چطور تبلیغات کنیم ؛ راهنمای چگونگی تبلیغات برای انواع کسب و کار

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۹ بهمن, ۱۴۰۰
آخرین بروزرسانی: ۱۵ فروردین, ۱۴۰۲
چطور تبلیغات کنیم

در آموزش بازاریابی و فروش  همیشه سوال چطور تبلیغات کنیم وجود داشته است و جواب های بسیار زیادی برای این سوال وجود دارد. البته هر جوابی به نسبت موقعیت خاص کسب و کار می تواند درست یا اشتباه باشد. برای رسیدن به یک روش جامع برای بررسی کسب و کار و رسیدن به پلتفرم مناسب تبلیغاتی آن کسب و کار با ما همراه باشید.

پخش ویدیو
کتاب نقشه فروش
کتاب نقشه فروش

فهرست مطالب

تبلیغات چیست؟ چه ویژگی هایی دارد؟

تبلیغات یک راه ارتباطی برای اطلاع رسانی، آموزش، متقاعد کردن و یادآوری محصول یا کسب و کار شما به مخاطبین است. تبلیغات موفق باید مطابق با ابزارهای بازاریابی و عناصر تجاری باشد. تبلیغات باید مکررا انجام شود – یعنی به گونه ای باشد که مخاطبین شما همواره آگهی را بخوانند یا بشنوند.

همچنین تبلیغات باید معتبر، منحصر به فرد و به یاد ماندنی باشد تا بتواند موثر و کارساز باشد و در ذهن مخاطب بماند. تبلیغات مثل تمام روش های بازاریابی موثر، باید بر اساس یک استراتژی مناسب کسب و کار شما ساخته شود.

در نهایت، برای هر کمپین تبلیغاتی، باید پول کافی و بودجه مناسب داشته باشید تا بتوانید آن را توسط یک برنامه رسانه ای که مخاطب بالایی دارد،‌ اجرا کنید.

تبلیغات چیست

چطور تبلغات کنیم؟

هنگام برنامه ریزی تبلیغات، باید سوالات زیر را از خودتان بپرسید و بعد از پاسخ به آنها به فکر تبلیغات باشید (همه چیز را مکتوب کنید):

  1. هدف کمپین چیست؟ (اهداف شما)
  2. چقدر هزینه می کنید؟ (بودجه شما)
  3. چه کسی را هدف قرار دهید؟ (مخاطبان شما)
  4. نوع تبلیغاتی که استفاده می کنید؟ (استراتژی شما)
  5. چه زمانی تبلیغ می کنید؟ (تقویم یا برنامه فعالیت شما)
  6. چگونه بر موفقیت خود (نتایج خود) نظارت کنید؟

این عناصر بخش مهمی از برنامه تبلیغات شما هستند که پاسخ چطور تبلیغات کنیم را می دهند. شما باید به طور منظم برنامه تبلیغات خود را مرور کنید تا مطمئن شوید که استراتژی های تبلیغاتی شما مطابق با اهدافتان پیش می رود.

1) هدف گذاری در تبلیغات

هنگام برنامه ریزی برای تبلیغات خود اهداف روشنی را تعیین کنید و به این سوال پاسخ دهید که چه نتایجی را می خواهید در بازار کوتاه مدت یا بلند مدت به دست آورید؟

هدف از تبلیغات چیست؟

هدف اصلی از تبلیغات در بیشتر موارد شامل این چند مورد می شود:

برند سازی (شاید پرسونال برندینگ)

در بسیاری از موارد مهم ترین هدف از تبلیغات برند سازی است. برای پاسخ به سوال چطور تبلیغات کنیم در این روش باید موارد زیر را در نظر داشته باشید

  • باید چهره برند خود را طبق سیاست های کسب و کار و با استاندارد های برند بوک خودتان به نمایش بگذارید.
  • بهتر است از تکنیک هایی مانند کنجکاوسازی استفاده کنید تا در ذهن مشتری هدفتان نقش ببندید.
  • همه مزیت های خودتان را به صورت یکجا صرف نکنید.
  • بودجه مشخص شده تبلیغات را یکجا خرج نکنید. (همه سیب های خو را در یک سبد نیندازید)

بیشتر بخوانید : اصول برندینگ | 0 تا 100 برند سازی برای انواع کسب و کار

معرفی محصول یا خدمات جدید

هدف گذاری تبلیغات شما تصمیم گیری در مورد نحوه و مکان تبلیغ را برای شما آسان تر می کند. ممکن است بخواهید یک محصول خاص را بیشتر بفروشید، مشتریان خود را از خدمات جدید آگاه کنید یا مشتریان عادی را  از رقبای خود دور کنید.

به عنوان مثال، هدف اصلی تبلیغ یک فروشگاه پوشاک مردانه ممکن است این باشد: ایجاد آگاهی از طیف جدید کت و شلوارهای وارداتی برای افراد 20 تا 29 ساله، در 3 ماه اول سال.

این هدف مشخص می کند که چه چیزی، به چه کسی و چه زمانی باید تبلیغ شود. دانستن آنچه در تلاش برای دستیابی به آن هستید هنگام برنامه ریزی تبلیغات ضروری است.

افزایش فروش و بازدهی

بسیاری از برندهای شناخته شده در کشورمان در حال تبلیغات هستند. آنها برندسازی خود را کرده و همیشه در حال تولید محصولات جدید هستند. اما هدف اصلی از تمام این کارها بالا بردن میزان فروش و بازدهی کل است.

همه برندها از هر استراتژی بازاریابی و فروش برای بیشتر شدن میزان فروششان استفاده می کنند. نمونه هایی از این موارد شامل:

  • تولید محصولات جدید
  • جایزه های مختلف به روش های مختلف (قرعه کشی و …)
  • تخفیف های دوره ای
  • شرایط خرید آسان و استفاده از روش های جدید فروش
  • کمپین های تبلیغاتی دیجیتال

بیشتر بخوانید : ترفندهای افزایش فروش؛ با تلاش کمتر بفروشید

2) بودجه خود را تنظیم کنید.

هدف گذاری در تبلیغات

وقتی تصمیم می گیرید که چقدر می خواهید برای تبلیغات خود هزینه کنید، هزینه ها، جریان نقدی و همچنین اهداف خود را در نظر بگیرید.

همانطور که صرف هزینه زیاد برای تبلیغات ممکن است مضر باشد، هزینه کم نیز می تواند مشکلاتی ایجاد کند. اگر تبلیغات شما به اندازه کافی حرفه ای یا تکرار شونده نباشد، رقابت با سایر مشاغل دشوار است. گاهی اوقات باید تبلیغات را به عنوان یک سرمایه گذاری دراز مدت در کسب و کار خود ببینید.

دانستن اینکه سایر کسب و کارها چقدر برای تبلیغات هزینه می کنند، می تواند هنگام تنظیم بودجه شما مفید باشد. این آگاهی بهترین راه برای مقایسه کسب و کار شما با سایر مشاغل در حیطه کاری خودتان است.

مزیت های مشخص شدن بودجه تبلیغات

ما با مشخص کردن میزان هزینه در نظر گرفته شده برای تبلیغات به سادگی 50% از پاسخ سوال چطور تبلیغات کنیم را داده اید.

وقتی مشخص شود که میزان هزینه در نظر گرفته شده برای تبلیغات شما چقدر است می توانید

  • مشخص شدن پلتفرم های مجاز برای تبلیغات
  • مشخص شدن بازه زمانی تبلیغات برای هر پلتفرم
  • مشخص شدن استراتژی های پیش رو برای تبلیغات و … را برنامه ریزی کنید.

مثلا شما برای تبلیغات محتوایی سایت خود بودجه های 5، 10، 15 و 20 میلیون تومان را در نظر دارید.

وقتی 5 میلیون هزینه سئو و بهینه سازی کنید دیگر پولی برای موارد دیگر نمانده است و باید به فکر راهکار دیگری باشید.

وقتی 10 میلیون هزینه کنید علاوه بر بهینه شدن سایت و مقالات موجود (در صورت امکان) می توانید به فکر تولید محتوای جدید سیاست گذاری شده هم باشید.

وقتی 15 میلیون هزینه تبلیغ محتوایی می کنید علاوه بر موارد بالا می توانید یک کمپین تبیغاتی ساده نیز برگذار کنید(البته این مورد باید بررسی شود تا پلتفرم مناسب را پیدا و به صورت بهینه هزینه کنید.)

شما با 20 ملیون تومان راهکارها و پاسخ های بیشتری برای سوال چطور تبلیغات کنیم دارید.(دقت داشته باشید که این مثال فقط و فقط برای تبلیغات محتوایی بود و به بررسی سایر روش ها با این هزینه نپرداخت)

3) در مورد رقبا و مشتریان خود تحقیق کنید.

رقبای شما چطور تبلیغ می کنند؟ آنها در مورد خودشان چه می گویند؟ آنها کسب و کار خود را چگونه معرفی می کنند؟ شاید بخواهید که استراتژی آنها را دنبال کنید یا کاری کاملا متفاوت انجام دهید. در هر صورت، دانستن این که رقبای شما چگونه محصولات یا خدمات خود را تبلیغ می کنند، ضروری است.

تحقیقات بازار باید شامل یافتن اطلاعات بیشتر در مورد رقبا و مشتریان باشد. ممکن است متوجه شوید که بازار هدف شما (مخاطبین شما) مجله خاصی را مطالعه می کنند و رقبای شما در هر شماره آن مجله تبلیغ می کنند.

در چنین مواقعی، استراتژی مناسب برای تبلیغات این است که در این نشریه نیز تبلیغ کنید. ممکن است متوجه شوید که مشتریان شما به خدمات خاصی نیاز دارند که به راحتی می توانید آن را به عنوان یک مزیت رقابتی ایجاد کنید و به آنها ارائه دهید.

استاد احمد محمدی
بسیاری از محصولات کوچک به واسطه تبلیغات صحیح، بزرگ شدند.
استاد احمد محمدی

4) در مورد تعداد مخاطبین خود تحقیق کنید.

در بیشتر موارد، هرچه تعداد افرادی که به صورت روزانه روزنامه می‌خوانند، برنامه تلویزیونی تماشا می‌کنند یا از کنار یک بیلبورد می گذرند، بیشتر باشد، هزینه تبلیغات بیشتر است. یعنی مشتریان بالقوه بیشتری محصولات و خدمات شما را خواهند دید.

هنگام مقایسه تعداد مخاطبین برای چگونگی تبلیغات، رتبه ‌بندی برنامه های تلویزیونی یا میانگین تعداد خودروهایی که هر روز از کنار یک بیلبورد عبور می‌کنند را همیشه بررسی کنید. توجه داشته باشید که آمار توسط یک نهاد معتبر تأیید شده باشد.

هنگام تحقیق در مورد گزینه های چطور تبلیغات کنیم خود، از کارکنان فروش بخواهید میزان نرخ تبلیغات را بررسی کنند. مثلا در مورد تعداد تیراژ (تعداد نسخه‌های توزیع شده) مجلات یا تعداد خوانندگان و همچنین هزینه درج آگهی‌ ها اطلاعاتی جمع آوری شود.

برای مثال، آگهی‌ ها در روزنامه ‌ها اغلب بر اساس تعداد ستون ‌ها، ابعاد آگهی در صفحه و تعداد خطوط فروخته و نرخ بندی می‌شوند. اگر همزمان چندین آگهی را جهت تبلیغ در روزنامه رزرو کنید، ممکن است از تخفیفاتی برخوردار شوید.

5) استراتژی خود را انتخاب کنید.

انجام هر نوع تبلیغی دارای مزایا و معایبی است. به عنوان مثال، تبلیغات چاپی می تواند بیش از تبلیغات  آنلاین هزینه داشته باشد. با این حال، چاپ و نصب یک بروشور هدفمند بر در ورودی یک مکان پر رفت و آمد، ممکن است تأثیر بیشتری نسبت به یک تبلیغ در اینترنت در ذهن مخاطب داشته باشد، بنابراین هزینه برای تبلیغات چاپی بر جاهایی که رقابت برای جلب توجه مشتریان زیاد است، بسیار مناسب است و این یک نمونه استراتژی موفق است.

نوع تبلیغاتی که انتخاب می‌کنید به مواردی مثل مخاطبین شما، بودجه شما و مقرون ‌به ‌صرفه‌ ترین راه دستیابی به بیشترین مخاطبین شما، بستگی دارد.

یک استراتژی تبلیغات زود بازده

شاید در اینجا معرفی یک ایده با بازدهی بسیار بالا و هزینه های کمتر (به نسبت سایر روش های سنتی و آنلاین) بپردازیم:

تبلیغات در اینستاگرام از ایده هایی است که می تواند بازدهی مناسب برای برخی کسب و کار ها داشته باشد:

  • کسب و کار های تازه و نوپا
  • کسب و کار هایی که نیاز به بازدهی بالا در دوره زمان کوتاه دارند
  • کمپین های تبلیغاتی و …

البته که ایده ها و تکنیک های تبلیغات در اینستاگرام بسیار زیاد است که در این مقاله 7 مورد از ایده های طلایی تبلیغات در اینستاگرام را بررسی کنید.

6) از متخصصان کمک بخواهید.

راهنمای چگونگی تبلیغات

همانطور که مکررا از حسابدار یا وکیل خود کمک می گیرید، عاقلانه است که هنگام برنامه ریزی تبلیغات کسب و کار خود نیز به کمک احتیاج داشته باشید. اگر می خواهید افراد حرفه ای و کاربلد کمپین تبلیغاتی شما را از ابتدا تا انتها مدیریت کنند، از مشاورین تجاری یا کارمندان خود بخواهید که مناسب ترین  شرکت های تبلیغاتی را به شما معرفی کنند.شرکت هایی را انتخاب کنید که مهارت ‌ها و هزینه ‌های متناسب با اهداف و بودجه شما را داشته باشند.

7) یک جدول زمان بندی تهیه کنید.

با تهیه یک جدول زمان بندی مناسب فرصت خوبی برای آگاهی و رعایت زمان اجرای تبلیغات خواهید داشت. بسیاری از تبلیغ ‌کنندگان در مورد رزرو نوبت اجرای تبلیغات بسیار سختگیر هستند و اغلب از ماه‌ ها قبل اقدام به رزرو می کنند (مثلاً برای تبلیغ آثار هنری خود در شماره اردیبهشت یک مجله، ممکن است مجبور شوید آثار هنری ارائه شده در دی ماه را ارائه دهید).

علاوه بر زمان بندی روتین اجرای تبلیغات خود،‌ حتما در زمان و مناسبت های مهمی مانند عید نوروز، شب یلدا، روز مادر، بلک فرایدی و سایر رویدادهای فصلی تبلیغات خود را انجام دهید و برای کسب مخاطبین بیشتر،‌ در این موقعیت ها تخفیفاتی را در نظر بگیرید.

8) با کارکنان خود ارتباط برقرار کنید.

هرچه بیشتر کارکنان خود را در برنامه بازاریابی خود مشارکت دهید، بیشتر برای موفق تر شدن تبلیغات تلاش خواهند کرد. تیم شما باید از تمامی اطلاعات و اقدامات در برنامه تبلیغاتی آگاهی داشته باشد.

تا آنجا که ممکن است برنامه را با تیم خود در میان بگذارید، مطمئن شوید که آنها فرصتی برای مشارکت در آن داشته باشند. همچنین نقش ها و مسئولیت هایی را در اجرای برنامه تبلیغات به آنها اختصاص دهید. این نقش ها شامل موارد زیر است:

  • مطمئن شوید که آنها درک می کنند که چگونه برنامه بازاریابی با اهداف، اولویت ها و سیاست های کسب و کار شما مطابقت دارد.
  • در مورد اینکه آیا کارکنان شما مهارت و استعداد اجرای برنامه تبلیغاتی شما را دارند یا خیر صحبت کنید.
  • به آنها فرصت دهید تا مهارت های بازاریابی خود را توسعه دهند و اگر کارکنان شما در انجام این مهارت ها مشتاق هستند، آنها را راهنمایی کنید.
  • در نظر بگیرید که آیا نیاز به استخدام کارکنان بازاریابی دارید یا خیر.

دستورالعمل هایی برای انجام تبلیغات موفق (چطور تبلیغات کنیم)

تبلیغات موفق

در این قسمت چندین دستورالعمل برای تهیه تبلیغات موثر و جذاب که باعث فروش بالا می شوند، آورده شده است:

  • مطمئن شوید که استراتژی تبلیغات شما بر اساس موقعیت کسب و کار شما است. یک استراتژی خوب، شناسایی مخاطبان تبلیغات را به همراه فهرستی از ویژگی ها و مزایای تبلیغات تضمین می کند و این می تواند محصول را در ذهن مخاطب برتر و منحصر به فرد کند.
  • یک پیام ساده و تک در تبلیغ ارسال کنید. مردم در به خاطر سپردن نام یکدیگر مشکل دارند، چه برسد به یک پیام تبلیغاتی پیچیده. برای تبلیغات چاپی، هر چه عنوان ساده تر باشد، بهتر است و عناصر تبلیغاتی دیگر باید از پیام تیتر پشتیبانی کند، خواه آن پیام «قیمت»، «انتخاب»، «کیفیت» یا هر مفهوم ساده دیگری باشد.
  • سبکی دوست داشتنی در تبلیغات داشته باشید. تبلیغات دارای شخصیت و سبک هستند. یک سبک و شخصیت محبوب پیدا کنید و حداقل یک سال یا چند سال برای انجام تبلیغات آن را داشته باشید. برای مثال از یک سلبریتی در تبلیغ خود استفاده کنید. تغییر مداوم  سبک تبلیغات و شخصیت آن باعث سردرگمی خریداران می شود. همچنین از خاطره‌ انگیز بودن آن تبلیغ جلوگیری می کند.
  • معتبر باشید. اگر در تبلیغات خود می گویید که کالا یا خدماتتان بهترین کیفیت و ارزش را دارد و واقعا اینطور نیست، تبلیغات نه تنها کمکی به رونق کسب و کار شما نمی کند، بلکه نابودی شما را تسریع می کند. همچنین سعی کنید که در تبلیغات خود رقیبان خود را تحقیر نکنید. این کار باعث می شود که مخاطبان سردرگم شوند و بیشتر به سمت محصولات رقابتی بروند.
  • راه های ارتباطی را بیان کنید. از خریداران دعوت کنید تا به فروشگاه شما بیایند، برای کسب اطلاعات بیشتر ایمیل ارسال کنند یا برای اطلاعات و سفارشات در آگهی تماس بگیرند. اطلاعات مهمی مانند مکان، شماره تلفن، ساعات کاری فروشگاه، فروش قسطی و غیره را در آگهی درج کنید.
  • از رقابتی بودن تبلیغ مطمئن شوید. تبلیغات رقبا را در رسانه هایی که قصد دارید در آن تبلیغ کنید، بررسی کنید. مطمئن شوید که تبلیغ شما از تبلیغات آنها متمایز است. شما می‌توانید از قضاوت شخصی مشتریان، تجربه کسانی که از محصول یا خدمات استفاده کرده اند، در تبلیغات خود استفاده کنید.
  • مطمئن شوید که تبلیغ حرفه ای به نظر می رسد. اگر زمان و استعداد کافی برای طراحی دارید، نرم افزارهای گرافیک کامپیوتری می توانند قالب هایی با ظاهر حرفه ای برای تهیه تبلیغات چاپی زیبا ارائه دهند. همکاری با افراد متخصص برای کمک به نویسندگی، درج طرح های هنری و گرافیکی نیز بسیار مفید است. از آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ یا استودیوهای هنری که دارای متخصصان مجرب هستند، نیز می توانید کمک بگیرید.
  • صداقت داشته باشید. هر رسانه تبلیغاتی را که انتخاب می کنید، مطمئن شوید که پیام شما در تبلیغات، اخلاقی و واقعی است. در بیشتر مواقع، قوانین سختگیرانه ای در مورد اعمال تبلیغات فریبنده و نادرست وجود دارد.

بیشتر بخوانید : یک متن تبلیغاتی برای جذب مشتری باید چگونه باشد

پادکست - بازاریابی اخلاقی و انواع تبلیغات غیر اخلاقی

نتیجه گیری چطور تبلیغات کنیم

امیدواریم پاسخ سوال چطور تبلیغات کنیم را برای کسب و کارتان پیدا کرده باشید. تبلیغات موثر مشتریان بالقوه را جذب می کند و آنها را از محصولات یا خدمات شما آگاه می کند. البته در این زمینه بهتر است که به مقاله چرا تبلیغات آنلاین موثرتر از تبلیغات سنتی هستن؟ نیز مراجعه کنید تا برخی ابهامات شما برطرف شود.

در حالت ایده آل، تبلیغات باید توجه مشتریان و مخاطبان شما را به خود جلب کرده و آنها را به استفاده از محصول یا خدمات شما ترغیب کند. صرف نظر از روشی که تبلیغات خود را ارائه می دهید، تبلیغات شما باید واضح و منحصر به فرد باشد و به طور مداوم نوع کسب و کار شما یا محصولات را منعکس کند.

دوره های آکادمی بازار برای ارتقای کسب و کار شما

آکادمی توسعه کسب و کار آکادمی بازار با بهره گیری از دانش به روز و تجربیات منحصر به فرد استاد محمدی و با ارائه مشاوره تخصصی در حوزه کسب و کار، توانسته موجب شکوفایی و بالندگی دهها سازمان و کسب و کار گوناگون شود.

همچنین بیش از هزاران نفر با بهره گیری از دوره های جامع بازاریابی و فروش، دوره مشتری مداری، دوره اصول و فنون مذاکره، دوره آموزشی حرفه ای بازاریابی و فروش تلفنی و مشاوره فروش، توانسته اند موانع موجود در مسیر شغلی خود را برطرف کنند و به سوی آینده شغلی روشن خود گام بردارند.

4.9/5 - (60 امتیاز)

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی