زندگینامه پروفسور سمیعی جراح مغز و اعصاب

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱۲ آبان, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۲ بهمن, ۱۴۰۰
زندگینامه پروفسور سمیعی

پروفسور سمیعی  از افراد مشهور در جراحی مغز و اعصاب به شمار می‌رود. او نه تنها در ایران بلکه در تمام جهان به شهرت رسیده است و همچنین رئیس مرکز علوم و اعصاب در آلمان را عهده دار است و به عنوان نخستین پایه گذار روش نوین جراحی قاعده جمجمه شناخته شده است.

 

کتاب خلق برند برتر
کتاب خلق برند برتر

فهرست مطالب

نام و نام خانوادگیمجید سمیعی
متولد1316
زادگاهتهران
ملیتایرانی و آلمانی
پیشهجراحی مغز و اعصاب

پروفسور سمیعی

پروفسور سمیعی، جراح مغز و اعصاب ایرانی تاکنون توانسته زندگی افراد بسیاری از نجات دهد. در این مقاله با زندگینامه پروفسور سمیعی و نقاط عطف زندگی او آشنا می‌شویم.

پروفسور سمیعی یکی از بهترین و حرفه‌ای‌ترین جراحان مغز و اعصاب در کل دنیا شناخته شده است. 

پروفسور سمیعی از مخترعین موفق روش جدید و نوین در جراحی مغز می‌باشد و خدمت‌های بسیاری در این راه انجام داده و افتخارات زیادی را در این راه کسب کرده است.

زندگینامه پروفسور سمیعی از کودکی تا دانشگاه

زندگینامه پروفسور سمیعی از کودکی تا دانشگاه

پروفسور سمیعی در تاریخ ۲۹ خرداد سال ۱۳۱۶ در تهران به دنیا آمد. پدر او شمالی و جزو خانواده‌های معروف بود و مادرش اهل شیراز بود. او به همراه خانواده‌اش چند سال پس از زندگی در تهران به شیراز باز گشتند. 

پروفسور سمیعی تحصیلاتش را در دبیرستان مشهور شاهپور رشت به پایان رساند و برای ادامه تحصیل به کشور آلمان رفت.

پروفسور سمیعی در یکی از مصاحبه‌های خود اعلام کرد که در سن یازده سالگی متوجه علاقه خود به به جراحی مغز و اعصاب شده است.

سپس در دانشگاه یوهانس گوتنبرگ در شهر ماینتس در رشته‌های زیست‌شناسی و پزشکی شروع به تحصیل کرده و توانست جایزه ویژه وزارت علوم ایران به عنوان برترین را به دلیل نمرات بالا در امتحانات کسب کند. 

به دلیل کسب عالی‌ترین نمرات در امتحانات پایان دوره پزشکی توانست جایزه ویژه وزارت علوم ایران برای برترین دانشجویان مقیم اروپا را از آن خود کند.

 پروفسور زیره نظر کورت شورمن دوره‌های تخصصی جراحی مغز و اعصاب را شروع کرد و موفق شد سال ۱۳۴۹ یعنی در سن ۳۳ سالگی مدرک بورد تخصصی در این رشته از کشور آلمان کسب کرد.

افتخارات پروفسور سمیعی، جراح مغز و اعصاب

افتخارات پروفسور سمیعی، جراح مغز و اعصاب

در زندگینامه پروفسور سمیعی می‌خوانیم که او توانست در سال ۱۳۴۹ عنوان دانشیاری را در زمینه جراحی مغز و اعصاب کسب کند و معاون دپارتمان جراحی مغز و اعصاب دانشگاه ماینتس شد. یک سال نگذشته بود که توانست در این رشته به درجه استادی برسد .

در همان زمان بود که از سمت کشور به پروفسور سمیعی عنوان استادی و ریاست در زمینه رشته جراحی مغز و اعصاب در دانشگاه ملی ایران (شهید بهشتی کنونی) پیشنهاد شد؛ اما به دلیل  فعالیت‌های علمی خود در دانشگاه ماینتس این پیشنهاد را نپذیرفت.

پروفسور سمیعی در سال ۱۳۵۰ برای اولین بار آموزش جراحی میکروسکوپی را آغاز کرد و در سال ۱۳۵۶ با کمک بنیاد فولکس‌واگن توانست، برای نخستین بار آزمایشگاه تمرین جراحی میکروسکوپی کشور آلمان تاسیس کند. 

او در سال ۱۳۵۶ ریاست دپارتمان جراحی مغز و اعصاب در بیمارستان نورداشتات شهر هانوفر آلمان را بر عهده گرفت.

تحصیلات پروفسور سمیعی، جراح مغز و اعصاب

پروفسور از سمت دانشگاه‌هایی مانند لایدن هلند و ماینتس آلمان برای ریاست در زمینه جراحی مغز و اعصاب پیشنهاد همکاری داشت. در سال ۱۳۶۷ به سمت استادی جراحی مغز و اعصاب دانشگاه پزشکی هانوفر رسید.

پروفسور سمیعی چندین سال پی یا پی رئیس هر دو قسمت جراحی مغز و اعصاب در بیمارستان نورداشتات و دانشگاه پزشکی هانوفر را بر عهده داشت.

در سال ۱۹۷۹ برای اولین بار آموزش جراحی قاعده جمجمه در دنیا را در شهر هانوفر بنا نمود و در ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۱ به ریاست فدراسیون جهانی انجمن‌های جراحی مغز و اعصاب برگزیده شد.

همچنین پروفسور سمیعی در سال ۲۰۰۴ موسسه بین‌المللی علوم اعصاب کشور چین واقع در دانشگاه پزشکی پکن را مدیریت و بنا کرد.

پروفسور مجید سمیعی در دهه ۱۹۹۰ و در شهر هانوفر آلمان مرکز خصوصی بین‌المللی علوم اعصاب را که به ‌اختصار INI نامیده می‌شود، در مرکز شهر هانوفر آلمان بنا نمود.

فعالیت‌های پروفسور سمیعی در ایران

فعالیت‌های پروفسور سمیعی در ایران

پروفسور سمیعی ریاست و مدیریت در بسیاری از موسسات بین‌المللی را عهده دار بوده است. در ایران هم فعالیت‌های بسیاری انجام داده است. سازمان امین اجتماعی کشورمان در سال ۲۰۰۴ سمت ریاست بخش جراحی مغز و اعصاب بیمارستان میلاد تهران را به پروفسور سمیعی اعطا کرد.

او دوره‌های آموزشی جامعی برای کارکنان دپارتمان برنامه‌ریزی و اجرا کرد و همین موضوع باعث شد این دپارتمان به یکی از توسعه‌یافته‌ترین و پیشرفته‌ترین مراکز جراحی مغز و اعصاب تبدیل شود. 

در زندگینامه پروفسور سمیعی بیان می‌شود که از سال ۲۰۰۶ سمپوزیوم بین‌المللی جراحی مغز و اعصاب را به سرپرستی خود و به‌طور مستمر در تهران برگزار می‌کند.

ایجاد بنیاد فرهنگ و علم گیلان و مرکز تحقیقات سرطان‌شناسی رشت نمونه‌ای از فعالیت‌های آموزشی پروفسور سمیعی در کشورمان است. پروفسور بیان کرده که هدفش از ایجاد این بنیاد ساختن فضای همدلی و همکاری بین نخبگان و دانشمندان در علوم مختلف شهر گیلان است. 

پروفسور سمیعی اعلام کرد که ۳ نفر از پزشکان متخصص گیلان برای آموزش دوره‌‌های PHD و Fellowship به مدت ۲ تا ۳ سال به کشوره آلمان می‌ر‌وند و هزینه‌های سفر آن‌ها نیز از قبل تامین شد.

پروفسور بیان کرده که این بنیاد با کمک اساتید اداره می‌شود و برای فعالیت‌های علمی جوانان گیلان بنا شده است. یکی دیگر اقدامات پروفسور سمیعی در ایران تاسیس بیمارستانی به نام  سمیعی در شهر رشت است.

این بیمارستان تخصصی که دارای ۴۰۰ تخت خواب است در سال ۱۳۸۷ و با حضور گرهارد شرودر صدراعظم سابق آلمان شروع شد. که علاوه بر خدمات درمانی کارهای پژوهشی نیز صورت می‌گیرد و قسمت جراحی مغز و اعصاب با اساتید کشور آلمان همکاری خواهد داشت .

افتتاح بیمارستان فوق تخصصی علوم مغز و اعصاب ایران

این بیمارستان 11 طبقه در زمینی 8 هزار متر مربعی توسط گروه خیریه و با نظارت مستقیم پرفسور مجید سمیعی بنا شده است. الگوی معماری این بیمارستان به شکل مغز انسان و نمونه ای همانند مرکز مغز و اعصاب هانوفر آلمان است (بزرگی آن چهار برابر نمونه آلمانی است). به گفته دکتر مجید سمیعی بیمارستان فوق تخصصی مغر و اعصاب ایران در آینده ای نه چندان دور به بزرگترین مرکز مغز و اعصاب جهان تبدیل خواهد شد.

آدرس:

تهران. اتوبلان همت شرق به غرب، جنب شهرک شهید باقری، بلوار پنج آبشار – خیابان شهید سمیعی (مرکز علوم مغز و اعصاب ایران)

دستاوردهای پروفسور سمیعی

دستاوردهای پروفسور

از افتخارات در زندگینامه پروفسور سمیعی این است که او در طی فعالیت‌های خود توانسته ۱۲۰۰۰ بیمار را به‌طور موفقیت‌آمیز عمل کند.

پروفسور صدها مقاله و ۱۷ جلد کتاب نوشته و توانسته شاگردان بسیاری را آموزش دهد. شاگردان پروفسور سمیعی در کشورهای مختلف دنیا در زمینه جراحی مغز و اعصاب فعالیت دارند و هر سال به‌افتخار پروفسور سمیعی در یکی از کشورها کنفرانس برگزار می‌کنند.

پروفسور در حدود ۴ سال رئیس فدراسیون جهانی جراحی مغزو اعصاب بود که در سال ۲۰۰۱ به پاس زحماتی که کشیده است عنوان رئیس افتخاری این بخش را گرفت.

رئیس‌جمهور آلمان غربی در سال ۱۳۶۷ نشانی به عنوان خدمات درجه ۱ کشوره آلمان را به پروفسور سمیعی اهدا کرد. چند ماه بعد به او جایزه علمی ایالت نیدرزاکسن آلمان برای تشکر از فعالیت‌ در راه پیشرفت جراحی مغز و اعصاب اهدا شد.

دریافت نشان افتخار دولت چین

دریافت نشان افتخار دولت چین

 همچنین عالی‌ترین نشان افتخاری دولت چین نیز در سال ۱۳۸۶ برای تشکر از فعالیت‌ها و تلاش‌های پروفسور سمیعی به جامعه پزشکی توسط معاون نخست‌وزیر چین به ‌وی اهدا شد. طبق تحقیقات پروفسور سمیعی مرگ و میر در قاره آفریقا که ناشی از صدمات مغزی است ۳ برابر بیشتر از بیماری بر اثر ایدز بوده است.

به همین دلیل او ۱۰۰ نفر از جراحان مغزو اعصاب آفریقا را برای آموزش در این راه به آلمان آورد و سپس آن‌ها را به کشور خودشان فرستاد.

دکتر احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
پادکست فکرانه - موفقیت

در سال ۲۰۱۳ بود که از سوی فدراسیون جهانی جوامع جراحی مغز و اعصاب، پروفسور سمیعی را به‌عنوان جراح مغز سال ۲۰۱۳ معرفی کرد. رئیس این فدراسیون اعلام کرد:

تاکنون هیچ‌کس در جراحی مغز با مهارت و دقت پروفسور سمیعی برابری نکرده است و او لایق عنوان جراح مغز سال ۲۰۱۳ است.

پروفسور سمیعی در سال ۲۰۱۴ از سوی آکادمی بین‌المللی جراحان مغز و اعصاب توانست برنده جایزه برترین جراح مغز سال شود این در حالی است که این جایزه هر سال فقط به یکی از پزشکان در این رشته اهدا می‌شود.

در سال ۱۳۹۰، دانشگاه تهران به پروفسور سمیعی دکترای افتخاری اعطا کرد. همچنین شهرداری شهر رشت اولین کلید طلایی خود را در سال ۱۳۹۳ طی مراسمی به پروفسور سمیعی اهدا کرد.

پس از دریافت این جایزه از جوانان رشت تشکر کرد و گفت :

امروز شهردار کلید طلایی شهر را از طرف شما عزیزان به من داده‌اند؛ بنده با این کلید می‌خواهم درهای علم و دانش را باز کنم.

پروفسور سمیعی تاکید کرد این کلید طلایی شهر برای گشودن درهای علم و دانش در گیلان است و امیدوارم از همین گیلان درهای علم و دانش در سراسر ایران گشوده شود.

سخن پایانی

پروفسور سمیعی توانست با خانواده‌ایی ایرانی و با تحصیلاتی که در ایران آغاز کرده بود با وجود تمام مشکلات به موفقیتی جهانی دست پیدا کند. به‌طوری که آوازه پروفسور سمیعی جهانی شد و به دستاوردهای بزرگی رسید.

4.7/5 - (403 امتیاز)

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

33 پاسخ

  1. چیزی ندارم بگم ولی واقعا استاد پروفسور سمیعی عزیز همیشه سربلند و پیروز باشید و بیشتر از این در جهان هستی بدرخشید ❤️🤍

  2. عالی بودی دکتر.نکته قابل توجه برای کسانی که شاید اوضاع مالی خانوادگی شان در حد خانواده سمیعی عزیز نباشد ولی باید توجه داشت که خواستن توانستن هست وقتی ی چیزی با تمام وجود میخوای و براش حاضری از همه سختی ها چشم پوشی کنی قطعا تو موفق خواهی شد من خودم خبر از یک خانواده دارم که هر ۵الی ۶ فرزندی که دارد دکتر هستند .باتوجه به اینکه زیر نور چراغ های خیابان درس میخوانده
    اند.

  3. نخبه های ایران توی این خاک رشد میکنن درس میخونن وقتی موقع ثمردهی میرسه میرن کشورهای پیشرفته تر و خدماتشون رو اونجا ارائه میکنند این از بی کفایتی مدیریتی کشور ناشی میشه واقعا باعث تاسفه یک همچین ستاره تابناک مثل پرفسور سمیعی داشته باشیم اما در آسمان آلمان بدرخشه ،اما هر کجا که باشند امیدوارم سالهای سال با عزت و سربلندی زندگی کنند واقعا احساس غرور میکنم از داشتن چنین هموطن با ارزشی.

    1. سلام میکائیل عزیز
      چقدر عالی که شما هم یکی از افرادی هستید که از هر شرایطی بهترین نتیجه اش رو می بینید. آکادمی بازار از داشتن همراهانی مثل شما بسیار خرسنده…

  4. سلام وتشکر بابت متن عالی تان
    فقط یک نکته کوچک،معمولا وقتی کسی از بین ما میرود خیلی راجع به بزرگ بودنش صحبت می کنند.درست مثل مرحوم دکتر حسابی که وقتی به رحمت خدا رفتند تازه رسانه ها شروع کردند از ایشان تعریف نوشتن و فیلم ساختن و …
    شایسته است از این مرد بزرگ تا زنده هستند بیشتر و بیشتر صحبت شود .بخصوص در این زمان ه که ما کمتر الگوهایی مثل و مانند ایشان را شاهد هستیم .امیدوارم خدا عمر بیکران به این استاد بزرک و عزیزمان عنایت نماید.

    1. سلام محمود عزیز
      بله کاملا درست میگید. امیدواریم که همه قدر افراد بزرگی همچون پروفسور سمیعی رو بدونن. ما هم سعی کردیم تا در وسع خودمون درباره ایشون و شناخت دادن به مردم کمکی کرده باشیم و حقمون رو در برابر فرد بزرگی همچون پروفسور سمیعی ادا کرده باشیم.
      ممنون از اینکه نظرتون رو با ما به اشتراک گذاشتید. از اینکه آکادمی بازار همراهان قدرشناسی همچون شما داره بسیار خرسندیم.

  5. بله خانوم ملیکا متاسفانه کشور ما قدر آدمای بزرگ رو نمیدونه اینطور که شما نظرتون رو نوشتین معلوم آدم فهمیده و با کمالاتی هستین ولی متاسفانه کشور ما به دوره عقب ماندگی که در ۱۰۰سال گذشته بوده برگشته ویک سری آدم ها باعث نابودی این کشور شدن و نمیگذارند آدم های فهمیده با سواد واقتصاد دان این کشور رو دردست وآباد کنند کشور یعنی مردم اصلا اگه مردمی تو اینجا زندگی نکنه کسی به اینجا میگه کشورکشور ما پنجمین کشور ثروتمند جهان ولی مردممون ازنظر مالی دانش و۰۰۰ فقیرند

    1. من ایشون رو به عنوان یه الگوی بسیار خوب برای خودم میدونم و از بچگی دوست داشتم جراح بشوم و جراح مغز و اعصاب هم بشوم

        1. سلام سامان عزیز
          قطعا خداوند استحقاق ، نیت و تلاش هر فرد را در نظر می گیرد و پس از آن عزت و ذلت می دهد ، به نوعی خود انسان است که با افکار و رفتارش مسیر زندگی اش را تعالی می بخشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی