8 اشتباه بزرگ در نحوه مدیریت یک برند

نویسنده : تیم تحریریه آکادمی بازار
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on twitter
Share on linkedin

اگر شما صاحب یک برند هستید حتما باید بدانید که هشت اشتباه بزرگ در نحوه مدیریت یک برند وجود دارد که می‌تواند به برند شما آسیب بزند.

مدیریت برند موفق

مدیریت برند موفق آسان‌تر از آن چیزی است که نشان می‌دهد اما مدیران اغلب دچار اشتباهاتی شده و به سرعت ارزش برند و کسب و کار خود را نابود می‌کنند. در ادامه با این اشتباهات خطرناک آشنا می‌شویم.

۱. عدم تعهد مدیر نسبت به برند

برندهای با عملکرد ضعیف فاقد حمایت مدیریت ارشد می‌باشند آن‌ها توصیف‌کننده عملیات خدمت خود می‌باشند اما ارائه گر هیچ ارزش‌افزوده‌ای برای مشتری نیستند و برای یک کسب و کار عنصری غیر سودآور تلقی می‌شوند که هیچ جایی بین یک ‌سوم و دو سوم دارائی‌های کل بنگاه ندارند.

مشاوره کسب و کار میانبری برای رونق کار

این بدان معناست که کسب و کارهایی که فاقد حمایت مدیر ارشد می‌باشند ناکام خواهد ماند آن‌ها به مشتریان دلیلی برای خرید ارائه نمی‌کنند و مزیت رقابتی در برابر رقیب از خود نشان نمی‌دهند.

در این مواقع ندرتا هدف منتهی به تصمیم به خرید می‌گردد حتی در قراردادهای کسب و کار ریسک خرید یک تامین‌کننده برای بیشتر خریدارانی که به برندهای قوی در بازار خودرو روی می‌آورند بسیار بالاست.

۲. برند‌ یک نام نیست

برند‌ شما یک بیرق یا علامت یا مزیت برای مشتری نیست برندهای بسیاری نام خود را بدون هیچ مزیتی برای مشتریان تغییر می‌دهند تغییر نام برند‌ باید تغییری بنیادین و پایدار در نحوه عملکرد کسب وکار شما باشد نه یک عنوان ساده.

۳. زمینه برند‌ نباید دور از حوزه فعالیت اصلی باشد

این فرض ساده‌انگارانه است که ایجاد ضمایم اضافی در یک برند‌ هزینه پایین و ریسک کمی برای بهبود کسب و کار دارد حقیقت این است که هزینه‌های حاشیه‌ای و تمرکز ضعیف مدیریت منجر به تحمیل هزینه‌های اضافی به سیستم یک کسب و کار می‌گردد.

بیشتر بخوانید: قبل از برند سازی یا برندینگ این سوالات را از خودتان ب‍پرسید

۴. نادیده گرفتن عصر دیجیتال

مدیریت برند‌ مدرن از فن‌های کنترل مدیریت سنتی به سمت تکنیک‌های تاثیرگذار در دنیای دیجیتال حرکت می‌کند این مستلزم شفافیت و حضور فعال در بین مخاطبان در فضاهای مجازی است.

۵. تسخیر شدن برند به ‌وسیله بازار

هنگامی که یک برند در بازار جا افتاده و به نحوی آن را به تسخیر درمی‌آورد باید جانب احتیاط را در مورد تغییرات بازار رعایت نمود در حالی که مهم است که در بازار تغییر چندان سریعی نداشته باشید اما مصیبت آور است اگر ورودی‌های جدید (مشتریان و رقبای جدید) را نادیده گرفته و سلایق متغیر مشتری را نبینیم.

۶. ایجاد تغییرات زیاد در ساختار برند

ایجاد تغییرات بسیار در برند‌ نه فقط مشتریان را سردرگم می‌کند بلکه برای کسب و کار نیز به شدت ناکارآمد است زیرا مانع از نقش بستن در ذهن مخاطبان و ماندگاری برند می‌گردد.

۷. ناتوانی در بررسی بازگشت سرمایه برند‌ خود

تمامی روش‌های بازاریابی یا تمامی مشتریان شما لزوما سودآور نیستند بسیاری از بازاریابان نمی‌تواند پیوند سختی بین تلاش‌های بازاریابی برند‌ ایجاد نمایند باید به این نکته توجه نمود که بحث هزینه دستیابی به مشتری و حفظ آن و بازگشت سرمایه مطرح است.

عدم مدیریت بهینه در این امر این منجر به حفظ مشتریان غیر سودآور یا مشتریانی می‌شود که ارزش برند‌ شما را از بین می‌برند.

۸. شما نمی‌توانید همه چیز را به همه بدهید

شما نمی‌توانید از جانب همه پذیرفته شوید. شجاع باشید و مخاطب هدف خود را انتخاب کنید. بسیاری از کسب وکارها تلاش می‌کنند تا مشتریان بسیاری را هدف‌گیری نمایند زیرا باور دارند محصول آن‌ها جهان‌شمول است.

منطق اصلی سیستم مدیریت یک برند‌

منطق اصلی سیستم مدیریت یک برند در یک بنگاه اقتصادی  بر اساس این باور است که رقابت درونی بر سر منبع باعث بهبود تلاش از جانب هر فرد می‌شود اما مدیران چند برند‌ در یک حیطه کاری اغلب بی‌رحمانه با یکدیگر رقابت می‌کنند گویی که بنگاه‌های رقیب در حال رقابت با یکدیگر هستند.

این دشواری در هماهنگ‌سازی برنامه‌های بازاریابی برای هر برند و تقاضا برای رویکردی وابسته‌تر به مدیریت کل طبقه محصولات در بخشی از بنگاه‌ها منجر به تمرکز تصمیم‌گیری در سطح آن طبقه شده است.

محققان اشاره می‌کنند که مدیریت طبقات مختلف فرصتی را برای مدیران مجرب جهت درگیر ساختن خود با عملکرد مدیریت برند فراهم نموده و به موجب آن یکی از ضعف‌های مدیریت برند سنتی را کاهش می‌دهد.

نتیجه‌گیری

مدیران برند‌ به شدت به چالش کشیده می‌شوند جهان مدیریت برند‌ پیچیده و پیچیده‌تر می‌شود فناوری زمانی یک نفرین محسوب می‌شود و زمانی دیگر فرصت یعنی در حالی که ایجادکننده قابلیت‌هایی برای مدیر یک برند‌ می‌باشد نیاز به مهارت‌های جدید و نگرش متفاوتی را موجب می‌شود.

استاد احمد محمدی
«پایان سندروم سطل‌های عرق» به جای بیشتر کارکردن، هوشمندانه کار کن.
استاد احمد محمدی

عوامل پیشروی مدیران برند‌ موقتی نیستند برندها در بازار رقابتی دارای ارزش بوده و بدون شک به وجود خود ادامه می‌دهند هرچند ساختارهای ویژه سازمانی تغییر می‌یابند

اما مدیریت برند‌ خود به خود وفق یافته و در هنگام پذیرش چالش‌های جدید به وسیله بهبود قابلیت رقابتی از سوی مدیران کامیاب می‌شود.

محققان تحول مدیریت برند‌ را از خاستگاه نخستین برندهای ملی تاکنون دنبال کرده‌اند. آن‌ها یادآور شدند که مدیریت برند‌ منطبق با روش‌های بازاریابی می‌باشد.

سخن آخر

مدیریت و رهبری یک کسب و کار و برندسازی به روش‌های سنتی دیگر بازدهی ندارد و باید به فکر مجهز ساختن خود به علم جدید فروش و بازاریابی باشیم.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
سخنران انگیزشی و مربی توسعه فردی، مدرس و مشاور کسب و کار
برند شخصی

با توجه به اینکه برند سازی یکی از مباحث مطرح و مهم در علم فروش و بازاریابی است، در صورتی که به صورت علمی و به روز انجام نگردد، با انجام اشتباهاتی همچون مواردی که در مقاله فوق نیز اشاره گردید، سبب شکست بزرگی برای شرکت و کسب و کار خود می‌گردیم.

در دوره بازاریابی و فروش ” ستارگان فروش ” خود را به یک فروشنده تمام عیار تبدیل کنید.

آکادمی بازار با هدف اینکه شما به مدیری موفق و رهبری شایسته برای شرکت، سازمان و مجموعه کاری‌تان تبدیل شوید بسته آموزشی «مدیر و رهبر موفق شویم» را فراهم کرده است با تهیه این محصول و بعد از گذراندن این دوره متوجه می‌شوید که عملکردتان نسبت به قبل چقدر تغییر کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *