بازاریابی و فروشمقالات

آشنایی با بازاریابی دهان به دهان و نقش کلیدی آن در موفقیت یک برند

بازاریابی دهان به دهان در هر کسب و کاری از ارکان مهم و اساسی است، به دلیل اینکه یک مشتری راضی و وفادار می‌تواند ده‌ها مشتری دیگر را نیز به کالا و خدمات شما علاقه‌ مند کند.

این شیوه همچنین یکی از مفید ترین شیوه های تبلیغ و بازاریابی محسوب می شود، چون شخصی کار شما را تبلیغ و به دیگران توصیه می‌کند که از این طریق سودی نصیبش نمی‌شود.

در واقع تبلیغ کننده دارد از اعتبار و آبروی خود برای این تبلیغ استفاده می‌کند،به همین دلیل تاثیرگذاری بیش‌تری نیز بر روی مخاطب خواهد داشت.

با آکادمی بازار برای آشنایی بیشتر با بازاریابی دهان به دهان همراه باشید.

اهمیت بازاریابی دهان به دهان

بازاریابی دهان به دهان برای کسب و کارهایی با اهمیت تر است که کالا یا خدمات جدیدی را برای نخستین بار ارائه می‌کنند و مردم با آن‌ها آشنایی ندارند یا کسب و کارهایی که تعداد زیادی از مخاطبان را دربرمی‌گیرند و امکان برقراری ارتباط و تبلیغات یا تمام گستره طیف کار سخت و هزینه‌بری باشد.

برای بهره بردن از مزایای بازاریابی دهان به دهان صاحبان کسب و کار باید به موارد زیر توجه داشته باشند:

شناخت رقبای تجاری و کاری

شما باید بتوانید از رقیبان خود پیشی بگیرید، در اولین قدم باید آن‌ها را به درستی بشناسید. شما نیاز دارید صنعت و کار آن‌ها را به طور کامل تحلیل کرده و برنامه‌های پیشنهادیشان را مورد بررسی قرار دهید.

شما باید دقیقا بدانید رقبای تجاری شما در جواب به خواسته های مشتریان و جلب رضایت آنان چه کارهایی انجام می‌دهند و چه برنامه‌هایی دارند.

بعد به سوالاتی از این دست پاسخ دهید؛ شما می‌توانید چه خدمات بهتری در مقایسه با رقیبانتان ارائه دهید؟ رقبای تجاری شما چه تفاوت‌هایی با شما دارند؟ و از این تفاوت‌ها چگونه سود می‌برند؟ و در آخر رقبای تجاری شما چه نقاط ضعفی دارند؟ و شما چگونه می‌توانید با اصلاح این نقطه ضعف‌ها، توجه مشتریان را به خود جلب کنید؟

هر چه توجه مشتریان را بیشتر جلب کنید، بازاریابی دهان به دهان موفقی تری برای کسب و کار شمابه همراه خواهد داشت.

بازاریابی
بازاریابی دهان به دهان

شناخت و تعیین مخاطبان

گام مهم بعدی برای موفقیت در بازاریابی دهان به دهان شناخت صحیح مخاطبانتان می‌باشد. اگر مخاطبانان هدف خود را بشناسید، بسیار راحت‌تر می‌توانید با سلایق آنها آشنا شوید و سپس کالا و خدمات و استراتژی‌های تبلیغاتی خود را برمبنای سلایق آنان تنظیم خواهید کرد.

بازاریابان حرفه‌ای معتقدند با تقسیم مخاطبان خود به گروه‌های متفاوت و کوشش در جهت بر طرف کردن نیازهای هر گروه، در جلب توجه و رضایت آنان بسیار موفق‌تر خواهید بود.

با کمک این روش، شما می توانید بهترین خدمات خود را به هر گروه ارائه دهید و شانس بیش‌تری داشته باشید تا این مشتریان راضی شما را به دیگران معرفی  کنند.

پیدا کردن وجه تمایز کار

اگر می‌خواهید برندتان شناخته شود و مردم در صحبت‌هایشان با یاد کردن از شما، برای شما تبلیغ کنند، باید در کارتان ویژگی به خصوص برجسته‌ای داشته باشید تا دیگران آن را به ذهن بسپارند و درباره ی آن با دوستان و آشنایانشان حرف بزنند.

اگر شما با رقبای تجاری و کاری خود تفاوتی نداشته باشید، مخاطبان نیز علاقه‌ای به صحبت درباره برند شما از خود نشان نخواهند داد. بنابراین بررسی کنید ویژگی خاص کالا یا خدمات شما چیست و بر روی آن سرمایه گذاری کنید.

سرمایه گذاری باید به صورتی باشد که مردم علاقه داشته باشند تجربه های خود را با دیگران به اشتراک بگذارند.

شما حتی می‌توانید لیستی از خصوصیات خود که ممکن است مشتریان به این دلایل درباره شما با دیگران صحبت کنند تهیه کرده و بر روی افزایش این نقاط قوت تمرکز کنید.

استاد احمد محمدی

تشکیل گروه‌های اجتماعی منسجم

تحقیقات و مطالعات نشان دهنده این است که بیش از 72 درصد از بازاریابان از شبکه‌های اجتماعی برای رشد و توسعه مشتریان وفادار استفاده می‌کنند.

بنابراین داشتن یک گروه منسجم و فعال در یکی از شبکه‌های اجتماعی می‌تواند به شما کمک کند در بازاریابی دهان به دهان موفق باشید.

این شبکه‌ها و گروه‌های اجتماعی دقیقا همانجاییست که رضایت مشتریانتان می‌تواند نقش زیادی در رشد کسب و کارتان داشته باشد. در این کانال‌های ارتباطی مشتریان می‌توانند رضایت خود را به دیگران بگویند وبه شکلی غیر مستقیم برای شما تبلیغ کنند.

پس از این که کانال ارتباطی مناسب با مشتریان را یافتید، به دنبال شیوه های برقراری ارتباط با آن‌ها به شکلی باشید که آن‌ها احساس نکنند فقط در حال تبلیغ محصول خود هستید. با زبان خود مشتریانتان، در مورد نیازها و خواسته هایشان با آنان صحبت کنید.

بازاریابی به صورت دهان به دهان
بازاریابی توسط خود مشتریان

دلیل نیاز برند ها به بازاریابی دهان به دهان چیست؟

ایجاد اعتماد و اعتبار برای برند خود به وسیله بازاریابی دهان به دهان:

با جلب اعتماد مشتریان، برندها و شرکت‌ها می توانند سفیران و مبلغانی برای خود به وجود آورند که با به اشتراک گذاری تجارب خود، دیگران به کالا یا خدمات آن شرکت جذب خواهند کرد.

مطالعات و بررسی‌ها نشان می‌دهد بیش از 90 درصد از مشتریان به راحتی می‌توانند به پیشنهادات دیگر مشتریان در مورد استفاده از یک محصول اعتماد کرده و حدود 70 درصد از آنان در صورت رضایتمندی، خود نیز تجاربشان را به دیگران اعلام می‌کنند.

حال، در دنیای رقابتی امروز که تنوع محصولات و خدمات نیز بالاست، چه چیزی بهتر از مشتریان راضی می‌تواند اعتبار برند شما را حفظ کند؟ بنابراین، به اصل رضایتمندی مشتریان و قدرت آنان در بازاریابی دهان به دهان توجه داشته باشید.

پرورش مشتریان وفادار

مسئله دیگری که امروزه بازاریابان و صاحبان کسب و کار با آن مواجه هستند، جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان قدیمی است.

قطعا هیچ شرکتی دوست ندارد مشتریانش فقط یک بار از او خرید کنند و دفعات دیگری در کار نباشد. حل این مسئله با پرورش مشتریان وفادار دیگر کار سختی نخواهد بود.

مخاطبانی که به وسیله مشتریان دیگر برای استفاده از یک محصول به یک شرکت مراجعه می‌کنند در مقایسه با مشتریانی که از روش‌های تبلیغاتی دیگر با شرکت آشنا شده اند، با احتمال زیاد برای مدت بیشتری به آن برند وفادار خواهند ماند.

به دلیل اینکه، بعد از شنیدن تجارب واقعی یک کالا یا خدمات را خریداری کرده اند و این تجارب نسبت به دیگر روش‌ها قابل اعتمادتر خواهد بود. از  طرف دیگر، مطالعات نشان می‌دهد کسانی که به پیشنهاد یکی از  دوستان یا آشنایانشان یک محصول را انتخاب کرده‌اند، نسبت به انتخاب خود وفادارتر خواهند ماند.

آیا شما تا به حال به عنوان صاحب یک کسب وکار کوچک یا بزرگ به فکر سرمایه گذاری بر روی بازاریابی دهان به دهان افتاده اید؟ به یاد داشته باشید در بازاریابی دهان به دهان رضایت مشتریان مهم‌ترین نقش را ایفا می‌کند.  زیرا، مشتریان راضی از یک طرفی اعتبار برند شما را افزایش می‌دهند و از طرفی دیگران مشتریان وفادار بیش‌تری را به سوی کسب و کار شما جذب می‌کنند.

بنابراین شما برای استفاده از این شیوه از بازاریابی باید با اصول آن آشنایی داشته باشید.

در سمینار بزرگ موفقیت، استاد احمد محمدی مدرس و مشاور در زمینه بازاریابی و فروش تمام اصول کارآمد و کلیدی برای رسیدن به تجارت یا کسب و کاری پرسود را در اختیارتان قرار می دهد. برای بهره برداری از آموزه های استاد و شرکت در کلاس ها بر روی لینک زیر کلیک کنید.

سمینار بزرگ موفقیت_ استاد احمد محمدی

برچسب ها

ندا تفضلی

کارشناس برنامه ریزی شهری از دانشگاه تهران هستم. علاقه زیادی به یادگیری اصول موفقیت در زمینه های مختلف دارم و مایل هستم آن ها را با دیگران به اشتراک بگذارم.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + 10 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن