شروع بازاریابی؛ راهنمای اصول اولیه بازاریابی + مزیت ها

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۳۰ بهمن, ۱۴۰۰
آخرین بروزرسانی: ۱۱ مرداد, ۱۴۰۲
اصول اولیه بازاریابی

شروع بازاریابی یکی از مراحل بسیار سخت آن به شمار می رود که با دانستن اصول اولیه بازاریابی می توانید به سادگی آن را پشت سر بگذارید. این موضوع برای تمامی موارد مورد بحث در بازاریابی و فروش صدق کرده و ادامه فرایند بازاریابی را برای شما بسیار ساده تر خواهد کرد. برای آگاهی از این اصول با بلاگ آکادمی بازار همراه باشید.

پخش ویدیو
کتاب نقشه فروش
کتاب نقشه فروش

فهرست مطالب

بازاریابی چیست؟

شاید اصول اولیه بازاریابی کلیدی بر قفل فرآیند علاقه مند کردن و جذب مشتریان به محصولات و خدمات شما است. کلمه کلیدی در این تعریف «فرایند» است. بازاریابی شامل تحقیق، تبلیغ، فروش و توزیع محصولات یا خدمات شماست.

این رشته بر مطالعه رفتارهای بازار و مصرف کننده متمرکز است و مدیریت تجاری شرکت ها را به منظور جذب، کسب و حفظ مشتریان از طریق ارضای خواسته ها و نیازهای آنها و القای وفاداری به برند، تحلیل می کند. که ساده ترین و کامل ترین پاسخ به سوال بازاریابی چیست است.

اولین قدم بازاریابی چیست؟

اولین بخش از فرآیند بازاریابی این است که شما خود را به عنوان یک شرکت تعریف کنید. این به اندازه کافی خوب نیست که به سادگی بگوییم “ما خدمات فناوری اطلاعات می فروشیم.” شما باید مشخص کنید که چه مشکلی را حل می کنید و چه کاری را انجام می دهید.

بازاریابی فرآیند برنامه ریزی و اجرای مفهوم، قیمت گذاری، ترویج و توزیع ایده ها، کالاها یا خدمات شما برای برآوردن نیازهای مصرف کنندگان یا سازمان ها است.

هر کسب و کاری باید محصولات و خدمات خود را با موفقیت بازاریابی کند. بازاریابی ابزاری حیاتی برای ایجاد آگاهی، جذب مشتریان جدید و ایجاد روابط پایدار است. زمانی که بازاریابی به طور موثر انجام شود، می تواند به افزایش فروش و ایجاد مزیت رقابتی شما کمک کند.

دلایل نیاز به دانستن اصول اولیه بازاریابی در ایران

شاید مهم ترین کمک اصول اولیه بازاریابی به کسب کار شما بهینه شدن فرایند جذب مشتری برای کسب و کارتان است زیرا مشتریان امروزی از داشتن حق انتخاب ناامید شده اند.

اصول بازاریابی از تاکتیک های ارتباطی و تبلیغاتی استفاده می کند تا مشتریان را متقاعد کند که برند شما، از جمله محصولات و خدمات شما، دقیقاً همان چیزی است که آنها به آن نیاز دارند. حتی اگر برند خود را بازاریابی می کنید، تمام جنبه های استراتژی بازاریابی شما باید بر ارضای نیازهای فعلی و آتی مشتریان تمرکز داشته باشد.

رویکرد شما به بازاریابی، تکنیک های فروش شما را نشان می دهد، بنابراین ارتباط و همکاری در تیم شما بسیار مهم است و همه افراد در سازمان شما باید تا حدودی مالکیت کمپین های بازاریابی شما را داشته باشند. بازاریابی یک جنبه حیاتی از کسب و کار شما است و نیاز به تحقیق، زمان، برنامه ریزی و تخصیص بودجه مناسب دارد.

بیشتر بخوانید: چگونه تیم سازی کنیم

حال قصد داریم اصول بازاریابی را مورد بررسی قرار دهیم:

اصول اولیه بازاریابی: 7 P بازاریابی

بازاریابی چیست؟

در اواخر قرن بیستم، رهبران کسب و کارها مفهوم بازاریابی را توسعه دادند و اصول اولیه بازاریابی شامل مجموعه ای از مفاهیم و ابزارهایی شد که به شرکت ها کمک می کند تا به اهداف خود در یک بازار دست یابند.

هسته اصلی اصول اولیه بازاریابی شامل هفت P است:

اولین اصل بازاریابی: محصول (Product)

چه چیزی می فروشید؟ یک کالای لوکس دست ساز؟ تاکوی مرغ؟ هر چه که باشد، باید به نحوه بسته بندی یا ارائه آن فکر کنید. بازاریابان باید با تمام ویژگی ها و مشخصات محصولاتی که می فروشند آشنا باشند.

دومین اصل بازاریابی: قیمت (Price)

برای تعیین اینکه محصول شما چقدر باید هزینه داشته باشد، باید کمی تحقیق کنید. بیاموزید که رقبای شما چگونه محصولات یا خدمات خود را قیمت گذاری می کنند و درک کنید که مصرف کنندگان چقدر مایل به پرداخت هستند.

سومین اصل بازاریابی: تبلیغات (Promotions)

این روزها، بازاریابان کانال های زیادی برای تبلیغ محصولات خود دارند. از تبلیغات رادیویی گرفته تا تولید محتوا در رسانه های اجتماعی، باید تصمیم بگیرید که کدام یک برای برند شما مناسب است.

چهارمین اصل بازاریابی: مکان (Place)

مشتریان شما باید بتوانند محصول شما را پیدا و خریداری کنند. آیا آنها می توانند محصول شما را به صورت آنلاین خریداری کنند؟ آیا آنها نیاز به بازدید از فروشگاه دارند؟ علاوه بر این، باید در نظر بگیرید که چه مقدار موجودی باید نگهداری کنید و کجا آن را نگه دارید. این روزها، استراتژی‌های بازاریابی درون‌گرا بر محتوای جذاب تکیه می‌کنند تا مشتریان را به شما (یا وب‌سایتتان) بیاورند.

مزیت های بازاریابی

پنجمین اصل بازاریابی: مردم (People)

خدمات بهینه به مشتریان باعث می‌شود که آنها دوباره به سمت شما برگردند و فروش بالا برود. داشتن یک تیم قوی برای ارتباطات بازاریابی یک راه عالی برای نشان دادن شهرت برندتان، حل مشکلات در لحظه و ارتباط با مشتریانتان است تا آنها همچنان برای کسب اطلاعات بیشتر بازگردند.

ششمین اصل بازاریابی: فرآیند (Process)

ایجاد و تبلیغ یک محصول ارزشمند ضروری است، اما فرآیند تحویل تقریباً به همان اندازه برای تضمین مزیت رقابتی شما حیاتی است. فرآیند تحویل شما باید کارایی و قابلیت اطمینان را در ذهن داشته باشد، هم از دیدگاه تیم خود و هم از دیدگاه مشتریان شما.

هفتمین اصل بازاریابی: شواهد فیزیکی (Physical Evidence)

ما در یک اکوسیستم دیجیتالی کار می کنیم، به این معنی که داشتن یک فروشگاه فیزیکی یا دفتر خارج از خانه مانند گذشته رایج نیست. اما داشتن شواهد فیزیکی از برند شما کلیدی است. این شواهد می تواند وب سایت، حضور در رسانه های اجتماعی یا خبرنامه های ایمیل شما باشد. شواهد فیزیکی همچنین می تواند شامل نام تجاری و بسته های مربوط به محصول یا خدمات شما باشد.

استاد احمد محمدی
بازاریابی وظیفه همه افراد سازمان است نه فقط بخش بازاریابی.
دکتر احمد محمدی

مزیت های استفاده از استراتژی بازاریابی

استفاده از اصول اولیه بازاریابی می تواند به روش های بی شماری به کسب و کار شما کمک کند، اما اجازه دهید نگاهی به چند مورد از تاثیرگذارترین آنها بیندازیم.

مزیت های بازاریابی: افزایش آگاهی از برند

این مهم است زیرا مردم را با برند شما و محصولات یا خدماتی که ارائه می دهید آشنا می کند. همچنین شما را برای مشتریانی جذاب می کند که می توانند به برند شما اعتماد کنند، به مشتریان وفادار تبدیل شوند و به اطرافیان خود درباره شما بگویند.

مزیت های بازاریابی: ایجاد ترافیک

اولین قدم بازاریابی چیست

افزایش تعداد بازدیدکنندگان سایت شما به معنای دریافت امتیازات بیشتر و در نهایت افزایش فروش شما می شود. یک استراتژی بازاریابی موثر به شما کمک می کند تا در این فرآیند وارد شوید.

مزیت های بازاریابی: افزایش درآمد

هدف هر کسب‌ و کاری این است که فروش و بازاریابی خود را افزایش دهد، بنابراین می‌توانند از طریق استراتژی‌های مختلفی مانند بهینه ‌سازی وب‌ سایت و سئو، ایجاد کمپین‌های ایمیلی، انجام تست‌های A/B برای تعیین بهترین استراتژی و بسیاری موارد دیگر به این هدف برسند.

در مقاله 20 Strategies To Increase Revenue به خوبی اصول اولیه بازاریابی برای افزایش درآمد توضیح داده شده است و نگاهی به آن به شما کمک خواهد کرد.

مزیت های بازاریابی: ایجاد اعتماد در برند شما

ایجاد سطح بالایی از اعتماد در برند شما منجر به وفاداری مشتری و تکرار خرید می شود. این نه تنها باعث افزایش درآمد می شود، بلکه منجر به بررسی های عالی، هم به صورت آنلاین و هم از طریق دهان به دهان می شود که هنوز هم یکی از موثرترین انواع تبلیغات است.

مزیت های بازاریابی: ردیابی معیارهای خود

متریک برای ایجاد استراتژی بازاریابی شما بسیار مفید است. آنها نه تنها استراتژی را هدایت می کنند و به پیگیری پیشرفت آن کمک می کنند، بلکه اطلاع می دهند که چه چیزی می تواند برای بهینه سازی مداوم کمپین های شما سازگار یا تنظیم شود.

پادکست - اصول بازاریابی در کسب و کار

از کلاس بازاریابی استفاده کنید

همانطور که می بینید، می توانید از چندین نوع بازاریابی برای رشد کسب و کار خود و فروش استفاده کنید. استراتژی‌ های بازاریابی بیش از آن چیزی است که هر کسی بتواند حساب کند.

پیشرفت در این زمینه به روش های زیادی ممکن است که ساده ترین آنها شرکت در کلاس بازاریابی و انجام آن به صورت عملی است. خب شاید بپرسید که چرا خودم به سراغ یادگیری نروم؟ پاسخ آن مزیت های کلاس بازاریابی است:

مزیت های کلاس بازاریابی آکادمی بازار

  1. هزینه ها
    شاید هزینه مهم ترین دلیل عدم شکرت یک فرد در کلاس بازاریابی باشد اما بهتر است بدانید که شما با پرداخت مبلغی به عنوان هزینه ثبت نام دوره از بسیاری از هزینه ها مانند صرف زمان بسیار زیاد و خراب کردن نمونه های پیش رو در بازاریابی صرف نظر میکنید و بازدهی بسیار بالایی خواهید داشت.
  2. یکپارچگی کلاس های بازاریابی
    برای یادگیری خود آموز منابع پراکنده، اساتید بسیار زیاد با عنوان بندی های متفاوت و محدودیت های زمانی وجود دارد و شما با ثبت نام دوره های آنلاین یکپارچه، از این مشکلات دور هستید.
  3. بازدهی بسیار بالا
    بازدهی از مهم ترین اصول یک دوره است و این دوره به دلیل تست نمونه های عملی و آزمون و خطا در کنار مدرس به بازدهی بسیار بالایی در کسب و کارتان ختم می شود.
  4. کاربردی بودن دوره
    مهم ترین ویژگی این دوره همین است و دلیل آن تجربه بسیار بالای تیم آکادمی بازار در زمینه برگزاری کلاس بازاریابی در طول 10 سال گذشته است.

اکنون که این مقاله را مطالعه کردید، می توانید به انواع بازاریابی به عنوان راه حل های آماده برای دستیابی به هدف خود نگاه کنید و به راحتی نوع مناسبی از بازاریابی کسب و کار را انتخاب کنید. سپس، بر اساس استراتژی هایی که انتخاب می کنید، یک استراتژی بازاریابی منسجم و یکپارچه با کمپین های بسیار هدفمند ایجاد کنید.

دوره های آکادمی بازار برای ارتقای کسب و کار شما

آکادمی توسعه کسب و کار آکادمی بازار با بهره گیری از دانش به روز و تجربیات منحصر به فرد استاد محمدی و با ارائه مشاوره تخصصی در حوزه کسب و کار، توانسته موجب شکوفایی و بالندگی دهها سازمان و کسب و کار گوناگون شود. همچنین بیش از هزاران نفر با بهره گیری از دوره های جامع بازاریابی و فروش، دوره مشتری مداری، دوره اصول و فنون مذاکره، دوره آموزشی حرفه ای بازاریابی و فروش تلفنی و مشاوره فروش، توانسته اند موانع موجود در مسیر شغلی خود را برطرف کنند و به سوی آینده شغلی روشن خود گام بردارند.

5/5 - (16 امتیاز)
درسنامه بازاریابی

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی