روش های مشتری یابی و راه های رسیدن به آن چیست

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱ مرداد, ۱۴۰۰
آخرین بروزرسانی: ۱۰ دی, ۱۴۰۲
روش های مشتری یابی و راه های رسیدن به آن چیست

مشتری یابی مهم‌ترین جنبه در موفقیت هر کسب و کار است. در دنیای رقابتی امروزه، بررسی نیازها و خواسته‌های مشتریان امری کلیدی در موفقیت سازمان می‌باشد. مشتری یابی ابزاری است که به سازمان‌ها کمک می‌کند تا نیاز مشتریان را شناسایی کرده و به منظور جذب، نگهداری و افزایش مشتریان استراتژی خاصی تعیین کنند.

مشتری‌یابی به معنای یافتن و جلب مشتریان جدید برای یک کسب و کار یا سازمان است که یافتن مشتریان جدید از اهمیت بسزایی برخوردار است، زیرا باعث رشد کسب و کار، افزایش فروش، و گسترش بازار می‌شود.

با تحلیل دقیق اطلاعات و داده‌ها به دنبال یافتن مشتری، می‌توان رفتار آنها را پیش‌بینی کرده و استراتژی مناسبی برای رسیدن به آن پیاده‌سازی کرد. در این مقاله درباره انواع روش های مشتری یابی، مراحل مشتری یابی، استراتژی مشتری یابی و اهمیت آن صحبت شده است. در ادامه با ما همراه باشید.

پخش ویدیو
کتاب نقشه فروش
کتاب نقشه فروش

فهرست مطالب

روش های مشتری یابی

تکنیک های مشتری یابی چیست؟ یکی از چالش‌های هر کسب و کار جذب و نگهداری مشتریان می‌باشد. یافتن راهی برای دستیابی به مشتریان هدف و شناختن بهتر نیازها و ترجیحات آنها، از اهمیت زیادی برخوردار است. روش های مشتری یابی مجموعه‌ای از تکنیک‌ها و ابزارهایی هستند که استفاده از آنها به سازمان در یافتن مشتری کمک می‌کند.

تعیین مشتریان هدف از روش های مشتری یابی

تعیین مشتریان هدف از روش های مشتری یابی

ما باید قبل از تولید محصول، مشتریان هدف خود را مشخص کنیم و بدانیم که مشتریان ما از چه قشری هستند و در کدام قسمت شهر زندگی می‌کنند و دلیل نیازشان به کالاهای ما چیست و متناسب با خواسته آن‌ها برنامه خود را تنظیم کنیم. موارد زیر می‌تواند در مشتری یابی به ما کمک کند:

روش های مشتری یابی با کتاب زرد

کتاب زرد یکی از روش های مشتری یابی با دوره مشتری مداری است و به ما کمک زیادی در بهبود کسب و کار می‌کند. بنابراین نیاز است هرکسی که در زمینه بازاریابی و فروش فعالیت می‌کند این کتاب را کامل بخواند و مهارت‌های آن را فرا بگیرد.

روزنامه

روزنامه نشریه‌ای است که به طور مرتب و منظم تهیه، چاپ و پخش می‌شود و بی هیچ قید و شرطی در دسترس مردم قرار می‌گیرد.

یکی دیگر ازروش های مشتری یابی روزنامه است. ما می‌توانیم با مطالعه بخش‌های مربوط به کسب و کار، آگهی نیازمندی‌ها و مقاله‌های تجاری اسامی افراد یا شرکتی را که قصد همکاری با آن‌ها را داشته باشیم بیرون بیاوریم.

با مطالعه تبلیغات ممکن است بتوانیم مشتریانی برای خود پیدا کنیم. همچنین می‌توانیم ایده‌های تبلیغاتی مختلفی ببینیم و از آن‌ها استفاده کنیم.

استفاده از اینترنت

استفاده از اینترنت

همانطور که در مقاله ده راه برای جذب مشتریان جدید از وبسایت sba.gov بیان شده است، اینترنت از بهترین روش های مشتری یابی است و فرصت‌های خوبی در اختیار ما قرار می‌دهد و منبع اطلاعاتی خوبی است که به بررسی فناوری مربوط به حیطه کاری خود بپردازیم این در حالی است که ممکن است این اطلاعات از راه دیگری به دست نیاید.

حفظ مشتریان موجود

همیشه برنامه ویژه‌ای برای مشتریان فعلی خود داشته باشید که پایه‌های فروش خود را محکم کنید. در این صورت می‌توانیم به مشتریان فعلی خود به عنوان مشتری جدید نگاه کنیم.

استاد احمد محمدی
قانون موفقیت در فروش: درخواست کردن از دیگران و نترسیدن از شنیدن پاسخ منفی.
استاد احمد محمدی

شما با ارتباط خوب با مشتریان خود، می‌توانید آن‌ها را خریدار دیگر محصولات خود کنید و این خیلی راحت‌تر از جذب مشتری جدید است.

تابلو ساختمان های اداری

یکی از روش های مشتری یابی از طریق تابلوهای راهنمای طبقه همکف ساختمان‌های اداری است. ما می‌توانیم از آن‌ها عکس بگیریم و با پیدا کردن مشتری احتمالی، بعدا با آن‌ها تماس بگیریم.

مشاهده

مشتریان قدیمی

زمانی که در مسیر رفت و آمد به محل کار خود یا برای خرید روزمره در شهر پرسه می‌زنیم، به دنبال چیزهای تازه باشیم. خیلی خوب است که از مسیر نا آشنا رفت و آمد کنیم تا بتوانیم از این راه‌ها مشتریان جدید پیدا کنیم و رقبای خود را بشناسیم.

مشتریان قدیمی

در روش های مشتری یابی خیلی مهم است که به پرونده مشتری‌هایی که قبلا از ما خرید کرده‌اند ولی مدتی است که ارتباطمان قطع شده است نگاه کنیم. شاید بتوانیم از این طریق مشتری‌های بالقوه پیدا کنیم و بتوانیم مشتریان بیشتری داشته باشیم.

مشتریان داخلی

هر کسب و کاری تعدادی کارمند و کارکن دارد. هرچقدر تعداد همکاران بیشتر باشد و اگر محصول خوبی داشته باشیم، همکاران ما مشتریان ما خواهند شد و با تبلیغات دهان به دهان منتهی به مشتری یابی و افزایش فروش می‌شود. مسلما همکاران می‌توانند از بهترین مشتری‌های ما شوند.

ارتباط با شرکت های دیگر

ارتباط با شرکت های دیگر

از دیگر روش های مشتری یابی ارتباط بین کار ما و کسب وکار دیگران است. به این صورت که مشتریان خوب خودمان را به کسب و کار دیگری معرفی می‌کنیم و همچنین آن‌ها کسب و کار ما را به مشتریان خود معرفی کنند.

اگر بتوانیم با تعداد بیشتری از شرکت‌‌ها مشتریان خودمان رابه اشتراک بگذاریم مشتریان خوب و جدیدی پیدا می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: 11 روش برای افزایش تعامل با مشتری

نمایشگاه های تجاری

این یکی از روش‌های پرهزینه مشتری یابی است، شرکت ما در نمایشگاه‌های تجاری و پیدا کردن مشتری‌های هدف است. بسیاری از شرکت‌های بزرگ و کوچک تعداد زیادی از مشتریان خود را از این طریق به دست می‌آورند.

مشتری یابی حضوری

این روش در هر کسب و کاری متفاوت است اما یک از روش هایی مشتری یابی است که نیاز به یک فروشنده قوی با مهارت و انگیزه بالا دارد.

می‌توان گفت این نوع بازاریابی بهترین حالت جذب مشتری در بعضی از کسب و کارها است. کسانی در این نوع بازاریابی موفق خواهند بود که توانایی نه شنیدن را داشته باشند زیرا ممکن است از جانب مشتری رد شوند.

مشتری یابی تلفنی

مشتری یابی تلفنی

در این روش از مشتری یابی مشتریان احتمالی را شناسایی کرده و با برقراری تماس تلفنی به آن‌ها پیشنهاد همکاری می‌دهیم. اطلاعات این مشتریان را از راه‌های گوناگون همچون مشتریان قدیمی و تبلیغات خود خریداران و از انجمن‌های مربوط به آن می‌توانیم پیدا کنیم.

بیشتر بخوانید: بازاریابی تلفنی چیست؟

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
پادکست فکرانه - بازاریابی و فروش تلفنی

5/5 - (9 امتیاز)

سوالات متداول

پیدا کردن مشتری و نگهداری آنها یکی از چالش‌های بزرگ هر کسب و کاری است. هر سازمان تلاش خود را برای یافتن مشتری انجام می‌دهد. از بهترین راه های جذب مشتری (یافتن مشتری) می‌توان به شرکت در رویداد و نمایشگاه، رسانه های اجتماعی، نظرسنجی و تحقیقات بازار، ارتباط مستقیم و طبقه بندی مشتریان اشاره کرد. هر کسب و کار باید با توجه به نوع صنعت و نیاز خود یکی یا ترکیبی از این روش‌ها را برای یافتن مشتری انتخاب کند.
مشتری یابی و رسیدن به آن در دنیای رقابتی امروزه اهمیت دارد. با درک نیازها و خواسته‌های مشتریان و ارائه محصولات و خدمات متناسب برای آنها، می‌توانید از رقبا تمایز پیدا کنید و رضایت مشتریان خود را بدست آوردید. همچنین در هر کسب و کاری حفظ و نگهداری مشتریان هزینه کمتری نسبت به جذب مشتری جدید دارد. در نتیجه مشتری یابی به شما در افزایش سودآوری و افزایش وفاداری مشتریان کمک می‌کند.
برای حفظ مشتریان فعلی می‌توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید: ● خدمات پس از فروش: ارائه پشتیبانی و خدمات پس از فروش نشان‌دهنده اهمیت مشتری می‌باشد که به افزایش وفاداری آنها کمک می‌کند. ● ایجاد وفاداری: برنامه و استراتژی‌های ایجاد وفاداری در مشتریان مانند جشنواره تخفیفات و امتیازدهی به حفظ مشتریان فعلی کمک می‌کند. ● ارتباط مداوم: با برقراری ارتباط دائم و مستمر با مشتریان فعلی می‌توانید آنها را در جریان آخرین محصولات و خدمات خود قرار دهید و نیازهای آنها را برطرف کنید.
درسنامه جذب مشتری

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

2 پاسخ

  1. سلام دوره مشتری مداری و بازاریابی و فروش آکادمی بازار شرکت کردم و خیلی عالی بود تقریبن فروش من دو برابر شد و کلی تکنیک خاص یاد گرفتم ممنون از سایت خیلی خوب تون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی