نمونه شرکت‌ های B2B ؛ بررسی 15 شرکت موفق در حوزه B2B

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۲۹ مرداد, ۱۴۰۲
آخرین بروزرسانی: ۲۹ مرداد, ۱۴۰۲
نمونه شرکت‌ های B2B

بسیاری از شرکت‌ها برای فروش خدمات یا محصولاتشان با شرکت‌های دیگر سروکار دارند؛ مثل: شرکت‌های فولادی، نرم‌افزاری، شرکت‌های تولیدکننده قطعات خودرو، شرکت‌های خدماتی و… که به این شرکت‌ ها B2B می‌گوییم. بهطور ساده، یک شرکت B2B محصولات یا خدمات خود را به شرکت‌های دیگر می‌فروشد.

در تجارت B2B، فرآیند سفارش و خرید باید مشخص باشد. یک شرکت باید هر چیز کوچکی را از شرکت دیگر خریداری کند تا کسب‌و‌کار خودش را تکمیل کند. معمولا این زمینه شامل فروش کالاهایی است که توسط مشتریان استفاده نمی‌شود. در این مقاله می‌خواهیم به نمونه شرکت‌ های b2b بپردازیم که در این زمینه موفقیت زیادی داشتند؛

اگر دوست دارید در این مورد بدانید در این مقاله از سری مقالات فروش B2B آکادمی بازار همراه ما باشید.

کتاب نقشه فروش
کتاب نقشه فروش

فهرست مطالب

15 شرکت حوزه B2B ایران و دنیا

با ورود به دهه 2020، تقاضا برای توسعه تجارت B2B در حال افزایش است؛ این به معنای جستجو برای شرکت‌های B2B در سراسر جهان است. بر اساس تحقیقات به‌ دست آمده، اندازه بازار تجارت B2B در سال 2021 6883.47 میلیارد دلار برآورد شد و انتظار می‌رود که در سال 2022 به بیش از 7907.04 میلیارد دلار افزایش یابد.

از شرکت‌های زیر به‌ عنوان یکی از بهترین نمونه‌های B2B یاد می‌شود که در ادامه هرکدام را به‌طورکامل معرفی می‌کنیم.

1. آمازون

شرکت B2B آمازون

آمازون در سال 1994 توسط جف بزوس در واشنگتن، ایالات متحده تأسیس شد. در لیست، نمونه شرکت‌ های b2b آمازون جایگاه بالایی دارد. مشابه علی بابا، آمازون یک برند به یاد ماندنی در میان مردم کشورهای مختلف (به جز ایران) است. آمازون نقش اصلی را در مشاغل تجارت الکترونیک B2B ایفا می‌کند.

آمارها می‌گویند که فروش آمازون در سال 2018 به 10 میلیارد دلار رسید و این تنها چهار سال طول کشید تا به این موفقیت برسد. این شرکت همچنین در زمینه تجارت الکترونیک، هوش مصنوعی، رایانش ابری و جریان دیجیتالی فعالیت دارد.

در سال 2015، آمازون پلتفرم B2B خود را از AmazonSupply به Amazon Business تغییر داد که تنها در یک سال به رقم فروش خیره کننده‌ای بالغ بر 1 میلیارد دلار دست یافت. پنج سال بعد، فروش خالص آن به 25 میلیارد دلار افزایش یافت و تداوم تسلط خود را در بازار نشان داد.

موفقیت آمازون در ارائه تجربه کاربری بهتر و پشتیبانی کامل از مشتری است و بسیاری از کسب‌وکارها مایحتاج خودشان را از این سایت تهیه می‌کنند.

بیشتر بخوانید : تجربه مشتری (CX) چیست؟ 5 روش ایجاد بهترین و جدیدترین استراتژی تجربه مشتری

2. علی بابا

شرکت B2B علی بابا

Alibaba با نام مستعار Alibaba Group یک شرکت چندملیتی تجارت الکترونیک B2B در هانگژو، چین است. علی بابا در 4 آوریل 1999 توسط جک ما تأسیس شد. فعالیت این شرکت شامل تجارت اصلی، رسانه‌های دیجیتال، سرگرمی و رایانش ابری است.

یکی از نقاط قوت کلیدی علی بابا، مجموعه‌ای چشمگیر از ویژگی‌هایی مثل: تقسیم‌بندی کالاهای مختلف، ابزارهای اتوماسیون و گزارش‌دهی است. این ابزارها به تامین کنندگان کمک می‌کند تا به مخاطبان هدف خودشان برسند و به‌طور موثر محصولات خود را بازاریابی کنند.

علی بابا با راه‌اندازی یک وب‌سایت کوچک برای تولیدکنندگان کوچک چینی و صادرکنندگان برای فروش بین‌المللی، اکنون به یک صنعت پیشرو در تجارت الکترونیک و تجارت تلفن همراه در سطح جهان تبدیل شده است. علی بابا همیشه یک نمونه موفق برای تجارت الکترونیک B2B بوده؛ چرا که قبل از دستیابی به موقعیت استاندارد در این مشاغل B2B با فراز و نشیب‌های زیادی روبرو است.

3. جنرال الکتریک

شرکت B2B جنرال الکتریک

جنرال الکتریک در سال 1892 توسط گروهی از بنیانگذاران به نام‌های توماس ادیسون، جی پی مورگان، چارلز‌ای. کافین، ادوین جی هیوستون و الیهو تامسون تأسیس شد. جنرال الکتریک هم یکی از نمونه شرکت‌های b2b در نیویورک است که دفتر مرکزی آن در بوستون، ایالات متحده است.

این شرکت شامل بخش‌های مختلف صنعتی مانند امور مالی، روشنایی، حمل‌و‌نقل هوایی، مراقبت‌های بهداشتی، انرژی‌های تجدیدپذیر و صنعت دیجیتال است. نکته جالب در مورد جنرال الکتریک، افرادی با نام ایروینگ لانگمویر و ایوار گیاور است؛ دو کارمند جنرال الکتریک که جایزه نوبل را دریافت کردند.

جنرال الکتریک که برای یک تامین‌کننده تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی محبوب است، همچنین نمونه خوبی از مشاغل B2B در کنار علی بابا است.

4. ایندیا مارت

شرکت B2B ایندیا مارت

در سال 1999 توسط دینش آگاروال و بریجس آگراوال تأسیس شد. IndiaMart InterMESH Ltd یکی از شرکت‌های پیشرو تجارت الکترونیک B2B در نویدا، هند است. IndiaMart با مأموریت “تجارت آسان”، در حوزه محصولاتی مانند پوشاک، ماشین‌آلات صنعتی، برق و الکترونیک و … فعالیت دارد. ایندیا مارت با استراتژی‌های بازاریابی هوشمند خود با 47 هزار تامین‌کننده در ارتباط است.

5. AutoGlobalTrade

شرکت B2B AG

AutoGlobalTrade با نام مستعار AG یکی از شرکت‌های چندملیتی B2B در سوئیس است که در زمینه تجارت خودرو فعالیت دارد. این شرکت خودروهای باکیفیت را به 90 کشور جهان صادر و وارد خواهد کرد. AG پیشروترین تاجر فورد، شورلت، لینکلن، جی‌ام سی در سه قاره بزرگ مانند آمریکا، اروپا و آسیا است.

این شرکت دارای تیمی است که با 20 زبان مختلف ارتباط برقرار می‌کند. این موضوع همچنین یک مزیت برای این شرکت است که بتواند درک آسانی از مشتریان داشته باشد و ترافیک زیادی از سراسر جهان دریافت کند.

6. کویل

شرکت B2B کویل

کویل در سال 1956 در ایلینوی، ایالات متحده توسط جک میلر تأسیس شد. Quill یک شرکت تجارت الکترونیک B2B با محصولات عرضه‌کننده دفاتر و شرکت‌ها است. کویل با هدف قرار دادن مشتریان مناسب، محصولات اداری را برای مشاغل کوچک و متوسط ارائه می‌دهد. این محصولات شامل کاغذ، تونر جوهر، مبلمان اداری، لوازم اتاق استراحت و غیره است.

از آنجایی که این تیم بر روی یک جایگاه متمرکز است، به راحتی به مشتریان دسترسی پیدا می‌کند. آ‌ن‌ها با ارائه معاملات و کوپن‌های انحصاری یک کمپین بازاریابی ایمیلی موثر را اجرا می‌کنند. از آنجایی که مشتریان برای هر کسب‌وکار مهم هستند، آن‌ها حتی پشتیبانی مشتری دارند.

7. ککسلیاس

شرکت B2B ککسلیاس

در سال 2015 توسط ویکتور زینگ در لس آنجلس، کالیفرنیا تأسیس شد. Kekselias یکی از برترین شرکت‌های تجارت الکترونیک B2B است که در زمینه مالی تمرکز دارد. تیم Kekselias وب سایت خود را با طراحی جذاب UI/UX طراحی کرد. صفحه وب تعاملی این شرکت به مشتریان خود کمک می‌کند تا وظایف خود را به‌ راحتی در وب سایت انجام دهند.

این شرکت به دلیل ارائه خدمات مالی با کیفیت مانند: نرخ بهره، تحقیقات سرمایه گذاری، تجزیه و تحلیل سیاست پولی و غیره، براساس جایگاه مالی به معامله گران B2B مشهور است.

8. والمارت

شرکت B2B والمارت

والمارت در 31 اکتبر 1962 توسط سام والتون تأسیس شد. این شرکت در ایالات متحده واقع شده است و  یکی از شرکت‌های خرده فروشی چند ملیتی است که بر این صنعت تجارت الکترونیک حکومت می‌کند. شعبه Walmart در ایالات متحده و بریتانیا کاملا بر اساس فرآیند B2C است.

طبق آمارهای به‌دست‌آمده در سال 2019، والمارت بزرگترین شرکت جهان از نظر درآمد بوده است. Walmart India، یک وب‌سایت B2B، در بسیاری از ایالت‌های هند راه‌اندازی شده است و هر فروشنده می‌تواند به راحتی محصولات خود را در بازارهای B2C Walmart بفروشد.

9. پلاستیک کربل

شرکت B2B پلاستیک کربل

در سال 1942 توسط برادران ادموند و لئونارد لئون تأسیس شد. پلاستیک کربل یک شرکت با زیرمجموعه‌های تولید قطعات پلاستیکی است. این شرکت در حال تبدیل شدن به یک تامین‌کننده محبوب ورق‌های پلاستیکی، میله‌ها، لوله‌ها و بسیاری دیگر از محصولات مرتبط با پلاستیک است که در طی سال‌های گذشته توانسته موفقیت‌های زیادی را کسب کند.

10. مککسون

شرکت B2B مککسون

مککسون در سال 1833 توسط سه عضو به نامهای جان مکسون، چارلز اولکات و فرانتس لودویگ تأسیس شد. در ایالات متحده، Mckesson یک شرکت B2B مبتنی بر داروسازی است که محصولات پزشکی را به خرده‌فروشان و بازرگانان می‌فروشد. وبلاگ آموزشی این مجموعه به مشتریان کمک می‌کند تا این زمینه را به وضوح درک کنند.

در سال 2017، Allscripts، یکی از رهبران فناوری مراقبت‌های بهداشتی جهانی اعلام کرد که Mckesson را به قیمت 185 میلیون دلار خریداری می‌کند. این نشان دهنده محبوبیت Mckesson است؛ چرا که این شرکت طی این سالیان گذشته به موفقیت و شهرت زیادی رسیده است.

11. گرینگر

شرکت B2B گرینگر

گرینگر در سال 1927 توسط ویلیام والاس گرینگر در ایالات متحده تأسیس شد. Grainger نقش مهمی در صنعت تجارت الکترونیک B2B امروزی ایفا می‌کند. دلیل اصلی محبوبیت آن در چند سال گذشته، میزان رضایت بالای مشتریان بوده است.

قطعا این را می‌دانید که یکی از عوامل موفقیت بسیاری از کسب‌وکارها، رضایت بالای مشتریان است. با شرکت در دوره مشتری مداری آکادمی بازار می‌توانید با مهارت‌های ارتباطی، درک مشکلات مشتریان و تکنیک‌های برخورد با مشتریان آشنا شوید.

Grainger وب سایت خود را بر اساس نیازهای کاربر بهبود می‌بخشد. یکی از ویژگی‌های جالب در Grainger این است که می‌توانید به‌راحتی به‌ عنوان مهمان بدون درگیر شدن در فرآیند ورود به سیستم خرید کنید. نکته دیگر این است که فیلتر جستجو این سایت به‌طورگسترده‌ای بهینه شده است تا بتوانید محصول موردنظر خودتان را به‌راحتی پیدا کنید؛ از‌این‌رو، ارائه بهترین تجربه کاربری به Grainger کمک می‌کند تا B2B پایدار بماند.

12. Acme

شرکت B2B Acme

Acme یکی از معروف‌ترین ارائه دهندگان بسته‌بندی برای اپراتورهای لجستیک و حمل‌و‌نقل است. سایت تجارت الکترونیک ابتکاری B2B بیشتر به دلیل توجه به جزئیات جزئی شناخته شده و به‌گونه‌ای طراحی شده است که هر تصویر و محتوا قابل کلیک باشد.

این شرکت اطلاعات کافی در مورد محصولات و خدمات ارائه می‌دهد. موفقیت پشت Acme این است که آن‌ها از بهترین انیمیشن‌ها، تصاویر و طرح‌بندی‌ها برای نمایش محصولات خود استفاده می‌کنند. طراحی عالی صفحات وب، ترکیب رنگ‌ها و محتوا در مورد برند آن‌ها، مهم‌ترین مواردی هستند که این شرکت را متمایز می‌کنند.

Bulkbookstore.13

شرکت B2B BulkBookStore

همانطور که از نام آن پیداست، BulkBookStore یک پلتفرم آنلاین است که کتاب را به صورت عمده می‌فروشد. امروزه اکثر خرده فروشان آنلاین نسخه‌های جداگانه کتاب‌ها را به مشتریان می‌فروشند؛ اما ممکن است موارد خاصی وجود داشته باشد که مشتریان به چندین نسخه از یک کتاب نیاز داشته باشند.

به‌ عنوان‌ مثال، توزیع کتاب بین دانش آموزان یک مدرسه. اینجاست که فروشگاه BulkBookStore فرصت تجاری پیدا کرد و شکاف بازار را با کسب‌وکار عمده‌فروشی کتاب خود پر کرد.

این وب‌سایت دارای بیش از 3 میلیون کتاب منتشر شده است که مشتریان می‌توانند به‌صورت عمده، کتاب‌های موردنظر خودشان را سفارش دهند. فرآیند سفارشی ساده و راحت، تحویل به موقع و تخفیف‌های چشمگیر این شرکت در ارائه محصولات آن از جمله عواملی است که باعث موفقیت آن شده است.

14.لینکدین

شرکت B2B لینکدین

شاید نام “LinkedIn” را شنیده باشید. لینکدین یک مثال عالی تجارت الکترونیک B2B است، برای همه کسانی که در جستجوی شغل جدید هستند. همان‌طور که می‌دانید لینکدین یک شبکه اجتماعی حرفه‌ای است وقتی که شما در این شبکه اجتماعی با افراد و متخصصان مختلف صحبت می‌کنید، می‌توانید به آن‌ها بگویید که چه تخصص و مهارت‌هایی دارید.

لینکدین از نظر طرح‌بندی و ارائه ویژگی‌های گسترده، شبیه فیسبوک است. در واقع لیندکین با به اشتراک گذاشتن محتوا از دستورالعمل‌ها، مقالات تجاری، اخبار و حتی فرصت‌های شغلی، شهرت خود را گسترش می‌دهد.

15. فایرروک

شرکت B2B فایرروک

یکی دیگر از نمونه‌های شرکت‌های b2b، فایرروک(Firerock) است. این یکی از شرکت‌های پیشرو تجارت الکترونیک B2B است که مصالح ساختمانی مانند کفپوش چوبی، سقف و موارد دیگر را به مشتریان خود ارائه می‌دهد. این شرکت از تصاویر بی نقص پیکسلی محصولات در فروشگاه آنلاین خود استفاده می‌کند تا تجربه بهتری از محصول را به مشتریان B2B ارائه دهد.

وبلاگ آموزشی این سایت با آموزش در مورد آخرین محصولات خودش، باعث شده که روزانه تعداد زیادی از افراد از این بلاگ بازدید کنند.

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی چند نمونه از معتبرترین شرکت‌های b2b پرداختیم. مثال‌های ارائه‌شده در بالا نشان می‌دهند که یک شرکت موفق تجارت الکترونیک B2B باید وب‌سایتی داشته باشد که دارای طراحی مدرن و کاربرپسند باشد. علاوه‌براین، این شرکت‌ها طیف گسترده‌ای از ویژگی‌ها مانند: قیمت‌گذاری منعطف، سفارش سریع، مدیریت قیمت و حتی گزینه‌های پرداخت امن را ارائه می‌دهند.

شرکت‌های متعددی مانند: شرکت‌های نرم‌افزاری و شرکت‌های حسابداری به‌ عنوان شرکت‌های کاملا B2B فعالیت می‌کنند و به‌ نوعی کالا و خدمات خود را در اختیار سایر شرکت‌های دیگر قرار می‌دهند.

این شرکت‌های B2B با همکاری با مشتریان در طیف وسیعی از صنایع مانند لجستیک، تجارت الکترونیک و فناوری، خودرو و… توانسته‌اند به موفقیت‌های زیادی برسند. علی بابا، جنرال الکتریک، آمازون و بسیاری از شرکت‌های دیگر از نمونه‌های موفق حوزه b2b هستند.

5/5 - (14 امتیاز)

سوالات متداول

در تجارت B2B، کسب‌وکاری که محصولات، خدمات یا نرم‌افزار تولید می‌کند، به تجارت دیگری می‌فروشد که می‌تواند از آن‌ها به عنوان مواد خام استفاده کند. خرده فروشانی که به عمده فروشان خدمات می‌دهند یا حتی کالا می‌فروشند یکی از نمونه های تجارت به تجارت هستند.
شرکت‌های فولادی، نرم‌افزاری، لوازم جانبی سخت‌افزاری و حتی شرکت‌های تولیدکننده قطعات خودرو در این حوزه فعالیت می‌کنند.
آمازون، علی بابا، جنرال الکتریک، والمارت و… چند نمونه از شرکت های b2b هستند که در این زمینه موفقیت‌های زیادی کسب کردند.

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی