بازاریابی محیطی (Ambient Marketing) چیست؟مزایای استفاده از بازاریابی محیطی + نمونه های خلاق

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۲۷ مرداد, ۱۴۰۰
آخرین بروزرسانی: ۱۱ مرداد, ۱۴۰۲
بازاریابی محیطی (Ambient Marketing) چیست؟

بازاریابی محیطی روشی برای تبلیغ محصولات یا خدمات با استفاده از مکان ها، عناصر موجود در محیط و اقلام غیر معمول به ‌عنوان یک کانال ارتباطی است.

سال‌ها پیش، آگهی ‌دهندگان و بازاریابان به دنبال تکنیکی بودند که آن‌ها را قادر سازد به‌گونه‌ای کاملا متفاوت از روش‌های سنتی با مخاطبان ارتباط برقرار کنند و بتواند از لحاظ احساسی تاثیر زیادی روی مخاطبان بگذارد.

این کنجکاوی موجب پدید آمدن بازاریابی محیطی شد. برندها با استفاده از تبلیغات محیطی، بینندگان را غافلگیر می‌کنند، این روش بازاریابی عملکرد کمپین‌های تبلیغاتی را به ‌شدت بهبود بخشیده است.

پخش ویدیو
کتاب نقشه فروش
کتاب نقشه فروش

فهرست مطالب

بازاریابی محیطی چیست؟

بازاریابی محیطی یا یکی از انواع بازاریابی است که به عنوان روشی برای تبلیغ محصولات یا خدمات با استفاده از مکان‌ها، عناصر موجود در محیط و اقلام غیر معمول به ‌عنوان یک کانال ارتباطی است. بازا

ریابی محیطی، شامل پیام‌های تبلیغاتی خلاقانه و تعامل با مخاطبان هدف است. بازاریابی محیطی باید احساسات مصرف کنندگان را تحت تاثیر قرار دهد.

این روش همچنین به ‌عنوان تبلیغات در فضای باز نیز شناخته می‌شود که به آن تبلیغات محیطی گفته می‌شود. تبلیغات محیطی شامل قرار دادن تبلیغات در مکان‌های غیر متعارف است که مردم انتظار دیدن تبلیغات در آن مکان را ندارند. این شکل از تبلیغات بر ایده غافلگیر کردن مخاطبان تمرکز دارد. امروزه تکنیک‌های بازاریابی سنتی در برقراری ارتباط با مخاطبان هدف موثر نیستند.

تبلیغات از طریق پوستر، بنرها یا حتی تبلیغات تلویزیونی در جلب ‌توجه مصرف کنندگان هدف به طرز عجیبی ناکام می‌مانند. مردم تمایل دارند آن‌ها را نادیده بگیرند و این کار را به ‌دلخواه خود انجام می‌دهند. برعکس، آن‌ها اغلب جلب تبلیغاتی می‌شوند که برای آن‌ها غیر معمول است و برای آن‌ها تازگی دارد.

موفقیت یک کمپین بازاریابی و فروش محیطی تا حد زیادی به این بستگی دارد که تبلیغ ‌کننده بتواند یک پیام موثر را خلاقانه در محیط و فضایی قرار دهد که کمتر انتظار می‌رود در آنجا ظاهر شود. به دلیل استفاده از عنصر غافلگیری، تبلیغات محیطی بیشتر در حافظه فرد باقی می‌مانند و به ‌راحتی یادآوری می‌شوند. تصاویر بیشتر از متن در حافظه ما حک می‌شوند.

چرا برندها باید از بازاریابی محیطی استفاده کنند؟

چرا برندها باید از بازاریابی محیطی استفاده کنند؟

به گزارش مارکت ویک، 65 درصد از مصرف کنندگان بریتانیایی می‌گویند که تنوع در قالب‌های تبلیغاتی برای آن‌ها مهم است. این نشان می‌دهد که بازاریابان مدرن نه‌تنها به تبلیغات سنتی بلکه به روش‌های مدرن برای تبلیغ محصول خود نیز فکر می‌کنند. در این روز‌ها که تبلیغات معمولی دیگر به‌اندازه کافی شگفت‌آور نیست، بازاریابی محیطی راه نجات است.

اصطلاح رسانه‌های محیطی در دهه 1990 در بریتانیا ظاهر شد و به عنوان تبلیغات بصری در مکان‌های غیر معمول تعریف شد. هنگام طراحی تبلیغات محیطی، تمرکز و توجه اصلی روی خلاقیت و استفاده از رویکردی غیر متعارف برای برقراری ارتباط عمیق‌تر با مشتریان است. مهم این است که افرادی که از آنجا عبور می‌کنند، بایستند، به آن تبلیغ نگاه کنند و آنچه را که دیده‌اند به دوستان خود بگویند.

تبلیغات محیطی به عنوان یک روش موثرتر نسبت به تبلیغات کلاسیک، برای تبلیغ یک محصول در فضای باز در نظر گرفته می‌شود. مطالعات نشان داده است که تبلیغات بیلبورد حدود شش ثانیه توجه مسافران خودرو را به خود جلب می‌کنند در حالی که تبلیغات خلاقانه می‌تواند این شاخص را تا یک دقیقه یا حتی بیشتر افزایش دهد.

همچنین، به بهبود اثربخشی آگهی کمک می‌کند و می‌تواند بخشی جدایی ناپذیر از بازاریابی رسانه‌های اجتماعی باشد. از یک‌سو، برند‌ها می‌توانند یک تبلیغ غیر متعارف طراحی کرده و آن را با استفاده از هشتگ در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند.

از سوی دیگر، افراد می‌توانند از این تبلیغات محیطی خلاقانه عکس و فیلم تهیه کنند و با استفاده از هشتگ برند آن را در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند و در نتیجه آگاهی از برند را افزایش دهند. حالا که از اهمیت استفاده از بازاریابی محیطی در کمپین‌ها مطلع شدید، بیایید شما را با مزایای این نوع تبلیغات آشنا کنیم.

مزایای بازاریابی محیطی

  1. باعث جلب توجه مخاطب می‌شود.
  2. قابلیت ویروسی شدن دارد.
  3. کم‌هزینه است.
  4. مزاحمت ایجاد نمی‌کند.
  5. مخاطبان بیشتری آن را می‌بینند.
  6. به یاد ماندنی است.

تبلیغات محیطی خلاقانه‌ای که یک پیام قوی را منتقل می‌کنند، از نظر طراحی منحصربه‌فرد هستند و در مکان‌های غیر منتظره ظاهر می‌شوند تا کاری کنند که مردم در مورد برند شما صحبت کنند. در اینجا چندین مزیت استفاده از بازاریابی محیطی برای کمپین‌های شما آورده شده است.

1. جلب توجه مخاطب در بازاریابی محیطی

جلب توجه مخاطب

امروزه هیاهوی تبلیغات بسیار زیاد شده است و مردم در تبلیغات غرق شده‌اند و این موضوع موجب بی‌توجهی مخاطب به تبلیغات شده است. به همین دلیل است که شرکت‌ها باید روش‌های تبلیغاتی جدید و منحصربه‌فردی را ارائه دهند.

این یک واقعیت ثابت شده است که برای جلب توجه مردم، باید در آن‌ها احساس مثبت ایجاد کنید، مصرف ‌کنندگان را غافلگیر کنید و یک تجربه احساسی برای آن‌ها رقم بزنید. تبلیغات محیطی می‌تواند با طراحی اشیاء جالب، بیلبوردهای غیرمعمول و موارد مفید و قرار دادن آن‌ها در مکان‌های غیر منتظره توجه افراد را به خود جلب کند.

به عنوان مثال، اگر بوته شمشاد بزرگی را به شکل یک فنجان چای مشاهده کنید، احتمالا توجه شما جلب خواهد شد و سریع برای بررسی به آن نزدیک خواهید شد، زیرا شگفت‌آور است و توجه را به خود جلب می‌کند. این چیزی است که برند چای لیپتون در قاهره مصر طراحی برای تبلیغات محیطی از آن استفاده کرد.

2. قابلیت ویروسی شدن

اگر تبلیغ شما از نظر احساسی تاثیرگذار است و دارای ویژگی‌های متمایز و ارزش عملی است، به ‌راحتی می‌تواند ویروسی شود. در دنیایی که بر اساس فناوری شکل گرفته است، مردم می‌توانند به راحتی از تبلیغ خلاقانه شما عکس و فیلم بگیرند و آن‌ها را در رسانه‌های اجتماعی مانند توییتر، یوتیوب، اینستاگرام و فیس بوک به اشتراک بگذارند.

به این ترتیب می‌توانید مخاطبان خود را افزایش دهید. این بدان معنا نیست که بلافاصله فروش شما را افزایش می‌یابد، اما حداقل می‌تواند آگاهی از برند شما را افزایش دهد.

بیشتر بخوانید: چطور تبلیغات کنیم ؛ راهنمای چگونگی تبلیغات برای انواع کسب و کار

استاد احمد محمدی
هیچ‌کس کمیت تبلیغات شما را حساب نمی‌کند، آنها فقط احساسی که با تبلیغ ایجاد کرده‌اید را به یاد می آورند.
استاد احمد محمدی

3. بازاریابی محیطی کم هزینه است

همانطور که در مقاله 5Brilliant Examples of Ambient Marketing for Nonprofits از وبسایت sumac.com اشاره شده، تبلیغات محیطی در مورد استفاده از روش‌های تبلیغاتی غیر متعارف برای تعامل با مخاطبان است. این بدان معناست که اجرای چنین تبلیغاتی در استراتژی بازاریابی شما هزینه چندانی نخواهد داشت.

4. این روش برای کسی مزاحمت ایجاد نمیکند

یکی از مزایای اصلی تبلیغات محیطی این است که پیام را به‌وضوح منتقل می‌کند و وارد فضای شخصی مشتریان نمی‌شود. با برخی از ساخت‌وسازهای منحصربه‌فرد، نقاشی‌های دیواری، اشیاء غیرمعمول در خیابان‌ها، نمی‌توانید مردم را مجبور به مشتری شدن کنید.

با این حال، اگر بتوانید توجه افرادی را که در حال عبور از پیاده‌رو و خیابان‌ها هستند را جلب کنید، آن‌ها در مورد تبلیغ و برند شما با دیگران صحبت خواهند کرد و سپس دوستان و همکاران آن‌ها به احتمال زیاد محصول شما را به میل خود خریداری می‌کنند.

5. بازاریابی محیطی مخاطبان بیشتری آن را می بینند

مزایای بازاریابی محیطی

معمولا بازاریابان مکان‌های محبوب یا خیابان‌های شلوغ را برای قرار دادن تبلیغات محیطی خود انتخاب می‌کنند. هرچه مردم آن را بیشتر ببینند، برای یک برند بهتر است.

با کمک این نوع بازاریابی، می‌توانید نه‌تنها با مشتریان خود، بلکه با مشتریان بالقوه یا افرادی که در حال عبور هستند، ارتباط بگیرید. موضوعی که پیام بازاریابی شما را منتقل می‌کند می‌تواند آگاهی از برند را برای مخاطبان مختلف ایجاد کند.

6. بازاریابی محیطی به یاد ماندنی است

تبلیغات محیطی به افراد اجازه می‌دهد برند شما را از جنبه‌ای کاملا جدید ببینند. چنین کمپین‌هایی با استفاده از تکنیک‌های تبلیغاتی تجربی احساسات قوی را برانگیخته می‌کنند تا مصرف‌کنندگان آن را به خاطر بسپارند. گاهی اوقات این نوع تبلیغات حتی می‌تواند احساساتی مانند شوک یا ترس را برای ایجاد آگاهی از برند برانگیزد.

ایده‌ها و مثال های عملی بازاریابی محیطی

در اینجا چند مثال عالی وجود دارد که می‌تواند برای شما الهام ‌بخش باشد تا تبلیغات عالی برای برند خود ایجاد کنید.

کلاه ایمنی Grab Holdings Inc

کلاه ایمنی Grab Holdings Inc

گرب یک شرکت چند ملیتی است که در سنگاپور مستقر است و خدمات حمل‌ونقل، تحویل غذا و راه‌حل‌های پرداخت را به مشتریان ارائه می‌دهد. این شرکت در استراتژی ارتقاء خود بازاریابی محیطی را با موفقیت اجرا می‌کند.

از آنجا که این شرکت خدمات حمل‌ونقل به مشتریان خود ارائه می‌دهد، آن‌ها تصمیم گرفتند نقاط ملاقاتی را طراحی کنند تا رانندگان تاکسی موتورسیکلت و مسافران بتوانند یکدیگر را آسان‌تر پیدا کنند.

با این حال، این تنها هدف این نقطه ملاقات غیرمعمول به شکل کلاه ایمنی نیست. همچنین به رسمیت و تثبیت اجتماعی Grab کمک می‌کند و باعث می‌شود مردم این شرکت را بر دیگران ترجیح دهند.

نمونه بازاریابی محیطی قهوه فولگرز در شهری که هرگز نمی خوابد

قهوه فولگرز در شهری که هرگز نمی خوابد

فولگرز نام تجاری قهوه‌ای است که در ایالات متحده تولید می‌شود. این برند ادعا می‌کند که نوشیدن قهوه بهترین قسمت بیدار شدن است و آن‌ها سعی کردند آن را به شیوه‌ای خلاقانه به نیویورکی‌ها منتقل کنند.

در اینجا می‌توانید یک مثال عالی از تبلیغات محیطی را مشاهده کنید. تصویر یک فنجان قهوه فولگرز که روی دریچه چاه در شهر نیویورک قرار گرفته است. این تصویر با یک درخواست برای شهر که می‌گوید: “هی، شهری که هرگز نمی‌خوابد، بیدار شو.” همراه است.

تیغ BIC در وسط میدان و مزرعه

تیغ BIC در وسط میدان و مزرعه

BIC، یکی از رهبران لوازم‌التحریر، فندک و تیغ در جهان، از بازاریابی محیطی برای محصولات خود استفاده می‌کند. اگر یک تیغ ریش‌تراشی عظیم را در وسط یک مزرعه ببینید، شگفت‌زده خواهید شد.

این کاری است که BIC برای تبلیغ محصول خود انجام داد و تصمیم گرفت آن را به روشی بسیار شگفت‌انگیز انجام دهد. با این کمپین، این برند ادعا کرد که تیغ آن‌ها به‌اندازه‌ای تیز است که می‌تواند چمن‌زنی کند.

پیشرفت بازاریابی محیطی

بازاریابی دائما در حال تکامل و پیشرفت است، روزبه‌روز انتظارات مشتریان در تبلیغات نیز تغییر می‌کند و جلب رضایت مخاطبان هدف برای یک بازاریاب دشوارتر می‌شود.

بنابراین، برای برندها بسیار مهم است که فراتر از چارچوب‌ها فکر کنند. بازاریابی محیطی در مورد تبلیغات خلاقانه و خارج از چارچوب است: خلاقیت، توانایی جلب‌توجه، برانگیختن تعجب و احساسات مثبت.

عوامل موثر بر گسترش بازاریابی محیطی

اصطلاح “بازاریابی محیطی” در واقع در اواخر دهه 1990 به عنوان یک اصطلاح تخصصی در رسانه های بریتانیایی به کار رفت. اصطلاحی که آنها برای اشاره به محصولات و خدمات خارج از خانه که از طریق رسانه های جدید تبلیغ می شدند، استفاده می کردند. در این دوران، وجود چهار عامل بیشتر شرکت ها را به استفاده از این نوع بازاریابی سوق داد. این عوامل عبارتند از

  • تطبیق پذیری
  • دستیابی به مخاطبان بیشتر و اثربخشی آن
  • افزایش ارتباطات در محل فروش
  • کاهش تدریجی قدرت رسانه های سنت

از آن زمان به بعد شرکت بیشتری به دنبال تاکتیک های تبلیغاتی مبتکرانه و غیر متعارف تر رفتند.

پادکست - مزایای بازاریابی درونگرا و برونگرا

یادگیری بازاریابی محیطی با دوره بازاریابی

قاعده کلی برای استفاده مؤثر از بازاریابی محیطی این است که بهترین قالب رسانه را انتخاب کنید و آن را با پیام برند همراه کنید. بازاریابی محیطی همیشه نباید در فضای باز و عمومی انجام شود. می توان آن را در هر مکانی اجرا کرد. بازاریابی محیطی روش جدیدی است که به شما این فرصت را می دهد که به این فکر کنید که چگونه می توانید پیام خود را به روش های شگفت‌انگیز، تکان دهنده یا خنده دار منتقل کنید.

روند تبلیغات محیطی نشان می دهد که استفاده از یک شیء بزرگ یا کوچک می تواند کنجکاوی مردم را برانگیزد و آنها را ترغیب کند تا در مورد برند پشت آن اطلاعات بیشتری کسب کنند. با کسب آگهی بیشتر در این زمینه و شرکت در دوره بازاریابی می توانید یک استراتژی بازاریابی محیطی چشمگیر را اجرا کنید که پیام شما را به مخاطبان به درستی منتقل کند.

دوره های آکادمی بازار برای ارتقای کسب و کار شما

آکادمی توسعه کسب و کار آکادمی بازار با بهره گیری از دانش به روز و تجربیات منحصر به فرد استاد محمدی و با ارائه مشاوره تخصصی در حوزه کسب و کار، توانسته موجب شکوفایی و بالندگی دهها سازمان و کسب و کار گوناگون شود. همچنین بیش از هزاران نفر با بهره گیری از دوره های جامع بازاریابی و فروش، دوره مشتری مداری، دوره اصول و فنون مذاکره، دوره آموزشی حرفه ای بازاریابی و فروش تلفنی و مشاوره فروش، توانسته اند موانع موجود در مسیر شغلی خود را برطرف کنند و به سوی آینده شغلی روشن خود گام بردارند.

5/5 - (11 امتیاز)
درسنامه بازاریابی

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی