بازاریابی و فروشمقالات

تفاوت تبلیغات و بازاریابی چیست؟

تعداد زیادی از مردم هستند که تفاوت تبلیغات و بازاریابی را نمی دانند و آن هارا پیوسته به هم میدانند و از هر دو کلمه با یک منظور استفاده میکنند.

با وجود اینکه هر دو مهم و اساسی هستند و تاثیر بسیار زیادی بر موفقیت کسب و کار شما دارند ولی مفاهیم متفاوتی از یکدیگر دارند.

شناخت درست تفاوت بازاریابی و تبلیغات و بکارگیری درست هرکدام بر پیشرفت شما تاثیر زیادی خواهد داشت. تبیلغات و بازاریابی بعنوان دو مفهوم مجزا ولی در تعامل با یکدیگرند.

با آکادمی بازار همراه باشید، در ابتدا هرکدام را بصورت مجزا تعریف می کنیم و سپس از آن به بررسی تفاوت تبلیغات و بازاریابی بپردازیم.

تفاوت تبلیغات و بازاریابی

تبلیغات به معنای معرفی و نمایش کالا یا خدمات شرکت شما به مشتریان بالفعل و بالقوه؛ با پرداخت پول و از راه شرکت ها و فرصت های جانبی مثل شبکه یا سایت های اینترنتی و بیلبورد را تبلیغات می نامیم.

به فعالیت هایی برای آموزش و ترغیب افراد به انتخاب کالا یا خدمات شما در میان رقبا را بازاریابی می گوییم.

بازاریابی در واقع شامل قسمت هایی کوچکتر مثل شیوه تبلیغات، شناخت مشتریان، پشتیبانی کالا و خدمات و جذب رضایت مشتریان برای تشویق به همکاری دوباره با شما می شود. این فعالیت ها به  شما در جذب مشتریان جدید و حفاظت از مشتریان قدیمی کمک خواهد کرد.

بازاریابی و تبلیغات
تفاوت تبلیغات و بازاریابی

تبلیغات مهمتر است یا بازاریابی؟

بعد از شناخت تفاوت تبلیغات و بازاریابی، درک بهتری نسبت به تفاوت آنها پیدا می کنیم، تبلیغات در عمل بعنوان قسمتی از فرآیند بازاریابی کار می کند و جدا از آن نخواهد بود.

وظیفه تبلیغات معرفی قسمت های خاصی از خدمات شما بوده و به معنی تعیین استراتژی های مورد نیاز برای شیوه، زمان و مکان معرفی محصولات است.
مثلا تعیین شیوه تبلیغات شما دربین گزینه هایی مثل روزنامه ها، سایت ها و شبکه های اینترنتی، ایمیل، تبلیغات محیطی، رادیو و تلویزیون وظیفه بخش بازاریابی بوده و برنامه ریزی زمان نمایش و محل استقرار این تبلیغات را نیز شامل میشود.

تبلیغات گران ترین بخش در بازاریابی است و به همین دلیل از اهمیت زیادی برخوردار است.
تصور کنید که بازاریابی یا همان مارکتینگ را به صورت یک کیک در نظر بگیریم، در اینصورت این کیک از برشهایی تشکیل شده است که دربردارنده موارد زیر است:

  • شناخت بازار
  • شناسایی مشتریان هدف
  • تعیین استراتژی فروش
  • خدمات پشتیبانی
  • ارتباطات کاری
  • قیمت گذاری محصولات و خدمات
  • تبلیغات
  • و …

تبلیغات نیز یک قسمت از این کیک بوده و نقش بسیار مهمی در موفقیت شما ایفا می کند، اما برای رسیدن به بالاترین بازدهی هماهنگی کافی بین آن و سایر بخش های بازاریابی نیاز است. فرآیند بازاریابی به صرف زمان و هزینه نیازمند است و میزان بازدهی آن در زمان طولانی قابل اندازه گیری است.

فروش از طریق بازاریابی و تبلیغات
اهمیت بازاریابی و تبلیغات

تفاوت بازاریابی سنتی با بازاریابی اینترنتی

بعد از بیان تفاوت تبلیغات و بازاریابی به بررسی ابعاد مختلف بازاریابی می پردازیم. بازاریابی سنتی بر روی روش های برونگرا و ایجاد وقفه در زندگی روزانه مردم متمرکز بوده و از کانال هایی مانند:

  • تبلیغات در رادیو و تلویزیون
  •  تبلیغاتی بر روی بیلبورد
  • تبلیغات در مترو یا قطارشهری
  • تبلیغات در روزنامه و …

استفاده می کند. کارایی این تکنیک های بازاریابی به علت حجم زیاد تبلیغات و بی حوصلگی مردم از این حجم زیاد اطلاعاتی، روز به روز در حال کاهش است.

دربرابر بازاریابی اینترنتی قرار دارد که بیشتر بر مبنای روش های درونگرا یا جاذبه ای بوده و از کانال هایی مانند:

  • سایت و وبلاگ
  • موتورهای جستجو (مثل گوگل)
  • شبکه های اجتماعی (مثل اینستاگرام، تلگرام و …)
  • تبلیغات بنری و کلیکی
  • ایمیل و…

 استفاده می کند.


مزایای بازاریابی اینترنتی

بعد از بیان تفاوت تبلیغات و بازاریابی می توان به  مزایای مهم بازاریابی اینترنتی پرداخت اتاثیر آن به صورت دقیق اندازه گیری کرد.

در واقع به علت وجود ابزارهای آمارگیری پیشرفته ای مثل گوگل و نرم افزارهای اتوماسیون بازاریابی، می توان یک مشتری را از همان ابتدای ورود به سایت و طی کردن مراحل گوناگون تا انجام خرید نهایی ردیابی کرده و بهترین کانال ها را برای جذب مشتری شناسایی و گسترش داد.

یکی از مهم ترین ترین کانال های جذب بازدید کننده و افزایش فروش شرکت، بازاریابی از راه موتورهای جستجو اینترنتی مثل گوگل است. به این صورت که وقتی فردی کلمات کلیدی مرتبط با تجارت شما را در گوگل جستجو می کند، آدرس سایت شما در اولین نتایج ظاهر شود و با کلیک بر روی آن وارد سایت شما شده و با کالا و خدماتتان آشنا شود.

برای این کار باید سایت خود را سئو یا برای موتورهای جستجو بهینه سازی کنید. سئو اصول و قوانینی دارد که آشنایی شما با آن برای گسترش اینترنتی تجارتتان بسیار لازم و ضروری است.

تعداد زیادی از مردم هستند که تفاوت تبلیغات و بازاریابی را نمی دانند و از هر دو کلمه با یک منظور استفاده میکنند. با وجود اینکه هر دو مهم و اساسی هستند و تاثیر بسیار زیادی بر موفقیت کسب و کار شما دارند ولی مفاهیم متفاوتی از یکدیگر دارند.

برای آشنایی با اصول بازاریابی می توانید با شرکت در سمینار های بزرگ موفقیت با تدریس استاد احمد محمدی و بهره گیری از آموزه های کلیدی و طلاییشان و همچنین استفاده از مقالات آموزشی آکادمی بازار  گامهای بزرگی در جهت پیشرفت کسب وکار خود بردارید. برای شرکت در کلاس ها و استفاده از مطالب مفیدی که استاد ارائه می دهند بر روی لینک زیر کلیک کنید.

سمینار بزرگ موفقیت_استاد احمد محمدی

مطالب مرتبط

بازاریابی و فروش در عصر نوین با کتاب‌ صوتی «پرش از دره» آکادمی بازار
دوره آموزشی «تکنیک‌های ویزیتوری و فروش حرفه‌ای» شهر اهواز با حضور دکتر احمد محمدی
استراتژی‌ هایی برای توسعه بازاریابی و فروش
سمینار «مربیگری فروش» با حضور دکتر احمد محمدی برگزار شد
آشنایی با جملاتی که به ما در مدیریت ارتباط با مشتری کمک می کند
برچسب ها

ندا تفضلی

کارشناس برنامه ریزی شهری از دانشگاه تهران هستم. علاقه زیادی به یادگیری اصول موفقیت در زمینه های مختلف دارم و مایل هستم آن ها را با دیگران به اشتراک بگذارم.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + یازده =

دکمه بازگشت به بالا
بستن