تجربه مشتری (CX) چیست؟ 5 روش ایجاد بهترین و جدیدترین استراتژی تجربه مشتری

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱۷ بهمن, ۱۴۰۱
آخرین بروزرسانی: ۴ دی, ۱۴۰۲
تجربه مشتری (CX) چیست؟

تجربه مشتری یا CX به برداشت و حسی گفته می شود که مشتری هنگام خرید محصولات شما تجربه می‌کند. اگر مشتری تجربه خوب و خوشایندی از تعامل با شما داشته باشد، به مشتری وفادار تبدیل شده و محصولات و خدمات شما را به دیگران نیز معرفی و پیشنهاد می‌کند. که اینکار در نهایت باعث افزایش مشتریان و کسب سود بیشتر خواهد شد. برای بهبود تجربه مشتری سعی کنید با مشتریان خود تعامل شخصی سازی شده داشته باشید و از تجزیه و تحلیل داده‌ها استفاده نمایید.

سنجش تجربه مشتری روشی اصولی است که به شما کمک می‌کند از انتظارات، میزان رضایت و دلایل نارضایتی مشتریان خود مطلع شوید. با کسب اطلاعات در این مواد می‌توانید برای برآورده کردن انتظارات مشتریان، رفع کاستی‌ها و مشکلات محصول، نحوه تعامل و ارتباط با مشتری و سایر موارد مرتبط برنامه‌ریزی کنید. مجموعه این اقدامات منجر به بهبود تجربه مشتری و افزایش رضایت‌مندی او خواهد شد.

مشتریان راضی که تجربه خوبی از تعامل با تجارت شما داشته باشند به احتمال زیاد تبدیل به مشتری وفادار شده و شما را به دیگران نیز معرفی می‌کند. این بهترین اتفاقی است که ممکن است برای یک کسب و کار بیفتد! افزایش تعداد مشتریان و در نتیجه افزایش درآمد و کسب سود بیشتر.

در ادامه در خصوص تجربه مشتری چیست، اصطلاحات کلیدی در تجربه مشتری، اهمیت تجربه مشتری، مدیریت تجربه مشتری و راه‌های بهبود تجربه مشتری و به طور کامل صحبت می‌کنیم. پس اگر به دنبال بهبود تجربه مشتری، رضایت مشتری و موفقیت در کسب و کار خود هستید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

پخش ویدیو
کتاب نقشه فروش
کتاب نقشه فروش

فهرست مطالب

تجربه مشتری (CX) چیست؟

به زبان ساده می‌توان، تجربه مشتری را این‌گونه تعریف کرد: به برداشتی که مشتری‌ها در هنگام تعامل (خرید) از شما دارند، تجربه مشتری می‌گویند. تجربه مثبت مشتری می‌تواند به موفقیت کسب و کارهای مشتری محور به شدت کمک کند به یاد داشته باشید که یک مشتری خوشحال از تعامل با برند شماست که به یک مشتری وفادار تبدیل می‌شود و در نهایت منجر به افزایش درآمد کسب و کار شما می‌شود.

بهترین و ارزان‌ترین نوع بازاریابی، بازاریابی دهان به دهان است و کسی که نسبت به کسب و کار شما خوشحال و وفادار باشد، مشتاق است تا از طریق تبلیغات دهان به دهان برند شما را به سایر آشنایان و نزدیکان خود معرفی کند.

البته به یاد داشته باشید که عکس این موضوع نیز وجود دارد و یک مشتری ناراضی از برند شما دقیقاً مانند یک بمب ساعتی می‌ماند و می‌تواند با تبلیغات منفی، خیل کثیری از مشتری‌ها را از کسب و کار شما دور نگه دارد.

چیپ بل (Chip Bell): مشتریان وفادار تنها بر نمی‌گردند و شما را به دوستان و آشنایان خود معرفی می‌کنند، آن‌ها اصرار دارند که دوستان و آشنایانشان نیز با شما تجارت کنند.

اینفوگرافی تجربه مشتری

اهمیت تجربه مشتری

همان‌طور که در بالا اشاره شد، Customer Experience یا CX برای رشد پایدار هر کسب و کاری مهم است. اگر فکر می‌کنید که فروشندگان قدرت دارند، باید بدانید که سخت در اشتباه هستید و امروز قدرت دست مشتریان است نه فروشندگان.

سام والتون در این خصوص این‌گونه می‌گوید: تنها یک رئیس وجود دارد و آن هم مشتری است، مشتری می‌تواند همه کارکنان یک شرکت را از رئیس به پایین را صرفاً با خرج کردن پول‌های خود در جای دیگر، اخراج کند.

مشتری‌ها گزینه‌های زیادی برای خرید دارند و خیلی راحت می‌توانند، رقبای شما را برای خرید انتخاب کنند. پس ارائه یک تجربه قابل قبول و خوب می‌تواند به تجارت شما بیش از همه چیز کمک کند. به یاد داشته باشید که در یک کسب و کار مشتری محور، مشتری به معنای همه چیز است و همیشه حق با او است.

نحوه انتخاب مناسب‌ ترین استراتژی تجربه مشتری

استراتژی تجربه مشتری به تعداد مشتری‌هایی که با کسب و کار شما در تعامل هستند، می‌تواند متفاوت باشد. هر شخصی که وارد کسب و کار شما می‌شود، انتظاراتی دارد و به طبع نمی‌توان تمامی سلیقه‌ها را در نظر گرفت؛

اما استراتژی‌های تجربه مشتری زیادی وجود دارد که افراد فعال در بازار با استفاده از آن‌ها تجربه مشتری را بهبود می‌دهند که در ادامه به برخی از این استراتژی های بهبود تجربه مشتری اشاره شده است.

· به مشتری‌های خود بازخورد بدهید

دریافت بازخورد از مشتری ساده‌ترین راه برای درک آنچه مشتری‌ها از شما انتظار دارند، است با دریافت بازخورد از مشتری خواهید فهمید که چگونه می‌توانید برای آن‌ها تجربه بهتری فراهم کنید. شما با جمع‌آوری بازخوردها از مشتری‌های خود خواهید فهمید که آن‌ها درمورد شما چگونه فکر می‌کنند، چه مشکلاتی دارند و چه چیزی برای آن‌ها مفیدتر است.

به یاد داشته باشید که هر انتقادی که آن‌ها از شما دارند با روی باز از آن استقبال کنید و تمام تلاش خود را به کار بگیرید تا به آن‌ها عمل کنید. با عمل به نظرات مشتری به آن‌ها این اعتماد به نفس را می‌دهید که نظرشان برای شما بسیار اهمیت دارد و خود را بخشی از کسب و کار شما می‌دانند.

این موضوع یک دلیل مهم برای ادامه تجارت این افراد با شما است. پس همیشه از مشتری‌های خود بخواهید که به شما بازخورد دهند و در صورت وارد کردن هر نقدی به شما در صدد رفع آن برآیید.

دکتر احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
پادکست فکرانه - مشتری مداری

· یک تجربه همه‌ جانبه (در همه کانال‌ها) ایجاد کنید.

زمانی که یک استراتژی همه کاناله CX را ایجاد می‌کنید، راه کارآمدتر و مؤثرتری برای تعامل عوامل خدمات مشتری با مشتریان خود ایجاد کنید. داشتن چندین کانال که در یک سیستم واحد ادغام شده‌اند به مشتری این اجازه را می‌دهد تا به راحتی با شما ارتباط برقرار کنند. معمولاً کسب و کارها برای افزایش رضایت مشتری از Chatbot ‌ استفاده می‌کنند.

شما از این چت بات‌ها می‌توانید در وب‌سایت، کانال، برنامه‌ها و … استفاده کنید و رضایت مشتری‌ از محصولات و سرویس‌های خود را بالاتر ببرید. زمانی که مشتری‌های شما از خدمات شما راضی باشند، ترجیح می‌دهند تا همیشه از شما خرید کنند.

پس لازم است تا هر شخصی که وارد وب سایت شما برای خرید شد، از تک‌تک آن‌ها استقبال کنید و شما برای استقبال از هر نفر که وارد کسب و کار شما می‌شود به چت بات‌ها نیاز خواهید داشت.

· تجربه کاربری را شخصی سازی کنید.

یکی از بهترین راه‌ها برای ایجاد احساس رضایت در مشتری، شخصی سازی است. شخصی سازی در واقع شامل برقراری ارتباط و تماس با مشتری از طریق روش ترجیحی مشتری‌ها (بسیاری از مشتری‌ها دوست دارند تا از طریق ایمیل با آن‌ها ارتباط برقرار شود، برخی دیگر تماس را ترجیح می‌دهند و …)، توصیه‌های محصول بر اساس خریدهای گذشته، سابقه جستجو یا تجربه آنلاین متناسب با هر مشتری است.

استفاده از داده‌ها برای اینکه بفهمید که مشتری ما کیست (شناسایی عادت‌ها، ترجیحاتشان، شخصیت و …) به شما کمک می‌کند تا درک بهتری از انتظارات مشتری‌ها داشته باشید و بتوانید در تصمیم‌گیری خرید به آن‌ها کمک کنید.

برای مثال حتماً برای شما هم پیش آمده است که وارد سایت دیجی‌کالا شوید و با لیستی از محصولات مورد علاقه خود روبرو شوید. این دقیقاً همان شخصی‌ سازی است که درباره آن صحبت شد.

برای شخص سازی چندین روش وجود دارد که در زیر به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره شده است:

  1. تجربیات مشتری‌های خود را شخصی سازی کنید.
  2. برای برخی از مشتری‌های ویژه خود محتوای سفارشی تولید کنید.
  3. ارسال ایمیل و پیامک به منظور قدردانی از مشتری‌ها.
  4. ایجاد یک پرسونای خرید شخصی.
  5. پیام‌های تبلیغاتی و … خود را آن‌گونه که مشتری می‌خواهد برای او ارسال کنید.
  6. ارائه خدمات ویژه و تخفیف.
شخصی سازی تجربه مشتری

· با مشتری‌های خود در ارتباط باشید.

اطمینان از اینکه مشتری‌های شما همیشه شما را به یاد داشته باشند، برای حفظ آن‌ها در کنار خود بسیار ضروری است. پیگیری مشتری‌ها به شما کمک می‌کند تا بدانید کجای کسب و کار خود را بهبود دهید و به مشتری‌های خود نشان دهید که اهمیت دارند. می‌توانید برای مشتری‌های خود تخفیف‌های ویژه قائل شوید و آن‌ها را از این تخفیف‌های ویژه آگاه کنید.

در روزهای خاص مانند تولد و … برای آن‌ها پیام‌های تبریک بفرستید و به آن‌ها این باور را بدهید که تا چه اندازه برای کسب و کار شما اهمیت دارند. تجربه نشان داده است که بهترین تجربه‌های مشتری زمانی ایجاد می‌شود که یکی از نماینده‌های فروش با مشتری ارتباط عاطفی برقرار کند.

Zappos یکی از بهترین نمونه‌های ایجاد ارتباط عاطفی بین شخص و کسب و کار است. زمانی که نماینده‌های Zappos متوجه شدند که یک فرد به دلیل از دست دادن مادرش در برگرداندن یک جفت کفش دیر کرده است، خود شرکت تمامی هزینه‌های ارسال را بر عهده گرفت و برای مشتری یک دسته گل به همراه یک یادداشت تسلیت ارسال کرد.

· مشتری‌های ایده‌آل خود را شناسایی کنید.

کسب شناخت از مشتری‌ها نیازمند تحقیقات زیاد و مناسب است با درک عمیق و شناخت درست از مشتری‌های خود می‌توانید، محصولات یا خدمات خود را متناسب با سلیقه آن‌ها انتخاب کنید و جایگاه ویژه‌ای در ذهن آن‌ها برای خود دست و پا کنید. پس برای ارائه محصولات یا خدماتی که نیاز مشتری‌های شما را رفع کند، در ابتدا نیاز است تا بازار هدف خود را به خوبی بشناسید.

شاید فکر کنید که شما باید با محصولی که در دستتان است وارد بازار شوید و برای او مشتری پیدا کنید، اما این باور کاملاً اشتباه است و شما باید بدانید که نیاز مشتری‌های شما چیست و متناسب با نیاز آن‌ها محصولات خود را تولید و وارد بازار کنید. تنها در این صورت است که شما در کسب و کار خود موفق خواهید شد.

بیشتر بخوانید: نیاز مشتری؛ ۱۶ نیاز اصلی مشتری که باید بشناسید

· از تجزیه و تحلیل داده‌ها برای بهبود دادن به تجربه مشتری استفاده کنید.

روزانه هزاران تماس از طرف مشتری‌ها با قسمت پشتیبانی و خدمات مشتری شما برقرار می‌شود، آنالیز این داده‌ها و تلاش برای رفع مشکلات به بهبود رضایت مشتری کمک بسیار زیادی می‌کند.

مدیریت تجربه مشتری چیست؟

مدیریت تجربه مشتری

به طور کلی می‌توان مدیریت تجربه مشتری (Customer Experience Management) به اختصار (CXM) را این‌گونه تعریف کرد: CXM فرایند بررسی، تجزیه و تحلیل و افزایش تعامل مشتری‌ها با کسب و کار شما است، CXM بر نقاط تماس مشتری نظارت می‌کند و ارزیابی می‌کند که چگونه می‌توانیم، تجربه مشتری را در هر بخش افزایش داد.

با استفاده از مدیریت تجربه مشتری می‌توانید به شناخت مناسب از مشتری‌های خود دست پیدا کنید، سلایق آن‌ها را شناسایی کنید و تجربه‌ای منحصر به فرد برای او فراهم آورید. همان‌طور که احتمالاً شما هم حدس می‌زنید، دسترسی به چنین اطلاعاتی به هیچ عنوان کار راحتی نیست و شما به کانال‌های ارتباطی مناسب نیاز دارید.

تجربه مشتری اگر به خوبی مدیریت شود می‌تواند برای کسب و کار شما بسیار مثبت باشد اما اگر به بدون مراقبت و توجه رها شود، ضررهای سنگین زیادی برای شرکت شما به همراه خواهد داشت. اگر مدیریت تجربه مشتری به درستی انجام شود، مزایای زیر را برای کسب و کار شما به همراه خواهد داشت.

  1. هزینه جذب مشتری جدید به مراتب بیشتر از حفظ مشتریان فعلی است با بهبود مدیریت تجربه مشتری در حفظ مشتریان فعلی خود می‌توانید، موفق عمل کنید.
  2. تعداد مشتریان وفادار شما افزایش پیدا می‌کند و این افزایش تعداد مشتری‌های وفادار به معنی رشد درآمد شرکت است.
  3. هزینه تبلیغات را کاهش می‌دهد.

نقشه راه تجربه مشتری چیست؟

ایجاد نقشه راه تجربه مشتری یا سفر مشتری در واقع مسیر یا نقشه‌ای است که یک مشتری از لحظه آشنایی با برند و کسب و کار شما تا لحظه خرید و بعد از آن پشت سر می‌گذارد.

پس باید تلاش کنیم که با استفاده از رفتار شناسی و تجزیه و تحلیل اقدامات مشتری، بهترین و آسان‌ترین مسیر را برای او ترسیم کنیم تا خیلی راحت و بدون هیچ مشکلی بتواند به محصول یا خدمات مورد نیاز خود دسترسی پیدا کند.

بیشتر بخوانید: شاخص تلاش مشتری (CES) چیست؟

علاوه بر دسترسی آسان، شما باید برای مشتری‌های خود هم‌سفر خوبی هم باشید. در طول سفر شما باید دوشادوش مشتری قدم بزنید و هر چیزی که برای یک سفر نیاز دارد در اختیار او قرار دهید و در صورت بروز مشکل برای مشتری به سرعت به کمکش بروید تا سفری لذت بخش برای او رقم بزنید. چنین سفری حتماً در ذهن مشتری می‌ماند.

مشتری‌ها با اهداف خاصی وارد سایت یا شرکت شما می‌شوند و معمولاً مسیر خاصی را دنبال می‌کنند و در نهایت خرید خود را انجام می‌دهند. برخی از افراد بر این اعتقاد هستند که سفر مشتری بعد از خرید به اتمام می‌رسد، این در حالی است که بسیاری نیز عقیده دارند که بعد از خرید همچنان سفر مشتری ادامه دارد و باید او را همراهی کرد.

استاد احمد محمدی
از مشتری خود مراقبت نمی‌کنید، اشکال ندارد! رقیب شما این کار را خواهد کرد.
استاد احمد محمدی

یک تجربه مشتری با کیفیت چگونه است؟

برای ایجاد یک تجربه مشتری عالی و با کیفیت نیاز دارید تا نقشه سفر مشتری بسازید، پرسونای مشتری ایجاد کنید، ارتباط مناسب با مشتری‌ها برقرار کنید، فیدبک دریافت کنید و … مهم‌ترین بخش ایجاد یک تجربه مشتری با کیفیت و عالی، درک کل سفری است که مشتری طی می‌‌کند و شما باید در مورد نقشه سفر مشتری خود به خوبی فکر کنید.

برای مثال در نظر بگیرید که یک مشتری بخواهد، محصولی که خریداری کرده است را برگرداند، شما باید این امکان را به راحت‌ترین شکل ممکن برای او فراهم آورید.

هنگامی که می‌خواهید برای مشتری‌های خود یک تجربه مثبت خلق کنید، باید موفقیت‌های خود را ارزیابی کنید. از مشتری‌های خود بخواهید تا در خصوص تمامی قسمت‌های کسب و کار شما بازخورد بدهند و برای خود باشگاه مشتری‌ تشکیل دهید به یاد داشته باشید که هر چه بیشتر با مشتری‌های خود در تماس باشید، ایجاد یک تجربه مشتری با کیفیت برای شما راحت‌تر خواهد بود.

نحوه اندازه‌ گیری تجربه مشتری

نحوه اندازه گیری تجربه مشتری

بازار رقابت کسب و کارهای مختلف بسیار داغ است و شما هر کسب و کاری را که بخواهید شروع کنید، رقبای گردن کلفتی خواهید داشت. برای موفقیت در بین رقبا تنها داشتن محصولات با کیفیت کافی نیست و شما باید به تجربه مشتری هم اهمیت ویژه‌ای بدهید.

اندازه‌گیری تجربه مشتری و میزان رضایت آن‌ها از کسب و کار شما تأثیر بسیار زیادی در موفقیت شما در بازار دارد و به همین منظور در ادامه به طور مختصر به نحوه‌ی اندازه‌گیری تجربه مشتری اشاره شده است.

1. نتایج نظرسنجی میزان رضایت مشتری را تجزیه و تحلیل کنید:

استفاده از نظرسنجی‌های رضایت مشتری یک راه عالی برای اندازه‌گیری تجربه مشتری است. برای این منظور می‌توانید از نظرسنجی‌های NPS ،CAST و .. استفاده کنید و در نهایت داده‌های به دست آمده از این نظرسنجی‌ها را با تیم خود بررسی و تجزیه و تحلیل کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا نقاط ضعف و قدرت خود را به خوبی شناسایی کنید.

بیشتر بخوانید: چگونه یک فرم نظرسنجی از مشتری‌ ها را تهیه کنیم؟ 

2. مقدار و دلیل ریزش مشتری‌های خود را بررسی کنید:

زمانی که مشتری‌های شما حاضر به ادامه همکاری با شما نیستند، حتماً اتفاقی رخ داده است. شناسایی دلایل ریزش مشتری می‌تواند به شما کمک کند تا این مشکلات را رفع کنید و از ریزش بیشتر مشتری‌ها جلوگیری کنید.

3. از مشتری‌ها بخواهید که انتظارات خود را از شرکت و محصولات شما بیان کنند:

برای مشتریان خود یک انجمن ایجاد کنید تا انتظارات یا ویژگی‌های جدیدی را از شما درخواست کنند تا پیشنهادات شما برای مشکلاتی که سعی در حل آن‌ها دارید مفیدتر شود.

این موضوع به مشتریان این فرصت را می‌دهد تا به طور فعال پیشنهادات خود را ارائه دهند. این بدان معنا نیست که شما باید تمام پیشنهاداتی را که دریافت می‌کنید اجرا کنید، ممکن است ایده‌هایی را دریافت کنید که ارزش سرمایه گذاری در آن‌ها را داشته باشند.

4. تیکت‌های پشتیبانی را تجزیه و تحلیل کنید:

تیکت‌های پشتیبانی را تجزیه و تحلیل کنید با این کار متوجه خواهید شد که مشتری‌های شما با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند. مشکلات تکراری را شناسایی کنید و به دنبال راه حل مناسب برای حل این مشکلات باشید.

چیپ بل درباره تجربه مشتری
5/5 - (27 امتیاز)

سوالات متداول

به برداشتی که مشتری‌ها در هنگام تعامل (خرید) از شما دارند، تجربه مشتری می‌گویند. تجربه مثبت مشتری می‌تواند به موفقیت کسب و کارهای مشتری محور به شدت کمک کند به یاد داشته باشید که یک مشتری خوشحال از تعامل با برند شماست که در نهایت به یک مشتری وفادار تبدیل می‌شود و در نهایت منجر به افزایش درآمد کسب و کار شما می‌شود.
برای ایجاد یک تجربه مشتری عالی و با کیفیت نیاز دارید تا نقشه سفر مشتری بسازید، پرسونای خریدار ایجاد کنید، ارتباط مناسب با مشتری‌ها برقرار کنید، فیدبک دریافت کنید و … مهم‌ترین بخش ایجاد یک تجربه مشتری با کیفیت و عالی، درک کل سفری است که مشتری طی می‌‌کند و شما باید در مورد نقشه سفر مشتری خود به خوبی فکر کنید. برای مثال در نظر بگیرید که یک مشتری بخواهد، محصولی که خریداری کرده است را برگرداند، شما باید این امکان را به راحت‌ترین شکل ممکن برای او فراهم آورید.
تجربه بد مشتری زمانی به وجود می‌آید که نیازهای مشتری برآورده نشود. انتظار طولانی مدت و تکرار مکرر اطلاعات دو عامل هستند که می‌توانند برای یک مشتری تجربه بد ایجاد کنند.
درسنامه رضایت مشتری

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

9 پاسخ

  1. بنظرم بنده برای بهبود تجربه مشتری، استفاده از بازاریابی دهان به دهان یکی از بهترین راهها با اثرگذاری مناسب است.

    1. بله، استفاده از بازاریابی دهان به دهان به عنوان یک راهکار موثر برای بهبود تجربه مشتری بسیار ارزشمند است. این روش امکان ایجاد ارتباط شخصی و مستقیم با مشتریان را فراهم می‌کند و از طریق انتقال تجربیات و نظرات مثبت مشتریان فعلی، اعتماد مشتریان جدید را جلب می‌کند. وقتی یک فرد از طریق دوستان و آشنایان خود به یک برند یا محصول معرفی می‌شود، اغلب احساس اطمینان و ارتباط نزدیک‌تری با آن برند پیدا می‌کند. این نوع ارتباطات شخصی باعث می‌شود تا مشتریان احساس خاصیت ویژه و ارزشمندی نسبت به برند یا محصول داشته باشند که به بهبود تجربه آنها از خرید و استفاده محصول کمک می‌کند.

  2. خیلی مقاله جالبی بود. فقط یک سوال داشتم ممنون میشم اگر‌ جواب بدهید. ما طبق استراتژی که برای ایجاد رضایت مشتری داشتیم، انتظارات مشتریهامون رو ازشون پرسیدیم. بعضی ها انتظارات غیرواقعی و غیرمنطقی دارند که برای ما شدنی نیست. ما در زمینه تولید مبلمان فعالیت داریم، مثلا ازمون میخوان که لوازم خانگی هم توی سایت بفروشیم. بنظر شما با اینطور انتظارات چیکار کنیم بهتره که مشتری هم ازمون ناراضی نشه؟

    1. برای مدیریت انتظارات غیر واقعی مشتریان، می‌توانید از راهکارهای متنوعی استفاده کنید. اولین گام می‌تواند ارتقاء ارتباط با مشتریان باشد، به طوری که با درک عمیق‌تری از نیازها و انتظارات آنها، می‌توانید به وضوح به آنها توضیح دهید که چگونه محصولات یا خدمات شما می‌توانند به نیازهای واقعی آنها پاسخ دهند. همچنین، آموزش و آگاهی مشتری در مورد محصولات و خدمات شما می‌تواند انتظارات غیر واقعی را کاهش دهد. بیان محدودیت‌ها و واقعیت‌های مربوط به فعالیت شما نیز می‌تواند به مشتریان کمک کند تا بهتر درک کنند که شما در چه زمینه‌هایی فعالیت می‌کنید و چه امکاناتی را ارائه می‌دهید.

  3. سلام. مجموعه ما هم به صورت آفلاین و هم آنلاین کار میکنه. میخواستم بدونم میشه از تجربه خرید مشتریای آفلاین برای فروش آنلاین هم استفاده کرد و کلا این کار منطقیه؟ ممنون از مطلب مفیدتون.

    1. بله، می‌توانید از تجربه خرید مشتریان آفلاین برای بهبود فروش آنلاین خود استفاده کنید. تجربه خرید آفلاین مشتریان می‌تواند شامل تعاملات مستقیم با محصولات، ارتباطات شخصی با فروشندگان، و تجربه فیزیکی محیط فروشگاه باشد که می‌تواند موجب افزایش اعتماد و رضایت مشتریان شود. با استفاده از این تجربه‌ها، می‌توانید در طراحی سایت، ارائه اطلاعات دقیق و کامل در مورد محصولات، ایجاد ارتباطات شخصی‌تر با مشتریان از طریق پشتیبانی آنلاین و فراهم کردن تجربه خرید آسان و مطمئن در فروشگاه آنلاین خود، از این تجربه‌ها بهره ببرید. از طریق تلفیق این دو تجربه، می‌توانید بهبودی در تجربه خرید آنلاین مشتریان داشته باشید و در نتیجه فروش آنلاین خود را بهبود بخشید.

  4. ما تو فروشگاه آنلاینی که داریم همیشه بعد از خرید از مشتریا می خایم که تو نظر سنجی شرکت کنند و تجربه خریدشون را بهمون بگن. اما معمولا افراد کمی هستن که بهمون کامنت میدن. دلیلش چیه؟

    1. کلا فرهنگ گرفتن بازخورد درست از مشتریان سخته ، برای این منظور می بایست از محرکهایی از جمله جایزه ، بن تخفیف و … استفاده کرد .

    2. من یک روشی برای تعامل با مشتری رو تست کردم و جواب داد. گفتم با بقیه هم در میان بذارم. اگه هدفتون ارسال پیامک یا ایمیل تشکر به مشتریان هست، حتما یک کد تخفیف یا هدیه هم در کنارش بفرستید که پیامکتان آزاردهنده و اسپم نشود. موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی