سئو و بهینه سازی سایت: تعریف، مراحل و اصول سئو (کاربردی)

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۲۵ بهمن, ۱۴۰۰
آخرین بروزرسانی: ۱۰ آبان, ۱۴۰۱
سئو و بهینه سازی سایت

در این مقاله از آکادمی بازار به بررسی سئو و بهینه سازی سایت برای موتور های جستجو (SEO – Search Engine Optimization) پرداخته ایم. لازم به ذکر است که هدف این مقاله آموزش سئو و بهینه سازی سایت نیست (دلیل اصلی این امر تخصصی بودن سئو و بهینه سازی است) و هدف آشنایی شما با مفاهیم، مراحل و چالش های سئو و بهینه سازی سایت و امکان ارتباط گیری با مباحث موجود در بحث سئو است.

کتاب خلق برند برتر
کتاب خلق برند برتر

فهرست مطالب

تعریف سئو:

سئو و بهینه سازی سایت به فرایند بهبود سایت شما برای افزایش دیده شدن آن، هنگام سرچ محصولات یا خدمات مرتبط با کسب و کار شما در گوگل، بینگ و سایر موتور های جستجو است.

SEO مخفف چیست؟

سئو مخفف بهینه سازی برای موتور جستجو یا (SEO – Search Engine Optimization) است.

سئو چگونه کار میکند؟

برای فهمیدن بهینه سازی سایت باید در ابتدا بدانید که سئو چگونه کار می کند و موتور جستجو چطور به یک سایت رتبه در سرچ کلمات خاصی می دهد.

سئو چگونه کار می کند: قدم اول

موتور جستجو با استفاده از bot به دانلود تمامی صفحات وب که از قبل در این موتور جستجو ثبت نام کرده اند پرداخته و آنها را در کتابخانه های داده ی خود ذخیره می کند تا این موارد را در زمان سرچ به مخاطبان نمایش دهد.

سئو چگونه کار می کند: قدم دوم

قدم دوم بررسی موارد دانلود شده توسط bot های دیگر با الگوریتم های خاص موتور جستجو است. به این صورت که الگوریتم های مختلف که هر کدام وظیفه خاص خود را دارند به سراغ مطالب دانلود شده آمده و همه موارد از قبل برنامه ریزی شده را بررسی کرده و بر مبنای آن به صفحات شما در کلماتی خاص رتبه می دهند.

با این سیستم در زمان جستجو سوالات و یا کلمات خاص موتور جستجو دقیقا می داند چه نتیجه ای جواب به این سرچ است.

سئو چگونه کار می کند: قدم سوم

قدم سوم بررسی تجربه کاربری مخاطبان است. به این صورت که موتور جستجو با بررسی و تحلیل رفتار مخاطب هنگام سرچ موضوعی خاص و رفتار او هنگام ورود به هر صفحه از وب می فهمد این صفحه در جایگاه درستی قرار گرفته است یا نه.

نکته طلایی روش کارکرد سئو:

مراحل و اصول سئو

مهم ترین و طلایی ترین نکته کارکرد سئو در موتورهای جستجو این است که شما هیچوقت نمی توانید به صورت مستقیم با خرج پول به رتبه های ارگانیک سرچ گوگل برسید. (لازم به ذکر است که تبلیغات های گوگلی همیشه وجود دارد اما منظور ما از رتبه سرچ طبیعی و ارگانیک است.)

چرا سئو مهم است؟ دلایل اهمیت سئو در کسب و کار و مزایا و معایب سئو

شاید بهتر باشد برای فهم اهمیت سئو و بهینه سازی سایت با یک مثال شروع کنیم.

شاید بیشتر ما سایت دیجی کالا را بشناسیم. به گزارش منتشر شده دیجی کالا در سال 99 توجه داشته باشید:

  • دیجی کالا در یک روز از پاییز 99 توانسته 17,267,000 بازدید برای سایت و اپلیکیشن خود که به ثبت 1,568,000 سفارش ختم شده برسد.
  • بیشترین فروش دیجی کالا گوشی موبایل بوده است.
  • 1,850,000 پاسخ در دیجی کالا ثبت شده است.

تنها با بررسی سه مورد بالا از پتانسیل حجم فروش سئو و بهینه سازی سایت و کمک آن به تیم بازایابی و فروش آگاه می شویم.

1850000 نظر به معنای تحلیلی دقیق از رفتار مشتری نسبت به کالا و خدمات ماست. اما بگذارید برخی موارد را به صورت تیتر وار بیان کنیم:

مزایای سئو: پتانسیل بسیار بالا

جستجو در وب در سال های اخیر رونق بسیاری گرفته است و بررسی و تحلیل آمار نشان از پیشرفت روز به روز سرچ در سال های اخیر دارد. همین موضوع دلیلی بر بالا بودن پتانسیل سئو و بهینه سازی سایت دارد.

مزایای سئو: کم هزینه بودن بهینه سازی سایت

هزینه مورد نیاز برای شروع سئو و بهینه سازی سایت بسیار پایین تر از سایر روش های بازاریابی است. به همین دلیل هر کسب و کاری می تواند در زمینه سئو و اینترنت مارکتینگ وارد شود.

مزایای سئو: بازدهی بسیار بالا

دقت داشته باشید که استراتژی بازاریابی سئو و بهینه سازی سایت زمان بر است.

معایب سئو و بهینه سازی سایت

وقتی مزایای موضوعی را بیان می کنیم باید به ایرادات و معایب رقابتی آن هم بپردازیم که برای سئو می توان به یک الی دو مورد اشاره کرد:

  1. سئو و بهینه سازی سایت در دیجیتال زمانبر است و هزینه دارد. در صورتی که روش های ساده تر و زودبازده تری هم وجود دارد. (ابته دقت داشته باشید که سود حاصل از سئو بسیار چشمگیر تر از سایر روش هاست پس باید صبور باشید و ادامه دهید.)
  2. هزینه های صرف شده برای بهینه سازی سایت بالاتر از برخی روش های دیگر است.

انواع سئو (از نظر روش پیاده سازی)

سئو و بهینه سازی سایت به دو روش کلاه سیاه و کلاه سفید پیاده سازی می شود. اما در سئو می توان از روشی مابینی به نام روش خاکستری نیز استفاده کرد.

سئو کلاه سفید

سئو کلاه سفید به بهبود سایت شما برای افزایش دیده شدن آن هنگام سرچ در موتورهای جستجو به روش درست و مورد تایید قوانین موتور جستجو گفته می شود.

مثال هایی برای سئو کلاه سفید

در این روش شما با سئو on-page – off-page درست شامل تولید محتوای درست، لینک سازی داخلی و خارجی استاندارد و رقابت سالم به بازدهی و بازدید مد نظرتان می رسید.

مزایا و معایب سئو کلاه سفید

  • این روش دائمی است (اگر به صورت درست و اصولی پیاده سازی شود)
  • هزینه این روش پایین است.
  • بازدهی بسیار بالایی دارد.
  • این روش زمانبر است و نیاز به صبر و پشتکار بسیار بالایی دارد.

سئو کلاه سیاه

سئو کلاه سیاه

در روش کلاه سیاه سئو و بهینه سازی، شما قوانین موتور جست و جو را دور می زنید و به نوعی به رقابت ناسالم می پردازید.

برخی تکنیک های سئو کلاه سیاه

مثلاً خرید لینک ورودی و تبلیغات از روش های سئو کلاه سیاه است.

مزایا و معایب سئو کلاه سیاه

  • سئو کلاه سیاه بازدهی بسیار بالا در مدت زمان بسیار کم دارد.
  • ریسک بسیار بالایی دارد و ممکن است سایت شما در حالت پنالتی یا اسپم قرار بگیرد.
  • هزینه این روش بسیار بالاست.

سئو کلاه خاکستری

در روش کلاه خاکستری سئو شما به تولید محتوای درست و اصولی و سئو داخلی و خارجی درست می پردازید. در کنار آن از برخی تکنیک های سئو کلاه سیاه به عنوان شتاب دهنده استفاده می کنید.

نمونه تکنیک های سئو کلاه خاکستری:

تولید محتوای بسیار درست و دقیق به همراه لینک سازی داخلی درون سایت + کمپین های ریپورتاژی برای دریافت لینک ورودی خریداری شده به مقالات و لندینگ های مد نظر.

مزایا و معایب سئو کلاه خاکستری

  • این روش از سئو کلا سیاه ریسک بسیار کمتری دارد.
  • سرعت این روش از سئو کلاه سفید بسیار بالاتر است.
  • هزینه این روش در بین سئو سیاه و سفید است.
  • پیاده سازی آن نیاز به تخصص دارد.

سئوی داخلی (on-page) و سئوی خارجی (off-page)

سئو و بهینه سازی سایت از نظر ساختار به دو بخش درون سایتی و برون سایتی تقسیم می شود.

سئوی داخلی و خارجی چیست؟

تمام فعالیت هایی که شما در راستای بهینه سازی سایت در درون سایت خود انجام می دهید شامل on-page SEO و موارد خارج سایتی شما شامل off-page SEO می شود.

مراحل سئو داخلی

مراحل سئو داخلی on-page SEO

  • اپتیمایز کردن صفحات سایت
  • تولید محتوا
  • لینک سازی داخلی

مراحل سئو خارجی off-page SEO

  • لینک سازی خارجی
  • مدیریت لینک های ورودی
  • تحقیقات کلمات کلیدی
  • بررسی رقبا
  • تحلیل منابع برای تولید محتوا

نتیجه گیری

همانطور که در مقاله SEO For Beginners بیان شده است، پرسه یا فرایند سئو شامل قدم های بسیار زیادی برای رسیدن به نتیجه ای در راستای کسب و کار شماست. از همین رو بهینه سازی سایت و چالش های آن زمانبر و سرشار از نکات کلیدی است. امیدواریم این مقاله برای شما مفید و در تشریح سئو و بهینه سازی سایت مفید واقع شود.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی