بازاریابی پیامکی چیست؟ | مزایای استفاده + 10 راهکار موثر برای بازاریابی پیامکی

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۲ شهریور, ۱۴۰۰
آخرین بروزرسانی: ۱۱ مرداد, ۱۴۰۲
بازاریابی پیامکی چیست؟

بازاریابی پیامکی یکی از موثرترین اشکال ارتباط برقرار کردن با مشتریان است اما زمانی موثر است که به درستی انجام شود.همانطور که مردم امروزه بیشتر از تلفن‌های خود استفاده می‌کنند، پیام‌های متنی به خط مستقیم تماس به راحتی به دستشان می‌رسد.

در ادامه با ما همراه شوید تا دلایل اینکه چرا شما باید بازاریابی پیامکی را به عنوان بخشی از ارتباطات با مشتریان خود در نظر بگیرید؛ همچنین مزایا، معایب و راهکارهای استفاده درست از این روش بازاریابی را به شما بگوییم.

پخش ویدیو
کتاب نقشه فروش
کتاب نقشه فروش

فهرست مطالب

بازاریابی پیامکی

این روش بازاریابی یکی از شاخه های انواع بازاریابی دیجیتال است که اگر به صورت درست پیاده سازی شود نتیجه بسیار مناسبی در جذب مشتری، خرید و وفادار شدنش به برند یا کسب و کار شما دارد.

بازاریابی پیامکی یا بازاریابی SMS،کمپین‌های تبلیغاتی یا پیام‌های معاملاتی را برای اهداف بازاریابی با استفاده از پیام‌های متنی (SMS) ارسال می‌کند. این پیام‌ها عمدتا به معنای انتقال پیشنهادات حساس در زمان مناسب، به روز رسانی‌ها و هشدارها به افرادی هستند که برای دریافت این پیام‌ها از سمت کسب و کار شما موافقت می‌کنند.

اگر این تعریف از بازاریابی پیامکی به نظر بسیار پیچیده می‌رسد، نگران نباشید. این مقاله تمام شرایط فوق را پوشش می‌دهد تا به شما یک ایده بهتر از نحوه بازاریابی پیامکی که با آن می‌توانید استراتژی بازاریابی دیجیتال خود را افزایش دهد.

اگر می‌خواهید به مشتریان خود برسید، نمی‌توانید منتظر بمانید تا آن‌ها را به سوی شما بیاورند. شما باید پیگیر باشید و مسیرهای درستی را در این راه بپیمایید.

6 مورد از مزایای بازاریابی پیامکی

6 مورد از مزایای بازاریابی پیامکی

از مزایا و فواید استفاده از شیوه بازاریابی پیامکی عبارتند از:

1. بازاریابی پیامکی یک کانال مستقیم و فوری برای ارتباط برقرار کردن با مشتری است

پیامک یکی از فوری‌ترین کانال‌های موجود در بازاریابی و فروش موفق است؛ با توجه به نرخ خواندن 97٪ از مردم و رسیدن آن در عرض 15 دقیقه تحویل، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که پیام‌های شما تقریبا بلافاصله خوانده می‌شود.

2. شما می توانید کدی کوتاه را برای ساده سازی پاسخ و ایجاد پایگاه داده خود استفاده کنید

با اضافه کردن یک کد کوتاه یا کلمه کلیدی توسط پیامک به مشتریان خود و با تبلیغات و ایجاد تابلوهای تبلیغاتی و همچنین رسانه‌های اجتماعی، اولین حرکت را در مسیر بازاریابی و تبلیغات برای کسب و کارتان انجام دهید.

این استراتژی به این معنی است که مشتریان به زودی با دریافت یک کد و کلمه کلیدی با نام تجاری شما آشنا می‌شوند و به همین دلیل احتمال بیشتری دارد که با آن تعامل کنند و به آن پاسخ دهند.

3. پیامک ها می تواند توسط سایر کانال ها پشتیبانی و با آن ها ادغام شوند

مهم است که تمام کانال‌ها با هم در ترکیب بازاریابی کار کنند و در مورد پیامک هم هیچ استثنائی نیست. بازاریابی پیامکی یک کانال مستقل بزرگ است، اما همچنین توانایی افزایش و حمایت از سایر رسانه‌های بازاریابی مانند رسانه‌های اجتماعی و ایمیل را نیز دارد.

4. با بازاریابی پیامکی شما می توانید بیشتر در مورد مشتریان خود یاد بگیرید

شما می توانید بیشتر در مورد مشتریان خود یاد بگیرید

پیامک یک کانال عالی برای دریافت بازخورد از مشتریان از طریق نظرسنجی‌‎ها است. تحقیقات نشان می‌دهد که به طور متوسط 31 درصد از مصرف کنندگان به یک نظرسنجی از طریق SMS با زمان پاسخ متوسط برای کاربران بیش از 5 دقیقه پاسخ خواهند داد. به این معنی که شما می‌توانید نتایج خوبی را در یک دوره کوتاه مدت دریافت کنید.

5. با بازاریابی پیامکی می توانید تعامل مشتری را افزایش دهید

کسب و کارها باید به یاد داشته باشند که نوع محتوایی را که ارسال می‌کنند متفاوت باشد. در حالی که مشتریان ممکن است به روز رسانی‌ها و اخبار مربوط به پیشرفت‌های آینده در نام تجاری را ارزیابی کنند، این اطلاعات بهتر از طریق پیام‌های خلاقانه به دست مشتری برسد.

6. داده های پاسخ شما را قادر می سازد تا نظارت بیشتری بر عملکردتان داشته باشید

با استفاده از تحلیل پاسخ پیامک‌های مشتریان، کسب و کار می‌تواند کمپین‌های هدفمند را ایجاد کند و به طور مداوم درک بهتر پایگاه داده تلفن همراه خود را ایجاد کند.

6 مورد از معایب بازاریابی پیامکی

6 مورد از معایب بازاریابی پیامکی

از معایب استفاده از شیوه بازاریابی پیامکی یا sms marketing می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فقط پیام‌های کوتاه می‌تواند ارسال شود.
  • نیاز به انگشتان بسیار کوچک برای استفاده از برخی از صفحه کلیدهای تلفن همراه که بسیار کوچک هستند.
  • ارسال پیامک نیاز به مهارت‌های تایپ پایه دارد.
  • بایستی زمان زیادی را برای کامپایل یک پیام بگذارید، اگر شما از میانبرهای متن استفاده نمی‌کنید.
  • شیوه ارتباط پیامک کمی رسمی است.
  • نباید پیام‌های جدی و رسمی استفاده کنید تا بتوانید با مخاطبانتان ارتباط صمیمی برقرار کنید.

10 راهکار موثر هنگام استفاده از بازاریابی پیامکی

10 راهکار موثر هنگام استفاده از بازاریابی پیامکی

در ادامه 10 راهکار موثر هنگام استفاده از بازاریابی پیامکی را بررسی می‌کنیم.

1. برای ارسال پیام متنی باید اجازه کاربر را دریافت کنید

شما باید مجوز ارسال پیام‌های متنی کاربران را داشته باشید. در غیر این صورت پیام شما فقط به قسمت اسپم می‌رود که می‌تواند آسیب‌های غیر قابل جبران به نام تجاری شما بزند.

اجازه مشترکین را دریافت کنید تا پیام‌های متنی با کمپین‌های تبلیغاتی برای آن‌ها ارسال کنید و از آن‌ها بخواهید که یک کلمه کلیدی کوتاه را به شماره شما ارسال کنند.

2. تعداد پیامک کمتر و کوتاه تر تاثیر بیشتری در بازاریابی شما دارد

چند پیامک خیلی زیاد است؟ تجزیه و تحلیل عمیق نرم افزار Upland از فرکانس ایده آل SMS و بازاریابی پیامکی تعداد ایده آل را 3 عدد توصیه می‌کند و با شروع 4-5 پیام در ماه و به آرامی افزایش آن به 10 عدد در ماه.

اکثر فرستنده‌های پیامک طول پیام متن را به 160 کاراکتر محدود می‌کنند، بنابراین سریع‌تر به هدف خود می‌رسند. بهتر است طول پیامک طولانی و خسته کننده نباشد.

استاد احمد محمدی
برای کسب و کار خود مشتری ایجاد کنید، نه فروش.
استاد احمد محمدی

4. مسائل مربوط به زمان بندی در بازاریابی پیامکی بسیار مهم است

هنگام ارسال پیامک، به عادات روزانه مخاطبان خود فکر کنید. چه هنگام آن‌ها به احتمال زیاد با گوشی‌های خود کار می‌کنند؟ با توجه به بازاریابی تلفن همراه، شرکت‌ها در روز دوشنبه پایین‌ترین نرخ پاسخ را دارند.

مگر اینکه پیام شما به طور خاص مربوط به آن روز باشد، از ارسال آن در روز دوشنبه اجتناب کنید. شما همچنین باید از زمان‌های رفتاری مشترک، به طور معمول 6، 30-8 صبح و 4 تا 7 بعد از ظهر، زمانی که مردم به احتمال زیاد رانندگی می‌کنند و قادر به خواندن یا پاسخ دادن به متون پیامکی شما نیستند.

به طور کلی، ساعت‌های تجاری استاندارد از ساعت 10 صبح تا 8 بعد از ظهر برای بازاریابان پیامکی موثرتر هستند.

5. پیام های ارسالی خود را سرگرم کننده نگه دارید

پیامک یک کانال بسیار شخصی و غیر رسمی است و سرگرمی ایده آلی است. از آن به عنوان یک فرصت برای ارائه تجربه‌های سرگرم کننده و به یاد ماندنی با مشتریانتان استفاده کنید.

6.در بازاریابی پیامکی متفاوت باشید

پیام های ارسالی خود را سرگرم کننده نگه دارید

مخاطب خود را با ارائه محتوای ارزشمند شگفت زده کنید و متفاوت باشید. از فرستادن پیام‌های تکراری خودداری کنید. از داده‌های نمایه برای ارسال تبلیغات روز تولد، تخفیف‌های جدید مشتری یا کمپین‌های مبتنی بر مکان استفاده کنید تا به هر کاربر یک تجربه شخصی از خدماتتان بدهید.

7. پیامک فوری بفرستید

یکی از مزایای مرکزی بازاریابی پیامکی، قابلیت ارسال پیامک فوری است. بنابراین از آن به نفع خودتان استفاده کنید.

8. پیام ارسالی خود را منحصر به فرد کنید

یکی از راه‌های نگه داشتن مشترکین ارسال پیشنهادات منحصر به فرد یا محتوای VIP است که آن‌ها را از هر کانال دیگری دریافت نخواهند کرد.

9. نرخ باز کردن پیام ارسالی شما و کلیک مشتریان روی آن را پیگیری کنید

همانطور که در هر رسانه دیگری این کار انجام می‌شود، شما باید پیگیری کنید که چگونه کاربران در کمپین‌های متنی شرکت می‌کنند.

باید بدانید چند نفر پیام شما را باز کرده‌اند؟ چند نفر روی لینک شما کلیک کردند؟ یک پاسخ برای افرادی که مشارکت کرده‌اند ارسال کنید. چند نفر را انتخاب کنید.

با توجه به معیارهای صنعت بازاریابی پیامکی فعلی، 70 درصد از مشتریان پیام‌های متنی را ظرف 60 دقیقه باز می‌کنند. 19٪ از گیرندگان روی یک لینک کلیک می‌کنند. مانند هر کانال دیگر، شما باید پیام‌های تست، مخاطبان و زمان بندی تست A / B را برای بهبود استراتژی بازاریابی پیامکی خود داشته باشید.

10. از پیامک به عنوان بخشی از استراتژی Omnichannel استفاده کنید

کاربران تلفن همراه امروزه نیاز به تجربه مشارکت مشتری و تعامل سازگار با او بدون در نظر گرفتن کانال یا دستگاه دارند. یک استراتژی Omnichannel برای ایجاد یک رابطه قوی و پایدار بین مشتری با نام تجاری شما ضروری است.

کمپین‌های پیامکی شما نباید شامل یک نفر باشد. شما باید توسط ایمیل و کمپین‌های اجتماعی خود با مخاطب خود ارتباط برقرار کنید تا روابط خودتان با مشتریان را تقویت کرده و تجربه یکپارچه‌ای را ارائه دهید.

تاثیر بازاریابی پیامکی

تاثیر بازاریابی پیامکی

اگرچه تاثیرگزاری بازاریابی پیامکی بسیار بالا است اما این به شما کمک نخواهد کرد اگر پیامی را به افرادی که آن را نمی‌خواهند ارسال کنید. در واقع با انجام این کار جواب معکوس دریافت خواهید کرد.

حال با دانستن مزایا و معایت و راهکارهای موثر برای انجام بازاریابی پیامکی سعی کنید بهترین تاثیر را بر مشتریان خود بگذارید و نرخ فروش خود را افزایش دهید. مطمئن باشید با استفاده درست از قابلیت بازاریابی پیامکی می‌توانید مشتریان بالقوه زیادی جذب کنید و کسب و کار خود را بهبود ببخشید.

موارد استفاده از بازاریابی پیامکی چیست ؟ برگرفته از دوره بازاریابی تلفنی

بررسی شیوه بازاریابی پیامکی بخشی از دوره بازاریابی تلفنی است. از این شیوه می توان به روش های مختلفی استفاده کرد. اما برخی از رایج ترین موارد استفاده از بازاریابی پیامکی عبارتند از:

تبلیغات کوتاه مدت برای مشاغل خرده فروشی یا تجارت الکترونیک

ارائه کوپن و شرایط فروش ویژه  یک راه عالی برای هدایت افراد بیشتری به سوی فروشگاه یا وب سایت شما است. اگر قصد انجام یک فروش ویژه با مدت زمان محدود را دارید، باید تا حد امکان افراد بیشتری را از آن آگاه کنید.

پیامک یک کانال عالی برای برقراری ارتباط با این پیشنهادات است. به این ترتیب می توانید مطمئن باشید که آنها از از فروش ویژه شما آگاه شده اند و پیام را به موقع دریافت کرده اند.

به‌روزرسانی ها درباره رویدادها یا سفارش های مشتری

جزییات زیادی برای برنامه ریزی و اجرای یک رویداد وجود دارد. هر چه تعداد افراد بیشتری در این رویداد شرکت کنند، انتقال اطلاعات لازم به همه چالش برانگیزتر می شود.

با پیامک، می توانید به راحتی هر گونه تغییر، لغو، اطلاعات عمومی یا به روزرسانی را با مخاطبان در میان بگذارید. این روش بسیار سریعتر و مطمئن تر از ایمیل یا سایر کانال های ارتباطی است.

پادکست - تاثیر بازاریابی پیامکی بر فروش

یادآوری قرارهای ملاقات

اگر کسب و کار شما قرار ملاقات های برنامه ریزی شده در زمان های خاص را اجرا می کند، بهتر است زمان های قرار ملاقات را به مشتریان یادآوری کنید. ارسال پیامک یادآوری راهی مطمئن برای عدم فراموشی قرارهای افراد است.

بازاریابی پیامکی برای اعلان های داخلی مجموعه

اگر تعداد زیادی کارمند دارید، ارسال پیام های فوری (تعطیلی دفتر، به روزرسانی های اضطراری و غیره) به یکباره برای همه دشوار است. می‌توانید برای آن ها ایمیل بفرستید، اما ممکن است آن را نبینند. پیامک یک راه عالی برای تضمین این است که همه پیام شما را به موقع دریافت می کنند.

فرقی نمی کند که چه نوع کسب و کاری را اداره می کنید، بازاریابی پیامکی، می توانند مکمل خوبی برای برنامه بازاریابی دیجیتال شما باشد. در دوره بازاریابی تلفنی عملکرد منحصر به فرد این سیستم های ارتباطی را برای شما بازگو خواهیم کرد.

5/5 - (28 امتیاز)
درسنامه بازاریابی

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

2 پاسخ

  1. ممنونم محتوای خوب و جالبی بود. این روزا که دیگه کسی حتی به تبلیغات لوله بازکنی برچسب های تو کوچه خیابونم نگاه نمیکنه و اینترنتی سفارش میده، امیدوارم این طرح صیانت از فضای مجازی نتونه راحتی و سرعت توی کارها رو از مردم بگیره و به جاش کسب و کارهای آنلاین روز به رو ز رونق بگیرن، طرف الان برای لوله بازکنی هم اینترنتی سفارش میده چه برسه به سایر کارهای مهم که به اینترنت وابسته هستن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی