بازاریابی ورزشی چیست؟
همان طور که در ابتدا گفته شد در حالت اول خدمات و محصولات ورزشی را به صورت مستقیم به خریدار ارائه میشود، در حالت دوم، برای محصولات غیر ورزشی از طریق ورزش، بازاریابی انجام میشود.
به عنوان مثال، بازاریابی کردن برای لوازم ورزشی، مسابقات، رخدادهای ورزشی و باشگاهها، تبلیغ تیمها، فروش بلیت، قسمتی از بازاریابی محصولات و خدمات ورزشی هستند.
اما درمقابل در این شیوه از بازاریابی به عنوان مثال به تبلیغ یک آبمیوه توسط یک قهرمان ورزشی، توزیع خوراکی یک برند شخصی خاص در مسابقههای ورزشی و … پرداخته میشود. با آکادمی بازار همراه باشید.
اصول، روند و ابزار بازاریابی ورزشی

این نوع بازاریابی شامل سطوح مختلفی است. که در ادامه بیان میشود.
سطح اول sport marketing
در سطح ابتدایی بازاریابی ورزشی، فلسفه و باورهای مرتبط قرار دارد. آگاهی داشتن از فلسفه و اصول بازاریابی فقط اختصاص به مدیران و بخشهای بازاریابی سازمانی ورزشی ندارد. در فلسفه بازاریابی، نیازها و درخواستهای خریدار، پایههای هر تصمیم را تشکیل میدهد.
البته باید در نظر داشت که نیازهای مشتری باید تکمیل کننده اهداف سازمان باشد. در دنیای ورزش برخلاف دنیای تجارت هدف کسب سود نیست بلکه هدف برنده شدن یا علاقمند شدن به آن ورزش است.
فلسفه بازاریابی ایجاد شرایط مطلوب برای سود دو طرفه بین سازمان و مشتری است اما به خاطر داشته باشید اگر خواستههای مشتریان برآورده نشود هیچ سودی در کار نیست.
سطح دوم
در سطح دوم، بازاریابی ورزشی به عنوان یک فرآیند در نظر گرفته میشود، زیرا شامل مجموعهای از فعالیتها است. برای مثال، این نوع بازاریابی شامل مراحل مختلف تحقیق، تجزیه و تحلیل،سازمان دهی، توسعه، اجرایی کردن و آزمایش است.
سطح سوم
در سطح سوم، این نوع بازاریابی را مجموعهای از اصول میدانند، زیرا دربردارنده نظرها و مفهومهای گوناگون است و برای کسانی که با بازاریابی ورزشی سروکار دارند به صورت یک راهنما عمل میکند.
سطح آخر بازاریابی ورزشی
در آخر اصول بازاریابی ورزشی با کمک ابزارهای خاص میتوانند اجرایی شوند. ابزارهای تحلیلی و فعالیتهای روزانه ای که انجام میشوند جزء این ابزارها به میباشند.
انواع مصرف کنندگان ورزشی

روشهای متفاوتی برای مشخص کردن مصرف کننده در بازاریابی ورزشی وجود دارد. با این حال، باید مشخص شود که مصرفکننده ورزشی واقعی و ذی نفعان ورزش باهم تفاوت دارند. مصرفکننده، فردی است که با پرداخت هزینه به صورت مستقیم یا غیر مستقیم از یک کالا یا خدمات ورزشی استفاده میکند.
ذینفعان افرادی هستند که از کالا یا خدمات ورزشی مشخصی سود میبرند. به عنوان مثال دولتها یا شرکتهای حامی مالی ورزشی، ذینفع هستند.


مصرفکنندههای ورزشی، کاربران نهایی هستند که به چهار دسته تقسیم میشوند :
1. مصرف کنندگان محصولات ورزشی
مصرف کنندههای محصولات ورزشی شامل لوازم ورزشی، کتاب و مجلات ورزشی، لباسهای ورزشی، بازیها و … هستند. خریدار کالای ورزشی کسی است که یک کالای واقعی یا مجازی ورزشی یا کالای مرتبط با ورزش را خریداری میکند.
2. مصرف کنندگان خدمات ورزشی
مصرفکنندگان خدمات ورزشی شامل آموزش، مربی گری تخصصی، خدمات رفاهی وسلامتی را تشکیل میدهند که از خدمات مربوط به ورزش استفاده میکنند اما مستقیم در خود فعالیت ورزشی دخالتی ندارند.
3. شرکتکنندگان در فعالیتهای ورزشی

مشتریان، شرکتکنندگان حاضر در فعالیتهای ورزشی هستند. این افراد به عنوان شرکت کننده یا سازماندهنده و بدون دریافت حقوق در ورزش همکاری میکنند.
همه افرادی که در فعالیتهای ورزشی مدرسه یا مراکز تفریحی و باشگاههای ورزشی سازمانیافته شرکت دارند در این طیف جای میگیرند.
4. تماشاگران و طرفداران ورزشی
دسته چهارم، تماشاگران ورزشی جای میگیرند. این گروه به فعالیتهای ورزشی علاقمند هستند اما خود ورزشکار نیستند. فعالیتهای حامیان ورزشی به صورت حضور در مسابقات ورزشی یا تماشا یا گوش دادن برنامههای ورزشی در تلویزیون، رادیو، اینترنت و … است.
این گروه از مصرف کنندگان در بازاریابی ورزشی بسیار پیچیده هستند به این خاطر که به شیوه متفاوتی از کالاها و خدمات ورزشی با سایر مصرفکنندگان تفاوت دارد.
کمک از Sport Marketing
بازاریابی ورزشی شاخهای از بازاریابی است که همزمان بر تبلیغات در زمینه برنامههای ورزشی و همچنین تبلیغ محصولات و خدمات دیگر از طریق برنامههای ورزشی و تیمهای ورزشی توجه دارد. در این مجموعه مواردی که تبلیغ میشوند میتوانند محصولات فیزیکی یا یک برند خاص باشند.
هدف از این نوع بازاریابی به وجود آوردن استراتژیهایی است که مشتری از طریق آنها به تبلیغ یک ورزش یا محصولی غیر از ورزش از طریق ورزش بپردازد و همانطور که گفته شد ابعاد مختلفی دارد و قابل تامل است.
کلاس بازاریابی: بهترین نمونه های کمپین بازاریابی ورزشی
بهترین کمپین های بازاریابی ورزشی از تصاویر برای برقراری ارتباط عاطفی با مخاطبان و ارسال پیامی واضح استفاده می کنند. این کمپین هایی در سراسر اینترنت ویروسی می شوند و در زمان کوتاهی میلیون ها بار بازدید می شوند. با 3 مورد از بهترین کمپین های بازاریابی در ورزشی در سال های اخیر همراه ما باشید.
1.کمپین این دختر می تواند ( This Girl Can ) توسط شورای ورزش انگلیس

شورای ورزش انگلیس کمپین This Girl Can را به عنوان راهی برای مقابله با مشکلات بهداشتی/ پزشکی مانند چاقی از طریق ورزش اجرا کرد.آنها دریافتند که مردان بیشتر از زنان در فعالیت های ورزشی شرکت می کنند. دلیل این امر عمدتا ترس زنان از قضاوت مردم درباره فرم بدن آنها است.
کمپین This Girl Can زنان را در حال انجام برنامه های ورزشی و تناسب اندام نشان دهد. هدف این کمپین ایجاد انگیزه در زنان برای ورزش کردن روزانه بود.
در نتیجه، ویدیوی اصلی این کمپین بیش از 8 میلیون بازدید داشت و هشتگی که هنوز هم به فعالیت ادامه می دهد. مهمتر از همه، زنان بسیاری برای بهبود سلامت خود، شروع به فعالیت های ورزشی کردند.
2.کمپین خودت را مدیریت کن ( Rule Yourself) توسط Under Armor

بازار هدف Under Armour در زمان اجرای این کمپین، مردان جوان بودند. کمپین Rule Yourself با داستان مایکل فلپس که برای المپیک 2016 آماده می شد، مخاطبان را به خود جذب کرد.
پیام این کمپین با قلب و احساس مخاطبان ارتباط برقرار کرد. در نتیجه، این تبلیغ به یکی از پربازدیدترین تبلیغات المپیک در شبکه های اجتماعی تبدیل شد. همچنین ویدیوی این کمپین در جشنواره بین المللی خلاقیت شیرهای کن برنده جایزه شد.
3.کمپین ممنونم مادر (Thank You Mom ) توسط Proctor and Gamble

Proctor and Gamble رویکرد متفاوتی را برای المپیک زمستانی 2018 در نظر گرفت. این برند برای پیوند دادن محصولات خود با یک رویداد ورزشی، از مادران به عنوان موضوع اصلی استفاده کرد.
با کمپین ممنونم مادر، Proctor and Gamble محصولات خود را به عنوان راهی برای حمایت مادران از قهرمانان المپیک معرفی کرد. همچنین این کمپین از مادران به عنوان بزرگترین حامی فرزندشان تجلیل می کرد.
نتیجه این کمپین، بیش از 74 میلیون بازدید جهانی و بیش از 370 میلیون تعامل در توییتر بود. با این حال، در زیر چنین پیام پر احساسی، آنها هنوز فقط یک برند هستند که محصولات شان را می فروشند.

دوره های آکادمی بازار برای ارتقای کسب و کار شما
آکادمی توسعه کسب و کار آکادمی بازار با بهره گیری از دانش به روز و تجربیات منحصر به فرد استاد محمدی و با ارائه مشاوره تخصصی در حوزه کسب و کار، توانسته موجب شکوفایی و بالندگی دهها سازمان و کسب و کار گوناگون شود. همچنین بیش از هزاران نفر با بهره گیری از دوره های جامع بازاریابی و فروش، دوره مشتری مداری، دوره اصول و فنون مذاکره، دوره آموزشی حرفه ای بازاریابی و فروش تلفنی و مشاوره فروش، توانسته اند موانع موجود در مسیر شغلی خود را برطرف کنند و به سوی آینده شغلی روشن خود گام بردارند.