دارید به‌طور خاص در رسانه‌های اجتماعی انجام دهید را پوشش دهد.
  4. برنامه بازاریابی محتوا: این طرح می‌تواند استراتژی‌ها، تاکتیک‌ها و کمپین‌‌های مختلفی را که در آن از محتوا برای تبلیغ کسب ‌و کار یا محصول خود استفاده می‌کنید را پوشش دهد.
  5. برنامه بازاریابی محصول جدید: این طرح و نقشه راه استراتژی‌ها و تاکتیک‌هایی است که برای ترویج یک محصول جدید به کار می‌برید.

به خاطر داشته باشید که بین برنامه بازاریابی و استراتژی بازاریابی تفاوت وجود دارد.

تفاوت برنامه بازاریابی و استراتژی بازاریابی

تفاوت استراتژی بازاریاب

استراتژی بازاریابی نحوه انجام یک ماموریت یا هدف خاص را نشان می‌‌دهد. این شامل کمپین‌‌ها، محتوا، کانال‌ها و نرم ‌افزارهای بازاریابی است که برای اجرای آن ماموریت و بررسی موفقیت آن استفاده خواهند شد.

به‌ عنوان مثال، در حالی که یک برنامه یا بخش بزرگ‌تر ممکن است بازاریابی رسانه‌های اجتماعی را اداره کند، ممکن است کار خود را در فیس ‌بوک به ‌عنوان یک استراتژی بازاریابی فردی در نظر بگیرد.

یک برنامه بازاریابی شامل یک یا چند استراتژی بازاریابی است. این چارچوبی است که همه استراتژی‌های بازاریابی شما از آن ریشه گرفته است و به شما کمک می‌کند تا هر استراتژی را به یک عملیات بازاریابی بزرگ‌تر و هدف تجاری متصل کنید.

فرض کنید شرکت شما در حال راه اندازی یک محصول نرم ‌افزاری جدید است که می‌خواهد مشتریان در آن ثبت ‌نام کنند. این امر باعث می‌شود تا بخش بازاریابی یک برنامه بازاریابی طراحی کند که به معرفی این محصول در صنعت مورد نظر و ثبت ‌نام کمک کند.

در همین راستا شرکت تصمیم می‌گیرد یک وبلاگ اختصاصی برای این محصول راه اندازی کند، یک سری ویدیو آموزشی استفاده از نرم افزار برای انتشار در یوتیوب تولید کند. از طرفی هم می‌توان یک حساب کاربری در توییتر برای گفتگو پیرامون این محصول باز کرد که همه آن‌ها برای جذب مخاطب و تبدیل آن‌ها به کاربران نرم افزار مفید هستند.

تمایز بین برنامه بازاریابی تجارت و استراتژی بازاریابی را در این مثال متوجه شدید؟

در مثال بالا، برنامه بازاریابی ارائه شده برای نرم افزار به معرفی یک محصول نرم افزاری جدید به بازار و ثبت ‌نام در آن محصول اختصاص داده شده است. این برنامه بازاریابی با سه استراتژی بازاریابی اجرا می‌شود: یک وبلاگ جدید در صنعت، یک سری ویدیو برای یوتیوب و یک حساب توییتر.

البته، این شرکت می‌تواند این سه مورد را مانند یک استراتژی بازاریابی بزرگ اجرا کند که هر کدام استراتژی‌‌های محتوای خاص خود را داشته باشند. اینکه چقدر می‌‌خواهید برنامه بازاریابی شما موفق باشد، بستگی به شما دارد. با این وجود، مجموعه‌ای از مراحل وجود دارد که در طول اجرای هر برنامه بازاریابی باید آن‌ها را طی کنید. در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

ساخت یک برنامه بازاریابی

هنگامی که شما از یک مشاور بازاریابی و متخصص بازاریابی تقاضا می‌کنید یک طرح و برنامه برای کسب و کار شما ایجاد کند، اولین مسئله‌ای که این اشخاص به آن توجه می‌کنند ارزش پیشنهادی است.

در واقع متخصصین بازاریابی در وهله اول توجه می‌کنند که شما چه چیزی را ارائه می‌دهید. آیا محصول یا خدماتی که ارائه می‌دهید قابل استفاده در جامعه هستند؟ آیا مردم جامعه به آن نیاز دارند؟

توجه کنید در صورتی که تقاضایی برای ارزش پیشنهادی شما وجود نداشته باشد، تولید و فروش محصول نیز فایده‌ای نخواهد داشت. در برنامه بازاریابی، ارزش پیشنهادی همان محصول یا خدماتی است که شما ارائه می‌کنید. در واقع این محصول و خدمات به مشتری تحویل داده می‌شود و برای سودآور بودن و توسعه آن کسب و کار حتماً باید در جامعه تقاضا داشته باشد.

یک برنامه بازاریابی یا طرح برنامه ریزی (Marketing Plan) از 6 بخش زیر تشکیل شده است:

  1. خلاصه فرآیند بازاریابی
  2. توضیح ‌کامل کسب و کار
  3. تحلیل و نقد فعالیت
  4. مشخص کردن هدف
  5. کانال ‌های پخش محصولات
  6. راه های بازاریابی

1. خلاصه فرآیند برنامه بازاریابی

برنامه بازاریابی چیست؟

اولین موردی که در طرح یا برنامه بازاریابی باید گنجانده شود، خلاصه فرآیند بازاریابی است. در این قسمت از استراتژی بازاریابی، تمامی فرآیندهای تبلیغاتی، بررسی بازار، مشاهده قیمت‌ها یا مقایسه رقبا به شکل خلاصه‌ بیان می‌شوند تا یک پیش زمینه کامل و کلی نسبت به نوع فعالیت کسب و کار و مسیر بازاریابی مشخص باشند.

این خلاصه سازی کمک می‌کند کسب و کار مورد نظر با دید بازتری مسیر خود را ادامه دهد. حتی اگر در آینده مشخص شود که بخشی از استراتژی بازاریابی مشکل دارد، می‌توان به راحتی آن را تغییر داد.

به طوری که خلاصه سازی برای ارائه طرح بازاریابی نیز مناسب است. مثلاً اگر شما بخواهید به عنوان یک متخصص بازاریابی یکی از طرح‌های خود را به کسب و کار نشان دهید، قطعاً مشاهده و مطالعه خلاصه فرآیند بازاریابی کافی خواهد بود.

2.توضیح ‌کامل کسب و کار

دومین بخشی که در برنامه بازاریابی باید وجود داشته باشد، شرح یا توضیح فعالیت کسب و کار است. در این قسمت باید به طور کامل، کسب و کار و معرفی شود و هر نکته‌ای که در رابطه با آن لازم است بیان ‌شود.

  • شما در ابتدای این بخش، کسب و کار خود را معرفی می‌کنید و نشان می‌دهید که کسب و کار شما در چه زمینه‌ای فعالیت می‌کند.
  • همچنین سایر مشخصات کلیدی مثل موقعیت مکانی کسب و کار نیز باید در این بخش از برنامه بازاریابی قید شود. علت قرار گرفتن این اطلاعات هویتی، این است که افرادی که از این طرح بازاریابی دیدن می‌کنند، باید یک دید کلی نسبت به فعالیت کسب و کار داشته باشند.
  • همچنین نام رئیس یا صاحب کسب و کار نیز باید به طور جزئی و دقیق قید شود.
  • بهتر است یک توضیح کامل همراه با جزئیات از فعالیت حال حاضر کسب و کار نیز بیان شود. منظور از این قسمت این است که شما باید به طور کامل بیان کنید که کسب و کار مورد نظر در بازار در چه وضعیتی قرار دارد. آیا موفق عمل کرده است یا با فروش چندانی روبرو نبوده است؟
  • یکی از نکات دیگری که در این مرحله از برنامه بازاریابی باید حتماً به آن بپردازید و آن را بررسی کنید، این است که کمپانی‌ها و صنایع داخلی و خارجی دیگر، چه تأثیری روی کسب و کار مورد نظر دارند. آیا مانع از فعالیت و فروش کسب و کار هستند یا در جهت رشد آن فعالیت می‌کنند.

همه این موارد اگر به خوبی بررسی شود، هیچ مشکلی برای رشد و توسعه کسب و کار وجود نخواهد داشت.

3.تحلیل و نقد فعالیت در برنامه بازاریابی

بدون شک یکی از بخش‌های مهم در طراحی و ساخت برنامه بازاریابی که کمک بسیار زیادی به شما می‌کند، تحلیل و نقد وضعیت فعالیت کسب و کار است. شما در مرحلۀ قبل به کسب و کارهای داخلی و خارجی مؤثر بر فعالیت کسب و کار توجه کرده بودید.

در این مرحله باید به طور جزئی و دقیق‌تر این بررسی را انجام دهید. در این مرحله بیشتر از اصطلاح (SWOT) استفاده می‌شود. منظور از این اصطلاح این است که متخصصین بازاریابی باید به طور کامل نقاط ضعف و تهدید و فرصت و نقاط قوت را شناسایی کنند.

·         مثالی از تحلیل و نقد برنامه بازاریابی

مثالی از تحلیل و نقد برنامه بازاریابی

در ادامه برای این که موضوع را بیشتر متوجه شوید، برای شما مثالی می‌زنیم.

فرض کنید شما یک کسب و کار تولید محصولات پوست و مو دارید و قصد دارید بازار را برای رشد و توسعه کسب و کار خود بررسی کنید. همانطور که گفته شد، یکی از مهمترین بخش‌ها در این مرحله، شناسایی نقاط ضعف و قوت است. برای هر کسب و کار نقاط ضعف و قوت متفاوت است و در مقایسه با کسب و کارهای مشابه مشخص می‌شود‌.

مثلاً اگر شما محصولی تولید می‌کنید که اثربخشی بالاتری نسبت به دیگر محصولات رقبا برای رشد مو دارد، این مورد یک نوع نقطه قوت به شمار می‌آید. یا حتی اگر با وجود کیفیت مشابه نسبت به محصولات داخلی و خارجی قیمت آن پایین‌تر است، این نکته نیز باعث توسعه کسب و کار شما خواهد شد.

در عین حال ممکن است شما نقاط ضعفی نیز داشته باشید. مثلاً ممکن است محصول شما فرمولاسیون کافی را برای از بین بردن برخی از مشکلات پوستی نداشته باشد. البته باید گفت این موارد مسائلی کوچک هستند. نقاط ضعف و قوت باید به طور کامل در مقایسه با سایر رقبا نیز مشخص شود.

از طرفی فرصت‌ها و تهدیدها نیز در این مرحله باید مورد بررسی قرار گیرد. مثلاً یکی از تهدیدها برای کسب و کار شما این است که منابع خارجی به مقدار بسیار زیادی محصولات پوست و مو تولید می‌کنند که مردم کشور ما به آن علاقمند هستند و محصولات خارجی را به منابع داخلی ترجیح می‌دهند. این نوعی تهدید برای شما است که باید در برنامه بازاریابی به آن رسیدگی کرده و آن را برطرف کنید.

استاد احمد محمدی
بازاریابی وظیفه همه افراد سازمان است نه فقط بخش بازاریابی.
استاد احمد محمدی

۴. مشخص کردن هدف در برنامه بازاریابی

در مراحل قبل، متخصصین بازاریابی مشخص کردند که کسب و کار چیست و چه محصولی تولید می‌کند. همچنین وضعیت بازار نسبت به کسب و کار چگونه است. اما مهم‌ترین قدم در طراحی برنامه بازاریابی این است که هدف کسب و کار چیست؟

در واقع بازاریاب‌ها باید متناسب با هدف کسب و کار فعالیت داشته باشند. مثلاً این موضوع باید مشخص شود که آیا هدف فعلی کسب و کار برند سازی است یا افزایش فروش.

هر کدام از این روش‌ها، استراتژی بازاریابی مخصوص به خود را دارد. مثلاً اگر شما بخواهید یک برند جدید ایجاد کنید و نام این برند را در ذهن مردم ماندگار کنید، باید از روش‌های تبلیغاتی مختلف دیگری استفاده کنید. اما اگر قصد افزایش فروش داشته باشید، برنامه بازاریابی شما کاملاً متفاوت خواهد بود.

۵.کانال ‌های پخش محصولات

با توجه به این که کسب و کار شما ممکن است بسیار کوچک یا حتی بزرگ باشد، در هر صورت مشخص کردن کانال‌های پخش و توزیع محصولات و ارائه خدمات قدم بسیار مهمی است که متخصصین بازاریابی آن را انجام می‌دهند.

شما اگر یک کسب و کار تولید کننده محصول هستید، باید حتماً مراکز فروش و پخش محصولات خود را پیدا کنید. زیرا به عنوان یک مرکز تولید کننده، برای اینکه محصولات را به صورت مستقیم به مشتریان برسانید، کار بسیار مشکلی خواهد بود.

اما امروزه شرکت‌ها و کمپانی‌های تولید کننده‌ای وجود دارند که بدون در نظر گرفتن واسطه به طور مستقیم محصولات خود را به فروش می‌رسانند. البته این کار تنها توسط بررسی مشاور و متخصصین بازاریابی امکان پذیر است. حتی ممکن است کسب و کار شما به شکل آنلاین باشد.

شاید برخی از افراد تصور کنند که کسب و کارهای آنلاین نیازی به کانال‌های پخش و توزیع ندارند. اما فرقی نمی‌کند زیرا اگر شما به شکل عمده فروشی فعالیت آنلاین ‌کنید، باز هم مراکز پخش و توزیع می‌توانند با شما همکاری داشته باشند.

6. راه های بازاریابی

ساخت یک برنامه بازاریابی

 حال که همۀ مسائل بررسی شده‌اند، بازاریابان باید به دنبال راهی مناسب برای معرفی برند یا ارائه خدمات و محصولات کسب و کار شما باشند. این مرحله قطعاً در مراحل پایانی برنامه بازاریابی جای می‌گیرد.

علت این موضوع این است که تا زمانی که نوع کسب و کار و فعالیت آن و همچنین بازار بررسی نشود، امکان ندارد که بتوان راه مناسب برای تبلیغات و فروش پیدا کرد. برنامه تبلیغاتی بازاریابی باید شامل تبلیغات آنلاین و تبلیغات به سبک قدیمی باشد‌.

·         مثالی از راه های بازاریابی

  • مثلاً از طریق بیلبوردها، استندها، کارت ویزیت یا پوسترهای تبلیغاتی امکان معرفی کسب و کار وجود خواهد داشت.
  • همچنین از طریق شبکه‌های مجازی یا طراحی وب‌سایت نیز به شکل آنلاین می‌توان تبلیغ کرد.
  • یکی دیگر از روش‌های رایج تبلیغ برای کسب و کارهای بزرگ از طریق رسانه‌های تلویزیونی یا رادیو است که امروزه به وفور انجام می‌شود. البته باید گفت هر یک از این روش‌های تبلیغاتی سرمایه مخصوص به خود را نیاز دارند. بنابراین متخصصین بازاریابی باید به بودجه و سرمایه شما برای تبلیغات نیز توجه کنند.

کسب و کار‌های بسیار زیادی در سال‌های گذشته وجود داشتند که میلیون‌ها تومان سرمایه برای تبلیغات هزینه کردند، اما کوچکترین نتیجه‌ای به دست نیاوده‌اند. دلیل این موضوع این است که روش تبلیغاتی آنها نادرست بوده یا برنامه بازاریابی آنها از ابتدا به شکل صحیحی شکل نگرفته است.

·        اطلاع رسانی همگانی

 گاهی اوقات ممکن است در برنامه بازاریابی یکی از روش‌های تبلیغاتی به نام اطلاع رسانی همگانی نیز جای بگیرد. در این روش از سرویس‌های پیامکی یا ایمیل برای اطلاع رسانی کسب و کار استفاده می‌شود.

مثلاً اگر شما در یکی از خیابان‌های شهر مغازه کفش فروشی دارید، امروزه به راحتی به کمک سیستم‌های پیام رسانی همگانی یا ارسال ایمیل می‌توانید مردم شهر یا منطقه خودتان را از تخفیف‌ها و قیمت‌های مناسب مطلع سازید. در نتیجه میزان فروش و درآمد خود را افزایش خواهید داد.

برخلاف آنچه که تصور می‌شود، این روش تبلیغاتی هزینه بسیار مناسبی دارد. زیرا مراکز ارائه دهنده این سرویس‌ها سعی می‌کنند و بهترین هزینه را برای تبلیغات شما در نظر بگیرند.

سخن پایانی

همانطور که در این مقاله از مجموعه آکادمی بازار گفته شد، برنامه بازاریابی یکی از اصول مهم برای توسعه و رشد کسب و کار است. هر کسب و کار که قصد فعالیت مداوم و افزایش فروش دارد، باید حتماً از استراتژی بازاریابی استفاده کند.

اگر بخواهید به شکل فرمالیته و بدون توجه به جزئیات و به شکل کلی برنامه بازاریابی را آماده کنید، باید بدانید که این کار فقط وقت تلف کردن خواهد بود و عملاً این برنامه برای کسب و کار شما مفید نخواهد بود.

بنابراین حتی اگر قصد طراحی و ساخت استراتژی بازاریابی را دارید، این کار را به دست افراد متخصص در این زمینه بسپارید تا نتیجه دلخواه را بگیرید.

پرسشنامه ارزیابی مهارتهای فروش

دریافت هدیه ای 100 هزار تومانی
بعد از پر کردن پرسشنامه

بازاریابی و فروش

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.