اصول بازاریابی چیست؟ 5 اصل مهم که باید برای موفقیت در بازاریابی رعایت کنید

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱۴ شهریور, ۱۴۰۰
آخرین بروزرسانی: ۴ بهمن, ۱۴۰۲
اصول بازاریابی چیست؟

اصول بازاریابی و اصول کسب و کار درواقع تلاشی است که در جهت فروش کالاها و خدمات صورت میگیرد. همواره در کسب و کارهای مختلف از کسب و کارهای تولیدی گرفته تا کسب و کارهای خدماتی و حتی طراحی و مد و آرایش و انواع مختلف کسب و کارهای کوچک و بزرگی که اطراف شما هست بازاریابی و فروش به عنوان مهم‌ترین ابزار رشد و البته موفقیت است.

ابزاری که از آن با عنوان اسباب اولیه رشد و البته موفقیت در کسب و کار چه تجارت و چه تولید و ارائه خدمات یاد شده و یاد می‌‌شود. در واقع تمرکز بر فروش و بدست آوردن مشتریان واقعی یکی از موضوعات بسیار مهم در کسب و کار محسوب می‌شود

برای موفقیت در عرصه فروش و حتی ارائه کالا یا خدمات آنچه که مدیران و صاحبان مشاغل باید به آن توجه کافی داشته باشند مقوله فروش و بازاریابی است که ضروری است با درایت و البته مدیریت و دوراندیشی مورد توجه قرار گیرد. پس با توجه به آنچه که بیان شد، مفهوم کلی بازاریابی را می‌توان چنین تعریف کرد که؛ بازاریابی و اصول بازاریابی؛ “درواقع تلاشی است که در جهت فروش کالاها و خدمات صورت می‌گیرد”.

 

پخش ویدیو
کتاب نقشه فروش
کتاب نقشه فروش

فهرست مطالب

اصول بازاریابی چیست؟

به رغم وجود چنین تعریفی از اصول بازاریابی باید یادآور شد که؛ در نگاه اول نکته قابل تامل در امر بازاریابی سهولت در انجام آن است. به عبارت بهتر بازاریابی به‌نظر سهل و ساده انگاشته می‌شود.

اما آنچه که باعث می‌شود تا به موضوع بازاریابی و فروش به شکل حرفه‌ای‌تری نگاه شده و در کسب و کار و تولید کالاها و خدمات مختلف از اهمیت خاصی برخوردار شود، توجه به اصولی است که بدون شک باید در امر بازاریابی و فروش رعایت شود در غیر اینصورت نمی‌توان انتظار رشد و موفقیت در امر فروش را در کسب کارهای مختلف داشت.

5 موارد از اصول بازاریابی

مواردی چند از اصول بازاریابی چیست؟

همانطور که گفته شد بحث فروش و بازاریابی یکی از مباحث بسیار مهمی است که در تولید کالا و خدمات از اهمیت خاصی برخوردار است. البته در ضمن انجام کار بازاریابی چگونگی انجام این کار و توجه به اصول و تکنیک‌های این مهم بحث دیگری است که در جای خود نقش بسیار مهمی در چگونگی روند بازاریابی دارد. در زیر به چند مورد در این خصوص اشاره می‌کنیم.

1. بکار گیری افراد متخصص و آموزش دیده در امر بازاریابی

اولین اصلی که در اصول بازاریابی از اهمیت خاصی برخوردار است، استخدام و بکارگیری افرادی است که در زمینه بازاریابی و فروش از تجربه و دانش لازم برخوردارند حتی اگر از تحصیلات آکادمیک در این زمینه برخوردار نیستند از تجربه و آگاهی افراد در این خصوص غفلت نکنید.

چرا که به مرور زمان تحصیلات، تجربه و البته آگاهی و اطلاعات کافی در خصوص بازاریابی متناسب با همان کسب و کار توسط خود شرکت‌ها و مدیران سازمان‌ها، طی آموزش‌های مختلف به بازاریاب یا تیم بازاریابی می‌تواند ارائه شود.

فراموش نکنید که در امر بازاریابی و استخدام افراد مختلف از گروه‌ها و چهره‌های مختلف شما با افرادی سروکار خواهید داشت که قرار است نماینده شما در برقراری ارتباط با سایر سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف از جامعه هدف باشند. همچنین اینگونه افراد در واقع نمایندگان شرکت‌های تولیدی محسوب می‌شوند که باید کالاها و خدمات خاص کسب و کار را به مشتریان واقعی معرفی و شناخت کافی از کالای مربوطه را در اختیار مشتری قرار دهند.

پس آموزش این افراد با شما است. حال اگر این افراد غیرمتخصص باشند قطعا نمی‌توانند در این رابطه موثر واقع شوند. اما اگر در این زمینه از اطلاعات و دانش کافی برخوردار باشند بدون شک روند بازاریابی را به خوبی پیش خواهند برد.

2.برنامه ریزی از اصول بازاریابی می باشد

همانطور که در مقاله ?What are the principles of marketing از وبسایت cpdonline اشاره شده، یکی دیگر از اصول بسیار مهم در اصول بازاریابی، برنامه ریزی و داشتن طرح و برنامه است. در واقع برنامه بازاریابی از جایگاه خاصی برخوردار است. همانطور که برای شروع هر نوع فعالیتی به یک طرح و برنامه نیاز است در بازاریابی نیز فرآیند برنامه ریزی، اصلی بسیار مهم و ضروری تلقی می‌شود.

فراموش نکنید نبود یک برنامه از پیش تعیین شده یا حتی یک الگوی مناسب برای تداوم امر بازاریابی به معنای نبود یک طرح، یا راهکار مناسب برای سازمان یا صاحب کسب و کار است. چرا که سال‌ها است به تجربه برخورداری از یک برنامه علمی یا حتی تکنیک خاص در امر بازاریابی نتایج و ثمرات آن برای صاحبین مختلف از کسب و کارهای مختلف ثابت شده است.

پس در مرحله دوم از فراگیری اصول بازاریابی، حتما به یادگیری یا ارائه یک طرح و برنامه خاص از بازاریابی مناسب کسب و کارتان توجه لازم را داشته باشید. چرا که نبود برنامه در این بخش قطعا منجر به دور ماندن از اهداف مورد نظر سازمان یا شرکت منجر خواهد شد. به‌واسطه برنامه ریزی، برنامه‌های کلی سازمان و واحد صنفی شما مشخص وعملکرد آن مورد بررسی قرار می‌گیرد.

از جمله مواردی که در برنامه ریزی بازاریابی مشخص و تعیین می‌شود شامل: وضعیت و جایگاه شرکت، بررسی بازار، خلاصه‌ای از برنامه‌ها و فعالیت‌های اجرایی سازمان، اهداف و مسائل جانبی، خط کشی‌ها و بررسی بودجه می‌باشد و در آخرین قسمت برنامه ریزی بازاریابی، کنترل امور از دیگر مواردی است که در واقع بر چگونگی و روند پیشرفت کار و فعالیت کلی سازمان نظارت خواهد داشت.

از آنجایی که در برنامه ریزی بازاریابی، تهدیدها و فرصت‌ها شناسایی شده و اهداف و اولویت‌ها مشخص و بطور کلی وضعیت بازار مورد بررسی قرار میگیرد، برنامه ریزی یکی از اساسی‌ترین اصولی محسوب می‌شود.

3. شناسایی بازار هدف و ارتباط با مشتری

شناسایی بازار هدف و ارتباط با مشتری

اصل دیگری که در اصول بازاریابی از اهمیت خاصی برخوردار است، شناسایی بازار هدف و برقراری ارتباط با مشتری است. در بازاریابی، یک بازاریاب موفق ضمن شناسایی بازارهای موجود و نیز برقراری ارتباط با مشتری می‌تواند نقش قابل توجه‌ای در فروش کالا و خدمات تجاری داشته باشد.

البته در بحث ارتباط با مشتری نکته مهم و قابل تاملی وجود دارد که آن حفظ ارتباط با مصرف کنندگان و مشتریانی است که از این طریق می‌توان از نیازهای واقعی و سلیقه‌های آنان نسبت به کالا یا خدمات ارائه شده اطلاع حاصل کرده و با ارتباط مجدد بعد از خرید کالای مورد نظر از میزان رضایتمندی آنان مطلع شد.

در واقع یک بازاریاب حرفه‌ای با توجه به شناختی که از نوع و چگونگی کالای تولیدی یا خدمات مختلف ارائه شده دارد و با تحقیقاتی که در بازارهای هدف انجام می‌دهد می‌تواند مشتریان خود را تعریف و طبقه بندی کند و مصرف کنندگان واقعی را شناسایی نماید.

چرا که هر کالای تولید شده‌ای مشتریان خاص خود را خواهد داشت که در بسیاری از مواقع حتی نوع جنسیت و گروه‌های سنی نیز می‌تواند در انتخاب کالا و محصولات مختلف نقش بسیار زیادی داشته باشد.

از اینرو اصول بازاریابی از جمله مواردی است که نه تنها در بخش فروش کمک خوبی برای کسب و کار و مشاغل خواهد بود بلکه به‌واسطه ارتباط با مشتری و جامعه هدف، اطلاعات خوبی در خصوص نیازهای جامعه هدف و میزان رضایت بازار و مشتریان در اختیار سازمان یا شرکت نیز قرار دهد.

بیشتر بخوانید : عوامل موثر بر رضایت مشتری

4. تبلیغات، یکی دیگر از اصول مهم در بازاریابی

یکی دیگر از اصول مهم در اصول بازاریابی، تبلیغات است. شما به عنوان صاحب یک کسب و کار اگر قرار است نسبت به معرفی کالا یا خدمات تولیدی خودتان اقدام کنید قطعا نباید از اهرم و ابزار تبلیغات در این امر غفلت کنید. البته با توجه به اینکه بازاریابی همیشه توسط افراد متخصص و با تجربه و نیز با روابط عمومی بالا صورت می‌گیرد، تبلیغات نقش عمده‌ای در موفقیت بازاریابی مناسب و همچنین معرفی و شناخت کالایتان نزد مشتری خواهد داشت.برای یادگیری بیشتر در مورد تبلیغات و اصول آن میتوانید به مقاله چطور تبلیغات کنیم مراجعه کنید.

استاد احمد محمدی
بازاریابی وظیفه همه افراد سازمان است نه فقط بخش بازاریابی.
استاد احمد محمدی

باید یادآور شد که یکی دیگر از راه‌های موفق معرفی کالاها و خدمات همان تبلیغات مناسب کسب و کار یا تولیدات شما است. از این رو عنوان می‌شود که تبلیغات حتی در امر بازاریابی نیز از اهمیت خاصی برخوردار است. البته امروزه با توجه به پیشرفت‌هایی که در حوزه ارتباطات حاصل شده تبلبغات هم شکل و شمایل جدیدی به خود گرفته است.

در گذشته تبلیغات در حد نصب یا پخش آن‌ها و چسباندن آن به در و دیوار بود اما امروزه رفته رفته تبلیغات در سطح وسیع جامعه و در غالب؛ چاپ بنر و تراکت‌های تبلیغاتی و نصب بیلبورد و تبلیغات رسانه ای موفقیتی چشمگیری به کسب و کارها و تداوم آن‌ها در بازار داده است. در این خصوص همچنین می‌توان به نقش تبلیغات در حوزه بازاریابی توسط تیم‌های تبلیغاتی اشاره کرد.

5. تیم های تبلیغاتی

تیم‌های تبلیغاتی که به شکل‌های مختلف؛ تبلیغات تلفنی، بازاریابی اینترنتی، ایمیلی یا از طریق رسانه‌های جمعی نمونه‌هایی مختلف و البته موفقی از تبلیغات هستند که همواره در کنار امر بازاریابی در معرفی کالاها و خدمات مختلف کمک حال تیم فروش و بازاریابی بوده است. همچنین تبلیغات مناسب در ارائه شناخت لازم از کالا یا خدمات تولیدی یا ارائه شده به مشتری اطلاعات و آگاهی‌های لازم را در اختیار مشتری یا مخاطب قرار داده است.

هر چند نباید از جایگاه و تاثیر فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به عنوان دیگر ابزار تبلیغات نیز غفلت کرد امروزه شبکه‌های مجازی و سایت‌های مختلف اینترنتی جایگاه خاصی در بین عموم پیدا کرده اند که بسیاری از تبلیغات از طریق آنان صورت می‌گیرد.

شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی که در واقع هدف اصلیشان همان اطلاع رسانی و ایجاد شناخت نسبت به کلیه خدماتی است که می‌خواهد در فضای مجازی مخاطبان خاص خود را داشته یا حفظ کند.

در ادامه باید خاطر نشان کرد که استفاده از فضای مجازی و تنوع شبکه‌های اجتماعی و اینترنت به عنوان ابزار تبلیغات و سپس بازاریابی در مقایسه با دیگر شیوه‌های تبلیغاتی از چنان گستردگی برخوردار است که می‌توان از آن به عنوان تبلیغات مدرن در اصول بازاریابی یاد کرد. اصولی که از اهمیت خاصی برخوردار است.

بیشتر بخوانید : 7 تکنیک طلائی برای تبلیغات در اینستاگرام

آموزش 7P از روش اصول بازاریابی در دوره فروش حرفه ای

آموزش 7P از روش اصول بازاریابی در دوره فروش حرفه ای

4 اصل اساسی و اولیه بازاریابی عبارتند از محصول (Product)، قیمت (Price)، مکان (Place) و تبلیغ (Promotion). اصول بازاریابی در سال 1981 از 4P به 7P گسترش یافت و مردم/مخاطبان (People)، فرایند (Process) و بسته بندی (Packaging) نیز به آن اضافه شد. در ادامه 7P بازاریابی را به شما معرفی می کنیم.

1.محصول (Product)

محصول یکی از اساسی ترین اصول بازاریابی است. محصول می تواند خدماتی باشد که شما ارائه می دهید یا کالایی باشد که می فروشید. اگر می خواهید محصولی را بفروشید که سودآور باشد، باید تحقیقات کاملی انجام دهید و خواسته مشتری بازار هدف خود را به خوبی درک کنید.

2.قیمت (Price)

تعیین قیمت محصول نیاز به تحقیقات بازار کاملی دارد که به عنوان قیمت گذاری بازارگرا شناخته می شود. درک اینکه مشتریان شما مایل به پرداخت چه هزینه ای هستند و قیمت همان نوع محصول ارائه شده توسط رقبای چه مقدار است، برای شما بسیار مهم است. قبل از تعیین قیمت محصول باید ارزش بازار را تعیین کنید و باید بدانید که قیمت گذاری روی محصول اصول و قواعدی دارد که باید به آن توجه کنید.

3.مکان (Place)

مکان جایی است که محصولات یا خدمات شما در دسترس مشتری هستند، خواه یک فروشگاه باشد یا یک وب سایت آنلاین یا هر دو. آیا موقعیت مکانی شما برای جذب مشتریان بالقوه مناسب است؟ چگونه مشتریان بالقوه را به سوی فروشگاه یا وبسایت خود جذب می کنید؟ از آنجایی که امروزه افراد بیشتری از اینترنت برای تهیه محصولات و خدمات استفاده می کنند، حضور دیجیتالی می تواند تفاوت بزرگی در موفقیت شما ایجاد کند.

4.تبلیغ (Promotion)

تبلیغ و ترویج شامل افزایش آگاهی در مورد شرکت، برند، محصولات یا خدمات ارائه شده است. بایستی اطلاعاتی در مورد محصولات خود و دلایل استفاده از آنها به مشتریان ارائه دهید. همچنین ترویج شامل برقراری ارتباط با مخاطبان هدف و جذاب کردن محصول شما برای آنها است. تبلیغ موثر محصول یا خدمات برای موفقیت هر کسب و کاری بسیار مهم است.

چندین راه برای تبلیغ برند و محصولات وجود دارد؛ برخی از آنها عبارتند از:

  • تبلیغات – شامل تبلیغات رسانه های اجتماعی، تلویزیون یا مجله
  • بازاریابی ایمیلی – برقراری ارتباط یا تبلیغات از طریق ایمیل
  • تبلیغات فروش – تخفیف های کوتاه مدت یا شرایط فروش خاص برای مشتریان یا مشتریان احتمالی.
  • بازاریابی جستجو محور –تولید سرنخ (لید) از موتورهای جستجو برای هدایت ترافیک به وب سایت یا محصول مورد نظر
  • بازاریابی مستقیم – ارتباط مستقیم با مخاطبان هدف
  • آگاهی رسانی عمومی – ارائه یک تصویر مطلوب از نام تجاری

بیشتر بخوانید : متن تبلیغاتی برای جذب مشتری

5.مردم (People)

استخدام افراد ماهر و متخصص برای موفقیت هر کسب و کاری مهم است. همچنین ارائه خدمات خوب به مشتریان و گوش دادن به مشتریان و پاسخگویی به نیازهای آنها لازمه رشد کسب و کار شما است.

6.فرایندها (Process)

فرآیند به معنی تجربه مشتری از خدمات یا محصول از ابتدا تا انتها است. فرایند شامل مراحل تحویل محصول و خدمات بعد از آن است. مشتریان خوشحال و راضی به گسترش شهرت برند کمک کرده و مشتریان جدید را به شما معرفی می کنند.

پادکست - اصول بازاریابی در کسب و کار

7.بسته بندی (Packaging)

بسته بندی به نحوه ارائه محصولات یا خدمات به مردم و تأثیر آن بر مشتریان اشاره دارد. اگر بسته بندی به گونه ای باشد که محصول شما را جذاب و متمایز کند موجب انتخاب محصول شما در میان محصولات رقبا می شود. همچنین بایستی محیطی که محصولات یا خدمات شما در آن ارائه می شود جذاب و کاربرپسند باشد.

سخن نهایی

اصول بازاریابی حرفه ای می‌تواند به توسعه و اجرای استراتژی‌های بازاریابی موفق کمک کند. بازاریابی یک فرآیند پویا و چالش‌برانگیز است که نیازمند اعمال اصول متنوع و تطبیق با محیط بازار و مشتریان است. این مقاله در مورد اصول بازاریابی می‌باشد و اجرای این اصول باعث می‌شود تا بهترین نتایج را در تبلیغ و فروش محصولات و خدمات خود بدست آورید.

همچنین در این مقاله به طور کامل با آموزش اصول بازاریابی و فروش، آموزش 7p از اصول بازاریابی حرفه ای آشنا شدید که با استفاده از آنها می‌توانید مسیر رشد کسب و کار خود را هموار کنید.

5/5 - (27 امتیاز)
درسنامه بازاریابی

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی