چطور می‌توانیم در شرایط سخت زندگی صبور باشیم؟

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۲۳ دی, ۱۳۹۸
آخرین بروزرسانی: ۲۵ فروردین, ۱۴۰۱
صبر

در شرایط سخت زندگی به ما می‌گویند صبور باشیم، اما چطور می‌توانیم در شرایط سخت زندگی صبر را تجربه کنیم؟ صبر از جمله کارهایی است که افراد موفق در زمینه‌های مختلف انجام می‌دهند.

صبور بودن شاید در لغت ساده به نظر برسد ولی در واقعیت معانی مختلفی دارد.

معنی صبر در هر موقعیت خاص چیست؟ چگونه نوع صبر را تشخیص دهیم؟ اصلا از کجا متوجه شویم که در چه شرایطی باید صبور باشیم؟ برای پاسخ به این سوالات همراه ما باشید.

کتاب نقشه فروش
کتاب نقشه فروش

فهرست مطالب

صبر در زندگی

آیا برایتان پیش آمده که تصور کنید کوهی از مشکلات و مسائل را حمل می‌کنید؟ تصور کنید آنقدر زندگی روی بد و خشمگین خودش را به شما نشان می‌دهد که تاب و توان صبر ندارید.

آیا برایتان پیش آمده که تصور کنید ممکن است هر لحظه از فشار زندگی خفه شده یا بمیرید؟ برخی افراد را دیده‌ایم که حتی در اثر فشارهای مختلف به زندگی خود پایان داده‌‌اند.

افرادی بوده‌اند که تاب و توان تحمل مشکلات و حوادث زندگی را نداشته و کارشان حتی به بستری شدن در بیمارستان و تیمارستان کشیده است. چرا این اتفاق می‌افتد؟

چرا برخی می‌توانند مسائل مختلف زندگی را تحمل کنند ولی برخی به‌اصطلاح کم می‌آورند و چاره کار کجاست؟

چه باید صبر کرد؟

زندگی این روزها با پستی‌ و بلندی‌های بسیاری رو‌به‌رو است. بسیاری می‌گویند این روزها زندگی سخت شده است.

بزرگان ما را دعوت به صبر می‌کنند. می‌گویند صبور باشید تا این دوره هم بگذرد. ولی برخی در مقابل می‌گویند آنقدر صبر کرده‌ایم کاسه صبرمان هم لبریز شده است.

با این شرایط چه باید کرد؟ وقتی کسی را دعوت می‌کنیم که صبور باشد یعنی دقیقا باید چگونه باشد؟

چطور صبور باشیم؟ 

چطور صبور باشیم؟

گاهی با خودمان می‌گوییم زندگی دارد روی ناخوشایند خودش را به من نشان می‌دهد. در چنین شرایطی چه باید کرد؟

وقتی عزیزی را از دست می‌دهیم، وقتی فشار مالی بسیار بالایی را تحمل می‌کنیم، وقتی بیماری به سراغ‌مان می‌آید، وقتی مشکلات ارتباطی داریم، چطور باید با چنین شرایطی روبه‌رو شویم و کم نیاوریم؟

1. توکل بر خداوند

در زندگی پیش از هر چیز باید توکل‌مان به خداوند باشد. باید باور قلبی داشته باشیم که خداوند تحت هر شرایطی ما را به حال خودمان رها نمی‌کند.

2. حل مسائل

در قدم دوم باید حل مسئله را یاد بگیریم. وقتی بلد نیستیم مسائل را حل کنیم، در تله مسائل گیر می‌کنیم.

حال و روز بسیاری از ما گیر افتادن در تله مسائل مختلف است. ما همچون اسیری در قفس بین مسائل مختلف خود گیر کرده‌ایم و نمی‌توانیم از زندگی لذت ببریم.

یادگیری مهارت حل مسئله موضوعی است که باید به مرور آن را فرا بگیریم. درصد بالایی از افرادی که می‌بینیم مهارت حل مسئله در زندگی را بلد نیستند.

شاید بلد باشیم مسائل سخت ریاضی را حل کنیم، ولی در حل مسائل زندگی مشکل داریم. چه باید کرد؟ در این مقاله قصد نداریم در مورد مهارت حل مسئله صحبت کنیم. بلکه می‌خواهیم در مورد صبر و شکیبایی صحبت کنیم.

صبر و شکیبایی

چطور می‌توانیم در شرایط سخت زندگی صبور باشیم؟

این دو ابزاری هستند که می‌توانند در شرایط سخت زندگی به ما کمک کنند. در موضوع صبر، سوالات بسیاری مطرح می‌شود.

خداوند بارها در قرآن در مورد صبر آیاتی را مطرح کرده است. خداوند می‌فرمایند: “ان الله مع الصابرین” یعنی خداوند با صابران است.

اما صبر به چه معنا است؟ آیا به معنی منفعل بودن است؟ آیا بدین معنی است که باید سکوت کنیم؟ آیا صبر به معنی تحمل کردن سختی‌ها است؟ آیا صبر کردن به معنی پاک کردن صورت مسئله است؟ وقتی می‌گویند صبور باشیم یعنی واقعا باید چگونه باشیم؟

سختی‌ها و نا آرامی‌ها تمام فضای زندگی ما را پر کرده‌اند. در چنین شرایطی چه باید کرد؟ مسائل مالی از یک طرف و مسائل ارتباطی از سوی دیگر بر ما فشار وارد می‌کنند.

مسائل شغلی، زندگی پر تنش و مشکلاتی که هر روز با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کنیم، گاهی اوقات ما را از پای درمی‌آورند. در چنین شرایطی وقتی صحبت از صبر می‌شود، واقعا نمی‌‌دانیم باید چه کاری انجام بدهیم؟

چرا خداوند به صابرین بشارت می‌دهد؟ مگر آن‌ها چگونه صبر کردند که خداوند به آن‌ها بشارت داده است؟ اصلا ما در چه موضوعاتی باید صبر کنیم و در چه موضوعات و شرایطی اگر صبر کنیم، اشتباه محض کرده‌ایم؟

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
پادکست فکرانه - صبر

کی صبر کنیم؟

تصور کنید فردی را مار گزیده و باید به پزشک مراجعه کند، در این شرایط اگر بگوییم صبر کن، خوب می‌شود، فرد ممکن است بمیرد و جان خودش را از دست بدهد. در چنین شرایطی صبر معنایی ندارد.

ولی تصور کنید که فردی تصادف کرده و یک طرف بدنش دچار ضایعه حرکتی شده و پزشک تجویز کرده که باید با ممارست و تمرین کم کم بتواند بهبود یابد. در چنین شرایطی فرد را به صبر دعوت می‌کنیم. صبر برای آن فرد به معنی شرکت در درمان فیزیوتراپی، انجام تمرینات روزانه و تغذیه خوب و آرامش است.

وقتی به فردی با چنین شرایطی می‌گوییم صبور باش. بدین معنی است که باید اتفاقا کارهایی را انجام دهد تا به نتیجه برسد ولی برای رسیدن به نتیجه باید بی‌حوصله نشود و میدان را خالی نکند.

صبر یعنی خالی نکردن میدان زندگی 

صبر یعنی خالی نکردن میدان زندگی

یکی از معانی که می‌توان برای صبر متصور شد آن است که فرد در همه‌ی شرایط زندگی، میدان را خالی نمی‌‌کند. در میدان مبارزه‌ با سختی‌ها اتفاقا خود را قوی و قوی‌تر می‌کند. چنین فردی باید منتظر پیروزی هم باشد.

تصور کنید فردی با مسائل مالی بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند. دیگران برای وی نسخه می‌پیچند که صبور باشد، اوضاع درست می‌شود. ولی به فرد مورد نظر نمی‌گویند دقیقا چگونه باشد؟ دقیقا چه کاری انجام دهد؟ معنی صبر اینجا چیست؟

صبور بودن برای این فرد یعنی نباید زیر بار مسائل مالی کمرش بشکند. نباید میدان زندگی را خالی کند. باید تدبیر‌های مالی را یاد بگیرد. باید ببینید مشکل مالی از کجا آمد و چگونه قابل حل است؟ باید به فکر حل مسئله مالی باشد؟

صبر کردن برای حل مسائل مالی به معنی نشستن و دست روی دست گذاشتن نیست. اتفاقا اگر صبر در اینجا و در مسائل مالی به ‌معنی منفعل نشستن باشد، فرد مسائل‌اش بیشتر هم می‌شود و با مشکلات جدیدتری هم روبه‌رو خواهد شد. صبر برای کسی که دچار مسائل مالی است یعنی تدبیر هوشمندانه داشتن و منتظر نتیجه ماندن و تا به نتیجه نرسیدن، خسته نشدن.

تصور کنید فردی دیپلم و بیکار در خانواده دارید که از مشکلات مالی بسیار در مضیقه است. شما به او می‌گویید صبور باش، اوضاع درست می‌شود. ولی او واقعا متوجه نمی‌شود شما چه می‌گویید.

این فرد باید مهارتی کسب کند، برای یادگیری صبور باشد و تا رسیدن به نتیجه به مسیر ادامه دهد. صبر یعنی تصور نداشته باشد یک شبه به نتیجه برسد. صبر یعنی باید تمام تلاش خود را به کار ببندد تا بتواند مهارتی را به خوبی فرا بگیرد.

چنین فردی شرایط ازدواج ندارد، پس باید صبر کند تا شرایط مهیا شود. نباید با ازدواج عجولانه، مشکلی بر مشکلات قبلی خود اضافه کند.

صبر به معنی منفعل نشستن نیست

صبر یعنی منفعل نشستن

فرد دیگری را تصور کنید که کسب و کاری را راه انداخته ولی فروش خوبی ندارد. به او می‌گویند صبر کن اوضاع درست می‌شود. ولی این فرد هم تصور می‌کند، صبر کردن در مسائل شغلی یعنی منفعل نشستن و منتظر ماندن برای آنکه دری از آسمان باز شود.

درهای آسمان باز می‌شوند اما برای کسی که تمام تلاش خود را کرده باشد و آسمان هم بخواهد رحمتش را بر سر وی بریزد.

استاد احمد محمدی
همان‌طور که وزنه‌های سنگین باعث تقویت عضلات وزنه‌بردار می‌شوند، مشکلات و مصیبت‌ها، باعث ورزیدگی ذهن ما می‌شوند.
استاد احمد محمدی

چنین فردی باید با تمام قوا مهارت‌های فروش را یاد بگیرد. باید بتواند مسیر را بررسی کرده و وضعیت بازار و نیاز مخاطب را متوجه شود.

صبر یعنی تامل کردن در مورد راهی که انتخاب کرده و مسیری که در آن قدم برمی‌دارد. مگر می‌شود نشست و دست روی دست گذاشت؟

صبر در کسب و کار

صبر و صبور بودن - آکادمی بازار

صبر کردن یعنی میدان زندگی را ترک نکردن، یعنی تدبیر کردن و گام به گام با زندگی همراه شدن. یعنی خسته نشدن تا رسیدن به نتیجه که شاید یکی از مهم ترین نکات برای هر کسب و کاری نیز به شمار برود.

همه کسب و کار ها پستی بلندی های بسیاری دارند که باید برای رد شذن از آنها در قدم اول صبر داشته باشند. دقت داشته باشید که در کسب و کار هم صبر داشتن به معنی نشستن و هیچ کاری نکردن نیست.
کسب و کار شما نیاز به برطرف کردن مشکلاتش با مشاوره های درست دارد و گرفتن مشاوره و بررسی تمامی موارد موجود نیاز به صبر دارد.

خداوند هیچ اتفاقی در زمدگی شما را بی دلیل قرار نداده است و مشکلات است که شخصیت شما را شکل می دهد. پس صبور باشید و تصمیمات صبورانه و درستی را برای زندگیتان بگیرید.
خداوند به چنین افرادی که در پستی و بلندی‌های زندگی، خود را نمی‌بازند و خود را بازنده میدان نمی‌بینند و با توکل بر خداوند حرکت می‌کنند، بشارت داده است.

3/5 - (5 امتیاز)

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی