آمیخته بازاریابی (Marketing Mix) چیست؟ [ بررسی مدل 4p , 7p ]

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۲۹ مرداد, ۱۴۰۰
آخرین بروزرسانی: ۱۱ مرداد, ۱۴۰۲
آمیخته بازاریابی

می‌دانیم که کمپین آمیخته بازاریابی با اجرای دقیق مراحل امکان پذیر است. این سازمان با سازماندهی استراتژیک و بررسی بسیاری از ملاحظات برای ایجاد یک طرح به ارزش و اعتبار کیفی بازاریابی شما اضافه می‌کند. در ادامه به بررسی مدل‌های 4PS و 7p می‌پردازیم.

برای حفظ و شکوفایی کسب و کارتان مهم است که ساختار مشخص و برنامه ریزی و اجرای دقیق برنامه‌ها و همچنین ارزیابی و بررسی مجدد استراتژی‌های خود را در نظر بگیرید.

پخش ویدیو
کتاب نقشه فروش
کتاب نقشه فروش

فهرست مطالب

تعریف آمیخته بازاریابی (marketing mix)

آمیخته بازاریابی یک پایه کلیدی است که اکثر استراتژی‌های بازاریابی مدرن و فعالیت‌های تجاری مبتنی بر آن است. آمیخته بازاریابی به مجموعه‌ای از اقدامات یا تاکتیک‌ها اشاره دارد که یک شرکت برای تبلیغ نام تجاری یا محصول خود در بازار از آن استفاده می‌کند.

برای مثال راهکارهایی که شرکت‌ها می‌توانند از تاکتیک‌های تبلیغاتی بازاریابی و فروش برای جذب مصرف کنندگان خود استفاده کنند.

تعریف مدل 4PS در آمیخته بازاریابی

تعریف مدل 4PS در آمیخته بازاریابی

4PS بازاریابی یک ترکیب بازاریابی معمولی و عوامل کلیدی است که در ارتقا خدمات بازاریابی دخیل می‌باشد. این مدل از بازاریابی در بالا بردن کیفیت کارکرد قیمت، مکان و ارتقاء عرضه محصول یا خدمات دخیل است. برای مثال؛ در تمایز و ارتقاء تصویر یک محصول کاربرد دارد. اغلب به عنوان بازاریابی ترکیبی نامیده می‌شود.

مدل‌های بازاریابی ترکیبی 4PS توسط شرکت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند تا برخی از عوامل کلیدی برای کسب و کار خود را شناسایی کنند. از جمله آنچه که مصرف کنندگان از آن‌ها می‌خواهند یا اینکه مشتریان تمایل دارند که چگونه محصول یا خدمات خود را دریافت کنند یا شناسایی مواردی که نتوانسته نیاز مشتریان را برآورده کند و بررسی رقبا و چگونگی ارتباط مناسب با مشتریان؛ همه و همه در مدل بازاریابی 4PS مورد بررسی قرار می‌گیرد.

4PS چهار عامل ضروری در بازاریابی کارآمد یا خدمات به عموم مشتریان را بررسی می‌کند که عبارتند از:

  1. کیفیت محصول یا خدمات
  2. کنترل قیمت (آنچه مصرف کننده پرداخت می‌کند)
  3. مکان تولید محصول (محلی که محصول مورد نظر در آن به بازار عرضه می‌شود)
  4. ارتقا فروش و بهبود بازاریابی محصول با تبلیغات موثر

مفهوم 4PS از دهه 1950 در صنعت بازاریابی مطرح شده است و تا امروز در این صنعت تکامل یافته است. مفاهیمی مانند مشتری، فرآیند عرضه محصول و خدمات و شواهد فیزیکی به اجزای مهم بازاریابی محصول تبدیل شده‌اند.

فواید استفاده از مدل آمیخته بازاریابی 4PS

بازاریابی 4PS به شرکت‌ها کمک کرد تا موانع فیزیکی را که مانع پذیرش گسترده محصول می‌شود، از میان برداشت. امروزه اینترنت به کسب و کارها کمک کرده است تا سطح بیشتری از تعامل را با مصرف کنندگان به دست آورند و همچنین برای غلبه بر برخی از این موانع راهکارهایی را پیشنهاد کرد که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم.

چگونگی استفاده از مدل آمیخته بازاریابی 4PS

چگونگی استفاده از مدل بازاریابی 4PS

هر استراتژی بازاریابی موفق نیاز به بازبینی در طول زمان دارد. اگر شما در حال توسعه یک استراتژی 4 PS برای کسب و کار خود هستید، مهم است بدانید که عناصر اولیه بازاریابی ترکیبی شما در نظر گرفته نشده‌اند تا ایستا باشند؛ آن‌ها با تنظیم و بهبود محصول و خدمات شرکت شما رشد می‌کنند و جذب مشتری می‌کنند.

1. تولید محصول با کیفیت مناسب

در حالت ایده آل، یک محصول باید تقاضای مصرف کننده موجود را برآورده کند. اگر یک محصول از کیفیت خوبی برخوردار باشد که مصرف کنندگان مایل به خرید آن باشند، تقاضای جدید ایجاد می‌کند.

استاد احمد محمدی
یا کاری را شروع نکن یا تا موفقیت از آن دست نکش.
استاد احمد محمدی

برای موفقیت، بازاریابان باید چرخه عمر یک محصول را درک کنند و مدیران کسب و کار باید برنامه‌ای برای افزایش طول عمر محصولات در هر مرحله از چرخه عمر آن محصول را داشته باشند. نوع محصول همچنین نشان می‌دهد که کسب و کار چقدر باید برای تولید آن هزینه کند و چگونه باید آن را در بازار تبلیغ کند.

2. کنترل قیمت با توجه به کیفیت محصول از مدل آمیخته بازاریابی

قیمت همان هزینه‌ای است که مصرف کنندگان برای خرید یک محصول پرداخت می‌کنند. بازاریابان باید قیمت خدمات یا قیمت یک محصول را به ارزش واقعی و با توجه به درکشان از محصول برسانند، اما باید هزینه‌های عرضه، تخفیف‌های فصلی و قیمت‌های رقبا را نیز در نظر بگیرند.

در برخی موارد، مدیران کسب و کار ممکن است قیمت محصولی را افزایش دهند تا آن را به کالای لوکس تبدیل کنند که یکی از روش‌های افزایش فروش محصول است.

اما در این روش بازاریابی کارشناسان بایستی قیمت خدمات و محصولات را کاهش دهند و با توجه به ارزش واقعی آن قیمت گذاری کنند تا مصرف کنندگان بیشتری بتوانند آن محصول را امتحان کنند.

این بازاریابان هستند که باید تعیین کنند که تخفیف روی یک محصول چه زمانی مناسب و کارآمد است. تخفیف‌ها گاهی اوقات می‌توانند در جذب مشتریان بیشتر تاثیرگذار باشند، اما همچنین گاهی می‌توانند این تصور را در مشتری به وجود بیاورند که این محصول دیگر منحصر به فرد نیست و نسبت به زمانی که دارای قیمت بالاتری بود، دارای ارزش کمتری است.

تعریف مدل 7PS در آمیخته بازاریابی

تعریف مدل 7PS

حالا که شما ریشه‌های این اختصارات ویژه را می‌دانید، بیایید جزئیات بیشتری در مورد هر جنبه‌ای از مدل 7PS از ترکیب بازاریابی را بدانیم.

بازاریابی 7PS استراتژی بازاریابی است که بازار مشتریان را بر اساس موارد زیر تقسیم بندی می‌کند. تقسیم بندی بازار، تقسیم بندی جغرافیایی، تقسیم بندی روانشناختی، تقسیم بندی رفتاری و تقسیم بندی رفتاری مشتری است.

تولید محصول در مدل 7PS در آمیخته بازاریابی

7PS با “تولید محصول” آغاز می‌شود. این تولید می‌تواند به تولید یک محصول فیزیکی، یک سرویس یا یک تجربه برای مشتریان اشاره کند. اساسا هر چیزی که در بازار به فروش می‌رسد.

بیایید با یک مثال شروع کنیم. شما یک ژاکت را از یک وبسایت آنلاین خریداری می‌کنید که روی صفحه نمایش بسیار شگفت انگیز به نظر می‌رسید، اما هنگامی که آن را از نزدیک می‌بینید، به خوبی آنچه شما انتظار داشتید، نیست. شما در این وضعیت چه کار می‌کنید؟ آیا شما آن را پس می‌دهید و مبلغ پرداختی را دریافت می‌کنید؟ شکایت آنلاین می‌کنید؟ یا از آن محصول استفاده می‌کنید؟ در هر صورت این قضیه برای تولید کننده محصول تبلیغ بسیار بدی است.

در هر صورت، این آیتم‌های غیرقابل قبول، باعث ناراحتی‌های غیر ضروری شده است. بنابراین مهم نیست که محصول یا خدمات شما چیست؟ مهم است که آن محصول یا خدمات خواسته‌های بازار و مشتریان را برآورده سازد.

محل نگهداری محصول در مدل بازاریابی 7PS

مکان نگهداری محصول شما نشان می‌دهد کیفیت محصول و ارزش آن چقدر است. این مکان می‌تواند به هر مکانی، از یک انبار، یک فروشگاه خیابانی یا فروشگاه الکترونیکی و تجارت الکترونیک یا پلت فرم مبتنی بر آن اشاره کند.

در نهایت، جایی که کسب و کار شما ساکن است باید مبتنی بر نام تجاری شما مناسب باشد و برای مخاطبان شما قابل دسترسی باشد. همچنین باید توجه داشته باشید که رقبای شما چگونه و در چه مکانی محصولات یا خدمات خود را به فروش می‌رسانند. اما، در نهایت، بهترین راه برای تعیین محل مناسب برای فروش محصول شما، با شناخت مخاطبتان؛ خواسته‌ها، نیازها و الزامات آن‌ها است.

قیمت محصول در مدل بازاریابی 7PS

رمزگشایی قیمت مناسب برای محصول شما، که به احتمال زیاد به نفع کسب و کار و مشتریتان است، به طور کلی از طریق تقسیم بندی هوشمندانه بازار با آمیخته بازاریابی یا marketing mix به دست می‌آید.

تقسیم مخاطبان خود را با توجه به متغیرهای جمعیت شناختی، جغرافیایی، روانشناختی یا رفتاری و تایید اینکه قیمت‌هایی که تنظیم می‌کنید و افرادی که هدف قرار می‌دهید با هم تناسب دارند. یکی دیگر از عوامل کلیدی در تعیین قیمت محصولتان، رقابت بازار است.

تبلیغات برای محصول در مدل بازاریابی 7PS

تبلیغات برای محصول 7PS

ارتقاء محصول به تبلیغات، بازاریابی و تکنیک‌های فروش شما اشاره دارد. این می‌تواند به معنای تبلیغات سنتی، از طریق تلویزیون، رادیو، بیلبوردها و غیره، یا روش‌های مدرن‌تر، مانند تبلیغات در محتوای وب، تبلیغات در پادکست، بازاریابی ایمیل باشد.

راهی که شما انتخاب می‌کنید با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید و پیشنهادات خود را ارتقا دهید تاثیر مستقیمی بر موفقیت نام تجاری شما دارد. اگر یک پیام را در جای اشتباه، در زمان اشتباه، یا به شخص غلط ارسال کنید، خود را درگیر مشکلات بی‌شماری می‌کنید. از سوی دیگر، اگر این جنبه‌ها را به صورت درست اجرا کنید، موفقیت کسب و کار شما بدون شک افزایش می‌‌یابد.

در نتیجه استفاده از مدل‌های آمیخته بازاریابی یا بازاریابی ترکیبی، شما را یک قدم نزدیک به موفقیت نزدیک می‌کند. چطور؟ با تجزیه و تحلیل و به همین ترتیب بهینه سازی، کسب و کار شما با توجه به هر مدل از بازاریابی ترکیبی شما پیشرفت خواهید کرد.

به این ترتیب، شما می‌توانید اطمینان حاصل کنید که استراتژی آمیخته بازاریابی شما به همان اندازه مهم است که تلاش‌های کسب و کار شما را در جریان و مسیر مناسبی قرار می‌دهد. به طور موثر، یک استراتژی ساده، مصرف کنندگان شما را حفظ می‌کند و مشتریان شما را افزایش می‌دهد و شما اهداف خود را به دست می‌آورید و در نهایت به موفقیت می‌رسید.

آموزش بازاریابی حرفه ای با مطالعه موردی آمیخته بازاریابی

T in the Park روش بازاریابی آمیخته

یکی از بهترین روش های آموزش بازاریابی حرفه ای، مطالعه موردی نمونه های آمیخته بازاریابی در صنایع گوناگون است. از این رو آمیخته بازاریابی فستیوال T in the Park را در ادامه با هم بررسی می کنیم.

فستیوال T in the Park یک جشنواره موسیقی اسکاتلندی بود که سالانه برگزار می شود. این جشنواره به نام حامی اصلی آن، Tennents نامگذاری شده است.

محصول (Product)

محصول برای فستیوال T in the Park ، خود جشنواره است. بنابراین در واقع یک محصول نیست، بلکه بیشتر یک نوع خدمت است. دلیل اینکه این به عنوان محصول طبقه بندی می شود این است که مصرف کننده برای آن هزینه می پردازد.

محل (Place)

مکان برگزاری فستیوال T in the Park قلعه Strathallan است، زیرا جشنواره در آن برگزار می شود.

قیمت (Price)

قیمت در واقع به معنای هزینه بلیت است. این قیمت از 82.50 پوند برای یک روز و 205 پوند برای کمپینگ کامل آخر هفته از پنج شنبه تا یکشنبه متغیر است.

تبلیغات (Promotion)

T in the Park به طور گسترده از رسانه های اجتماعی استفاده می کند تا سر و صدا ایجاد کند و طرفداران موسیقی اسکاتلندی را به سمت خود جذب کند. در روش هوشمندانه تبلیغی آنها از Tennents به عنوان حامی مالی از روز اول استفاده کردند. Tennents پیشنهادهای تبلیغاتی را در زمان جشنواره ارائه می کرد که در آن افراد می توانستند با خرید یک بلیط VIP برای رویداد برنده جوایز ویژه و نماد T in the Park  شوند.

پادکست - آمیخته بازاریابی (Marketing Mix)

مردم (People)

مخاطبان زیادی وجود دارند که T in the Park آنها را هدف قرار می دهد. به طور خلاصه می تواند مخاطبان این جشنواره را به شکل زیر دسته بندی کرد.

از نظر جمعیت شناختی (Demographic)

  • جنسیت: مردان و زنان
  • محدوده سنی: 18-34
  • طبقه اجتماعی: سطوح بالا، طبقه کارگر و دانش آموزان

از نظر جغرافیایی (Geographic)

  • مردم اسکاتلند (هدف ابتدایی)
  • مردم انگلستان (هدف ثانویه)

از نظر روانشناختی (Psychographic)

  • افرادی که عاشق موسیقی هستند
  • برای افرادی که عاشق فستیوال و جشنواره ها هستند
  • افرادی که به خاطر همراهی دوستانشان می روند

فرایند (Process)

فرایند یا روند T in the Park شامل همه چیز است. تمامی مراحل از رسیدن به محل برگزاری، تا قرار گرفتن در محل کمپینگ، دیدن نمایش ها و غیره.

شواهد فیزیکی (Physical Evidence)

شواهد فیزیکی در T in the Park شامل مواردی مانند بلیط، کالاها (تی شرت، بند کارت و…) است.

نتیجه آموزش بازاریابی در آمیخته بازاریابی

با آموزش بازاریابی حرفه ای می توانید به درستی روش های نوین بازاریابی را به کار ببندید و از نتایج فوق العاده آن در کسب و کارتان بهره مند شوید.

4.6/5 - (15 امتیاز)
درسنامه بازاریابی

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی