بازاریابی و فروشمقالات

آشنایی با استراتژی های بازاریابی دیجیتال درجهان امروز

بازاریابی دیجیتال شیوه نوینی از بازاریابی است که مخاطب را به استفاده از ابزارهای دیجیتال جذب می کند. بازاریابی دیجیتال از طریق هر رسانه دیجیتالی مانند موبایل، صفحه نمایش تبلیغاتی و مواردی ازاین‌دست امکان‌پذیر است. بااین‌وجود، خیلی از کسب‌وکارها به علت نداشتن یک برنامه‌ریزی منظم و اجرای منظم و دقیق آن در استفاده از امکانات و قابلیت‌های فضای مجازی در توسعه کسب‌وکار خود ناموفق بوده اند. برای اینکه بتوان به این مسئله پاسخ صحیحی داد باید با تکنیک‌های بازاریابی دیجیتال آشنایی داشت. این روش ها هرساله تغییرات زیادی می‌‌کند. بازاریابان برای موفقیت باید بتوانند چشم‌اندازی متفاوت را در پیش‌گرفته و استراتژی‌های نوینی از بازاریابی دیجیتال را اتخاذ و پیاده‌سازی کنند. در این مقاله ۱۰ مورد از استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال که باید موردتوجه قرار گیرند، معرفی می‌شود:

۱-داده‌های بزرگ

سال‌های بسیار زیادی است که درباره داده های بزرگ صحبت می‌شود اما در حقیقت تابه‌حال هیچ اقدام خاصی در این باره برای کسب‌وکارهای معمولی صورت نگرفته است. تا به حال کسب‌وکارهایی مانند گوگل و IBM فرصتی به کسب‌وکارهای کوچک برای استفاده از داده‌های بزرگ نداده‌اند، به دلیل اینکه کسب‌وکارهای کوچک و معمولی توان رقابت با این قدرتمندان فن‌آوری ازنظر مالی، سرورها و قدرت پردازش‌های قوی را ندارند. درواقع داده‌های بزرگ در سالهای جاری، یک استراتژی بازاریابی موثر برای کسب‌وکارها در هراندازه‌ای که هستند. با توجه به رشد و توسعه یادگیری ماشین‌های خودکار دیگر محدودیتی برای کسب‌وکارهای کوچک در استفاده از داده‌های بزرگ با حجم بالا و پردازش و استخراج اطلاعات از آن‌ها وجود نخواهد داشت. در واقع چالش بزرگ برای کسب‌وکارهای کوچک‌تر در سال  های آینده، دست‌یابی به داده‌های کافی خواهد بود نه شیوه استفاده از آن‌ها.

۲-هوش مصنوعی و یادگیری ماشین

یادگیری ماشین نخستین امکاناتی است که تکنولوژی هوش مصنوعی به کسب‌وکارها می‌دهد و تصمیم دارد تا همه‌چیز را در بازاریابی تغییر دهد. در روند یادگیری ماشین حجم  بسیار زیادی از داده‌ها، الگوهای زیادی در مجموعه داده‌های مختلف کشف می‌شوند و بر مبنای یافته‌های به‌دست‌آمده، پیش‌بینی‌های متفاوتی انجام خواهد شد. این الگوریتم‌های به‌دست‌آمده  می تواند به پیش‌بینی رفتار مصرف‌کننده بر مبنای مقادیر بی‌شمار داده هستند، بنابراین این مرحله از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

۳-شخصی‌سازی

شخصی‌سازی نیز موضوعی است که تا حالا درباره آن صحبت شده، اما هیچوقت عملیاتی نشده است. علت اصلی نیز این بوده است که واقعاً تکنولوژی ویژه ای که بتواند کار شخصی‌سازی را به‌صورت مؤثر و مفید انجام دهد در دسترس نبوده است. تاکنون مشخص نیست که کاربران اینترنت چگونه به GDPR واکنش نشان می‌دهند و کسب‌وکارها چه تغییراتی ایجاد می کنند و حتی اگر تمام پیش‌بینی‌های منفی محقق شود، برندها بازهم تا حد امکان تمایل به شخصی‌سازی کاربران خود خواهند داشت.

چگونه فن بیان خود را تقویت کنیم ؟
بخوانید

digital marketing

۴-حفظ و شفافیت داده‌ها

به‌طورکلیGDPR  در موردحفاظت از داده‌های کاربران و ایجاد فرایندی شفاف در بهره مندی از آن‌ها است. این امر موجب می‌شود که کسب‌وکارها درمورد حفاظت از اطلاعات و شفافیت استفاده و ارائه اطلاعات و داده‌ها مصمم تر باشند. قبل از گردآوری اطلاعات شخصی از افراد، باید مشخص شود که با چه هدفی این اطلاعات جمع‌آوری و به آن ها اطلاع‌رسانی شود.

۵-هدف‌گذاری متنی

با اجرای GDPR دسترسی به اطلاعات شخصی کاربران بسیار سخت‌ می‌شود، بنابراین بازاریابان باید گزینه‌های دیگری را به عوان هدف قرار دهند. اکنون بهترین گزینه جایگزین، استفاده از هدف گذاری متنی است که به‌هیچ‌وجه بر داده‌های کاربران متکی نیست. هدف‌گذاری محتوایی، بر خصوصیات شخصی کاربران و محتواهایی که با آن درگیر می‌شوند، تمرکز می‌کند.  یک مثال از هدف‌گذاری متنی، قرار دادن تبلیغات در سایت‌هایی است که مخاطبان هدف از آن استفاده می‌کنند. مثلا، شرکت‌های بیمه می‌دانند که هرکسی که ماشین جدیدی را می خرد، باید وضعیت بیمه خود را تغییر دهد براین اساس تبلیغات در وب‌سایت‌های خرده‌فروش خودرو برای آن‌ها موثر خواهد بود.

۶-هدف‌گیری نسل Z

در دهه گذشته تاکید بسیار زیادی بر هدف‌گیری هزاره سوم بود، اما امروزه نسل Z هستند که پیشتاز جوامع می‌باشند. افرادی که در بین سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۱۶ متولد شدند، قدیمی‌ترین اعضای نسل Y هستند که از دانشگاه ها فارغ‌التحصیل شده‌اند و در حال تصمیم‌گیری برای زمان بزرگ‌سالی خود هستند. بنابراین هم اکنون تمرکز اصلی باید بر نسل بعدی مصرف‌کنندگان باشد. هدف قرار دادن نسل جوان اصلا کار ساده‌ای نیست، آنان نسلی هستند که در دنیای ارتباطات متولد شده اند، جایی که اینترنت بخش مهمی از زندگی آن‌ها است. آنان با تکنولوژی پیچیده، برندهای نه چندان معروف و شگفت انگیز تری نسبت به پیشینیان خود، روبه‌رو هستند. در چنین شرایطی برندها نیاز دارند که استراتژی‌های بازاریابی خود را با نیازهای و خواسته های نسل Z و آن دسته از نسل Y که در میان‌سالی قرار دارند، مطابقت دهند.

۷-بازاریابی محتوا

با توجه به مطالعات صورت گرفته بازاریابان، استراتژی بازاریابی محتوایی را مهم‌ترین استراتژی سالهای گذشته می‌دانند. یقینا بازاریابی کردن بدون محتوا امکان‌پذیر نیست، بنابراین این امر که بازاریابی محتوا بهترین و مهم ترین استراتژی باشد چندان هم تعجب‌آور نیست. اما باید در نظر داشت که این استراتژی در حال اجرا است، بنابراین برای موفقیت باید بالاتر از آن رفت.

توقف ناپذیر باش
بخوانید

۸-بازاریابی ویدئویی زنده

رسانه‌های اجتماعی، استفاده از بازاریابی را در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه قرار داده اند. فیس‌بوک، اینستاگرام، یوتیوب و توییتر همه از پخش زنده ویدئو پشتیبانی می‌کنند. براساس گزارش های به دست آمده، ویدئوها بیش از دوسوم از کل ترافیک اینترنت را به خود اختصاص می‌دهند که پیش‌بینی می‌شود این میزان تا سال ۲۰۲۰به ۸۲ % برسد. کسب‌وکارهایی که به‌طور مستقیم با مصرف‌کننده در ارتباط هستند نیز، از قابلیت‌های ویدئوهای زنده استفاده می کنند.

digital marketing

۹-رابط کاربری سایت

با استفاده از ابزارهایی مانند گوگل هوم در بعضی کشورها (این ابزارها در ایران قابل‌دسترسی نیستند)، زمان استفاده از روابط کاری همین‌الان است. این روند در سالهای آینده با قدرت بیشتری ادامه می‌یابد، به‌صورتی که این فناوری رشد یافته و مردم به برقراری ارتباط کلامی با ابزارهای دیجیتال در زندگی خود آسان تر برخورد می‌کنند. منظور از بهبود این فناوری، هرگونه شیوه ای است که برای طراحی رابط‌های کاربری سایت موردنیاز می باشد، از طراحی قسمت جست‌وجوی سایت گرفته تا تکنیک هایی که برای فراخوانی محتوای سایت استفاده می‌شود.

۱۰-قیف بازاریابی پویا

با توجه به اینکه اجرای GDPR بهره گیری از اطلاعات شخصی را دشوار می‌سازد، بازاریابان باید با اطلاعاتی که از کاربران خوددارند، بیشتر کار کنند. ترغیب کاربران به قیف‌های فروش از پیش تعیین‌شده هم اکنون وجود دارد و همچنین آموزش ماشین امکانات بیشتری را در سال جاری در اختیار قرار داده است. وقتی که کاربران در سایت اجازه استفاده از داده‌های خود را می‌دهند، امکان ایجاد قیف‌های فروش پویا را به ما می دهد که با اقدامات قبلی نیز همسو باشد. بنابراین، به‌جای آنکه کاربران به‌صورت اتفاقی در مسیر فروش محصولات سایت قرار بگیرند، می‌توان با بهره بردن از قیف فروش محتوای سازگار با نیاز کاربر را به او ارائه کرده و آن را در مسیر صحیح دست‌یابی به محصول موردنظرش قرار داد.

خیلی از کسب‌وکارها به علت نداشتن یک برنامه‌ریزی منظم در استفاده از قابلیت‌های فضای مجازی در توسعه کسب‌وکار خود ناموفق بوده اند. برای موفقیت در این مسئله باید با تکنیک‌های بازاریابی دیجیتال آشنایی داشت.

استاد احمد محمدی، در سمینار موفقیت اصول کلیدی را در اختیار شما قرار می دهد که با استفاده از آن میتوانید در کسب وکار خود و زندگی شخصیتان به  موفقیت های بزرگی برسید. برای بهره گیری از آموزه های استاد بر روی لینک زیر کلیک کنید.

سمینار بزرگ موفقیت_استاد احمد محمدی

برچسب ها

ندا تفضلی

کارشناس برنامه ریزی شهری از دانشگاه تهران هستم. علاقه زیادی به یادگیری اصول موفقیت در زمینه های مختلف دارم و مایل هستم آن ها را با دیگران به اشتراک بگذارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × پنج =

دکمه بازگشت به بالا
بستن