کاهش تنش های کاری با برقراری روابط دوستانه با همکاران

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱۶ دی, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۱۸ مرداد, ۱۴۰۰
روابط دوستانه با همکاران
کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

ایجاد روابط دوستانه و موفق بین همکاران می تواند نقش مهمی در افزایش کیفیت کار افراد و رضایت شغلی ایفا نماید. اکثر افراد خواهان پیشرفت در محیط کار و دستیابی به اهداف و موفقیت های شغلی هستند. زمانی که با همکاران خود روابط دوستانه و صحیحی را برقرار نماییم، می توانیم سرعت دستیابی به اهداف و موفقیت شغلی خود را چندین برابر افزایش دهیم. همچنین از آنجا که بیشتر زمان ما در محیط کار صرف می شود، از این رو با برقراری روابط و رفتار دوستانه با همکاران، می توانیم از تنش ها و حواشی برخی از محیط کارها به دور باشیم. در چنین شرایطی می توانیم اعتماد به نفس و روحیه خود را حفظ نماییم و نتیجه چنین محیط کار و روحیه ای چیزی جز موفقیت و شادکامی نیست.

با مطالعه مقاله زیر یاد می گیرید:

  • که چگونه با همکاران خود رفتار نمایید؛
  • بایدهای و نبایدهایی که باید در محیط کار به کار بندید، چیست؛
  • و چگونه از تنش ها و حواشی آزار دهنده محیط کار به دور باشید و از آن ها کم نمایید.

بنابراین با ما همراه باشید تا با یادگیری نکات و روش های ساده و کاربردی در مورد چگونگی ایجاد روابط دوستانه با همکاران خود، محیط کاری شاد و توأم با رضایت شغلی را هم برای خود هم برای همکاران خود فراهم آورید. چرا که داشتن روحیه خوب و رضایت شغلی، سبب موفقیت های شغلی بسیاری برای شما و همکارانتان به ارمغان آورد. هیچ اجباری نیست که حتماً با همکاران خود دوست باشید، اما حتماً باید با آنان دوستانه رفتار نمایید. روش های ایجاد و حفظ دوستی با همکاران در محیط کار، از مباحث مهمی است که در مقاله زیر به آن پرداخته ایم.

به همه همکاران خود سلام دهید و با آنان احوالپرسی نمایید

آیا از آن دسته اشخاصی می باشید، که سر به زیر با شانه های افتاده وارد دفتر شده و بدون هیچ حرفی کار خود را آغاز می نمایند؟ اگر جواب شما به این سؤال مثبت است، در بهترین حالت همکاران شما به شما توجهی نخواهند داشت و در بدترین حالت حتی از روبرو گشتن و همکاری با شما دوری می نمایند. بنابراین تلاش نمایید، همیشه به هنگام رسیدن به محل کار و برخورد با همکاران خود، لبخند بر لب داشته باشید و با آن ها سلام و احوالپرسی نمایید. این نکته ساده و کوچک می تواند به سرعت روابط سرد شما با همکاران در محیط کار را بهبود بخشد.

صحبت های کوتاه و جذاب با همکاران خود داشته باشید

از همکاران خود در مورد علاقه مندی و سرگرمی هایی که دوست دارند، مثل آهنگ، فیلم، کتاب و… سؤال نمایید. نشان دادن علاقه واقعی به شناخت و دانستن چیز هایی در مورد آن ها، سبب می گردد، که همکاران با شما احساس راحتی نمایند و از همکاری با شما لذت ببرند. هنگامی که با علائق همکاران خود آشنا گشتید، حتی با مطلبی در روزنامه یا شبکه های اجتماعی که در مورد علائق اوست، صحبت های کوتاه و جذاب با او را آغاز نمایید.

جنبه خود را در مورد شوخی های معمول و ساده بالا ببرید

بیشتر همکاران برای اینکه شناخت بیشتری از شما به دست آورند، ممکن است برای شما لطیفه ای تعریف نمایند یا با شما شوخی های ساده و معمولی نمایند. در نتیجه اگر کفش شما را مورد تمسخر قرار دادند یا مواردی از این قبیل، خیلی زود عصبانی نگردید، در عوض به آن ها نشان دهید که جنبه شوخی های مناسب را دارید. خودتان هم از شوخی ها و گفتن لطیفه های خاص همچون شوخی ها و لطیفه های قومیتی پرهیز نمایید، زیرا ممکن است برای برخی شخصی و جدی تلقی گردند، که در این صورت کار نمودن و همکاری در چنین محیط کاری دشوار خواهد بود و ممکن است کار به صحبت با مدیرتان منجر گردد.

در برابر شوخی های بی شرمانه همکاران در محیط کار چه باید کرد

همیشه نظر همکاران خود را از آنان بپرسید

همه افراد دوست دارند که نظر آنان نیز پرسیده شود، بنابراین در مواقع مناسب، نظر همکاران خود را هم بپرسید. برای نمونه از همکاران خود سؤال نمایید: «به نظرتان این گزارش را چگونه ارائه نمایم؟ یا اینکه به نظر شما چگونه این موقعیتی که برای این مشتری پیش آمده است، را پیگیری نمایم؟» سپس از همکاران خود برای ابراز نظرشان تشکر و قدردانی نمایید، حتی اگر که نظر وی به شما کمکی هم نکند.

 

پشت سر هم نه غیبت کنید نه شایعه پراکنی

آیا دوست دارید کسی پشت سر شما بد بگوید؟ مسلماً نه! بنابراین در مورد همکاران خود هم این گونه رفتار نمایید. برای نمونه اگر یکی از همکاران درباره رابطه عاشقانه دیگری و یا اخراج گشتن یکی از همکاران شروع به صحبت نمود، می توانید برای منحرف نمودن بحث در جواب بگویید «واقعاً؟»؛ و بعد خیلی سریع موضوع بحث را تغییر دهید. اگر در مقابل این رفتار همکار خود، کاری نکنید، او به غیبت یا شایعه پراکنی خود ادامه خواهد داد و شما جهت حفظ احترام وی چاره ای جز گوش دادن ندارید!

تماس، پیام یا ایمیل های همکاران را سریعاً پاسخ دهید

به منظور یافتن دوستان خوب در میان همکاران می توانید با پیروی از دستورات دفتر آغاز نمایید. پاسخ ندادن به ایمیل ها، تماس ها یا پیام های همکاران خود به علت شلوغ بودن سرتان یا هر چیز دیگری، بدترین چیزی است که بسیار سبب ناراحتی و دلخوری می گردد. سکوت شما نه تنها کار آن ها را مشکل تر می نماید، بلکه احساسی ناخوشایندی به آن ها دست می دهد که به مرور سبب کاهش اهمیت شما در گروه همکاران  می گردد.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
چگونه ارتباطات اجتماعی خوبی برقرار کنیم؟

نتیجه گیری:

با رعایت نکات فوق می توانیم محیط کاری شاد و با تنش کمتری داشته باشیم. به طور کلی ما حق انتخاب کمی به هنگام انتخاب همکاران خود داریم. در نتیجه برخی اوقات مجبور هستیم با اشخاصی همکاری داشته باشیم که چندان از آنان خوشمان نمی آید. به منظور دوری از هر گونه تنش و ناراحتی برای خود و همکاران بهتر است که تلاش نماییم آن ها را بهتر بشناسیم و سر فرصت با آن ها صحبت های کوتاه و جذابی داشته باشیم و از آن ها در مورد سوابق شغلی، علائق و موفقیت های گذشته آنان سؤال نماییم. با این روش ممکن است بتوانیم نقاط مشترکی بین خود و همکاران خود بیابیم. این نقاط مشترک می تواند تا حد زیادی مشکلات روابط با چنین همکارانی را کمتر نماید.

  • نظر شما در مورد برقراری روابط دوستانه با همکاران چیست؟
  • شما برای ایجاد روابط دوستانه با همکاران خود و شاد گشتن محیط کار خود، چه کارهایی انجام می دهید؟

لطفاً نظرات و تجربیات خود را در این زمینه با ما و سایر علاقمندان در میان بگذارید

به منظور برقراری ارتباط دوستانه و مؤثر با همکاران در محیط کار باید تلاش نماییم از افکار بیهوده و منفی در مورد همکاران خود پرهیز نماییم و سعی نماییم نگرش مثبتی نسبت به شغل و همکاران خود داشته باشیم تا بتوانیم بدون حاشیه و تنش به کار و پیشرفت خود ادامه دهیم. داشتن نگرش مثبت در زندگی چه شخصی چه شغلی به ذهن و افکار ما بستگی دارد. زمانی که بتوانیم ذهن خود را کنترل نماییم و به آن دستور دهیم چه افکاری را تولید نماید و چه افکاری را از خود بیرون نماید، آن موقع است که می توانیم کنترل زندگی شخصی و شغلی خود را به بهترین نحو ممکن به دست بگیریم.

آکادمی بازار جهت کمک به شما عزیزانی که خواهان دستیابی به اهداف و رویاهای بزرگ و حتی کوچک خود هستید؛ و صرفه جویی در وقت و هزینه شما، دوره ای غیر حضوری به نام «معجزه قدرت ذهن» تهیه نموده است. شما با استفاده از آموزه های این دوره می توانید با صرف نظر از تجربه های تلخ و شکست های گذشته خود، زندگی کنونی و آینده خود را به دست خود به زیبایی هر چه تمام تر ترسیم نمایید و رویاهای خود را به حقیقت تبدیل نمایید. 

دوره آموزشی غیر حضوری «معجزه قدرت ذهن»

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی