انواع بازاریابی؛ لیست 21 استراتژی بازاریابی کاربردی

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱۶ شهریور, ۱۴۰۰
آخرین بروزرسانی: ۱۷ بهمن, ۱۴۰۲
انواع بازاریابی

در دنیای بازاریابی امروزه، انواع بازاریابی متفاوت بوده که هر کدام مزایای خاص خود را دارد. از انواع بازاریابی می‌توان به بازاریابی سنتی، بازاریابی دیحیتال، بازاریابی B2B و بازاریابی B2C، بازاریابی نیچ اشاره کرد. در این مقاله از آکادمی بازار، در مورد انواع بازاریابی، تحلیل استراتژی‌های موفق بازاریابی در ایران، نمونه‌های موفق استراتژی بازاریابی صحبت شده است، با ما همراه باشید.

پخش ویدیو
کتاب نقشه فروش
کتاب نقشه فروش

فهرست مطالب

چگونگی بکارگیری انواع بازاریابی

بازاریابی در کشورهای مختلف دنیا در غالب متنوعی صورت می‌گیرد و در کنار تنوعی که در انواع مختلف بازاریابی در کشورهای مختلف دیده می‌شود، شیوه بکار گیری آن‌ها با توجه به فعالیتی که توسط شرکت‌ها و سازمان‌ها انجام می‌شود متفاوت است.

البته روش‌های مختلف و چگونگی انتخاب انواع بازاریابی را مدیران شرکت‌ها با توجه به نوع فعالیت و اهدافی که دنبال می‌کنند، انتخاب می‌کنند و بکارگیری آن‌ها با روش‌های علمی و تحقیقاتی که در بازار هدف صورت می‌گیرد انجام می‌شود.

مدل های مختلف بازاریابی در دنیا

مدل های مختلف بازاریابی در دنیا

این روز ها در ایران . همه کشور های توسعه یافته دنیا، آموزش بازاریابی و فروش جدی گرفته شده است و در امر کسب و کار و بیزینس از مدل‌های مختلف بازاریابی استفاده می‌کنند. بخصوص اگر در زمینه صادرات محصولات و کالاهای تولیدی خود فعال باشند، نوع بازاریابی آن‌ها باید قوی و به گونه‌ای باشد که بتوانند بر بازار کشورهای دیگر تسلط پیدا کنند.

اگر به‌دنبال آن باشند که بخواهند بازاریابی را با توجه به فرهنگ‌های مختلف و اعتقادات آن‌ها انجام دهند باید از بازاریابی متنوع استفاده کنند. در ایران نیز انواع مختلفی از بازاریابی دیده می‌شود که با توجه به اهداف شرکت‌ها و نوع فعالیتی که انجام می‌دهند، صورت می‌گیرد.

قبل از شروع انواع بازاریابی بهتر است بدانید که تحلیل 21 استراتژی کاربردی در بازاریابی در انتهای مقاله (بعد از انواع روش بازاریابی قرار دارد)

بیشتر بخوانید : اصول بازاریابی چیست؟

انواع بازاریابی چیست

انواع مدل های کاربردی در بازاریابی

در ادامه انواع مدل‌های کاربردی در بازاریابی را بررسی می‌کنیم.

بازاریابی حضوری

در این نوع بازاریابی افراد متخصص و آشنا به امور بازاریابی که از فن بیان بالایی برخوردارند، با شناختی که از بازارهای هدف حاصل می‌کنند، به شکل حضوری با استفاده از تکنیک های فروش حضوری و رو در رو به معرفی کالا و خدمات مختلف می‌پردازند.

بازاریابان در این مدل از بازاریابی وظیفه دارند با مراجعه حضوری و حتی رو در رو نسبت به معرفی کالا یا خدمات سازمان مربوطه اقدام کنند.

لذا پیش از معرفی ضروری است تا خود بازاریابان اطلاعات و آگاهی لازم را نسبت به جنس یا کالای قابل ارائه کسب کرده و سپس نسبت به مراجعه حضوری و معرفی جنس، کالا یا خدمات ارائه شده اقدام کنند.

انواع بازاریابی تلفنی

بازاریابی تلفنی به دو صورت کلی صورت می‌گیرد. که شامل تلفن‌های گویا و ارسال پیامک‌های تبلیغاتی کوتاه می‌باشد. یا بازاریاب از طریق ابزار تلفن نسبت به ارتباط با مشتریان اقدام می‌کند که معرفی کالا و ارائه اطلاعات از طریق تلفن خواهد بود.

بازاریابی اینترنتی

بازاریابی اینترنتی

در بازاریابی اینترنتی که امروزه نوعی از بازاریابی مدرن شناخته شده است از طریق اینترنت و به شکل‌های مختلف انجام می‌شود که شامل مواردی مثل؛

  • کلیه فعالیت‌های صورت گرفته از طریق شبکه‌های مجازی و کانال‌های ارتباطی؛ اعم از اینستاگرام، تلگرام و فیسبوک می‌باشد.
  • بازاریابی ایمیلی که از طریق ایمیل و ارسال پست الکترونیک به شکل تبلیغات برای افراد یا مشتریان است.

بازاریابی از طریق تبلیغات

این نوع بازاریابی شامل چاپ تراکت، بنر و بیلبوردهای تبلیغاتی و نیز تهیه بروشورهای مختلف جهت شناخت و آگاهی دادن به مشتری در زمینه‌ای خاص می‌باشد. البته تبلیغات صرفا کاتالوگ و بروشور و بیلبورد نخواهد بود در سطح وسیع‌تری از تبلیغات از طریق رسانه‌ها قطعا از قدرت اثرگذاری بیشتری برخوردار است.

انواع بازاریابی از نوع ارائه جنس رایگان

در این نوع بازاریابی محصول را با قیمت بسیار پایین و ناچیز حتی بعضا رایگان هم ارائه می‌کنند. چیزی مشابه اجناس یا کالاهای حراج خورده که این امکان را به شما می‌دهد که از اجناس تولیدی فلان سازمان یا شرکت به قیمت به مراتب پائین‌تری برخوردار گردید.

هدف اصلی از این نوع بازاریابی، فروش سایر تجهیزاتی است که در واقع تکمیل کننده این نوع محصولات یا خدمات در مراحل بعدی به همان مشتری است.

به نوعی با این روش هم نسبت به معرفی کامل کالا یا خدمات ارائه شده اقدام شده است و هم قبل از خرید به مشتری یا مصرف کننده این امکان داده شده است تا بتواند نسبت به چگونگی و حتی کم و کیف جنس یا کالا و حتی خدمات قابل ارائه از شناخت ولو ناچیزی آگاه شود.

بازاریابی کاتالوگ

 کاتالوگ

این مدل از بازاریابی از طریق چاپ کاتالوگ‌ها صورت می‌گیرد که در آن عکس یا اطلاعات مربوط به جنس یا کالا روی کاتالوگ‌ها چاپ و به افراد یا مشتریان یا حتی مصرف کنندگان توزیع می‌شود. با این مدل از توزیع به مصرف کننده یا مشتری این امکان داده می‌شود تا از طریق کاتالوگ نسبت به خدمات یا جنس تولید شده اطلاعات کامل را بدست آورد.

انواع بازاریابی سبز

در این نوع بازاریابی هدف اصلی ترویج محصولاتی است که بطور کامل و صد در صد دوستدار محیط زیست هستند. استراتژی بازاریابی سبز در سال های اخیر بسیار پر طرفدار شده است و دلیل آن آگاهی جمعی از نیاز ما به محیط زیست در این کره خاکی است.

بازاریابی صنعتی

این مدل از بازاریابی مربوط به شرکت‌ها و کارخانجات بزرگ صنعتی می‌باشد که ارائه خدمات و تولیدات آنان سهم بزرگی از بازار را به خود اختصاص داده است.

بازاریابی محتوا

این نوع بازاریابی شامل تولید محتوای مفید و نشر آن در کانال‌های مختلف است. در واقع محتوای تولید شده در جهت شناخت و ارائه اطلاعات به مشتری در خصوص کالا یا خدماتی خاص می‌باشد.

سازمان یا شرکت‌ها پس از تولید محتوا که محتواهای در غالب محتوای متنی، فیلم، عکس است در غالب مختلف از طریق شبکه‌های اجتماعی یا فضای مجازی و حتی انواع و اقسام بروشورها و کاتالوگ‌ها متن و محتوای تولید شده به دست مشتری یا مصرف کننده نهایی خواهد رسید.

برای اطلاعات جامع و کامل در زمینه بازاریابی محتوایی به مقال بازاریابی محتوا از بلاگ آکادمی بازار مراجعه نمایید.

انواع بازاریابی دیجیتال

در این مدل از بازاریابی دیجیتال با بکارگیری وسایل و تجهیزات دیجیتال مانند تلفن‌های همراه هوشمند، رایان، تبلت و بیلبوردهای دیجیتالی برای مطلع نمودن مشتریان و شرکای تجاری به تبلیغ کالا و خدمات پرداخته می‌شود.

بازاریابی شرکت به شرکت B2B

در بازاریابی B2B، یک شرکت در بین سایر شرکت‌ها بازاریابی می‌کند و نسبت به معرفی کالا و خدماتی که در بین سایر شرکت‌ها دارای مشتریان خاص است، اقدام می‌کند.

بازاریابی گروه اجتماعی

گروه اجتماعی

در خصوص بازاریابی گروه اجتماعی به برآورده کردن نیازها و احتیاجات مخاطبان و مشتریان حاضر در یک گروه اجتماعی و در یک منطقه جغرافیایی خاص پرداخته می‌شود.

انواع بازاریابی تعاون

در این نوع بازاریابی همانطور که از نامش پیداست، در خصوص همکاری شرکت‌ها در جهت توسعه کالا و خدمات مختلف یا برندی خاص اقدام می‌شود.

بازاریابی مقاله ای

در بازاریابی مقاله‌ای، نوشتن مقالات برای تبلیغ فعالیت‌های تجاری و بیزینس یکی از مدل‌های بازاریابی محسوب می‌شود.

بازاریابی شبکه ای

در بازاریابی شبکه‌ای برخی از شرکت‌ها کالاها و محصولات خود را بدون حضور هیچ واسطه‌ای به دست مشتری می‌رسانند و اگر مشتری از خرید خود راضی بود می‌تواند محصولات شرکت را تنها با استفاده از تبلیغات کلامی به سایرین معرفی کند و در صورت فروش، درصدی از سود را دریافت نماید.

انواع بازاریابی محدود و نزدیک

این مدل از بازاریابی از وای فای و بلوتوث استفاده می‌شود. در این مدل از بازاریابی، فرد پیام‌های تبلیغاتی و محصولات و خدمات خود را از طریق وای فای و بلوتوث به گوشی و تبلت مشتریانی که در نزدیکی‌شان هستند، ارسال می‌کند.

بازاریابی مشارکت در فروش

 بازاریابی مشارکت در فروش

روش بازاریابی همکاری در فروش به این معنی است که افراد با دیگر سایت‌ها همکاری داشته و محصولات و خدمات اینگونه سایت‌ها را به مشتریان معرفی و به فروش می‌رسانند که در ازای هر فروش درصدی را به عنوان پورسانت دریافت می‌کنند.

بازاریابی رسانه های اجتماعی

بازاریابی توسط رسانه‌های اجتماعی مدلی از بازاریابی است که از طریق رسانه‌های اجتماعی مثل رادیو و تلویزیون با مشتریان مختلف ارتباط برقرار می‌کنند.

انواع بازاریابی با اشخاص مشهور

در این نوع بازاریابی از اشخاص معروف و مشهور مانند فوتبالیست‌ها و بازیگران به عنوان سخنور برای جلب حمایت عمومی و مشتریان بیشتر استفاد می‌شود.

بازاریابی ابری

این نوع بازاریابی در فضای وب انجام می‌شود و تمام منابع و امکانات بازاریابی بصورت انلاین انجام می‌گیرد و مخاطبین در این نوع از بازاریابی قادر به استفاده یا اشتراک گذاری آن هستند.

بازاریابی چابک

در بازاریابی چابک پروژه‌های بزرگ به بخش‌های کوچک تقسیم می‌شود و هر بخش در بازه‌های زمانی مشخص انجام می‌شود.

بازاریابی همکاری

در این نمونه بازاریابی برندهای مختلف به منظور تبادل اطلاعات با یکدیگر در ارتباط هستند این نوع بازاریابی بر اساس محصولات، خدمات، وب سایت و موارد دیگر انجام می‌شود.

بازاریابی وابستگی

این روش بازاریابی به صورتی انجام می‌شود که چندین شرکت یا برند به صورت مشترک از فعالیت بازاریابی سود می‌برند.

بازاریابی ائتلافی

در این روش که مشابه روش بازاریابی وابستگی است، دو یا چند برند در نهایت منابع را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند.

بازاریابی رفتاری

به روشی از بازاریابی گفته می‌شود که بر اساس رفتار کاربر انجام می‌شود. به این صورت می‌توان رفتار کاربران گذشته را بررسی کرده و برای استفاده از رو‌ش‌های جدید بر این اساس تصمیم‌گیری کرد.

بازاریابی کلاه سیاه سئو

این روش بازاریابی از تکنیک‌ها و روش‌های مختلف سئو و بهینه سازی سایت استفاده می‌کند. این کار از طریق موتورهای جستجو انجام می‌شود اما نتایج آن برای بلند مدت باقی نمی‌ماند.

بازاریابی برندینگ

برند زیربنای یک بیزینس است. روش‌های بازاریابی که باعث شناخته شدن برند شما و معرفی آن به جامعه استفاده می‌شوند، بازاریابی برندینگ نامیده می‌شوند.

بیشتر بخوانید : برندینگ چیست و چرا برای کسب و کارها مهم است؟

بازاریابی کانالی

بازاریابی کانالی به روش‌ها و استراتژی‌های گفته می‌شود که به منظور ارتقای توزیع محصول به کار برده می‌شوند.

بازاریابی سلبریتی

بازاریابی سلبریتی

در این روش از سلبریتی‌ها و افراد مشهور برای معرفی محصول یا خدمات استفاده می‌شود.

بازاریابی CTA

 این روش به عنوان بخشی از بازاریابی درون سیستمی شناخته می‌شود که درون وب سایت قرار می‌گیرد. برای این منظور از تصویر، متن یا یک بنر استفاده می‌شود و فرد برای کلیک بر روی آن و در نهایت هدایت به صفحه فروشگاه تشویق می‌شود.

بازاریابی محدود

این روش از فناوری‌های مختلفی مانند وای فای و بلوتوث برای معرفی محصولات و خدمات به افرادی که در اطراف قرار دارند، استفاده می‌کند.

بازاریابی اجتماعی

هدف از این نوع بازاریابی نگهداری و مراقبت از ارتباط با مشتریان کنونی است، به صورتی که این افراد مشتریان جدید را به سمت شما هدایت کنند.

استاد احمد محمدی
بازاریابی وظیفه همه افراد سازمان است نه فقط بخش بازاریابی.
دکتر احمد محمدی

بازاریابی پایگاه داده

در این روش با استفاده از پایگاه داده اطلاعات مرتبط با مشتریان، استراتژی مناسب ارتباط با مشتری تعیین شده و از آن در جذب مشتری جدید استفاده می‌شود.

بازاریابی مستقیم

این نوع بازاریابی به تمام روش‌هایی گفته می‌شود که در آن‌ها به صورت مستقیم با افراد ارتباط برقرار کرده و برای خرید و استفاده از خدمات از آن‌ها دعوت می‌شود.

بازاریابی بشارتی

این روش که تا حدودی شبیه روش بازاریابی دهان به دهان است، به این صورت است که سازمان تلاش می‌کند تا مشتریان حامی خود را افزایش دهد و این افراد، مشتریان جدید را به سمت آن‌ها هدایت می‌کنند.

بازاریابی خیابانی

بازاریابی خیابانی

در این نوع بازاریابی از روش‌هایی برای جذب افراد و تبدیل آن‌ها به مشتری در خیابان‌ها و مکان‌های عمومی استفاده می‌شود.

بازاریابی علمی

در این روش از ابزارها و نرم‌افزارهای حرفه‌ای برای تحلیل و بررسی و به کارگیری روش‌ها استفاده می‌شود.

بازاریابی فشار

نوعی از بازاریابی گفته می‌شود که در آن کاربر آماده دریافت هرگونه پیام از سمت شما است.

بازاریابی ورزشی

بازاریابی ورزشی به نوعی از بازاریابی گفته می‌شود که در آن‌ از ورزشکارن، مربیان و رویدادهای ورزشی برای تبلیغ محصولات یا خدمات استفاده می‌شود.

بازاریابی زمان

به تحقیق و بررسی در زمینه کشف زمان مناسب برای ارائه تبلیغات و انجام فعالیت‌های بازاریابی گفته می‌شود.

بازاریابی ویدیویی

استفاده از ویدیوهای مفید و تأثیرگذار برای انجام بازاریابی در محیط‌های مختلف مانند شبکه‌های اجتماعی، یوتیوب و … بازاریابی ویدیویی گفته می‌شود.

بازاریابی کلامی

در این روش مردم را مجبور کنید در مورد حرفه، محصولات و خدمات شما صحبت کنند.

بازاریابی داده یا تحت وب

در این روش از داده‌ها و اطلاعات مهم مخصوصا داده‌های تحت وب برای بازاریابی استفاده می‌شود.

بازاریابی فرهنگی

در بازاریابی فرهنگی ابتدا نیازهای فرهنگی جامعه شناسایی می‌شوند، سپس از طریق روش‌های مختلف و مبادلات فرهنگی این نیازها پاسخ داده می‌شوند.

بازاریابی مخرب

این روش به دو صورت انجام می‌شود. اول اینکه محصولی تولید و روانه بازار می‌شود که باعث تخریب محصولات و بازار فروش رقبا می‌شود. یا اینکه خدمات و محصولات ارائه شده دارای ویژگی‌هایی بادش که در محصولات دیگر وجود ندارد.

بازاریابی تنوع

این نوع بازاریابی گروه های مختلفی از کاربران را با فرهنگ‌های مختلف هدف قرار می‌دهد.

برخی دیگر از روش های بازاریابی

انواع بازاریابی موفق
  • بازاریابی برون مرزی
  • بازاریابی درونگرا
  • بازاریابی اخلاقی
  • بازاریابی محتوا
  • بازاریابی ارگانیک
  • بازاریابی وابسته
  • بازاریابی فراگیر
  • بازاریابی ایمیلی
  • بازاریابی چریکی
  • بازاریابی دهان به دهان
  • بازاریابی ارجاعی
  • بازاریابی اکتسابی
  • بازاریابی حفظ
  • بازاریابی رفتاری
  • بازاریابی نوستالژی
  • بازاریابی عصبی
  • بازاریابی احساسی
  • روابط عمومی
  • بازاریابی موبایلی
  • بازاریابی رابطه
  • بازاریابی صوتی
  • بازاریابی مشارکتی
  • بازاریابی توسط کاربر
  • بازاریابی فصلی
  • بازاریابی مخفیانه
  • بازاریابی B2C
پادکست - اصول بازاریابی در کسب و کار

تحلیل 24 استراتژی موفق بازاریابی در ایران

در ادامه به بررسی پر بازده ترین روش های بازاریابی و فروش در ایران پرداخته ایم

دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی دیجیتال به استراتژی خاصی اشاره نمی کند، بلکه یک اصطلاح گسترده است و شامل هر شکلی از بازاریابی است که از فناوری دیجیتال استفاده می کند. امروزه، بازاریابی دیجیتال تقریباً در میان همه مشاغل و بازاریابان حرفه ای جریان اصلی است. با این حال، به یاد داشته باشید که این ابزار فقط به اندازه ابزارهای مدرن مانند تلفن های هوشمند و اینترنت جدید است. به لطف این پیشرفت های تکنولوژیکی، بازاریابی به گونه ای تکامل یافته است که مشتریان را به روش های جدیدتر و جالب تر هدف قرار دهد.

انواع بازاریابی دیجیتال

  1. بازاریابی محتوا
  2. بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی
  3. بازاریابی موتورهای جستجو
  4. بازاریابی موبایلی
  5. بازاریابی ایمیلی
  6. تبلیغات آنلاین

برای مثال در بازاریابی موتورهای جستجو اغلب، یک موضوع خاص، برای چک لیست SEO، در یک پست وبلاگ استفاده می شود، سپس در پلتفرم های دیگر تغییر کاربری داده و از طریق کانال های مختلف تبلیغ می شود. همه اینها مواردی از بازاریابی دیجیتال است.

حال می خواهیم از میان انواع دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی محتوا را توضیح دهیم.

انواع بازاریابی محتوا

انواع بازاریابی محتوا

احتمالاً هنگام مرور وب متوجه افزایش تعداد وبلاگ های شرکتی شده اید. در واقع، بسیاری از نتایج در صفحات موتور جستجوی گوگل ، لیستی از وبلاگ هایی که توسط مشاغل اداره می شود را شامل می شود.

اما تعجب می کنید که چرا بسیاری از شرکت ها برای تجارت خود وبلاگ ایجاد می کنند؟ وبلاگ نویسی چه ربطی به بازاریابی دارد؟

پاسخ این است که وبلاگ نویسی یا تولید محتوا برای بازاریابی محتوا بسیار مهم است ویکی از موثرترین استراتژی های بازاریابی موجود می باشد. مسلما مهم ترین نوع بازاریابی درونگرا، بازاریابی محتوا است که بخشی ضروری از جعبه ابزار هر کسب و کاری است.

به طور کلی، بازاریابی محتوا شامل ایجاد و توزیع محتوا است. این نه تنها شامل نوشتن پست های وبلاگ می شود، بلکه ارسال در رسانه های اجتماعی، نوشتن کتاب های الکترونیکی، به اشتراک گذاری اینفوگرافیک های اطلاعاتی، ایجاد محتوای ویدیویی و حتی شروع یک پادکست را نیز شامل می شود. هر نوع محتوایی را که انتخاب کنید، هدف این است که اطلاعات ارزشمندی را به مخاطبان هدف خود ارائه دهید که باعث تعامل، ارائه دانش و پشتیبانی و در نهایت برانگیختن علاقه به محصول یا خدمات شما شود.

برخی از انواع محبوب بازاریابی محتوا عبارتند از:

  1. مقالات وبلاگ
  2. ویدئوها و وبلاگ ها
  3. پادکست ها
  4. وبینارها
  5. مطالعات موردی
  6. کتاب های الکترونیکی
  7. وایت پیپرها

استراتژی بازاریابی برند

برخلاف بازاریابی اکتسابی، بازاریابی برند بر فروش متمرکز نیست. در عوض، هدف اصلی آن شکل دادن به درک عمومی از برند شما است. برای کسانی که به بازاریابی رویدادی علاقه مند هستند، ایجاد یک درک مثبت از نام تجاری ضروری است.

به عبارت دیگر، بازاریابی برند شامل ترویج هویت شما است، نه محصولات شما. در این فرایند زبان، رنگ‌ها، طراحی وب‌سایت و لوگوی منسجم ایجاد می شود. بازاریابی برند مستلزم کنار هم قرار دادن یک داستان برند و بیانیه ماموریتی است که ارزش های شما را به عنوان یک تجارت برجسته کند.

برای مؤثر بودن این تلاش ها، برند شما باید عمیقاً با علایق، ارزش ها و نیازهای بازار هدف شما همخوانی داشته باشد. با تحقیق در مورد مخاطبان خود شروع کنید و سپس برندی را شکل دهید که مستقیماً با آنها صحبت کند.

برای مثال برای محصولات LEGO تبلیغی تولید شد که  این برند را برجسته کرد تصویر آن را شکل داد. این تبلیغ لگوها را به عنوان اسباب‌بازی‌های مثبت، غیرخشونت‌آمیز و محرک شناختی برای همه کودکان معرفی می‌کند. علاوه بر این، این اسباب بازی جوانان آینده است تا جهانی که بر پایه تنوع، احترام و کمک متقابل ایجاد کنند. از طریق بازاریابی برند، LEGO موفق شد این پیام را در 60 ثانیه منتقل کند.

استراتژی بازاریابی با تبلیغات

تبلیغات شاخه ای از بازاریابی است که شامل استفاده از کمپین های تبلیغاتی برای ارائه برند، محصول، خدمات یا ایده شما به جهان است. راه های تبلیغاتی بیشتر از آن چیزی است که بتوان به حساب آورد. تبلیغات شامل روش های تبلیغات آنلاین، مانند تبلیغات PPC و تبلیغات رسانه های اجتماعی، و همچنین روش های سنتی تر مانند تبلیغات تلویزیون، رادیو، تبلیغات بیلبورد و کدهای QR می شود

همانند بازاریابی رسانه های اجتماعی، انتخاب پلتفرم های تبلیغاتی مناسب به معنای در نظر گرفتن جمعیت شناسی و علایق مخاطبان هدف و همچنین نحوه ارائه پیام هایتان است. به عنوان مثال، پیام در تبلیغات اینستاگرام تمایل دارد به افراد جوان‌تر برسد، چون مخاطبان مسن‌تر کمتر با این پلتفرم درگیر هستند.

برای توضیحات بیشتر در زمینه تبلیغات در بازاریابی به مقاله چطور تبلیغات کنیم مراجعه نمایید.

استفاده از بازاریابی ویدئویی

همانطور که مشاهده کردید، محتوای بازاریابی طیف گسترده ای از قالب ها را در بر می گیرد. از مقالات وبلاگ گرفته تا پست های رسانه های اجتماعی و پادکست ها. یکی دیگر از این فرمت ها ویدئو است. گنجاندن ویدئو در بازاریابی شما سرگرم کننده و جذاب است، و همچنین راهی عالی برای نمایش خلاقانه برند شما است، همینطور به شما زمان و فضای کافی برای انتقال پیام خود می دهد.

شما می توانید از بازاریابی ویدئویی نه تنها برای تبلیغ محصول خود استفاده کنید، بلکه می توانید نکات و بینش های عملی در مورد صنعت خود را به مشتریان بالقوه ارائه دهید. به آن به عنوان یک نسخه قابل مشاهده از یک پست وبلاگ فکر کنید که هدفش ارائه ارزش به مردم برای جلب اعتماد آنها و تعامل با تجارت شماست.

مکان های مختلفی برای نمایش محتوای ویدیویی وجود دارد، از جمله یوتیوب، فیس بوک و اینستاگرام و همچنین وب سایت شما.

به عنوان مثال، مردیث فاستر یوتیوبر یکی از معدود تأثیرگذارانی بود که با دقت انتخاب شده بود تا خط تولید جدید گوشی های هوشمند موتورولا را تبلیغ کند.

اینفلوئنسر مارکتینگ

ما در طول روز مدام با رسانه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام سروکار داریم. به این دلیل که این رسانه ها از جمله بهترین پلتفرم‌ها برای دستیابی به مخاطبان مختلف هستند. اینستاگرام به تنهایی هر ماه بیش از 1 میلیارد کاربر دارد که 81 درصد از این پلتفرم برای تحقیق در مورد محصولات و خدمات استفاده می کنند.

اینفلوئنسر مارکتینگ شامل استفاده از قدرت اینستاگرام و دیگر پلتفرم های اجتماعی از طریق مشارکت با اینفلوئنسرها است. افرادی هستند که تعداد فالوورهای متعهد بالایی دارند. این افراد در رشته خود (مثلا فود بلاگر، لایف استایل، سلبریتی و …) متخصص به حساب می آیند و فالوورهای آنها توصیه های آنها را جدی می گیرند.

وقتی یک اینفلوئنسر از محصول شما حمایت می‌کند بدان معناست که اعتبار آنی در چشم فالوورها به دست می‌آید. نتیجه چه می شود؟ برند شما در معرض مشاهده بیشتر قرار می گیرد و مشتریان جدید به سمت شما می آیند. محتوای اینفلوئنسر یک روند بازاریابی است که در سال 2022 بیشتر شاهد آن خواهید بود.

به طور معمول، اینفلوئنسرها در ازای تبلیغ نام تجاری شما دستمزد دریافت می کنند، زیرا بسیاری از آنها برای کسب درآمد به محتوای حمایت شده متکی هستند.

یک اینفلوئنسر بسیار محبوب (با بیش از 100000 فالوور) تقاضای بیشتری خواهد داشت و احتمالاً هزینه بیشتری نسبت به یک میکرو اینفلوئنسر (با 5000 تا 100000 فالوور) خواهد داشت. اغلب، میکرو اینفلوئنسرها به جای پرداخت، محصولات رایگان را می پذیرند و سوآپ می کنند، به خصوص اگر تازه شروع به کار کرده باشند. تحقیقات خود را انجام دهید تا بفهمید کدام شراکت برای بازار و بودجه شما بهترین است.

استاد احمد محمدی

تجارت یعنی بازاریابی و فروش و بازاریابی و فروش یعنی تجارت.

استاد احمد محمدی

استراتژی بازاریابی دهان به دهان

آیا تا به حال این جمله را شنیده اید که مشتریان راضی بزرگترین حامیان شما هستند؟ بازاریابی دهان به دهان (WOMM) عمل جلب رضایت مشتریان برای انتشار اخبار در مورد محصول یا خدمات شما را انجام می دهد.

این امر به دو دلیل اهمیت دارد. اول، دستیابی به یک استراتژی بازاریابی دهان به دهان موفق به این معنی است که شما مشتریان وفاداری به دست آورده اید که به برند شما متعهد هستند. و از آنجایی که این افراد محصول شما را به دوستان خود توصیه می کنند، به این معنی است که خریداران بالقوه بیشتری نیز خواهید داشت. به هر حال، مردم به توصیه های یک دوست قابل اعتماد بیشتر از یک فروشنده مغرض اهمیت می دهند.

استراتژی بازاریابی دهان به دهان

هیچ رویکرد آزمایش شده و واقعی برای تضمین یک استراتژی موثر در بازاریابی دهان به دهان یا WOMM وجود ندارد، اما ضروری ترین عنصر، شادی مصرف کننده است. خدمات مشتری درجه یک را ارائه دهید و تمام تلاش خود را برای رفع واقعی نیازهای مشتریان خود انجام دهید. تلاش های شما از روشی که محصولات خود را طراحی می کنید تا ارزش هایی که به عنوان یک برند اعمال می کنید را در برمی گیرد.

مارک هیوز توانست نام شهری در ایالات متحده را به نام پلتفرم تجارت الکترونیکی استارت‌آپی که تبلیغ می‌کرد تغییر دهد. بنابراین شهری به نام Halfway برای یک سال به Half.com تغییر نام داد. او معنای واقعی کلمه پلت فرم جدید تجارت الکترونیک را روی نقشه قرار داد.

این اقدام آنقدر قابل توجه بود که توجه آسوشیتدپرس، رویترز، یو اس ای تودی، صبح بخیر آمریکا و دیگران را به خود جلب کرد. بنابراین تصور کنید که آن شرکت تجارت الکترونیکی از طریق همین عمل چه میزان تبلیغات را به دست آورده است تا پلتفرم راه اندازی شود. در عوض، شهر Halfway کامپیوترهای جدید برای مدرسه، یک وب سایت جدید و 110000 دلار دریافت کرد. و شش ماه بعد، Half.com (تجارت الکترونیک) به قیمت 300 میلیون دلار به eBay فروخته شد.

استراتژی بازاریابی اکتسابی

بازاریابی اکتسابی

بازاریابی اکتسابی، همانطور که از نامش پیداست، بازاریابی با هدف تنها به دست آوردن مشتریان جدید است.  نمونه هایی از بازاریابی اکتسابی عبارتند از SEO، محتوای وبلاگ برتر، صفحات فرود، و رسانه های اجتماعی یا تبلیغات گوگل. هر چیزی که مستقیماً به دنبال جذب مشتریان جدید یا جذب سرنخ باشد، بازاریابی اکتسابی محسوب می شود.

هدف بازاریابان اکتساب ایجاد دارایی هایی است که مخاطبان هدف آنها را وادار به کلیک کردن کند. ارائه محصولات فری و آزمایش های رایگان، بهینه سازی نرخ تبدیل وب سایت شما، و گنجاندن CTA های استراتژیک در محتوای شما، همگی تکنیک های قدرتمندی برای به دست آوردن مشتریان جدید هستند.

استراتژی بازاریابی رویداد

بازاریابی رویدادی یک تاکتیک بازاریابی است که در آن رویدادهای برند به عنوان راهی برای برقراری ارتباط با مخاطبان هدف و تبلیغ محصولات یا خدمات استفاده می‌شوند. هدف بازاریابی رویداد ایجاد یک تجربه به یاد ماندنی با درگیر کردن شرکت کنندگان در رویداد و تشویق آنها به تعامل مستقیم با یک برند است. این تعاملات ممکن است اشکال مختلفی داشته باشد: آزمایش یک محصول، تماشای نمایش محصول، تماشای کنسرت، شرکت در مراسم راه اندازی، شبکه سازی، شرکت در یک سمینار یا کنفرانس و غیره.

مثلا تبلیغ کالا یا خدمات (شامل ارائه اطلاعات درباره محصولات یا توضیح خدمات) در نمایشگاه های بین المللی یا سمینار ها می تواند نوعی بازاریابی برند باشد.

استراتژی بازاریابی مستقیم

بازاریابی مستقیم یک استراتژی است که در آن شرکت به جای استفاده از رسانه های جمعی، مستقیماً با مخاطبان هدف ارتباط برقرار می کند. بازاریابی مستقیم معمولاً به دلیل هزینه کمتر آن (در مقایسه با رسانه های جمعی)، توانایی شخصی سازی پیام و امکان پاسخگویی مخاطب به پیام (مثلاً از طریق یک فرم موجود) انتخاب می شود.

مثلا بروشورها و کاتالوگ های تبلیغاتی که در صندوق فلزی کنار درب ما یا لای در خانه ها قرار می دهند، می توانند نوعی از بازاریابی مستقیم باشد.

استراتژی بازاریابی روابط عمومی

روابط عمومی زیرمجموعه ای از بازاریابی است که شامل مدیریت نحوه نمایش کسب و کار شما در رسانه ها می شود. این فرآیند شامل استفاده از بیانیه ‌های مطبوعاتی و بیانیه ‌های رسمی برای مطبوعات در مورد یک مورد یا رویداد با ارزش خبری و برای تشویق رسانه‌ ها به انتشار محتوا در مورد تجارت شما است.

به عنوان مثال، ممکن است از مطبوعات بخواهید که داستان‌هایی را در مورد راه‌ اندازی کسب‌وکارتان، آخرین دور سرمایه‌گذاری، جایزه اخیر، یک محصول جدید پیشگامانه یا یک مشارکت خیریه بزرگ منتشر کنند. هدف در اینجا شکل دادن به درک عمومی از برند شما و برجسته کردن شرکت شما به عنوان یک رهبر صنعت است. این کار به نوبه خود به تحریک تقاضا برای محصول یا خدمات شما کمک می کند.

جمع بندی انواع بازاریابی موفق در ایران

بدون شک در دنیای کسب و کار و تجارت، یکی از موارد بسیار مهمی که نقش بسیار قابل توجهی در فروش محصولات و ارائه خدمات دارد، بازاریابی است. درواقع بازاریابی مهم‌ترین عاملی است که می‌تواند در فروش یک کالا یا محصولی خاص تاثیر گذار باشد.

البته شناخت بازار و جذب مشتری یکی از ارکان بسیار مهم در بازاریابی محسوب می‌شود و تنها شناخت انواع بازاریابی کافی نیست. اما امروزه با توجه به تغییر و تحولات همه جانبه، باعث شده تا بازاریابی از حالت سنتی به شکل مدرن و امروزی تغییر شکل دهد. بطوری که هر کالا و محصول تولید شده‌ای با توجه به ویژگی‌ها، شرایط تولید و چگونگی بازار هدف، بازاریابی خاص خود را می‌طلبد.

نمونه های موفق از استراتژی بازاریابی کاربردی: برگرفته از دوره های بازاریابی

برای استفاده موفق از استراتژی های بازاریابی بایستی پارامترهای گوناگونی را در نظر بگیرید، تا بتوانید جامعه هدف را تحت تاثیر قرار دهید. در ادامه چند نمونه موفق بازار یابی را بیان می کنیم.

برنامه های وفاداری مشتریان Vogue  

ووگ استرالیا سرویس Vogue VIP را راه اندازی کرد، این برنامه وفاداری به مشتریان وفادار پاداش های زیاد و گوناگونی می دهد. این خدمات شامل تحویل درب منزل مجله، نگاهی به محتوای ویژه، ارائه پیشنهادات با زمان محدود، دعوت های VIP به رویدادهای Vogue و اشتراک رایگان مجله الکترونیکی Vogue است.

بسیاری از برندها نوعی سیستم وفاداری مشتری دارند، اما همیشه آنها را به اطلاع عموم نمی رسانند. در نتیجه، مشتریان نه قادر به دریافت پاداش های خود هستند و نه می توانند برنامه وفاداری را تبلیغ کنند. Vogue با داشتن یک وب سایت اختصاصی برای پیگیری و پاسخگویی به مشتریانش، تعهد خود را به این برنامه نشان داده است.

درس بازاریابی: با داشتن یک برنامه وفاداری موثر فقط برای اعضا، به مشتریان خود احساس ارزشمندی دهید. آن برنامه را از طریق خبرنامه، ایمیل، پیامک، وب سایت و حساب های شبکه های اجتماعی تبلیغ کنید.

کمپین بازاریابی کوکا کولا

کمپین بازاریابی کوکا کولا

56 درصد از مصرف کنندگان احساس می کنند که برندها از کمپبن های اجتماعی به عنوان یک ترفند بازاریابی استفاده می کنند. این یکی از دلایل عدم اعتماد مردم به برندها است. اما کوکاکولا با گسترش «شادی» این کلیشه را شکسته است.

کوکاکولا کمپین «کامیون شادی» را در برزیل راه اندازی کرد. در این کمپین یک کامیون قرمز رنگ در خیابان ها پرسه می زد و محصولات رایگان را بین کسانی که دکمه قرمز روی کامیون را فشار می دادند توزیع می کرد. آنها برای این کمپین یک تبلیغ 30 ثانیه ای در یوتیوب قرار دادند تا آگاهی عموم را در مورد آن گسترش دهند. زمانی که این کمپین در بزریل به محبوبیت رسید، کوکاکولا آن را در ارمنستان و استانبول تکرار کرد.

مفهوم «گسترش شادی» در این کمپین به موقعیت برند کوکاکولا در بازارهای بین المللی کمک بزرگی کرد. آنها همچنین جوایز زیادی را برای کمپین دریافت کردند.

درس بازاریابی: با هدف یا پیام اخلاقی/اجتماعی که به آن علاقه دارید یا مرتبط با برند شما است، هماهنگ شوید. تلاشی صادقانه برای حمایت از این هدف و مشارکت مشتریان در این مسیر انجام دهید.

سخن نهایی 

از انواع بازاریابی می‌توان به بازاریابی حضوری، بازاریابی تلفنی، بازاریابی تبلیغات، بازاریابی اینترنتی، بازاریابی محتوا اشاره کرده که با توجه به کسب و کار خود می‌توانید بهترین مدل استراتژی بازاریابی را انتخاب کنید. اگر سوالی در رابطه با انواع بازاریابی و یا نمونه‌های موفق آن دارید می‌توانید در قسمت کامنت‌ها ثبت کنید تا در اولین فرصت به شما پاسخ داده شود.

5/5 - (17 امتیاز)
درسنامه بازاریابی

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی