بازاریابی طرفداری Advocacy Marketing چیست | 5 استراتژی اصولی برای موفقیت در بازاریابی طرفداری

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱۳ مرداد, ۱۴۰۰
آخرین بروزرسانی: ۱۱ مرداد, ۱۴۰۲
بازاریابی طرفداری چیست؟

بازاریابی طرفداری فرآیند تحریک و تجهیز مشتریان برای ایجاد هیاهو و گفت­گو درباره برند شما است.وقتی که به عنوان مشتری تجربه لذت بخش خودتان از خرید و رضایت از یک کسب‌وکار را با دوستان خود به اشتراک می­‌گذارید، در واقع دارید برای آن کسب­‌وکار تبلیغ می‌کنید، در آن لحظه شما یک طرفدار یا حامی نام تجاری می‌شوید.

طرفدار برند همان چیزی است که هر کسب­‌وکاری می‌خواهد مشتریانش به آن تبدیل شوند. حتما شما در مورد قدرت بازاریابی دهان به دهان (WOM) شنیده‌اید، بیش از 90 درصد از مصرف کنندگان به توصیه‌های دهان به دهان بیش از هر نوع تبلیغ، استراتژی بازاریابی، محصول و خدمات کسب­‌و­کارها اعتماد می‌کنند.

بعلاوه، مشتریانی که توسط مشتریان دیگر به کسب‌و­کارها مراجعه می­‌کنند، 37 درصد نرخ وفاداری بیشتری دارند، این نتایج موجب شده که بازاریابی طرفداری و حمایت از مشتری به یک استراتژی جذب مشتری بسیار قوی تبدیل شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اینکه چگونه می­‌توانید از بازاریابی طرفداری برای رشد و موفقیت کسب­‌و­کارتان استفاده کنید به خواندن این مقاله ادامه دهید.

پخش ویدیو
کتاب نقشه فروش
کتاب نقشه فروش

فهرست مطالب

بازاریابی طرفداری

بازاریابی طرفداری یعنی گاهی ارائه محصولات، تجربیات و خدمات به مشتریان آنقدر خوب است که مشتریان نمی­‌توانند تجربه لذت‌­بخش آن را به اشتراک نگذارند. هیچ مقاومتی درباره آن ندارند و دوست دارند که این تجربه را با اطرافیان درمیان بگذارند.

بازاریابی طرفداری رویای هر بازاریابی است. بازاریابی طرفداری بسیار مقرون‌ به‌ صرفه و پربازده است. آیا می‌دانید که به‌طور متوسط، برنده‌ها به ازای هر دلار سرمایه‌گذاری در بازاریابی طرفداری، 650٪ بازگشت سرمایه‌دارند. بازاریابی طرفداری یکی از بهترین روش‌ها برای جذب مشتری جدید و افزایش درآمد با هزینه بسیار کم است.

طرفداران برند، دارایی‌های بسیار ارزشمند برند هستند. آن‌ها نه تنها بیشتر از یک مشتری متوسط ​​هزینه می‌کنند، بلکه به‌طور معمول درباره برند و محصولات شما نیز اطلاعات زیادی دارند و این آن‌ها را به یک منبع اطلاعاتی مناسب برای مشتریان و مشتریان بالقوه تبدیل می‌کند. مشتریان طرفدار همچنین نظرات مثبتی ارائه می‌دهند و مکالمات طبیعی را در مورد نام تجاری شما ایجاد می‌کنند و آگاهی از برند و ترافیک طبیعی را افزایش می‌دهند.

در یک تعریف خلاصه و گسترده،بازاریابی طرفداری یک استراتژی موفق بازاریابی و فروش است که تمرکز آن روی مشتریان فعلی شما است تا آن­‌ها را ترغیب کند از برند، محصولات یا خدمات شما دفاع کنند.

طرفداران می‌­توانند حمایت خود را از تجارت شما به طرق مختلف ابراز کنند، مانند:

  • صحبت در جمع دوستان و آشنایان
  • ویدیوهای یوتیوب
  • وضعیت‌های فیس بوک
  • پست­‌ها و استوری‌­های اینستاگرام
  • توییت­‌ها

استراتژی بازاریابی طرفداری

استراتژی بازاریابی طرفداری

بازاریابی طرفداری به‌اندازه سایر روش‌های بازاریابی مشابه مانند بازاریابی تاثیرگذار یا سفیر، ساختارمند نیست. به جای یک فرمول گام‌به‌گام، اصول بازاریابی طرفداری را برای کمک و الهام بخشیدن جهت بهتر کردن استراتژی‌­های شما گردآوری کرده‌­ایم.

1. بازاریابی طرفداری با ارائه محصول یا خدمات عالی

در مقاله ?What is advocacy marketing از وبسایت bigcommerce.com بیان شده، مهم نیست که تجربه بازاریابی یا مشتری شما چقدر خارق‌العاده است، بدون محصول یا خدمات درجه یک، مشتریان شما تبدیل به طرفدار نخواهند شد.

مهم‌تر از همه، یک محصول یا خدمات عالی می‌تواند بازاریابی نه‌چندان عالی یا تجربیات منفی مشتری را جبران کند. قبل از اینکه روی نحوه بازاریابی کارکنید، روی آنچه که می‌فروشید تمرکز کنید.

2. ارائه یک تجربه فراموش نشدنی از نام تجاری

این موضوع که مشتریان شما برای اولین بار در فروشگاه شما قدم می‌زنند، بسته‌بندی محصولات شما را باز می‌کنند یا با تیم خدمات مشتریان شما صحبت می‌کنند و راهنمایی­‌های خوب دریافت می­‌کنند، یا هر نوع ارتباطی که با کسب‌وکار شما دارند به تجربه مثبت آن‌ها کمک می‌کند.

این تجارب فراموش نشدنی باعث می‌شود تا مشتریان بتوانند به‌راحتی تجارت شما را در بین دوستان خود تبلیغ کنند و داستان‌های مثبتی در مورد برند و کسب­ و کار شما به اشتراک بگذارند.

3. با ذهنیت مشتری جدید عمل کنید

. با ذهنیت مشتری جدید عمل کنید

طراحی و اجرا کردن یک فرهنگ سازمانی مثبت در برخورد با مشتری در ایجاد مشتریان طرفدار بسیار مهم است، فرهنگ سازمانی مشتری­ مدار باعث می­‌شود در اولین برخورد با مشتری یک حس وفاداری و متقابل طبیعی بین برند شما و مشتریان ایجاد شود.

یکی از راه‌های اساسی برای ایجاد این فرهنگ این است که به‌طور واقعی به مشتریان خود گوش فرا دهید و باعث شوید که آن‌ها در این روند شنیده شوند. شما می‌توانید این کار را با پاسخگویی عمومی به سوالات و نظرات رسانه‌های اجتماعی انجام دهید.

در وبلاگ یا پست­‌های رسانه‌های اجتماعی محتواهایی را منتشر کنید که نشان می‌دهد چگونه شرکت شما پیشنهادات مشتری خاصی را ­شنیده و به آن عمل می‌­کند. برای انجام بهتر این کار می­‌توانید از سوالات متداول یا پایگاه دانش خود که توسط مشتریان واقعی مطرح شده است استفاده کنید.

راه دیگر برای ایجاد فرهنگ سازمانی مشتری­‌مدار این است که به‌طور مداوم به‌عنوان یک نام تجاری به حرف خود پایبند بمانید. محصولات خود را به موقع ارسال کنید، در اسرع وقت به درخواست‌های پشتیبانی پاسخ دهید و همیشه به وعده‌های تخفیف و فروش وفا کنید. هنگامی که مشتریان احساس کنند که می‌توانند به یک نام تجاری تکیه و اعتماد کنند، به احتمال زیاد از آن حمایت می‌کنند.

علاوه بر این، همواره سرویس خدمات و پشتیبانی برای مشتریان جدید را تقویت کنید، نمایندگان شمابه‌طور مداوم و مستقیما با مشتریان شما صحبت می­‌کنند، بنابراین مطمئن شوید که تیم‌های پشتیبانی و نمایندگان شما در این زمینه فعال هستند و اهداف ذهنی مشتریان جدید را درک می‌­کنند.

استاد احمد محمدی
وظیفه مشتری نیست که شما را به یاد بیاورد، این وظیفه و مسئولیت شماست که مطمئن شوید آنها فرصتی برای فراموش کردن شما ندارند.
استاد احمد محمدی

4. حمایت از مشتریان را آسان کنید

وقتی صحبت از بازاریابی طرفداری می‌شود، می‌توانید مشتریان طرفدار خود را به دو گروه تقسیم کنید: کسانی که از تجربیات خود در مورد نام تجاری شما بسیار هیجان‌زده هستند، برای به اشتراک گذاشتن آن‌ها هر کاری را انجام می‌­دهند و کسانی که برند شما را دوست دارند اما فقط اطلاعات محصول و وقایع پیرامون برند شما را به اشتراک می‌گذارند.

هیچ‌کدام از گروه‌ها بهتر از گروه دیگر نیستند. با این حال، برای حفظ هر دو گروه، بهتر است تا آنجا که ممکن است به اشتراک گذاشتن اطلاعات و تجربیات در مورد نام تجاری خود را برای طرفداران آسان کنید. منظور ما از “آسان” چیست؟ در اینجا چند ایده آورده شده است:

  1. هشتگی برای نام تجاری خود ایجاد کنید که مشتریان بتوانند در هنگام ارسال پیام درباره محصولات یا خدمات شما، آن را در زیرنویس‌ها و نظرات قرار دهند.
  2. برخی از محتواهای از پیش نوشته شده را ارائه دهید که مشتریان می‌توانند در رسانه‌های اجتماعی کپی و جایگذاری کنند. ClickToTweet یک ابزار مفید برای این کار است.
  3. پیوندهای اشتراک‌گذاری اجتماعی را در هر صفحه وب سایت قرار دهید.
  4. فرصت‌های عکس یا فیلم “مناسب اینستاگرام” ارائه دهید.

5. فعالانه به دنبال طرفداران باشید

اگر نمی‌دانید آن‌ها چه کسانی هستند، نمی‌توانید از طرفداران نام تجاری برای گسترش آگاهی و هیجان در مورد نام تجاری خود استفاده کنید. برای شناسایی مشتریان طرفدار خود وقت بگذارید تا بتوانید در زمان اجرای کمپین با آن‌ها تماس بگیرید یا از آن‌ها بخواهید تا در این میان بازخورد خود را در مورد پیام‌ها یا محصولات ارائه دهند.

نمونه های بازاریابی طرفداری

نمونه های بازاریابی طرفداری
  1. اپل
  2. اوبر
  3. جنوب غربی

1. بازاریابی طرفداری اپل

بدون شک اپل یکی از محبوب‌ترین برندهای جهانی است. این شرکت سالانه محصولات جدیدی را عرضه می‌کند و اکثر فروشگاه‌های اپل مملو از تعداد زیادی از مشتریانی است که به دنبال خرید جدیدترین تلفن هوشمند، نوت­بوک و ساعت‌های هوشمند هستند.

اپل برندی را ایجاد کرده است که مردم دوست دارند اطلاعات، اتفاقات و تجربیات استفاده از محصولات آن را به اشتراک بگذارند و این شرکت در کمپین­‌های خود برای iPhone X از این مزیت استفاده کرد.

در سراسر جهان، مشتریان با بیلبوردها، آگهی‌های تلویزیونی و تبلیغات پولی که دارای تصاویر زرق‌وبرق‌دار و نسخه “سلفی در آیفون X” بود، روبه‌­رو می‌شدند؛ فقط همین.

با این حال، آنچه این تبلیغات را از دیگران متمایز می‌کند این بود که عکس‌ها و فیلم‌های برجسته توسط مشتریان واقعی و iPhoneهای واقعی ضبط‌ شده است.

اصالت این تبلیغات محبوبیت و تاثیر آن‌ها را به شدت افزایش داد و باعث شد تا مشتریان آیفون بیشتر فیلم‌های خود را به اشتراک بگذارند. این شرکت همچنین اطلاعات آموزشی را برای کمک به مشتریان برای استفاده بیشتر و بهتر از دستگاه‌های جدید و ارائه محتوای خود به آن‌ها ارائه کرد.

2. بازاریابی طرفداری اوبر (Uber)

 بازاریابی طرفداری اوبر (Uber)

رویکرد اوبر در مورد بازاریابی طرفداری، برنامه وفاداری و پاداش اولیه را منعکس می‌کند که باعث می‌شود شرکت بتواند مشتریان طرفدار خود را شناسایی و از آن استفاده کند. این نام تجاری این برنامه را هم به دوچرخه سواران و هم رانندگان ارائه می‌دهد و با حمایت از مشتریان اجازه می‌دهد تا هر دو بخش تجارت خود را توسعه دهد.

فقط با به اشتراک گذاشتن کد خود، به عنوان مسافر یا راننده، می‌توانید به یک دوست تخفیف دهید و کد خود را دریافت کنید. اوبر این برنامه معرفی یک دوست را یکپارچه و فوق‌العاده آسان کرده است. این برنامه دقیقا در برنامه اوبر ساخته شده است و برای هر دو طرف مفید است.

3. بازاریابی طرفداری جنوب غربی (Southwest’s)

مطالعه 2017 CX Solutions نشان داد که بیش از 50 درصد از مشتریان خطوط هوایی جنوب غربی در مقایسه با 41 درصد از مشتریان دلتا و تنها 26 درصد از مشتریان خطوط هوایی یونایتد، به‌طور مداوم از این خط هوایی استفاده می­‌کنند.

در این مطالعه مشخص شد، در حالی که قیمت یک تمایز عمده بود، مشتریان شرکت هواپیمایی جنوب غربی همچنین دریافتند که این شرکت ساده‌ترین، به یادماندنی‌ترین تجربه استفاده از یک شرکت هواپیمایی و بهترین سرویس را از طریق کارکنان و خدمه را ارائه می‌دهد.

شرکت هواپیمایی جنوب غربی به خاطررفتار دوستانه کارکنان و برند سرگرم کننده‌اش مشهور است. دو موردی که در رسانه‌های اجتماعی و مشتریان مکرر بیشتر مورد بحث قرار می‌گیرد. شرکت جنوب غربی تجربیاتی را ایجاد می‌کند که اشتراک‌گذاری آن‌ها آسان و سرگرم‌کننده است، بنابراین مشتریان خوشحال را به حامیان نام تجاری تبدیل می‌کند.

هنگامی که شما یک محصول درجه یک، تجربه فراموش نشدنی مشتری و فرهنگ برخورد صحیح با مشتریان جدید را ارائه می‌دهید، طبیعی است که مشتریان عاشق شما شوند و به دیگران بگویند چرا این احساس را دارند و آن‌ها را هم برای تجربه کردن این احساس تشویق کنند. حمایت از مشتری بهترین استراتژی بازاریابی است.

پادکست - بهترین کمپین های بازاریابی ورزشی

آموزش بازاریابی حرفه ای: انواع بازاریابی طرفداری

دو نوع اصلی بازاریابی طرفداری وجود دارد:

1. بازاریابی طرفداری کارکنان (Employee advocacy)

این نوع بازاریابی شامل به اشتراک گذاری محتوایی در مورد محصول یا برند توسط کارمندان است. برای نمونه ساخت یک ویدیوی نحوه کارکرد یا استفاده از محصول نوعی از بازاریابی طرفداری است. این نوع بازاریابی منجر به جذب مخاطبان به صورت ارگانیک می شود و مشتریان بالقوه های جدید را به سمت کسب و کار شما متمایل می کند.

2. بازاریابی طرفداری مشتریان (Customer advocacy)

در این نوع بازاریابی طرفداری، مشتریان فعلی را تشویق می کنید تا تجربه خود را از محصول به اشتراک بگذارند. این تجربیات در پلتفرم های دیجیتال به اشتراک گذاشته می شوند و منجر به افزایش فروش می شوند.

آمارها نشان می دهد که 76 درصد از افراد به محتوای به اشتراک گذاشته شده توسط افراد «عادی» نسبت به محتوای به اشتراک گذاشته شده توسط برندها اعتماد دارند. همچنین 84 درصد از مصرف کنندگان به طور کامل یا تا حدودی به توصیه های خانواده، همکاران و دوستان اعتماد دارند و توصیه یکی از دوستان یا اعضای خانواده 50 برابر بیشتر احتمال دارد که به فروش منجر شود.

انتخاب رویکرد بازاریابی طرفداری به اهداف تجاری و نوع کسب و کار شما بستگی دارد. با این حال، برای یک کسب و کار B2B، بهترین رویکرد ترکیبی از هر دو نوع بازاریابی طرفداری خواهد بود. با آموزش بازاریابی حرفه ای قادر خواهید بود که بهترین رویکرد را برای بازاریابی طرفداری کسب و کار خود انتخاب و اجرا کنید.

5/5 - (14 امتیاز)
درسنامه بازاریابی

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی