تاکتیک‌های بازاریابی | شگردهای پیشرفت کسب و کار و افزایش فروش

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۵ خرداد, ۱۴۰۱
آخرین بروزرسانی: ۱۱ مرداد, ۱۴۰۲
تاکتیک‌های بازاریابی

کسانی که روزی در زمین بسکتبال دویده‌اند، می‌دانند که قد چه تأثیر مهمی در این بازی دارد. اما ماگزی باگز با قد 160 سانتی‌متر توانست با حضورش در NBA ثابت کند این معیار هم می‌تواند از میان برداشته شود.

اما آنچه ماگزی را به اینجا رساند چه بود؟ تاکتیک یا بهتر است بگویم لم و یا شگرد او بود که جای یک متر کمبود قدش را پر کند. جهان کسب‌ و کار و تجارت هم جایی است شبیه زمین بسکتبال، اینجا هم حریف قوی، زمان کوتاه و بازی پر از قانون و شگرد و تاکتیک است.

حال که پا در این زمین گذاشته‌اید باید دو نکته را فراموش نکنید. اول بازی سخت و حریف قدر است دوم اگر ترفندها را خوب یاد بگیرید حتی اگر قدتان نصف قد حریف باشد راه پیروزی برای شما باز است و لازم نیست نگران باشید.

پخش ویدیو
کتاب نقشه فروش
کتاب نقشه فروش

فهرست مطالب

تاکتیک‌های بازاریابی، کلید طلایی در رشد کسب‌ و کار

شاید تاکتیک‌های بازاریابی بیشتر مدیران کسب و کار را به یاد تجارت و کسب‌ و کار بیندازد. دنبال‌کردن تاکتیک‌های بازاریابی که همان راهکارهای حضور و موفقیت در بازار کسب‌ و کار است نقش تعیین‌کننده‌ای در مسیر شما خواهد داشت.

تاکتیک‌های بازاریابی

انواع تاکتیک های بازاریابی

تمامی کسب‌ و کارها چه مشاغل کوچک و محدود و چه تجارت‌های بزرگ نیاز به یک برنامه بازاریابی دارند. با این‌ حال مشخص‌ کردن یک برنامه به‌ تنهایی کفایت نخواهد کرد. در کنار این مفهوم شما به طراحی استراتژی و اجرایی کردن تاکتیک‌های بازاریابی نیاز دارید.

نکته مهم در طراحی و اجرایی‌ شدن استراتژی‌ها، قرارگرفتن در مسیری است که بازگشت سرمایه در زمان مناسب در اولویت بالاتر قرار بگیرد.

11 شگرد بازاریابی: دست چینی از کاربردی‌ترین تاکتیک‌های بازاریابی امروز

1.     تعیین هدف و بودجه یک تاکتیک هدفمند است

همه کسب‌ و کارها به‌منظور رسیدن به هدفی خاص راه‌اندازی شده و یکی از اصلی‌ترین اهداف، رسیدن به درآمد و افزایش فروش است. همچنین پیشی گرفتن از رقبا نیز از دیگر مواردی است که صاحبان کسب‌وکار برای موفق شدن در این میدان برای آن رقابت می‌کنند.

به همین جهت مشخص‌کردن هدف اصلی و در ادامه تعیین بودجه، اولین چراغ را در راه توسعه و رشد کسب‌و کار برای شما روشن خواهد کرد(اولین و مهم ترین اکتیک بازاریابی). توجه داشته باشید بدون درنظرگرفتن بودجه، میزان دستیابی به موفقیت و افزایش سرعت در مسیر پیشرفت، بسیار دشوار است و امکان شکست نیز وجود خواهد داشت.

دیو رمزی می‌گوید: “وقتی یک بودجه‌بندی اساسی را برای خودتان طراحی می‌کنید و به آن پایبند می‌شوید، ناگهان متوجه می‌شوید پول مال شماست.”

هدف‌گذاری و تعیین بودجه باعث می‌شود تا مرز مشخصی بین واقعیت و خیالات ذهنی ایجاد شود. به‌ این‌ ترتیب شما به شکلی ملموس واقعیت‌ها را دیده و بر طبق آن‌ها پیش می‌روید.

2.     شناسایی مخاطب کسب و کار

اگر شما در شناسایی مخاطبان خود به موفقیت نرسید، در مقابل امکان برقراری ارتباط مؤثر با مشتری را نیز از دست خواهید داد.

صاحبان کسب‌ و کارهای بزرگ توصیه می‌کنند تا با انجام نظرسنجی، گوش‌دادن و آشنایی باسلیقه و نیاز مخاطب، به شناخت کافی از آن‌ها رسیده و در جهت رشد کسب‌ و کار خود قدم بردارند.

3.     تاکتیک شناسایی رقیب در بازار هدف

کاربردی‌ ترین تاکتیک های بازاریابی

در دنیای گسترده کسب‌ و کار هر فرد، شرکت یا مجموعه‌ای برای دیده‌شدن، بازگشت سرمایه و رسیدن به سود بیشتر تلاش می‌کند. به‌ این‌ ترتیب در این میدان رقیبان زیادی برای رقابت با شما وجود دارند. اگر قصد توسعه کسب‌ و کار شخصی خود را دارید در کنار شناخت مخاطب باید رقیبان خود را نیز شناسایی کنید.

با کسب اطلاعات کافی در مورد رقبا، نوع فعالیت و استراتژی‌های بازاریابی آن‌ها می‌توانید در این میدان از آنها پیشی بگیرید. همچنین شما می‌توانید در موقعیت‌های مشابه از نقاط قوت و ضعف آن‌ها نیز تجربه کسب کنید.

4.     تاکتیک استفاده از اینفلوئنسرها 

نفوذ در جامعه و تأثیرگذاری موفق بر روی مخاطب خاص و عام، شاید نهایی‌ترین هدف یک بازاریاب باشد.

در حال حاضر اینفلوئنسرها در سرتاسر جهان با استفاده از تاکتیک‌های بازاریابی و تأثیر بر روی ذهن و سلیقه مخاطب به پیشرفت قابل‌توجهی دست پیدا کرده‌اند. شما نیز می‌توانید برای دستیابی به هدف از این روش استفاده کرده و با کمک افراد تأثیرگذار مانند اینفلوئنسرها در این جریان قدم بردارید.

تمرکز بر روی شبکه‌های اجتماعی و حضور مؤثر در آن‌ها، نقش مهمی در دیده‌شدن کسب‌ و کار شما خواهد داشت. همچنین می‌توانید هدف خود را توسط یک فرد تأثیرگذار در اختیار مخاطب قرار دهید.

استاد احمد محمدی
شبکه‌های اجتماعی ارتباط عمیقی بین کسب و کار و مشتریان ایجاد می‌کنند و نتیجه ارتباط خرید است.
استاد احمد محمدی

5.     تاکتیک های سفارشی‌سازی بازاریابی

در دوره تاریخی که نصب و پاک‌کردن یک نرم‌افزار کمتر از یک دقیقه برای هر کاربر زمان می‌برد. تبدیل‌شدن به یک نرم‌افزار کاربردی که مردم آن را نصب کنند و پاک نکنند و حتی منتظر آپدیت جدید آن هم باشند کار بزرگی است.

·        اسپاتیفای، تجربه جدید از سفارشی‌سازی در پخش موسیقی برای افزایش مشتری مداری

اسپاتیفای در حال حاضر یکی از معروف‌ترین و بهترین پلتفرم‌های پخش موسیقی است. این نرم‌افزار سوئدی با ارائه خدمات متفاوت و جذاب، بستری برای کاربران خود فراهم کرده است تا به کشف محتواهای جدید در دریای بیکران موسیقی بپردازند.

 به‌ عنوان‌ مثال اسپاتیفای طرحی را اجرایی کرده که به کمک آن موسیقی‌های مختلف بر اساس حالات روحی و علایق کاربران دسته‌بندی شده و در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد. در واقع این پلتفرم از یک نرم‌افزار ساده پخش موسیقی به ابزاری تبدیل شده که کاربران در هر آپدیت منتظر امکانات هیجان‌ انگیزتری از آن هستند.

شناسایی مخاطب و سلیقه بازار مهم است چون یکی از مهم‌ترین نکات یک بازاریاب تبدیل کردن مخاطب بالقوه به مشتری یا مصرف‌کننده بالفعل است. برای این منظور شما باید از آرزوها و خواسته‌هایی که در ذهن مصرف‌کننده می‌گذرد، باخبر باشید. در واقع با شناسایی مخاطب و کشف سلیقه و نیاز او می‌توانید برند، محصول و خدمات خود را سفارشی‌سازی کنید.

مخاطب با مصرف محصول یا استفاده از خدمات شما باید احساس خاص بودن داشته باشد. این فرایند علاوه بر بهبود مشتری مداری به کسب‌ و کار شما در مسیر رشد و توسعه نیز کمک بزرگی خواهد کرد.

6.     تاکتیک های بازارایابی شبکه‌های اجتماعی برای پیشرفت کسب و کار

شبکه‌های اجتماعی

در شرکت‌هایی که پروژه محور هستند استفاده از نرم‌افزارها و بسترهای اینترنتی که امکان متمرکز کردن کار تیمی مثل برگزاری جلسات، به‌ اشتراک‌گذاری فایل و تصویر و صدا بسیار ارزشمند است. به همین دلیل بسترها یا همان پلتفرم‌هایی از قبیل ترلو و اسلک و بسیاری دیگر در این بازار در تلاش‌اند تا از رقبا پیشی بگیرند.

پلتفرم اسلک، نمونه ای از تاکتیک بازاریابی حضور در شبکه‌های اجتماعی

بنیان‌گذار این پلتفرم در مراحل ابتدایی شکل‌گیری از پوشش‌های رسانه‌ای و حضور در شبکه‌های اجتماعی استفاده و مردم را به ثبت‌نام رایگان و استفاده محدود از این برنامه دعوت کرد.

استوارت باترفیلد، کارآفرین و مدیر اجرایی اهل کانادا است که در سال ۲۰۰۹ شرکت اسلک را تأسیس کرد و توانست با به‌کارگیری تاکتیک‌های بازاریابی، تعداد ثبت‌نام‌ها را در 24 ساعت به عدد 8 هزار نفر برساند.

امروزه حضور فعال در شبکه‌های اجتماعی و تعامل مجازی با مخاطب به یکی از مهم‌ترین تاکتیک‌های بازاریابی تبدیل شده است. کسب‌ و کارهای کوچک در ابتدای مسیر می‌توانند از شبکه‌های اجتماعی به‌ عنوان پلی به سمت هدف استفاده کنند.

اگر شما در یکی از این پلتفرم‌ها شناخته شده و مخاطبان خود را تحت‌ تأثیر قرار دهید، چندین قدم به موفقیت و رشد در کسب‌ و کار نزدیک‌تر خواهید شد.

  • کار را که کرد؟ آن که تمام کرد.

این مثل معروف را بارها شنیده‌اید اما مهم این است که این تمام کردن به معنای پایان‌ دادن نیست بلکه معنی آن به کمال انجام‌ دادن کار و نیمه‌ کاره رها نکردن آن است.

اگر قصد حضور در فضاهایی مانند اینستاگرام یا لینکدین را دارید، با برنامه‌ای مشخص رو به‌ جلو حرکت کنید. تمرکز و صرف وقت به‌ صورت هدفمند بر روی یک پلتفرم و نهایی کردن آن است که نتیجه خواهد داد.

به‌منظور تأثیرگذاری بیشتر شما می‌توانید ابتدا تمرکز خود را بر روی پلتفرمی مانند اینستاگرام گذاشته و با جذب مخاطب، فضاهای دیگر را نیز تجربه کنید.

 با حضور مستمر در شبکه‌های اجتماعی، شما شاهد افزایش طرفداران یا دنبال‌کنندگان خود خواهید بود. همچنین بستری فراهم می‌شود تا شما اطلاعات و محصولات جدید را با طرفداران خود به اشتراک گذاشته و به‌ صورت مستقیم با آن‌ها در ارتباط بوده و به تعاملی سازنده برسید.

7.     راه‌اندازی وبلاگ و یا وب‌سایت برای پیشرفت و به روز شدن کسب و کار

با تولید محتوای مؤثر شما می‌توانید در جذب بیشتر مخاطب و رسیدن به هدف از باقی رقبا جلو بیفتید. نکته مهم در تولید محتوا، مشخص‌کردن مطالب بر اساس خدمات یا محصولاتی است که قصد ارائه دادن آن‌ها را دارید. به همین جهت تعیین هدف و جایگاه خود در این عرصه اهمیت بسیاری دارد.

از دیگر مواردی که باید در تولید محتوا به آن توجه داشته باشید، تمرکز بر کیفیت است.

شاید برای شما هم پیش‌آمده باشد که متنی کوتاه با تعداد کلمات کم را در یک وب‌سایت مطالعه کرده و اطلاعات مهم یا کاربردی از آن دریافت کرده باشید و در مقابل از خواندن مقاله‌ای طولانی هیچ حاصلی نگرفته باشید. اینجاست که کیفیت برگ برنده مطالب و محتوای سایت یا وبلاگ شما می‌شود.

متخصصین در حوزه بازاریابی به صاحبان کسب‌وکار توصیه می‌کنند تا از تولید محتوا به‌ عنوان یکی از مؤثرترین تاکتیک‌های بازاریابی به بهترین شکل استفاده کنند. کارشناسان به صاحبان سرمایه و تخصص، توصیه می‌کنند تا حدود 20 درصد از زمان خود را به تولید محتوا و 80 درصد باقیمانده را به تبلیغات اختصاص دهند.

8.     تاکتیک‌های بازاریابی برای تولید محتوای ویدئویی

تولید محتوای ویدئویی

چرا اینستاگرام اینطور توانسته از رقبای خود جلو بزند؟ تصویر، جادوی تصویر آن‌قدر قدرتمند است که می‌تواند هر ذهنی را اسیر خود کند. به شما توصیه می‌کنیم در کنار تولید محتوای متنی، به اشتراک گذاشتن ویدئو و محتوای تصویری را به‌عنوان یکی از کاربردی‌ترین تاکتیک‌های بازاریابی به کار ببرید.

شما می‌توانید از امکانات پلتفرم‌هایی مانند یوتیوب برای اشتراک‌گذاری محتوای تصویری به بهترین شکل بهره‌مند شوید.

9.     استفاده از وبینار

همین دو سه سال پیش برای اینکه بتوانیم از تاکتیک‌های روز هر شغلی سر در بیاوریم مجبور بودیم مدت‌ها منتظر شویم تا استادی یک همایش یا سمینار برگزار کند بعد باید بلیت می‌خریدیم و خودمان را به شهری که در آن این همایش برگزار می‌شد می‌رساندیم و بعد تازه خسته‌ و کوفته به شهر و خانه‌هایمان برمی‌گشتیم.

اما حالا در اتاق خانه‌مان، پشت میز کارمان می‌نشینیم و با هزینه یک‌صدم آن همایش‌های قدیمی از طریق وبیناری که در بستر اینترنت است آنچه می‌خواهیم یاد می‌گیریم. در سال‌های اخیر فاکتورهای جذابی به تاکتیک‌های بازاریابی در جهت رشد کسب‌وکارهای مختلف اضافه شده است.

برگزاری وبینار، یکی از این عوامل مؤثر در جذب مخاطب و رشد تجارت ماست. در وبینارها، صاحبان کسب‌ و کار می‌توانند تجربه، دانش و تخصص خود را با دیگران به اشتراک بگذارند.

معمولاً در وبینارها موضوعات مهم و هیجان‌انگیزی به چالش کشیده شده و بستر مناسبی برای عرضه خدمات و محصولات صاحبان کسب‌ و کار فراهم می‌شود.

10.     تاکتیک بهینه‌ سازی موتورهای جستجوگر

در این مطلب به نقش تولید محتوای متنی و تصویری به‌ عنوان تاکتیک بازاریابی، برای جذب بیشتر مخاطب اشاره کردیم. برای تولید محتوای مؤثر و دیده‌شدن ما نیاز به بهینه‌سازی موتورهای جستجوگری مانند گوگل داریم.

به همین جهت کارشناسان در حوزه سئو (SEO) به صاحبان کسب‌ و کار توصیه می‌کنند تا از ابزارها و تاکتیک‌های مرتبط با سئو برای تولید محتوای مفید و همچنین دیده‌شدن در پلتفرم‌های مهمی مانند گوگل، به بهترین شکل استفاده کنند.

پادکست - اصول بازاریابی در کسب و کار

11.     هنر حفظ مشتری و مشتری مداری

هر کسب‌ و کاری با توجه‌ به نوع فعالیت، مخاطبان و مشتریان خاص خود را دارد. در میان این طرفداران، افرادی هستند که در اصطلاح به مشتری ثابت تبدیل می‌شوند. شما می‌توانید به این دسته از مشتریان خود اطمینان کرده و بر روی میزان تقاضای آن‌ها حساب باز کنید. شما می‌توانید از سیستم پاداش یا هدیه برای حفظ این دسته از مخاطبان خود استفاده کنید.

یکی از مهم‌ترین مزایای سیستم پاداش، معرفی برند یا محصول شما توسط مشتریان وفادار به دیگران است. به‌ این‌ ترتیب شما با یک تیر دو نشان زده و شاهد افزایش قابل‌ توجه تعداد طرفداران و دنبال‌ کنندگان خود خواهید بود.

فیدیبو، طاقچه، نوار، بوکاپو و … این نرم‌افزارها که بازار کتاب‌خوانی دیجیتال در ایران را تشکیل می‌دهند یکی از آموزنده‌ترین میدان‌های مبارزه رقبا را این روزها شکل داده‌اند.

توصیه می‌کنم 11 مورد بالا را در این چند نرم‌ افزار دنبال کنید , بفهمید چطور بوکاپو جوان توانست مشتریان سخت‌گیر این بازار را مجبور کند در همان چند سال اول اشتراک‌های یک‌ ساله گران‌ قیمت بخرند در حالی‌ که پیرهای این بازار مانند نوار و کتابراه هنوز در تلاش مشتری معمولی هستند.

لم‌ها و شگردهای بازاریابی را بیاموزید تا در این رقابت سریع و بزرگ پیروز شوید. صاحبان کسب‌ و کار با تعیین ارزش خود در بازار، مشتریان وفادار خود را پیدا می‌کنند و در میدان رقابت به جایگاه ویژه‌ای خواهند رسید.

5/5 - (27 امتیاز)
درسنامه بازاریابی

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی