آگاهی از برند چیست؟ اهمیت Brand Awareness (آپدیت 1402)

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۴ خرداد, ۱۴۰۲
آخرین بروزرسانی: ۱۲ دی, ۱۴۰۲
آگاهی از برند

به اولین مرحله آشنایی یک مخاطب با برند شما آگاهی از برند (Brand Awareness) گفته می‌شود. آگاهی از برند یکی از موضوعات اساسی برندینگ است و متاسفانه بسیاری از افرادی که در حوزه بازاریابی و فروش فعال هستند از آن غافل هستند و همین غافل شدن دلیل شکست بسیاری از کسب و کارهای نو ظهور است.

شما می‌توانید هر زمانی که دوست داشتید یک نام تجاری را برای کسب و کار خود انتخاب کنید اما تبدیل این نام به یک برند نام آشنا مانند کوکاکولا و .. ماه‌ها و شاید سال‌ها تلاش نیاز دارد.

با توجه به اهمیت موضوع آگاهی از برند در این مقاله از آکادمی بازار قصد داریم تا در خصوص تعریف و اهمیت آگاهی از برند، شاخص های آگاهی از برند، انواع اگاهی از برند، چگونگی افزایش آگاهی از برند و همچنین روش‌های سنجش این مفهوم صحبت کنیم.

پخش ویدیو
کتاب نقشه فروش
کتاب نقشه فروش

فهرست مطالب

آگاهی از برند چیست؟

Brand awareness چیست؟ حتما برای شما هم پیش آمده است که به دنبال خرید یک برند خاص وارد یک فروشگاه شوید، مهم نیست که رقبا محصول مشابه را با چه قیمت و کیفیتی ارائه کنند، شما آن‌ها را نمی‌خواهید بلکه تنها خواهان آن برند خاص هستید.

این موضوع به این دلیل اتفاق می‌افتد که شما نسبت به این برند آگاهی کامل دارید و مطمئن هستید که محصولاتی که این برند ارائه می‌دهد از کیفیت و قیمت مناسب برخوردار هستند. آگاهی از برد یا همان Brand Awareness یکی از معیارهای مهم برای کسب و کار است، بر اساس این پارامتر مشخص خواهد شد که چه تعداد افراد از برند شما آگاهی دارند و آن را می‌شناسند.

تمامی برندهای بزرگ دنیا (مانند نایک، اپل، آدیداس، کوکاکولا و …) آگاهی از برند بالایی دارند. الیته زمانی که می‌گوییم آگاهی از برند به این معنی نیست که مخاطب فقط از نام برند شما مطلع باشد بلکه باید با محصولات برند شما هم آشنا باشد.

زمانی می‌توان ادعا کرد که یک برند به آگاهی از برند رسیده است که به بخش جدایی ناپذیری از زندگی مردم تبدیل شده باشد. به عنوان مثال پلی استیشن‌های سونی و گوشی‌های اپل را در نظر بگیرد که در هنگام معرفی نسل جدیدشان مردم چه صف بلند بالایی برای خرید تشکیل می‌‌دهند.

دکتر احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
پادکست فکرانه - برند شخصی

انواع آگاهی از برند (Brand awareness)

آگاهی از برند (برند اورنس) را می‌توان به چندین نوع تقسیم بندی کرد. در زیر، به برخی از انواع آگاهی از برند اشاره شده است:

– آگاهی تشریحی (Descriptive Awareness)

این نوع آگاهی به معنای شناخت و توصیف برند است. در این صورت، مشتریان با نام و علامت تجاری برند آشنا هستند، اما اطلاعات بیشتری درباره محصولات، خدمات، مزایا، مشخصات فنی و دیگر جنبه‌های برند ندارند.

– آگاهی عملکردی (Functional Awareness)

این نوع آگاهی به معنای شناخت و فهم عملکرد و مزایای عملی محصول یا خدمات برند است. مشتریان در این حالت، اطلاعاتی درباره قابلیت‌ها، کاربردها، عملکرد و مزایای محصول یا خدمات برند را می‌دانند.

– آگاهی ارزشمند (Value Awareness)

 این نوع آگاهی به معنای شناخت و فهم ارزش‌ها و فلسفه برند است. مشتریان در این حالت، به جنبه‌های ارزشی و اخلاقی برند توجه می‌کنند و به ارزش‌هایی مانند پایداری محیط زیست، عدالت اجتماعی، کیفیت، نوآوری و مسئولیت اجتماعی برند اهمیت می‌دهند.

– آگاهی تفاوت‌ها (Differentiation Awareness)

این نوع آگاهی به معنای شناخت و فهم تفاوت‌ها و عوامل منحصر به فرد برند نسبت به رقبا است. مشتریان در این حالت، توانایی‌ها، مزایا، خصوصیات خاص و عوامل تمایزی برند را متوجه می‌شوند و می‌توانند بین برندها انتخاب کنند.

– آگاهی عاطفی (Emotional Awareness)

 این نوع آگاهی به معنای شناخت و فهم احساسات و ارتباط عاطفی با برند است. مشتریان در این حالت، به عواطف، نگرش‌ها، ارتباطات و تجربه‌های هیجانی مرتبط با برند توجه می‌کنند و ارتباط عاطفی با برند را تجربه می‌کنند.

به طور کلی، آگاهی از برند یعنی شناخت و فهم مشتریان از برند و تمامی جنبه‌های آن، از جمله محصولات، خدمات، ارزش‌ها، تفاوت‌ها و عوامل منحصر به فرد. این آگاهی می‌تواند باعث ایجاد ارتباط قوی‌تر و اعتماد بین مشتریان و برند شود و تصمیمات خرید را تحت تأثیر قرار دهد.

چرا آگاهی از برند برای موفقیت یک برند حیاتی است؟

همان‌طور که احتمالا شما هم می‌دانید، آگاهی از نام تجاری در بیشتر مواقع تضمینی برای فروش بیشتر است. زمانی‌ که مشتری از برند شما آگاهی دارد، برای خرید درنگ نمی‌کند (چرا که به شما اعتماد دارد). به‌طور کلی می‌تواند ادعا کرد که آگاهی از برند آسان‌ کننده خرید مشتری است.

برندهایی که خود را در جامعه ثابت کرده‌اند، نیازی ندارند تا مشتری‌های خود را برای خرید متقاعد کنند و مشتری هم از اعتماد کردن به برند ترس و واهمه‌ای ندارد.

بیشتر بخوانید: اصول متقاعدسازی مشتری در کسب و کار از دیدگاه چیالدینی؛

برای مثال شما برای خرید اینترنتی در دیجی‌کالا فقط به دنبال محصول مورد نظر خود می‌گردید و حتی به این موضوع فکر هم نمی‌کنید که ممکن است دیجی‌کالا بعد از دریافت پول برای شما محصولی ارسال نکند.

البته این سوء تفاهم برای شما به‌وجود نیاید که تنها با آگاهی از برند شما به فروش بالا دست پیدا خواهید کرد. برای رسیدن به فروش زیاد موارد بسیار زیادی باید دست به دست هم بدهند، آگاهی از برند در واقع شرط لازم برای فروش بیشتر است نه شرط کافی!.

از جمله مهمترین مزایای آگاهی از برند می‌توان به موارد زیر نیز اشاره کرد:

  • برندسازی قدرتمند
  • ایجاد تفاوت با سایر رقبا
  • اعتمادسازی بین مشتری‌ها و برند
  • ایجاد یک اعتبار بالا در بازار
  • اعتماد مشتری برای استفاده از سایر محصولات ارائه شده توسط برند

چطور آگاهی از برند را افزایش دهیم؟

چطور آگاهی از برند را افزایش دهیم

تا اینجای مقاله با تعریف و اهمیت آگاهی از برند آشنا شدید اما چگونه می‌توان آگاهی از برند را افزایش داد؟ طبیعی است که هر شرکت برای افزایش آگاهی از برند باید استراتژی‌های مخصوص به کسب و کار خود را داشته باشد و لزوما یک استراتژی مشخص برای همه کسب و کارها وجود ندارد.

در ادامه به مهمترین روش های آگاهی از برند اشاره شده است، این وظیفه شماست که در بین روش‌های ذکر شده در پایین مناسب‌ترین استراتژی را برای کسب و کار خود انتخاب کنید.

روش اول) در پیام تبلیغاتی خود ثبات داشته باشید

کسب و کاری را در نظر بگیرید که امروز ادعا می‌کند در تولید و عرضه فلان محصول متخصص است ولی فردا و فرداهای دیگر ادعاهای متفاوتی از دیروز دارد. چنین کسب و کاری به عنوان یک کسب و کار دروغگو در بازار شناخته می‌شود و به هیچ عنوان مورد توجه بازار قرار نخواهد گرفت. برای مثال گوگل یا کوکاکولا را در نظر بگیرید که از روز اول تا کنون کمترین تغییرات را داشته‌اند.

روش دوم) به برند خود مانند یک فرد شخصیت بدهید

به برند خود مانند یک فرد شخصیت بدهید

شما زمانی‌ که به برند خود شخصیت می‌دهید، خود را از سایر رقبا متمایز می‌کنید. شخصیت برند در مراحل بعدی منجر به جلب اعتماد مخاطب‌ها خواهد شد. برای شخصیت دادن به مشتری می‌توانید از سفیر برند استفاده کنید. به سراغ چهره‌های معرف بروید و از آن‌ها برای تبلیغات استفاده کنید.

برای مثال شرکت بیژن به سراغ امین حیایی بازیگر مطرح و معروف سینما و تلویزیون ایران برای تبلیغ محصولات خود رفت و همین موضوع سبب شده است تا به محض شنیدن نام بیژن تصویر امین حیایی در ذهن مشتری‌ها شکل بگیرد.

اگر یک شخصیت مطرح و رهبر کاریزماتیک پشت برندتان دارید، بهتر است از او برای شخصیت دادن به برند خود استفاده کنید. برای مثال بابک بختیاری اولین کسی که آیس پک را به بازار معرفی کرد، جز جدایی ناپذیر از برند آیس پک است.

روش سوم) محصولات خود را پشتیبانی کنید

رضایت مشتری باعث افزایش فروش خواهد شد و پشتیبانی و کیفیت خدمات پس از فروشی که شما ارائه می‌دهید، باعث افزایش رضایت مشتری‌ها خواهد شد. یک مشتری راضی سفیر برند شماست و تجربیات خود را از خرید با دوستان و آشنایان خود در میان می‌گذارد. افرادی که در بازار مشغول فعالیت هستند، می‌دانند که هیچ تبلیغی بهتر از تبلیغ دهان به دهان نیست.

بیشتر بخوانید: 10 استراتژی موثر در بازاریابی دهان به دهان + 4 نمونه عملی موفق

روش چهارم) از شبکه‌های اجتماعی برای تبلیغات استفاده کنید

شبکه‌های مجازی طرفدارهای بسیار زیادی دارد و اینفلونسرها هر کدام مانند یک رهبر، سیل عظیمی از کاربران را رهبری می‌کنند. شما با استفاده از این ظرفیت می‌توانید به راحتی برند خود را به افراد زیادی بشناسانید و آگاهی از برند خود را بالاتر ببرید با آن‌ها همکاری کنید و از آن‌ها دعوت کنید تا در کنار کسب و کار شما قرار بگیرند.

علاوه بر این امروزه بسیاری از مردم به جای جستجو در گوگل به سراغ این پلتفرم‌ها می‌روند و این مهمترین دلیل کشف کسب و کارهای آنلاین در سال‌های اخیر بوده است. برای اینکه در شبکه‌های اجتماعی موفق ظاهر شوید باید به برخی اصول پایبند باشید که انتشار مستمر محتوا، ساخت محتواهای سرگرم کننده و برقراری ارتباط با مخاطب از جمله مهمترین این اصول هستند.

فعالیت در شبکه‌های اجتماعی نیاز به تلاش زیاد دارد در ابتدا طرفدارهای زیادی ندارید و ممکن است این کار را بیهوده بدانید، اما معجزه آن را دست کم نگیرید. برای افزایش آگاهی از برند در شبکه‌های اجتماعی همکاری با اینفلونسرها را فراموش نکنید.

نکاتی برای افزایش آگاهی برند

روش پنجم) محتوای رایگان تولید کنید

یکی از ابزارهای مهم رقابت در دنیای امروز تولید محتوا است. محتوا بین شما و جامعه هدف‌تان یک پل ایجاد می‌کند. شاید فکر کنید، مقالاتی که در سایت شرکت شما بارگذاری می‌شود صرفا محتوا است. اما واقعیت چیز دیگری است، ویدئو، انیمیشن، پادکست و .. همه و همه محتواهایی هستند که برای مشتری ارزشمند خواهد بود.

حتما شما هم دیده‌اید که در شبکه‌های اجتماعی مختلف هر شخص بسته به حیطه کاری خود در حال تولید محتوا است و به مخاطب‌های خود اطلاعات رایگان می‌دهد.

سعی کنید که محتواهای با کیفیت تولید کنید، محتواهای با کیفیت مخاطب را ترغیب می‌کند که آن را با دیگران به اشتراک بگذارد و افراد بیشتری با برند شما آشنا خواهند شد. پس محتوایی تولید کنید که ارزش به اشتراک گذاشتن را داشته باشد.

روش ششم) بازاریابی سنتی را فراموش نکنید

در اینکه بازاریابی دیجیتال بسیار کارآمد است، هیچگونه شک و تردیدی وجود ندارد اما کارآمدی بازاریابی دیجیتال به معنی ناکارآمدی روش‌های سنتی بازاریابی نیست. بسیاری از کسب و کارها وجود دارد که برای افزایش آگاهی از برند از بازاریابی سنتی استفاده می‌کنند.

تهیه بروشور و قرار دادن در اختیار مردم، نصب بنر در سطح شهر و … از جمله موثرترین روش‌های بازاریابی سنتی به شمار می‌آیند که به افزایش آگاهی از برند کمک می‌کنند. برای یادگیری و کسب مهارتهای حرفه ای بازاریابی می توانید در دوره بازاریابی و فروش آکادمی بازار شرکت کنید.

استاد احمد محمدی
همه دلشان می‌خواهد شگفت‌ زده شوند. با نوآوری و توجه ویژه به مشتریان این کار را انجام دهید.
استاد احمد محمدی

روش های اندازه‌گیری (سنجش) آگاهی از برند

در دوران ماشین‌ حساب‌هایی که سخت‌ترین محاسبات را در کسری از ثانیه انجام می‌دهند، اندازه‌گیری شاخص‌ها چندان سخت به نظر نمی‌رسد؛ اما متاسفانه اندازه‌گیری شاخص آگاهی از برند کار چندان راحتی نیست. برای اندازه‌گیری این شاخص روش‌های کمی و کیفی وجود دارد که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهیم شد.

اندازه‌گیری کمی آگاهی از برند:

برای اندازه‌گیری کمی آگاهی از برند سه روش وجود دارد که در ادامه به‌طور مختصر با آن‌ها آشنا خواهید شد.

اندازه گیری کمی آگاهی از نام تجاری

1. ترافیک مستقیم:

ترافیک مستقیم یا Direct Traffic نتیجه جستجوی سایت شما توسط کاربرهای مختلف است. حال اگر تعداد افرادی که سایت شما را جستجو می‌کنند در حال افزایش باشد به این معنی است که آگاهی از برند شما در حال افزایش یافتن است.

توجه داشته باشید که ترافیک مستقیم و سئو سایت هر دو افزایش آگاهی از برند را نشان می‌دهند، اما با هم متفاوت هستند. ترافیک مستقیم یعنی کسی که وارد سایت شما می‌شود از قبل برند شما را می‌شناسد و هدفمند به سراغ سایت شما آمده است.

2. ترافیک سایت:

ترافیک سایت یا Site Traffic Numbers این موضوع را نشان می‌دهد که چند نفر وارد سایت شما شده است. پس با افزایش ورود تعداد افراد به سایت شما یعنی آگاهی از برند شما افزایش یافته است.

3. درگیری مخاطب:

درگیری مخاطب یا Social Engagement این مفهوم را نشان می‌دهد که مخاطبین در شبکه‌های اجتماعی تا چه اندازه درگیر و پیگیر شما هستند؟ پست‌های شما چه تعداد لایک می‌گیرند؟ استورهای‌ شما چقدر بازدید می‌گیرند؟ و .. . طبیعی است که هرچه درگیری مخاطبان با برند شما افزایش پیدا کند، آگاهی از برند شما افزایش یافته است.

اندازه‌گیری کیفی آگاهی از برند:

در کنار روش‌های کمی که شما با اعداد سروکار دارید، روش‌های کیفی هم وجود دارد که بسیار مفید هستند. از جمله مهمترین روش‌های اندازه‌گیری کیفی آگاهی از برند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1. سیستم آلرت گوگل:

سیستم هشدار دهنده گوگل (Google Alerts) برای برندی‌هایی مناسب است که در فضای وب در خصوص آن‌ها صحبت می‌شود. کارکرد این سیستم به این گونه است که هرگاه وب سایتی در مورد شما مطلبی بنویسد، گوگل شما را از این موضوع با خبر خواهد کرد.

هرچه تعداد افرادی که خارج از کسب و کارتان در مورد شما مطب بنویسند، بیشتر باشد به این معنی است که آگاهی از برند شما افزایش یافته است. البته مهم است که دیگران در رابطه با شما چه مطلبی می‌نویسند، طبیعی است که تنها مطلب مفید برای آگاهی از برند موثر خواهد بود.

2. گوش دادن به جامعه:

گوش فرا دادن اجتماعی یا Social Listening به شما این اجازه را می‌دهد در هر شبکه اجتماعی که از شما نامی برده می‌شود، شما از آن با خبر شوید. چه افرادی شما را tag می‌کنند؟ یا اینکه مردم در شبکه‌های اجتماعی در خصوص شما چه چیزی می‌گویند؟ برای اطلاع از همه این اطلاعات ابزار Social Listening در اختیار شما قرار داده شده است.

3. تهیه پرسشنامه:

یکی از روش‌های اندازه‌گیری کیفی آگاهی از برند تهیه پرسشنامه است. این روش اندازه‌گیری آگاهی از برند از محبوبیت بالایی در بین مدیران کسب و کار برخوردار است. اجرای این روش به نسبت سایر روش‌های ذکر شده در بالا سخت‌تر است و هزینه‌های بیشتری هم به همراه دارد. اگر این روش به خوبی اجرا نشود، قطعا نتایج بدست آمده کمکی به ارزیابی شما نخواهد کرد.

سخن پایانی:

در ابتدای این مقاله آگاهی از برند (Brand Awareness) را برای شما تعریف کردیم و سپس اهمیت آن را با هم بررسی کردیم. در ادامه به سراغ راهکارهای بهبود و اندازه‌گیری آن رفتیم تا شما را با این مفهوم به‌طور کامل آشنا کنیم. آگاهی از برند را می‌توان اولین و شاید مهمترین قدم در برندسازی دانست.

برای موفقیت در هر کسب و کاری باید در بخش آگاهی از برند سرمایه‌گذاری انجام شود. اگر صاحب کسب و کاری هستید، بررسی کنید که چه فعالیت‌هایی برای افزایش آگاهی از برند انجام داده‌اید و با روش‌هایی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، میزان آگاهی از برند خود را اندازه بگیرید.

اگر احساس کردید که در برندسازی دچار مشکل هستید و به کمک نیاز دارید، می‌توانید از آکادمی بازار کمک بگیرید و در دوره‌های آموزشی آکادمی مطرح شرکت کنید.

5/5 - (129 امتیاز)

سوالات متداول

به زبان ساده می‌توان گفت به شناختی که افراد جامعه از برند شما دارند، آگاهی از برند یا Brand Awareness گفته می‌شود. البته این موضوع به این معنی نیست که مشتری فقط نام برند شما را بداند، بلکه باید با حیطه فعالیت و محصولاتی که توسط شما ارائه می‌شود نیز آشنا باشد. آگاهی از برند در بسیاری از مواقع به عنوان تضمین برای فروش بیشتر به حساب می‌آید، هر چقدر میزان آگاهی از برند شما بیشتر باشد مشتری برای خرید تصمیم‌گیری راحت‌تری خواهد داشت. برندهایی که در جامعه شناخته شده هستند، نیازی ندارند تا خود را به مشتری ثابت کنند چرا که این کار را قبلا انجام داده‌اند و مشتری هم از اعتماد کردن به برند ترس و واهمه‌ای ندارد.
برای اندازه‌گیری آگاهی از برند روش‌های کمی و کیفی زیادی وجود دارد که مهمترین روش‌های کمی و کیفی اندازه‌گیری آگاهی از برند عبارت‌اند از: • روش‌های کمی اندازه‌گیری آگاهی از برند: ترافیک مستقیم (Direct Traffic) ترافیک سایت (Site Traffic Numbers) درگیری مخاطب (Social Engagement) • روش‌های کیفی اندازه‌گیری آگاهی از برند: سیستم آلرت گوگل (Google Alerts) گوش دادن به جامعه (Social Listening) تهیه پرسشنامه
برای افزایش آگاهی از برند روش‌های بسیار زیادی وجود دارد. طبیعی است که هر کسب و کار برای افزایش آگاهی از برند استراتژی منحصر به فرد خود را دارد و نمی‌توان برای همه تجارت‌ها یک استراتژی ارائه داد. از جمله مهمترین استراتژی‌های آگاهی از برند می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد. •در گفتن پیام‌های تبلیغاتی خود ثبات داشته باشید و آن‌ها را تا جایی که می‌توانید تغییر ندهید. •به برند خود شخصیت بدهید و برای ساختن این شخصیت از همه ابزارها بهره بگیرید. •به بهترین شکل ممکن محصولات و خدمات خود را پشتیبانی کنید تا مشتری‌ها از شما رضایت کامل داشته باشند. •از شبکه‌های اجتماعی به منظور بازاریابی و شناساندن برند خود به مردم استفاده کنید. •محتوای رایگان تولید کنید و آن را در دسترس مردم قرار دهید. •علاوه بر بازاریابی دیجیتال، بازاریابی سنتی را هم انجام دهید.
درسنامه برندینگ

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

2 پاسخ

    1. دوست عزیز اولین قدم در راه اندازی کسب و کار ، طراحی مدل مکسب و کار (Business Plan ) هستش و بعد از اون مقدمات برندینگ (نام گذاری ، لوگو ، هویت برند و …) ، که برای پرموت کردن آن می بایست از درگاههای مختلف از جمله وب سایت ، سوشال مدیاها و … استفاده کنیم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی