بازاریابی شبکه ای چیست و چه نکاتی دارد؟
به احتمال زیاد ذهنیت شما از بازاریابی شبکه ای همان تصویر کلیشهای است که در ذهن خیلی از افراد ثبت شده است. تصویر زنان یا مردانی که میخواهند شما راضی کنند که اگر خودتان یا دوستانتان و دوستان دوستانتان به او در فروش یک محصول کمک کنید به آسانی میتوانید ثروتمند شوید.
هیچکدام از این تعریفها درست نیست.باید بدانیم که بازاریابی شبکه ای چیست و چه نکاتی دارد، در واقع بازاریابی شبکه ای یک نوع شیوه فروش است و بازاریابی شبکه ای یک شغل نیمه وقت یا گاهی تمام وقت است که میتوان روی آن حساب باز کرد و این تنها یک نمونه از روش های بازاریابی است ،برای آشنایی بیشتر با روش های دیگر آن و بکار گیری آنها برای ارتقای کسب و کارتان می توانید به مقالعه انواع مدل های بازاریابی مراجعه کنید .
آکادمی بازار در اینجا به شما کمک می کند که بدانید بازاریابی شبکه ای چیست و چه نکاتی را باید رعایت کنید.
1. انتخاب هوشمندانه از نکات بازاریابی شبکه ای می باشد

در زمان انتخاب یک شرکت برای همکاری شما باید در نظر بگیرید که چه مدت است که آن شرکت در این زمینه فعالیت میکند؟ کیفیت خدمات و محصولات مورد نیاز مشتریان در چه حدی است؟ آیا عدالت در این شرکتها رعایت شده است؟ آیا انصاف شرکت به اندازهای است که سود حاصل ازفروش کالا یا ارائه خدمات را در میان افراد زیر مجموعه تقسیم کند؟
شما باید تحقیق کنید که مدیر عامل کیست و فعالیت او چقدر با اهداف شرکت هماهنگی دارد. مورد بعدی زمان بندی و شیوه مدیریت در شرکت است. شما باید خوب به فعالیتهای شرکت توجه کنید و مطمئن شوید شرکت در حال رشد و توسعه است. موضوع دیگر آموزش، پشتیبانی و سیستم تجارت است.
شما شاید شرکتی مطمئن با مدیریتی عالی پیدا کنید که دارای تنوع و جذابیت در محصولات و دارای یک سیسم پرسود با پایداری کامل باشد اما اگر تجارت موجود در شرکت تبدیل به سیستم نشده باشد همه چیز ممکن است به زودی از بین برود. شرکت باید دارای یک سیستم ایده آل و مطمئن باشد تا رشد شرکت به صورت پیوسته ادامه پیدا کند.
2.موضوعاتی که آموزش داده می شود را تمرین کنید
شما برای اینکه یک بازاریاب شبکه ای موفق شوید باید به حرف مربی خود خوب گوش دهید و از او یاد بگیرید. شیوه تشکیل بازاریابی شبکه ای بر مبنای تجربه کهنه کاران و افراد با تجربه شرکت است.
کارهایی که مربیان شما انجام میدهند قابلیت تقلید کردن را دارند اما به شرطی که به آنها گوش بدهید، یاد بگیرید و از آن سیستم پیروی کنید.
3. برای بازاریابی شبکه ای سرگروه ها بسیار اهمیت دارند

سرگروههای شما در بازاریابی شبکه ای بسیار با اهمیت هستند. سرگروه چه میزان از شما پشتیبانی میکند؟ آیا با شما تماس میگیرند؟ آیا برای موفقیت شما به اندازه موفقیت خودشان ارزش قائل هستند؟
شما باید در هر زمان از روز که نیاز داشته باشید یا خواستار کمک باشید بتوانید با آنها تماس بگیرید. میزان این پشتیبانی بسیار مهم است.
4. رهبری زیر مجموعه را بر عهده بگیرید
یکی از اصطلاحات موجود در بازاریابی شبکه ای یتیم میباشد. این اصطلاح معمولا برای تازه واردهایی بکار برده میشود که به تازگی وارد مجموعه شدهاند اما کسی که آنها را وارد سیستم کرده است، خودش به قدری سرش شلوغ است که زمان لازم برای آموزش دادن به آنها را ندارد.
اگر شما شخصی را وارد سیستم کردهاید. باید حداقل 30 روز از او پشتیبانی کنید تا بتواند کار را فرا بگیرد و به تنهایی ادامه دهید.


5. از اینترنت استفاده کنید
شما هم میتوانید مانند بسیاری از بازاریابان که برای فروش محصول یا ارائه خدمات از اینترنت استفاده میکنند، یک سایت را بیاندازید و محصول خود را از این طریق به فروش برسانید.
در صورت بازاریابی اینترنتی سعی کنید تا مطمئن شوید که فعالیت شما هرزنامه نخواهد داشت. هرزنامهها علاوه بر اینکه موجب فروش کمتر شما میشود به روند برند سازی شرکت شما نیز ضربه خواهند زد.
6.برای بازاریابی شبکه ای باید از تجارتتان مراقبت کنید

فعالیت شما یک نوع تجارت محسوب میشود و همه تاجران باید مراقب تجارت خود باشند. شما باید بحثهای حسابداری را به شدت جدی بگیرید و حتما از یک حسابدار و وکیل متخصص و ماهر در زمینه بازاریابی شبکه ای کمک بگیرید.
7. کار روزانه خود را تعطیل نکنید
به هیچ عنوان شغل اصلی خود را تا زمانی که از میزان درآمد خود مطمئن نشدید ترک نکنید. سعی کنید مدتی زمان خود را در شرکت صرف کنید و از کیفیت کاری آنها مطمئن شوید سپس اگر حقوقی مساوی یا بیشتر از کار اصلی خود دریافت کردید، کار قبلی خود را ترک کنید.

مثال شرکت های موفق بازاریابی شبکه ای معرفی شده در دوره آموزش بازاریابی
برخی از موفق ترین شرکت های بازاریابی در دنیا عبارتند از:
- Tupperware : یکی از شناخته شده ترین شرکت های بازاریابی شبکه ای در سراسر جهان است. این شرکت که در سال 1938 در ایالات متحده تأسیس شد و محصولات آن ظروف پلاستیکی نگهداری مواد غذایی بود.
با استفاده از سیستم بازاریابی شبکه ای این شرکت توانست شرکت هایی با کانال های توزیع سنتی را کنار بزند و به عنوان برترین شرکت بازاریابی خود را معرفی کند. در سراسر جهان، هر دقیقه بیش از 40 مهمانی با Tupperware برگزار می شود.
- Avon : یک برند لوازم آرایشی با حدود 6 میلیون نماینده و درآمد سالانه 4.3 میلیارد پوند است. Avon یکی از بزرگترین شرکت های بازاریابی شبکه ای در جهان است. در اوایل سال 2020، شرکت Avon Products توسط گروه لوازم آرایشی Natura & Co که شامل برند The Body Shop است، خریداری شد.
این شرکت یکی از بزرگترین برگذار کنندگان دوره های بازاریابی و فروش در سطح جهان بود که بازدهی بسیار بالایی را برایش به همراه داشت
- Herbalife : یکی از بزرگترین شرکت های بازاریابی شبکه ای مکمل های غذایی Herbalife است. این شرکت که در سال 1980 در کالیفرنیا تأسیس شد، اکنون تقریباً 2.3 میلیون توزیع کننده مستقل در سراسر جهان دارد.
- Amway : این شرکت با درآمد تقریباً 6.8 میلیارد پوند بزرگترین شرکت بازاریابی شبکه ای در جهان است. Amway در سال 1959 در میشیگان تأسیس شد و اکنون تقریباً 3 میلیون نماینده آن اقلام بهداشتی، زیبایی و مراقبت از خانه را در بیش از 100 کشور به فروش میرسانند.
شرکتهایی مانند Mary Kay، Nu Skin، Vorwerk، و Young Living نیز با استفاده از مدل های بازاریابی شبکه ای، کالاهای مصرفی متنوعی را در سراسر جهان به فروش می رسانند.
برای آشنایی با شیوه های موثر و منحصر به فرد بازاریابی در هر یک این شرکت ها کافی است در دوره آموزش بازاریابی شرکت کنید تا در زمانی کوتاه به این مهارت پولساز مسلط شوید.