بازاریابی چابک

نویسنده : تیم تحریریه آکادمی بازار
بازاریابی چابک
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on twitter
Share on linkedin

بر خلاف روش بازاریابی سنتی روش بازاریابی چابک به تیم‌های بازاریابی کمک می‌کند تا علاوه بر حل مشکلات لحظه‌ای، ارتباط موثرتری با مشتریان خود داشته باشند.

روش‌ بازاریابی چابک روشی انعطاف‌پذیر برای انطباق با تغییرات است که به تیم‌های نرم‌افزاری کمک می‌کند تا رشد کرده و به جای برنامه ریزی‌های طولانی مدت که قابل تغییر نیستند و هنگام بروز مشکلات در لحظه راه حلی ارائه نمی‌دهند، با برنامه ریزی کوتاه مدت نتایج موثرتری را رقم بزنند.

پلتفروم هوشمند ستاره یاب

کلیک کن، رزومه بساز، استخدام شو

بازاریابی چابک چیست؟

بازاریابی چابک یک رویکرد بازاریابی است که از اصول و روش‌های سریع‌الانتقال استفاده می‌کند. این روش شامل داشتن تیم‌های خود سازماندهی و تیم‌های دارای چندین وظیفه است. در بازاریابی چابک به یک دیدگاه استراتژیک برای برنامه‌ریزی بازاریابی کوتاه، متوسط و بلند مدت نیاز دارید.

تفاوت بازاریابی چابک و بازاریابی سنتی در چیست؟

تفاوت بازاریابی چابک و بازاریابی سنتی در چیست؟

تمرکز بر انتشار مکرر تجربیات و تعهد آگاهانه نسبت به رضایت مخاطبین از اصول ذکر شده در مانیفست یا همان بیانیه بازاریابی چا‌بک است که به عنوان مرجع و راهنما برای تیم‌های بازاریابی عمل می‌کند.

ارزش‌های بازاریابی چابک شامل موارد زیر است:

در روش بازاریابی چا‌بک با یادگیری ایده‌ها و قراردادهای هم‌کاری متمرکز با مشتری‌ها و سلسله‌مراتب انطباقی بر فعالیت‌های گسترده، فرآیند جذب مشتری بر حسب پیش‌بینی استاتیک آسان‌تر خواهد بود و این استراتژی باعث افزایش فروش خواهد شد.

استاد احمد محمدی
قانون موفقیت در فروش: درخواست کردن از دیگران و نترسیدن از شنیدن پاسخ منفی.
استاد احمد محمدی

همه نسخه‌های بازاریابی چابک چندین ویژگی کلیدی را به اشتراک می‌گذارند، ویژگی‌هایی که پیشتر برای شما برشمردیم و در ادامه به آن‌ها خواهیم افزود. این ویژگی‌های مورد استفاده در بازا‌ریابی چا‌بک نسبت به روش‌های بازار‌یابی سنتی بسیار موثرتر عمل می‌کنند.

ویژگی‌های نمودار بازاریابی چابک

4 ویژگی مهم در هر تیم بازاریابی چابک موفق وجود دارد که عبارتند از:

  1. کار گروهی مبتنی بر اصول بازاریابی چابکی
  2. تصمیم گیری بر اساس اطلاعات موجود
  3. انتشار سریع و مکرر اطلاعات
  4. پایبندی به مانیفست یا بیانیه بازار‌یابی چابک

کار گروهی و هم‌کاری بین اعضا، بنیان بازار‌یابی چابک است که با تیم‌هایی شروع می‌شود که روش‌های سریع‌الانتقال را انتخاب می‌کنند. هر عضو از تیم می‌تواند در هر پروژه به نوعی مشارکت داشته باشد. از جلسات و کانال‌های ارتباطی می‌توان برای تشویق هم‌کاری بین اعضا استفاده کرد.

تصمیم‌های برگرفته از داده‌ها در بازاریابی چابک برای کمپین‌های بازاریابی استفاده می‌شود. حتی با وجود این که تمام بازاریابان مدرن تا حدودی به داده‌ها تکیه می‌کنند اما تیم‌هایی که به روش بازار‌یابی چا‌بک کار می‌کنند کاملا بر این اصول پایبند هستند و بیشترین بازخورد را از آن دارند. تیم‌‌های بازار‌یابی چا‌بک به طور مداوم با به دست آوردن تجربیات جدید برای افزایش عملکرد تیم و اتکا به داده‌ها برای اندازه‌گیری استفاده می‌کنند.

تیم‌های بازاریابی چابک اغلب از شیوه sprints استفاده می‌کنند. sprints دوره‌های کوتاه زمانی از فعالیت تیمی متمرکز هستند که بیشترین بازدهی را در فروش و بازاریابی دارند. این چرخه زمانی و دوره‌های کوتاه زمانی به تیم‌ها اجازه می‌دهد تا با حجم کاری کمتر در یک بازه زمانی مشخص و کوتاه، نسخه‌های تکراری تولید کنند.

7 ارزش اصلی و 10 اصل فهرست‌شده در بیانیه بازاریابی چابک وجود دارد که برای دستیابی به این روش از بازاریابی حیاتی هستند. این ارزش‌ها و اصول عبارتند از همه روش‌هایی که یک تیم انتخاب می‌کند تا به طور بهینه از آن‌ها استفاده کند. اصولی مانند: standups, sprints و Kanban در بازاریابی چابک.

فواید بازاریابی چابک در چیست؟

فواید بازاریابی چابک در چیست؟

برای پیاده‌سازی موثر روش بازاریابی چابک، شناسایی مهم‌ترین نقطه ضعف یا منافع مورد نظر و موقعیت فعالیت‌های بازاریابی تیم به عنوان وسیله‌ای برای رسیدن به اهداف مورد نظر حیاتی است. در این روش بهتر است تمرکز خود را به یک مشکل، نقطه ضعف یا هدف معطوف کرده و روش‌های بازاریابی چابک برای رسیدن به موفقیت را به کار گیرید.

سرعت و بهره‌وری اولین و مهم‌ترین مزیت بازاریابی چا‌بک است. این مسئله از طریق تغییرات در ساختار سازمانی و نحوه برنامه‌ریزی و اجرای فعالیت‌های تیمی به دست می‌آید.

سازمان‌هایی که از روش بازاریابی چابک استفاده می‌کنند به جای گروه‌بندی افراد از طریق عملکردشان (به عنوان مثال میزان خلاقیت، بازاریابی و غیره) گروه‌های کوچک و کارکردی را ترجیح می‌دهند که قادر به اتمام پروژه‌ها به طور مستقل یا همکاری بین تیمی هستند. این کار به تیم‌ها اجازه می‌دهد بدون اینکه به دلیل وابستگی‌های متقابل از کار بیفتند، به سرعت از میان آیتم‌های کاری عبور کنند.

شفافیت و همکاری و انعطاف پذیری

شفافیت و همکاری و انعطاف پذیری

شفافیت و همکاری یکی دیگر از فواید قابل‌توجه بازا‌ریابی چا‌بک است. هدف این بازاریابی ایجاد دیدگاه موثر در فرآیندهای تیمی از طریق جریانات کاری است. برقراری ارتباط با حفظ اولویت‌های روزانه باعث می‌شود که اعضای تیم به طور موثر با یکدیگر همکاری کرده و به عنوان یک واحد بهتر عمل کند.

وجود شفافیت به تیم‌های بازاریابی چابک کمک می‌کند درک مشترکی در مورد تمام پروژه‌هایی که در حال انجام هستند داشته باشند. تیم‌های بازاریابی چابک از بازخورد مکرر مشتری برای اطمینان از زمان مناسب فعالیت‌ها برای تاثیرگذاری بالاتر استفاده می‌کنند. انعطاف‌پذیری یکی از مزایای مهم بازا‌ریابی چا‌بک است. این نشان می‌دهد که تیم‌های بازاریابی چابک به جای پیروی کورکورانه از یک برنامه بازاریابی سالانه با کمک برنامه‌ریزی‌های کوتاه مدت و مکرر به نتایج دلخواه خود دست یابند.

دکتر احمد محمدی
استاد احمد محمدی
سخنران انگیزشی و مربی توسعه فردی، مدرس و مشاور کسب و کار
پادکست فکرانه - ویزیتوری

موفقیت در تیم

موفقیت تیم‌های بازا‌ریابی چا‌بک بستگی به این دارد که آیا تیم‌ها می‌توانند به تغییرات در لحظه واکنش مناسب نشان دهند یا خیر. در روش‌های بازاریابی سنتی برنامه‌ ریزی سالانه با تمام جزئیات کاری برای 12 ماه آینده باعث می‌شود بازاریابان نتوانند به تغییرات لحظه‌ای واکنش مناسب نشان دهند.

در بازاریابی چابک، تیم‌ها بر تعریف اهداف بلند مدت که هدفشان دستیابی و تعیین جزئیات در طول مسیر است تمرکز می‌کنند. این روش به آن‌ها انعطاف پذیری می‌دهد تا به راحتی براساس اطلاعات و بازخورد مشتری تغییر مسیر دهند.

بازاریابان چابک در مدت‌زمان چرخه کاری، نرخ کارایی و توان عملیاتی فرآیند بازاریابی را ثابت نگه می‌دارند تا اطمینان حاصل شود که تیم با سرعتی پایدار حرکت می‌کند.

تیم‌های بازاریابی چابک با انجام تست‌های کوچک برای اثبات یا رد کردن فرضیات و با ارزیابی نتایج و بهبود فعالیت‌ها در طول زمان اجرا به اهداف خود نزدیک می‌شوند. این امر به تیم‌ها کمک می‌کند تا تصمیمات آگاهانه بگیرند و به نتایج بهتری دست پیدا کنند.

روش بازاریابی چا‌بک به سرعت به روش موثر و محبوب کسب‌وکار برای بازاریابان تبدیل ‌شد. از آنجا که بازاریابی چا‌بک حدود یک دهه پیش توسعه یافت، بازاریاب‌ها پیشرفت قابل‌توجهی در جهت انطباق چارچوب‌های خود با نیازهای متخصصان بازاریابی مدرن داشته‌اند.

ویژگی های مشترک در روش های مختلف بازاریابی چابک چیست؟

ویژگی های مشترک در روش های مختلف بازاریابی چابک چیست؟

تیم‌های بازاریابی‌ چابک همگی ویژگی‌های مشترکی دارند:

  1. انتخاب‌های متنوع و متناسب با زمان
  2. تاکید بر انجام آزمایشات و تمرکز در برقراری ارتباط با مشتریان
  3. برنامه ریزی‌های کوتاه مدت و هفته‌ای

در حالی که رویکردهای مختلفی برای انجام فرآیندهای بازار‌یابی چا‌بک وجود دارد اما به هیچ وجه در انجام آن عجله‌ نکنید. فعالیت‌های این روش از بازاریابی را به تدریج به فرآیندهای بازاریابی خود وارد کرده و آن‌ها را مورد آزمایش قرار دهید. مطمئن باشید با رعایت اصول و ارزش‌های روش بازاریابی چابک به موفقیت‌های روزافزون در حیطه بازاریابی دست پیدا می‌کنید.

پلتفروم هوشمند ستاره یاب

کلیک کن، رزومه بساز، استخدام شو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *