خلاصه کتاب « تفکر، کند و سریع » نوشته دنیل کانمن

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱۶ اردیبهشت, ۱۳۹۸
آخرین بروزرسانی: ۲۰ آذر, ۱۴۰۱
کتاب « تفکر، کند و سریع »

کتاب پرفروش تفکر، کند و سریع دانیل کانمن خلاصه تحقیقاتی است که با همکاری آموس تورسکی بیش از چند دهه مشغول آن بوده است. یافته‌‌های تجربی دنیل کانمن فرض رایج عقلانیت انسان در نظریه اقتصاد مدرن را به چالش می‌‌کشد.

کانمن استاد بازنشسته روانشناسی و امور عمومی است. او با عضو انجمن سلطنتی آن ترایسمن ازدواج کرده‌ است. کتاب تفکر، کند و سریع شامل سه بخش از مراحل کاری اوست: کارهای اولیه، یعنی سوگیری‌های شناختی، سپس نظریه چشم انداز و پس از آن پژوهش‌هایی در زمینه شادی است.

محور اصلی کتاب، بررسی دو سیستم در شیوه تفکر ما است: سیستم یک که سریع، شهودی و هیجانی است، اما سیستم دو آهسته‌تر، خودخواسته‌تر و منطقی‌تر است. برای خواندن خلاصه این کتاب همراه آکادمی بازار باشید.

پخش ویدیو
کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

آشنایی با سیستم یک در تفکر کند و سریع

در این مقاله قصد داریم خلاصه کتاب تفکر کند و سریع را مرور کنیم. تصور کنید شما جز اولین انسان‌ها هستید و با فرزندتان بیرون رفتید و یک شیر را می‌بینید، نمی‌دانید شیر چیست و فرزند کوچک خود را می‌فرستید که با او بازی کند و شیر فرزند شما را می‌خورد، به خانه بر می‌گردید و ناراحت هستید.

اشکالی ندارد، همسرتان دوباره باردار می‌شود و پنج سال دیگر با فرزند جدیدتان بیرون هستید و یه شیر را از دور می‌بینید، این بار با فرزندتان پنهان می‌شوید و شیر نهایتا می‌رود و هر دو زنده می‌مانید. بیرون می‌آیید و با فرزند خود هستید که پرنده پرواز می‌کند و یک مرتبه فرزند شما می‌میرد.

دوباره ناراحت به خانه برمی‌گردید. دوباره همسر شما باردار می‌شود و این بار به خودتان قول می‌دهید که فرزند جدیدتان را از شیرها و پرندگانی که پرواز می‌کنند پنهان کنید. پس دو راه برای فکر کردن وجود دارد. هر دو تصمیمی که گرفتید از یک فرایند خودکار سریع می‌آید که به آن می‌گوییم سیستم یک.

سیستم یک در تفکر کند و سریع زمانی است که ما می‌فهمیم چقدر غیر منطقی و غیر عقلانی یا ابله هستیم. پس ممکن است ارزشی برای سیستم یک قائل نشویم و فکر کنیم فایده‌ای ندارد. اگر از یک تفکر آرام‌تر و عقلانی‌تر استفاده کنید، متوجه می‌شوید که ماجرای شیر صحیح بوده است اما پرنده هیچ ربطی به مرگ فرزند شما نداشته است. اما باید برای سیستم یک ارزش قائل شویم چون مزایای زیادی دارد. این دلیل زنده ماندن ماست.

سیستم یک و دو در فرایند فکر کردن کتاب تفکر کند و سریع

سیستم یک و دو در فرایند فکر کردن

شاید برخی از پیش بینی‌ها خیلی مسخره باشند مثل اینکه هر بار پرنده‌ای پرواز کند فرزند شما می‌میرد. اما اگر منطقی درباره معنای احتمالی یک صدای بلند فکر کنیم و به فکر تحلیل باشیم به جای اینکه بترسیم و سریع فرار کنیم، شاید اینجا نبودیم.

پس ایده بزرگ اول، فهمیدن سیستم یک و دو است. هر دو سیستم مزایای زیادی دارند. مشکل وقتی به وجود می‌آید که از سیستم یک به جای سیستم دو به عنوان سیستم مناسب استفاده کنیم. این باعث همه انواع تاسف‌ها و سفسطه‌ها می‌شود که مطلوب نیستند. درست نیست که فکر کنید اگر یک پرنده پرواز کند فرزند شما می‌میرد.

پس اگر من این دو سوال را از شما بپرسم جوابتان چیست؟

  • آیا ارتفاع بلندترین درخت غول پیکر کمتر یا بیشتر از ۳۶۵ متر است؟
  • حدس می‌زنید ارتفاع بلند ترین درخت غول پیکر چقدر باشد؟

از دو گروه این سوال‌ها را پرسیدند که فقط برای گروه دوم به جای ۳۶۵ متر ۵۴ متر گذاشته شد. فکر می‌کنید پاسخ‌ها چه شکلی بودند؟

میانگین حدس گروه اول ۲۵۷ متر و میانگین حدس گروه دوم ۸۶ متر بود. این تفاوت زیادی است و به آن می‌گویند لنگر انداختن. دن اریلی یکی از اقتصاد دان‌های محبوب من درباره این موضوع صحبت می‌کند که ما چطور درمورد ارزش بیشتر چیزها ایده‌ای نداریم.

اگر متخصص نیستیم، همانطور که در بیشتر چیزها نیستیم نمی‌دانیم که یک درخت غول پیکر چقدر باید بلند باشد. من نمی‌دانم قیمت یک ماکروویو چقدر باید باشد، ۹۹ دلار؟ یا ۱۹۹ دلار؟ دوباره این چطور می‌تواند برای شخص شما مفید باشد؟

اگر شما خریدار هستید، دوست دارید روی لیست قیمت‌ها نگاه کنید و به آن‌ها تکیه کنید. اگر فروشنده هستید پس چطور می‌توانید از روی لیست قیمت‌ها به نفع خودتان استفاده کنید؟

درک لنگر انداختن تفکر کند و سریع

درک لنگر انداختن کتاب  تفکر کند و سریع

ایده بزرگ دوم درک لنگر انداختن است. یکی از چیزهایی که من واقعا از آن لذت می‌برم، آرامش ذهنی در هنگام انجام کارهاست؛ وقتی جایی می‌روم نگران حمله تروریستی نیستم، وقتی پرواز می‌کنم نگران سقوط هواپیما نیستم. کسانی را می‌شناسم که همیشه نگران هستند؛ آه دیدید چطور تروریسم دارد دنیا را می‌گیرد؟ وای چه چیزی در انتظار ماست؟ وای دیدید چطور هواپیماها این روزها در حال سقوط هستند؟

در واقعیت شانس رویدادن این اتفاق خیلی خیلی کم است. در واقعیت احتمال کمی وجود دارد که هواپیما شما سقوط کند، به این علم امکان می‌گویند. حتی در اتفاقی که امکانی ندارد برای شما بیافتد، فقط بخاطر اینکه وجود دارد شخصا به میزان بالایی احتمال می‌دهید که اتفاق بیافتد.

پس دوباره از خودتان بپرسید که چطور می‌‌توانید از این مفهوم برای بهتر کردن زندگی خود استفاده کنید. آیا بهتر نیست که از زندگی خود لذت ببرید و باور کنید به آن بدی که در تصویر می‌آید نیست.

استاد احمد محمدی
جایگاه موفقیت ملکی نیست، بلکه اجاره‌ای است، برای ماندن در آن جایگاه هرروز باید بهای آن را که، تفکر مثبت و تلاش بی وقفه است را پرداخت کنیم.
دکتر احمد محمدی

درک علم امکان

ایده بزرگ سوم درک علم امکان است. حالا فکر کنید به شما پیشنهاد می‌کنم با هم بازی کنیم. می‌خواهیم یک سکه بیاندازیم که اگر شما ببرید، هزار دلار بردید و اگر شما ببازید هزار دلار باخته‌اید. می‌خواهید بازی کنیم؟ اگر مثل بیشتر مردم باشید بازی نمی‌کنید.

حالا اگر کمی قوانین را عوض کنیم؛ مثلا اگه ببرید هزاروصد دلار بردید و اگر ببازید هزار دلار باختید. انتظار می‌رود که این بازی خوبی باشد اما اگر از شما بخواهیم که همین الان این بازی را انجام بدهید، اگر بدانید که پنجاه درصد شانس باختن هزارتا را داشته باشید بازهم با وجود پنجاه درصد احتمال بردن هزاروصد دلار بازی نخواهید کرد. به این می‌گویند؛ بیزاری از باخت. بیشتر مردم خیلی از باخت بیزار هستند، در واقع باید دو هزار دلار پیشنهاد بدهیم که مردم بازی کنند.

این ممکن است جالب باشد اما دوباره از خودتان بپرسید، چطور می‌توانید این را در زندگی خود متوجه شوید؟ اگر ریسک از دست دادن را به جای احتمال از دست دادن برای کسی توضیح بدهید خیلی قانع کننده‌تر است. مثلا شاید بخواهید کسی را متقاعد کنید که الکلی بودن بد است.

چطور می‌خواهید این کار را بکنید؟ می‌خواهید بگویید که اگر این مشکل را حل کنند چگونه ممکن است شغل بهتر و پول بیشتری داشته باشند یا می‌توانید به آن‌ها بگویید چطور می‌توانند خانواده خود مانند همسر و فرزندشان را از دست بدهند.

درک تنفر از دست دادن با تفکر کند و سریع

درک تنفر از دست دادن با تفکر کند و سریع

ایده بزرگ چهارم درک تنفر از دست دادن است. حالا فرض کنید من دکتر شما هستم و باید شما را جراحی کنم. می‌توانم به شما بگویم  10 درصد امکان مرگ شما وجود دارد، همینطور می‌توانم بگویم ۹۰ درصد احتمال زنده بودن دارید.

از یک دیدگاه آماری در واقع هیچ فرقی بین این دو گفته نیست اما درمورد گفته اول ممکن است حس خیلی بدتری نسبت به دومی داشته باشید. به این فرم دهی می‌گویند. چطور شما موقعیت‌های کاملا مشابه را فرم دهی می‌کنید که می‌توانند نتایج کاملا متفاوتی از هم داشته باشند.

درک فرم دهی

ایده بزرگ پنج درک فرم دهی است. دوباره از خودتان بپرسید. چطور می‌توانید از این درک استفاده کنید؟ چطور می‌توانید از فرم دهی برای کاربردی‌تر و متقاعدکننده‌تر شدن خود روی دوستان یا فرزندان یا هر فرد دیگه‌ای که می‌خواهید تاثیر بگذارید استفاده کنید.

فهمیدن هزینه غیر قابل برگشت مغلطه

ایده بزرگ شش فهمیدن هزینه غیر قابل برگشت مغلطه است، یعنی اجازه بدهیم تصمیمات گذشته روی تصمیمات فعلی تاثیر بگذارند. به جان فکر کنید، او درمورد پوکر چیزی نمی‌داند اما به شرطبندی می‌رود و بازی می‌کند. وقتی شب بشود جان هزار دلار باخته و چیزی نبرده است.

اگر جان ببرد ما باید از سیستم دو استفاده کنیم که احتمالا به کار نمی‌آید. او متوجه می‌شود که بهترین کار این است که بیخیال هزار دلار بشود و آن جا را ترک بکند. هزار دلاری که او باخته است ربطی به اتفاقات بعدی ندارد اما جان خیلی تحت تاثیرباخت هزار دلار قرار گرفته است. او باز هم ادامه می‌دهد و بیشتر می‌بازد.

ممکن است شما به جان نگاه کنید و بگویید چقدر او ابله است اما واقعیت این است که من و شما هم همین هستیم. به اطراف خود نگاه کنید، چه چیزهایی وجود دارند که سالیان پیش خریدید که جا گرفتند و فقط شما را اذیت می‌کنند. دیگر نمی‌خواهید از آن‌ها استفاده کنید اما از شر آن خلاص نمی‌شوید.

در این وضعیت هیچ فرقی بین جان و شما نیست. صندلی که شما خریدید همیشه سر راه قرار دارد در خانه کوچکی که شما دارید جایی برای آن نیست و باعث آزار شما می‌شود اما چطور می‌توان از شر آن خلاص شد؟ یک زمانی برای آن 59 دلار پول داده‌اید، به این می‌گویند هزینه غیرقابل برگشت مغلطه. تصمیم گیری‌های گذشته نباید روی چیزی که حالا برای شما مفید هستند تاثیر بگذارند.

معرفی دانیل کانمن نویسنده تفکر کند و سریع

معرفی دانیل کانمن نویسنده تفکر کند و سریع

دنیل کانمن در ۵ مارس ۱۹۳۴ چشم به جهان گشود. او روان‌شناس آمریکایی-اسرائیلی است که برای کار روی روان‌ شناسی قضاوت و تصمیم‌ گیری و نیز اقتصاد رفتاری، که به خاطر آن جایزه نوبل اقتصاد ۲۰۰۲را برد، بسیار مشهور است.

او مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را در رشته روانشناسی و علوم ریاضی از دانشگاه عبری در اورشلیم دریافت کرده است. در سال ۱۹۵۸ به ایالات متحده آمریکا رفت و مدرک دکترای خود را در سال ۱۹۶۱ در رشته روانشناسی از دانشگاه کالیفرنیا کسب نمود.

استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
پادکست فکرانه - تمرکز

سخن پایانی

ما در طول زندگی دائما در موقعیت‌‌هایی قرار می‌گیریم که با چند گزینه مختلف مواجه می‌شویم و باید از بین گزینه‌های موجود یکی را برگزینیم. انتخاب‌‌هایی که انجام می‌دهیم و تصمیماتی که در طول زندگی می‌گیریم تاثیرات شگفت‌ انگیز و گاهی هم تاثیرات جبران‌ ناپذیری بر پیشرفت و موفقیت ما در آینده می‌گذارد.

از این رو مهارت تصمیم‌ گیری یکی از مهم‌ترین مهارت‌های زندگی است که همیشه برای انتخاب بهترین و مناسب‌‌ترین گزینه‌‌ها و گرفتن تصمیمات صحیح و منطقی به آن احتیاج داریم.

 آکادمی بازار به شما پیشنهاد می‌کند برای گرفتن تصمیم‌های مهم زندگی و دستیابی به موفقیت از تجربیات افراد موفق و مشهور جهان بهره ببرید. از این رو شما می توانید از محصولات مفید و کاربردی کتاب صوتی استفاده کنید.

5/5 - (14 امتیاز)

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

20 پاسخ

    1. سلام کاربر عزیز
      بله بسیار کتاب خوبیه ، یه چند صفحه که مطالعه کنید یه دید کلی پیدا خواهید کرد و یقینا فهم کتاب آسان تر خواهد شد

    1. سلام آرین عزیز
      این کتاب رو بهشون معرفی کنید و ازشون بخواهید که مطالعه کنند حتما دیدگاهشون عوض میشه

  1. خیلی خوب بود ، ادم وقتی قشنگ به رفتار خودش نگاه میکنه متوجه میشه که اینطور رفتارها رو داره
    ممنون از مقاله خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی