نحوه تقویت احساسات مثبت برای کسب حس رضایت در زندگی

احساسات مثبت
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on twitter
Share on linkedin

احساس مثبت

یک حس مثبت، صرفا یک حس خوب نیست، بلکه بر حس رضایت کلی از زندگی تاثیر می‌گذارد. اما چطور؟ با ایجاد انعطاف پذیری. اما چه چیزی به معنی واقعی حال شما را خوب می‌کند؟ پروفسور باربارا فردریکسون (Barbara Fredrickson) استاد دانشگاه کارولینای شمالی، دو دوهه‌ اخیر را صرف تحقیق درباره‌ی عامل وجود احساسات مثبت و تاثیر آن‌ها بر انسان کرده است، او حتی برای کار خود اصطلاح خاصی دارد: مثبت‌نگری.

نقل قولی از یک تبلیغ قدیمی می‌گوید:”چرا بپرسیم چرا؟” وقتی که حرف از احساسات مثبت می‌شود، چرا بپرسیم چرا؟ و اصلا دنبال دلایلش باشیم؟ بهتر نیست که وقتی آن‌ها را تجربه می‌کنیم، به دنبال دلیل نباشیم و صرفا از آن‌ها لذت ببریم؟ البته، اما شاید بتوانیم اطلاعات بیشتری درباره‌ی فواید آن‌ها به دست آوریم.

بیشتر بخوانید: راهکارهای کنترل استرس و ایجاد نگرش مثبت

چرا ما دارای احساسات هستیم؟

ما می‌دانیم که در طی هزاران سال، احساسات منفی پیوسته دچار دگرگونی و تحول بوده‌اند تا انسان‌ها را از صدمه و آسیبی که در طبیعت در انتظارشان بود، محافظت کند. ترس، عصبانیت، غم، و احساسات منفی دیگر، درواقع، دامنه‌ی توجه و تمرکز را محدود می‌سازد و در عین حال، ضربان قلب را نیز افزایش می‌دهد.

اما چرا؟ تا اجداد ما بتوانند بر روی مورد خاصی تمرکز کنند و با افزایش جریان خون، قادر باشند که تصمیمات سریع‌تری بگیرند و بدن‌شان را برای حرکت آماده کنند.

بله، این یک مکانیسم قدیمی برای انتخاب بین جنگیدن یا فرار کردن است.زمانی که یک حیوان درنده به یکی از اجداد ما نزدیک می‌شد، او باید تمرکز خود را حفظ کرده و از نظر جسمی خودش را آماده می‌کرد تا بتواند درست تصمیم بگیرد و بین فرار کردن و مبارزه کردن با آن حیوان، یکی را انتخاب کند.

اگر این واکنش، در ذات گونه‌ ما وجود نداشت، نسل انسان‌ها قرن‌ها پیش منقرض شده بود و هیچ‌کدام از ما در حال حاضر اینجا نبودیم. اگر آن شخص نمی‌توانست احساسات را تجربه کند، یا فقط احساسات مثبت را دارا بود، چه اتفاقی می‌افتاد؟ احتمالا غذای یک اسمایلودون (ببر دندان خنجری ) می‌شد.

 احساسات مثبت در کجای این رویه قرار می‌گیرند؟

آیا احساساث مثبت تطابق پذیر هستند و از محیط تاثیر می‌گیرند، یا به طور ذاتی حال ما را خوب می‌کنند؟ چطور می‌توانم شادی را در زندگی تجربه کنم؟ شاد بودن، از من محافظت نمی‌کند یا باعث نمی‌شود که من اقدامات سریعی انجام بدهم، درست است؟

شاید هم نیست. همان‌طور که تحقیقات فردریکسون نشان می‌دهد، احساسات مثبت، اکتسابی و بسیار تطابق پذیر هستند، و دلایل آن می‌تواند این موارد باشند:

شادی، خشنودی و قناعت نه تنها سیستم قلبی عروقی را تسکین می‌دهد و باعث ایجاد آرامش در ما می‌شود، بلکه این احساسات، ذهنیت و انعطاف‌پذیری اجتماعی ما را نیز گسترش می‌دهد. به عبارت دیگر، با تجربه‌ی احساسات مثبت، ما راحت‌تر قادر به حل مشکلات خواهیم بود، و حمایت اجتماعی، سلامت جسمی و مهارت‌هایی که مستلزم انعطاف هستند افزایش می‌یابند. انعطاف پذیری ذهنی‌ در برخورد با عقاید و باورهای متفاوت فواید زیادی دارد.

آیا احساسات مثبت واقعا می‌توانند تاثیرات احساسات منفی را خنثی ‌کنند؟

حس مثبت - آیا احساسات مثبت واقعا می‌توانند تاثیرات احساسات منفی را خنثی ‌کنند؟

به نظر می‌رسد که می‌توانند. تحقیقات فردریکسون اینطور نشان می‌دهد که تجربه‌ی نسبت ۳ به ۱ احساسات مثبت به منفی، می‌تواند تاثیرات فیزیکی بر روی بدن‌تان داشته باشد و ذهن‌تان را برای افزایش انعطاف پذیری شخصی گسترش دهد.

تاثیر نگرش مثبت و نگاه خوب در زندگی را دست کم نگیرید. همان‌طور که قبلا اشاره شد، احساسات منفی مانند حس ترس یا عصبانیت، از این جهت که خون را در سیستم قلبی عروقی پمپاژ می‌کند تا شما را برای فرار کردن، یا جنگیدن برای حفظ سلامتی‌تان آماده کنند، مفید هستند.

اگرچه یک مشکلی در این بین وجود دارد، اینکه بالا رفتن ضربان قلب، فشار خون و تنگی نفس که به واسطه‌ی یک احساس منفی به وجود می‌آید، حتی بعد از برطرف شدن آن عامل خطرساز هم ادامه پیدا کرده و برای شما مشکلات فیزیکی ایجاد می‌کنند.

یکی دیگر از جنبه‌های مفید احساسات منفی این است که تمرکز را صرفا به همان عامل خاص جلب و محدود می‌کنند، تا بتوانید درباره‌ی کاری که باید انجام بدهید، تصمیم درستی بگیرید. با این حال، روی بد سکه این است که احساسات منفی ادامه‌دار، شما را در یک فضای بسیار محدود ذهنی قرار می‌دهند که فرصت خلاقیت و رشد لازم برای یک زندگی رضایت‌بخش و بهبود پذیر را از شما سلب می‌کند.

 اثر خنثی‌سازی احساسات مثبت

احساسات مثبت مانند عشق، شادی و علاقه مندی‌ها، باعث آرامش سیستم قلب و عروق می‌شود و به نظر می‌رسد برای خنثی کردن اثر احساسات منفی، باید تا سه برابر احساسات مثبت بیشتری را تجربه کرد.

به طور مشابه ، احساسات مثبت یک فضای عاطفی ایجاد می‌کنند که به شما این امکان را می‌دهد از خلاقیت خود بهره ببرید تا نه تنها زندگی برایتان لذت‌بخش‌تر شود، که منابع احساسی و اجتماعی خود را ذخیره کنید تا زمانی که با مشکلات و سختی‌ها روبرو می‌شوید، راحت‌تر بتوانید آن‌ها را مدیریت کنید و کلید حل مشکلات را در دست بگیرید.

استاد احمد محمدی

جایگاه موفقیت ملکی نیست، بلکه اجاره‌ای است، برای ماندن در آن جایگاه هرروز باید بهای آن را که ، تفکر مثبت و تلاش بی وقفه است را پرداخت کنیم .

استاد احمد محمدی

خب، چه طور می‌توانید احساسات مثبت بیشتری در زندگی‌تان جذب کنید؟ در اینجا به بررسی چند ایده می‌پردازیم:

به لحظات مثبت فکر کنید

سوزان فولکمن (Susan Folkman) و جودیت موسکوویتس (Judith Moskowitz) دو محقق آمریکایی از سان فرانسیسکو “تعطیلات روانشناختی” را پیشنهاد می‌دهند، به این‌صورت که به لبخند زیبای رهگذری که از کنارتان عبور می‌کند توجه کنید، به حرف‌های کسی که شما را تحسین کرده است فکر کنید، یا برای لذت بردن از یک غروب زیبا درنگ کنید. اجازه ندهید این چیزهای کوچک شگفت‌انگیز از دست‌تان برود، بدون اینکه لحظاتی از زندگی‌تان را با آن‌ها صرف کنید.

مراقبه با حضور ذهن را تمرین کنید

مراقبه، انواع مختلفی دارد و تاثیرات مثبتی بر جسم و روان می‌گذارد. آرام بنشینید و چشمان‌تان را ببندید، نیازی نیست که زمانی طولانی را به این کار اختصاص بدهید و حتی چند دقیقه هم کافی است. بر روی تنفس‌تان تمرکز داشته باشید و زمانی که احساس می‌کنید ذهن‌تان فعال شده و افکاری در آن جریان دارد، اجازه بدهید این افکار مانند حباب در ذهن‌تان شناور باشند.

هرگز خودتان یا افکاری که به ذهن‌تان می‌رسند را قضاوت نکنید. دوری از قضاوت خود یکی از اصول مراقبه است. زمانی که شما بیاموزید که نباید به افکارتان سخت بگیرید، می‌توانید فضای بیشتری برای ایجاد احساسات خوب در مورد خودتان و دنیا در ذهن‌تان ایجاد کنید.

بیشتر بخوانید: تاثیرات مراقبه و مدیتیشن در برطرف نمودن آلام جسمی و روحی

اعمال محبت آمیز بدون برنامه قبلی را تمرین کنید

حس مثبت - اعمال محبت آمیز بدون برنامه قبلی را تمرین کنید

کمک کردن به دیگران، آن‌ها را خوشحال می‌کند و باعث ایجاد احساسات خوب و مثبت در خود شما هم می‌شود.

افکار مثبت و مثبت اندیشی مواردی هستند که برای جامعه امروز ما تقریبا بیشتر هر چیز دیگری لازم هستند. مشکلات، سختی‌ها و مشقت‌های فراوان برای همه انسان‌ها وجود دارد و نمی‌توان تخمین زد که برای چه کسی بیشتر و برای چه کسی کمتر است. همه در حال جنگیدن در نبردی هستند که ممکن است شما از آن هیچ خبری نداشته باشید.

در چنین شرایطی فکر می‌کنید کدام کار بیشتر به نفع‌تان است؟ اینکه یک جا نشسته و زانو غم به بغل بگیرید یا قدر آن چیز‌هایی که دارید را بدانید و برای رسیدن به آنچه که می‌خواهید تمام تلاش‌تان را بکنید؟ چگونه در موقعیت‌های منفی فکر مثبت داشته باشیم؟

غم و غصه مانند طناب‌هایی هستند که به دور دست و پاهای شما پیچیده می‌شوند، شکوفایی ذهنیت‌تان را از بین می‌برند و شما را در همان وضعیتی که هستید نگاه میدارند. در واقع اگر شما اندک انگیزه‌ای هم برای تغییر داشته باشید، بدست خودتان و با داشتن افکار منفی و بیهوده از بین می‌روند.

پس یکبار دیگر به سوال بالا بیاندیشید. کدام یک بهتر است؟ اینکه با همین وضعیت با پروراندن افکار منفی در ذهن‌تان جلوی پیشرفت خود را بگیرید یا اینکه با در نظر گرفتن همه محدودیت‌ها و مشکلات حتی با داشتن اندک امیدی برای فردای بهتر تلاش کنید. آکادمی بازار در این راه با بسته آموزشی : «موفقیت دست یافتنی است» همراه شما است تا بتوانید فردای بهتری داشته باشید.

guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments