بازاریابی و فروشمقالات

بازاریابی تاثیرگذار (Influencer Marketing) چیست؟

بازاریابی تاثیرگذار شیوه ای محبوب از انواع بازاریابی هاست که در ایران اخیراً نقش بسیار زیادی را ایفا می کند. بازاریابی تاثیر گذار بر روی اشخاص خاصی از جامعه (یا استایل خاصی) تمرکز می کند. در این شیوه از بازاریابی اشخاصی که بر روی خریداران بالقوه تأثیر می‌گذارند را تشخیص داده و به انجام فعالیت‌های بازاریابی حول این اینفلوئنسرها جهت می‌دهد. زمانی که یک اینفلوئنسر محتوایی تولید می‌کند خود را به عنوان یک خریدار بالقوه یا شخص ثالث نمایش می دهد و محصول را گواهی می‌کند. در ادامه با بخش های مختلف بازاریابی تاثیرگذار آشنا می شوید.

بازاریابی تاثیرگذار

بازاریابی مبتنی بر تاثیرگذار پدیده نوینی نیست؛ بلکه از دهه ی ۱۷۰۰ ابزار موثری برای تبلیغات بوده است، یعنی زمانی که برندهای چینی مثل  WEDGEWOOD از تایید سلطنتی استفاده کردند. از سال ۱۸۷۵ تا اوایل دهه ی ۱۹۰۰ ، کارت های تجاری برای فروش محصولات مورد استفاده قرار می گرفت، و یک عکس از یک هنرمند مشهور نیز معمولا در بسته بندی ها به منظور جذب کلکسیونرها استفاده می شد. از این رو عکس ورزشکاران بیس بال آمریکا، حتی روی کارت های کلکسیونی در سیگارهایی با برند “Kodas” در اوایل دهه ی  ۱۹۰۰ نمود برجسته ای یافت.

با این وجود رسانه های اجتماعی، به صورت قابل توجهی مسئله ی تاثیرگذار مدرن را به عنوان یک ابزار استفاده کرده اند.  این کار شیوه ی اثرگذاری برندها را از راه تبلیغات آنلاینی که از تاثیرگذاران مشهور استفاده می کند، دگرگون می کند.

با این وجود، شرایط هزینه ای و رقابتی موجب می شود که کار با تاییدکننده های مشهور برای کسب وکارها سخت شود. و این موضوع نیز  بازاریابان را وادار به گرفتن یک رویکرد نوین با استفاده از افراد “متوسطی” می کند که یک دنبالگری متوسط به بالا را در  شبکه های اجتماعی به دست آورده اند.

از تاثیرگذاران کوچک جدید استقبال کنید

مزایا و منافع بسیار زیادی در تشکیل کمپین های تاثیرگذاران کوچک وجود دارد، مانند آنکه در مقایسه با تبلیغاتی که با تاثیرگذاران مشهور کار می کنند، توان افزایش تبلیغاتی که بسیار به صرفه تر هستند را دارند. اکنون بازاریابان هوشمند به وبلاگ نویسان خانوادگی، نویسندگان سلامت و سبک زندگی، پادکسترها و وبلاگ نویسان تصویری،  به عنوان منابع بالقوه برای مخاطبان نوین دقیق و مقرون به صرفه دیدی نو دارند.

آیا می دانید که چه زمانی به کناره‌گیری عاطفی نیاز دارید
بخوانید

در اینجا سه علت استفاده از بازاریابی تاثیرگذار و تعامل شرکت ها با تاثیرگذاران کوچک آمده است:

۱- تاثیرگذاران کوچک مقرون به صرفه تر می باشند

در این واقعیت که افراد مشهور نفوذی قوی بر تصمیم گیری خرید مصرف کنندگان در کل دنیا دارند، هیچ شکی نیست. از مد گرفته تا مواد غذایی و محصولات نوشیدنی، برندها نرخ های تبلیغاتی مخصوصی را برای جادهی محصول در فیدهای اجتماعی بعضی از بهترین افراد مشهور می پردازند. ولی برای بیش تر کمپین های بازاریابی موفق، بیش از یک اشاره نیاز است تا بر فروش تاثیر بگذارد. در حالی که قرار گرفتن در معرض دید برای افتتاح یک شرکت جدید یا محصول سودمند است و موجب شناخت مصرف کننده از آن می گردد، کارشناسان تبلیغات اعتقاد دارند که بازاریابی چند کاناله با چندین تاثیرگذار بسیار مفیدتر است. بنابراین، تاثیرگذاران کوچک مقرون به صرفه تر هستند و برندها را قادر می سازند تا کمپین های طولانی مدت را برای نفوذ به بازار  تشکیل دهند.

۲- افراد به شکل صحیح و قابل اعتمادی با تاثیرگذاران کوچک ارتباط برقرار می کنند.

در بازاریابی تاثیرگذار ، راضی کردن مصرف کنندگان در مورد استفاده از محصولات و یا خدمات خاص می تواند برای تاثیرگذاران مشهور بسیارسخت باشد. از طرف دیگر تاثیرگذاران کوچک بسیار فناپذیر هستند. بنابراین دنبال کنندگان اجتماعی که تاثیرگذاران کوچک را به دست می آورند به صورت مستقیم با قابلیت دسترسی به آنها و ارتباط محکم و قوی مربوط است که مصرف کنندگان درباره یک «فرد متوسط» حس می کنند. در حقیقت مصرف کنندگان ارزش بسیار زیادی را در تأییدیه های تاثیرگذاران کوچک می یابند، و تاثیر گذاران نیز به شیوه ای درست بر تصمیمات خرید تاثیر می گذارند؛ یعنی تنها با اشتراک گذاری محصولات و برندهایی که به آنها علاقه دارند.

راهنمای تبدیل و تغییر سازمان ها از طریق رسانه های اجتماعی (2)
بخوانید

۳- تعامل با تاثیرگذاران کوچک آسان تر است.

تاثیرگذاران مشهور شیوه های مختلفی را برای انجام سرمایه گذاری های سرگرم کننده ی خاص خود دارند. با وجود فرصت برای کسب درآمد از راه تایید تبلیغاتی، آنها همچنان یک کار تمام وقت دارند که محبوبیت  آنها را در میان طرفداران حفظ می کند. بنابراین برای اکوسیستم رسانه های اجتماعی یک هنرمند مشهور، هیچ چیز تخریب کننده تر از پر کردن صفحات با تاییدات آشکار کالا یا خدمات نیست؛ طرفداران متوجه این مسئله خواهند شد و مسلما از این موضوع خوششان نمی آید. به همین علت، در بازاریابی تاثیرگذار ، تاثیرگذاران مشهور در گزینش شرکت هایی که با آنها کار می کنند و کالا یا خدماتی که تاییدشان می نمایند بسیار دقیق و محتاط هستند. همچنین تبلیغ کننده باید مناسب با برندی باشد که افراد مشهور برای خود انتخاب کرده اند. بنابراین در این زمینه کار کردن با تاثیرگذاران کوچک به صرفه تر و آسان تر است.

همانطور که گفته شد بازاریابی تاثیرگذار شیوه ای محبوب از انواع بازاریابی هاست که در ایران اخیراً نقش بسیار زیادی را ایفا می کند. بازاریابی تاثیر گذار بر روی اشخاص خاصی از جامعه (یا استایل خاصی) تمرکز می کند. آشنایی با این شیوه از بازاریابی برای صاحبان کسب وکار خالی از لطف نیست.

استاد احمد محمدی، مدرس و مشاور در زمینه بازاریابی و فروش در سمینار بزرگ موفقیت شما را با اصول و روش های نوین و کارآمد در زمینه کسب و کار آشنا میکند. استفاده از آموزه های استاد موجب پیشرفت شما در تجارت و همچنین زندگی شخصیتان می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر و شرکت در کلاس ها به آدرس اینترنتی زیر مراجعه کنید.

سمینار بزرگ موفقیت_استاد احمد محمدی

برچسب ها

ندا تفضلی

کارشناس برنامه ریزی شهری از دانشگاه تهران هستم. علاقه زیادی به یادگیری اصول موفقیت در زمینه های مختلف دارم و مایل هستم آن ها را با دیگران به اشتراک بگذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 5 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن