بازاریابی و فروشمقالات

روش های مشتری یابی و راه های رسیدن به آن چیست

مشتری یابی به معنای یافتن خریدار و مخاطب برای محصولات و خدمات با هدف افزایش سود است.

مشتری کسی است که به محصولات و خدمات ما نیاز دارد و توان پرداخت پول کالای مورد نظر و خرید آن را دارد . بعضی از ما محصولات را به کسانی می فروشیم که توان پرداخت هزینه آن را ندارند و یا تمایل ندارند پول پرداخت کنند.

بنابراین  برای رونق کسب و کارمان باید روش های مشتری یابی را بیاموزیم و به دنبال مشتریانی که توان پرداخت هزینه محصولات ما را دارند باشیم. هر کاری که منتهی به پیدا کردن حتی یک مشتری شود، مشتری یابی می گوییم که از پایه های کسب و کار است.

با آکادمی بازار همراه باشیدتا با روش های مشتری یابی آشنا شوید:

استاد احمد محمدی

تعیین مشتریان هدف از روش های مشتری یابی

ما باید قبل از تولید محصول، مشتریان هدف خود را مشخص کنیم و بدانیم که مشتریان ما از چه قشری هستند و در کدام قسمت شهرزندگی می کنند و دلیل نیازشان به کالاهای ما چیست و متناسب با خواسته ی آن ها برنامه ی خود را تنظیم کنیم.

موارد زیر می تواند در مشتری یابی به ما کمک کند:

کتاب زرد

کتاب زرد یکی از روش های مشتری یابی است و به ما کمک زیادی در بهبود کسب و کار میکند. بنابراین نیاز است هرکسی که در زمینه بازاریابی و فروش فعالیت می کند این کتاب را کامل بخواند و مهارت های آن را فرا بگیرد.

روزنامه

یکی دیگر ازروش های شتری یابی روزنامه است.ما می توانیم با مطالعه ی بخشهای مربوط به کسب وکار، آگهی نیازمندیها و مقاله های تجاری اسامی افراد و یا شرکتی را که قصد همکاری با آنها را داشته باشیم بیرون بیاوریم.

با مطالعه تبلیغات ممکن است بتوانیم مشتریانی برای خود پیدا کنیم. همچنین میتوانیم ایده های تبلیغاتی مختلفی ببینیم و از آنها استفاده کنیم.

جذب مشتری
روش های مشتری یابی

استفاده از اینترنت

اینترنت از بهترین روش های مشتری یابی است و فرصت های خوبی در اختیار ما قرار می دهد و منبع اطلاعاتی خوبی است که به بررسی  فناوری مربوط به حیطه کاری خود بپردازیم این در حالی است که ممکن است این اطلاعات از راه دیگری به دست نیاید.

حفظ مشتریان موجود

همیشه برنامه ی ویژه ای برای مشتریان فعلی خود داشته باشید که پایه های فروش خود را محکم کنید. در این صورت می توانیم به مشتریان فعلی خود به عنوان مشتری جدید نگاه کنیم.

شما با ارتباط خوب با مشتریان خود، می توانید آنها را خریدار دیگر محصولات خود کنید و این خیلی راحت تر از جذب مشتری جدید است.

تابلو ساختمان های اداری

یکی از روش های مشتری یابی از طریق تابلوهای راهنمای طبقه همکف ساختمان های اداری است. ما می توانیم از آنها عکس بگیریم و با پیدا کردن مشتری احتمالی، بعدا با آنها تماس بگیریم.

مشاهده

زمانی که در مسیر رفت وآمد به محل کار خود یا برای خرید روزمره در شهر پرسه می زنیم، به دنبال چیزهای تازه باشیم. خیلی خوب است که از مسیر نا آشنا رفت و آمد کنیم تا بتوانیم از این راه ها مشتریان جدید پیدا کنیم و رقبای خود را بشناسیم.

مشتریان قدیمی

در روش های مشتری یابی خیلی مهم است که به پرونده مشتری هایی که قبلا از ما خرید کرده اند ولی مدتی است که ارتباطمان قطع شده است نگاه کنیم.

شاید بتوانیم از این طریق مشتری های بالقوه پیدا کنیم وبتوانیم مشتریان بیشتری داشته باشیم.

مشتریان داخلی

هر کسب وکاری تعدادی کارمند و کارکن دارد. هرچقدر تعداد همکاران بیشتر باشد و اگر محصول خوبی داشته باشیم، همکاران ما مشتریان ما خواهند شد و با تبلیغات دهان به دهان منتهی به مشتری یابی و افزایش فروش می شود. مسلما همکاران می توانند از بهترین مشتری های ما شوند.

بازاریابی
جذب مشتری

ارتباط با شرکت های دیگر

از دیگر روش های مشتری یابی ارتباط بین کار ما و کسب وکار دیگران است. به این صورت که مشتریان خوب خودمان را به کسب و کار دیگری معرفی می کنیم و همچنین آنها کسب و کار ما را به مشتریان خود معرفی کنند.

اگر بتوانیم با تعداد بیشتری از شرکت ها مشتریان خودمان رابه اشتراک بگذاریم مشتریان خوب و جدیدی پیدا می کنیم.

نمایشگاه های تجاری

این یکی از روش های پرهزینه مشتری یابی است، شرکت ما در نمایشگاه های تجاری و پیدا کردن مشتری های هدف است. بسیاری از شرکت های بزرگ و کوچک تعداد زیادی از مشتریان خود را از این طریق به دست می آورند.

مشتری یابی حضوری

این روش در هر کسب و کاری متفاوت است اما یک از روش هایی مشتری یابی است که نیاز به یک  فروشنده قوی با مهارت و انگیزه بالا دارد.

میتوان گفت این نوع بازاریابی بهترین حالت جذب مشتری در بعضی از کسب و کار ها است. کسانی دراین نوع بازاریابی موفق خواهند بود که توانایی نه شنیدن را داشته باشند زیرا ممن است از جانب مشتری رد شوند.

مشتری یابی تلفنی

دراین روش از مشتری یابی مشتریان احتمالی راشناسایی کرده و با برقراری تماس تلفنی به آنها پیشنهاد همکاری می دهیم. اطلاعات این مشتریان را از راه های گوناگون همچون مشتریان قدیمی و تبلیغات خود خریداران و از انجمن های مربوط به آن می توانیم پیدا کنیم.


همانطور که در بالا گفته شد، هر کاری که منتهی به پیدا کردن حتی یک مشتری شود، مشتری یابی می گوییم که از پایه های کسب و کار است. کسب وکار بدون مشتری و متقاضی دوام نمی آورد، بنابراین باید مهارت های مشتری یابی، جذب مشتری جدید و حفظ مشتری های قدیمی را آموخت تا بتوانیم در عرصه کسب و کار حرفی برای گفتن داشته باشیم.

استاد احمد محمدی مدرس و مشاور در زمینه بازاریابی، فروش و موفقیت در کسب وکار، در سمینار بزرگ موفقیت، اصول مهم و راه های پیشرفت شما در زمینه کسب و کار را به شیوه ای نوین و کارا بیان میکند.

شما با بهره گیری از آموزه های استاد و همچنین مقالات آموزشی آکادمی بازار می توانید پله های ترقی در کسب و کار را به آسانی طی کنید. برای استفاده از مطالب بر روی لینک زیر کلیک کنید.

سمینار بزرگ موفقیت_استاد احمد محمدی

مطالب مرتبط

بازاریابی و فروش در عصر نوین با کتاب‌ صوتی «پرش از دره» آکادمی بازار
دوره آموزشی «تکنیک‌های ویزیتوری و فروش حرفه‌ای» شهر اهواز با حضور دکتر احمد محمدی
استراتژی‌ هایی برای توسعه بازاریابی و فروش
سمینار «مربیگری فروش» با حضور دکتر احمد محمدی برگزار شد
آشنایی با جملاتی که به ما در مدیریت ارتباط با مشتری کمک می کند
برچسب ها

ندا تفضلی

کارشناس برنامه ریزی شهری از دانشگاه تهران هستم. علاقه زیادی به یادگیری اصول موفقیت در زمینه های مختلف دارم و مایل هستم آن ها را با دیگران به اشتراک بگذارم.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + هفت =

دکمه بازگشت به بالا
بستن