مشاوره کسب و کار خانگی با کمترین سرمایه

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۸ دی, ۱۳۹۹
آخرین بروزرسانی: ۱۳ شهریور, ۱۴۰۱
مشاوره کسب و کار خانگی با کمترین سرمایه

اگر شما دچار مشکل قلبی یا کلیوی بشوید حتما نخستین کار ممکن مراجعه به پزشک عمومی و تشخیص بیماری است و سپس مراجعه به متخصص آن درد و سپس تشخیص درد و تداوم درمان، راهکار ابتدایی و منطقی شما در این بخش خواهد بود. در خصوص مشاوره کسب و کار نیز چنین مثالی بیشتر صادق است.

چرا که بعضا برای راه اندازی بسیاری از کسب و کارها چه کسب و کارهای کوچک و چه کسب و کارهایی بزرگ که با اهداف طولانی مدت، سازماندهی شده‌اند همگی برای راه اندازی بخش‌های مختلف این قبیل کسب و کارها به مشاوره کسب و کار نیز احتیاج دارند.

کما آنکه تجربه نشان داده مشاغلی که از ابتدا از مشاوره‌های کسب و کار در بخش‌های مختلف استفاده کرده‌اند با موفقیت بیشتری به کار ادامه داده‌اند. در این مقاله به بررسی مشاوره کسب و کار خانگی می‌پردازیم.

کتاب خلق برند برتر
کتاب خلق برند برتر

فهرست مطالب

مشاوره کسب و کار خانگی

شاید قبل از تعریف مشاوره کسب و کار خانگی بهتر است نخست پیرامون مشاوره کسب و کار صحبت کنیم به عبارتی نخست این مهم را برای خودمان معنا کنیم که اصلا مشاوره کسب و کار چیست.

سپس سراغ کسب و کارهای خانگی برویم و ببینیم به کدام دسته از کسب و کارها، کسب و کارهای خانگی اطلاق می‌شود و ماهیت کسب و کارهای خانگی چیست و در انتها از مشاوره این قبیل مشاغل یعنی مشاوره کسب و کارهای خانگی بگوئیم.

مشاوره کسب و کار چیست؟

مشاوره کسب و کار چیست؟

مشاوره به معنای دریافت کمک حرفه‌ای و اطلاعات لازم از افرادی است که مطمئن هستیم از تخصص و دانش لازم در زمینه مد نظرمان برخوردارند. باید یادآور شد استفاده از تجربیات افرادی با نام مشاوره کسب و کار به باورهای شما به عنوان مالک یا صاحب یک کسب و کار باز می‌گردد. بعضی به تجربه و دانش و تجربه یک مشاوره کسب و کار ایمان داریم.

بعضی متاسفانه اصلا مشاور کسب و کار را قبول نداریم و نمی‌خواهیم بپذیریم که یک مشاوره کسب و کار می‌تواند از تجربیات خودش ما را مطلع کند و الزاما هم قرار نیست همه چیز را ما خودمان امتحان کنیم.

باید توجه داشت که: «استفاده از تجربیات یک مشاره کسب و کار ریسک شکست و موفقیت‌ها را کم و کمتر می‌کند». از این‌روی باید گفت؛ به هر اندازه شما به کمک‌های فکری، علمی و تجربی مشاورین کسب و کار در راه اندازی پروژه‌ها و البته تشخیص مشکل و ارائه راهکار توسط آنان باور داشته باشید به همان اندازه نیز در تداوم کسب و کار موفق خواهید شد.

یکی از کسب و کارها کسب و کارهای خانگی است. اما کسب و کار خانگی چیست و یک مشاوره کسب و کار خانگی چگونه می‌تواند به شما کمک کند تا حدودی به زمینه فعالیت شما و نیازهای شما باز می‌گردد.

از این روی در این مقاله نیز نخست به تعریف کسب و کار خانگی و سپس مشاوره کسب و کار خانگی خواهیم پرداخت تا در ضمن ارائه توضیحات با وظایف و البته کمک‌هایی که یک مشاوره به ما می‌تواند ارائه بدهد آشنا بشویم.

کسب و کار خانگی چیست؟

تنوع کسب و کارها معرف همه ما هست. بخشی از کسب و کارها اینترنتی و برخی دیگر هم حضوری و برخی دیگر هم غیرحضوری است که این بخش غیرحضوری قطعا خانه شما هم می‌تواند باشد.

پارک، کتابخانه، کافی نت یا کافی شاپ تا خانه شما که خارج از فضای محیط رسمی کار باشند از جمله مشاغلی با عنوان “کسب و کارهای خانگی” تلقی می‌شوند که ضرورتی برای حضور رسمی و طی ساعاتی خاص در محل کار را ندارند.

با یک تعریف جامع‌تر باید گفت؛ هر نوع فعالیت اقتصادی که در محل سکونت شخصی شما صورت بگیرد و با استفاده از امکانات و وسایل منزل شما راه اندازی شوند کسب و کار خانگی تلقی می‌شوند.

همچنین در ادامه این تعریف باید گفت؛ کسب و کارهای خانگی به دو بخش تقسیم می‌شوند: بخش اول کسب و کارهای خانگی و بخش دوم: کارآفرینی مبتنی بر منزل.

الف) کسب و کار خانگی (Home Business) و مشاوره کسب و کار خانگی

الف) کسب و کار خانگی (Home Business) و مشاوره کسب و کار خانگی

در این بخش از کسب و کارها هر فردی که در منزلش دست به انجام کاری زده است که انجام آن کار، محل و منبع درآمد مالی وی تلقی می‌شود کسب و کار خانگی تلقی می‌شود.

برای مشاوره کسب و کار خانگی مشاغلی چون قالیبافی، صنایع دستی و خیاطی گرفته تا برنامه نویسی برای شرکت‌ها یا انجام کارهای گرافیک و تولید محتوا و نویسندگی و حتی نشر و انتشار مجلات هفتگی یا ماهنامه‌ها و سالنامه‌ها که بعضا نیازی به حضور مستمر در محل کار با جغرافیای خاصی نیست در زمره مشاغلی تلقی می‌شوند که از آن در این برهه با تعبیر کسب و کار خانگی یاد می‌شود.

استاد احمد محمدی
«پایان سندروم سطل‌های عرق»، به جای بیشتر کار کردن، هوشمندانه کار کن.
استاد احمد محمدی

شما می‌توانید یک تایپیست خوب باشید اما کار کردن الزاما به معنای حضور در یک شرکت یا سازمان نیست و قرار نیست شما هر روز صبح در زمان مشخصی در محل کار که دفتر یا سازمان باشد حاضر شوید و اعلام حضور کنید تا نسبت به انجام و اتمام کار اقدامی کرده باشید. این‌بار در کسب و کار خانگی، محل کار شما خانه و منزل شخصی شما است.

ب) کارآفرینی مبتنی بر منزل (Home Based Entrepreneneurship)

در این بخش از کار، فردی که دست به انجام کار در منزل زده چه بسا نوعی کارآفرینی کرده باشد.

مشاغلی همچون خیاطی یا قالیبافی و صنایع دستی و حتی برنامه نویسی و انجام کارهای گرافیکی گرفته تا نشر یک کتاب یا مجله که در نهایت از راه تشکیل دادن مجموعه‌های منحصر به فرد، قرار است افرادی از این منابع در راستای کسب درآمد فردی یا گروهی استفاده بکنند کارآفرینی مبتنی بر منزل نام دارد.

اهمیت کسب و کارهای خانگی و نیاز به مشاوره کسب و کار خانگی

اهمیت کسب و کارهای خانگی و نیاز به مشاوره کسب و کار خانگی

با تعریف کسب و کار خانگی بیشتر متوجه این موضوع هستیم که ما از مشاغلی با ماهیتی صحبت می‌کنیم که الزاما محل فعالیت آن‌ها در منزل است. تا پیش از این تفکر رایج پیرامون کسب و کار، صرفا اشتغال برای دیگران و الزاما در محیطی خارج از منزل بود.

اما امروزه می‌بینیم که در اکثر کشورهای پیشرفته که از اقتصاد پیشرفته‌ای نیز برخوردارند مشاغل خانگی درغالب کسب وکارهای خانگی از رونق بیشتری برخوردارند و البته یکی از عمده عوامل تاثیر گذار بربخش اقتصادی و اشتغال در آن سرزمین نیز تلقی می‌شوند.

کسب و کارهای خانگی به دلیل ایجاد شغل، نوآوری درعرصه محصول یا خدمات هم منجر به اشتغال خیل عظیمی از افراد جامعه شده است هم از سویی دیگر به دلیل تنوع ساختاری که دارند منجر به دگرگونی فراوانی در اجتماع و اقتصاد کشورها شده است.

توجه داشته باشید که کسب و کارهای خانگی و مشاوره کسب و کار خانگی برای هر نسلی از تنوع و جذابیت اشتغال فراوانی برخوردار است چرا که:

1. نیازی به حضور فیزیکی ندارید

در مشاغل خانگی نیازی به حضور فیزیکی شما در محیط خارج از منزل نیست و شما به عنوان شاغل یک مجموعه شغلی می‌توانید در منزل طی ساعاتی که خودتان برای خودتان مقرر کرده‌اید نسبت به انجام کار اقدام کنید مضاف بر آنکه شما برای انجام کار قرار نیست ساعت‌ها ترافیک یا هزینه حمل و نقل را پرداخت کنید و دغدغه حضور در ساعات مشخص را نیز ندارید.

2. شما مدیرعامل و کارفرمای خودتان هستید

در کسب و کارهای خانگی شما مدیر عامل و کارفرمای خودتان هستید به این معنا که شما قرار است برای حرفه یا تخصصی که مسئولیت آن را برعهده دارید برنامه ریزی کرده و نسبت به شیوه کسب درآمد و میزان و چگونگی درآمد ماهانه آن برنامه ریزی کنید.

دوری از استرس محیط کار و به ویژه آزادی عمل در انجام کار از عمده مزیت این بخش کسب و کار است.

3. شما آزادی عمل دارید

 شما آزادی عمل دارید

زمان بندی انجام کار با شما است و این مهم به شما برای شروع و اتمام کار آزادی عمل خواهد داد. شما می‌توانید یک برنامه نویس یا یک گرافیست و تایپست یا حتی نویسنده باشید.

در کسب و کار خانگی این شما هستید که انتخاب می‌کنید چه وقت از روز یا شب را برای اتمام کار هزینه کنید.

4. تعیین سقف درآمد با شماست

دیگر مزیت کسب و کار خانگی تعیین سقف درآمدی آن است. شما اگر کارمند یک مجموعه باشید هر روز طی ساعاتی خاص با مقدار درآمد ماهانه‌ای مشخص، مشغول انجام کار می‌شوید.

حال آنکه در کسب و کارهای خانگی این شما هستید که تعیین می‌کنید چقدر از روز مشغول به کار باشید و از چه سقف درآمدی برخوردار شوید.

استاد احمد محمدی

قانون موفقیت در فروش: درخواست کردن از دیگران و نترسیدن از شنیدن پاسخ منفی.

استاد احمد محمدی

5. مدیریت کسب و کار خانگی با شما است

مدیریت کسب و کار خانگی نوع دوم مدیریت است. به عنوان مثال شما تولید کننده خانگی انواع حصیر یا قالی و غیره هستید برای درآمدزایی قطعا پس از مرحله تولید نیاز به فروش اجناس و سپس درآمدزایی ماهانه دارید اینجا است که اگر شما به عنوان یک فرد مستقل دست به کارآفرینی در منزل زده باشید نیازمند مدیریت محصولات تولیدی یا خدماتی و البته فروش و توزیع آن هستید. پس برای:

  1. بسته بندی اجناس تولیدی به‌دنبال تیم بسته بندی، کارتن، طراح و گرافیست خواهید بود.
  2. به‌دنبال بازاریابی قطعا از انواع روش‌های بازاریابی آنلاین تا سنتی بهره خواهید گرفت. پس به‌دنبال تامین نیروی بازاریاب  و استفاده از برخی نیروها در منزل یا خارج از منزل خواهید بود.
  3. برای فروش اجناس به دنبال جذب نیروی توزیع و فروش در داخل منزل یا خارج از منزل، قطعا دست به همکاری با افراد متخصص در عرضه توزیع و فروش خواهید زد.

در حداقل‌ترین شکل ممکن شما از تولید تا فروش اجناس با مدیریتی که داشته‌اید دست به یک کارآفرینی در منزل زده‌اید.

کارآفرینی که هم کارمند خودتان بوده‌اید و هم برای سایرین ایجاد اشتغال کرده و درآمد‌زا بوده‌اید و هم مدیریت کار از تولید تا فروش با خودتان بوده است.

آیا به مشاوره کسب و کار خانگی نیازمندیم؟

آیا به مشاوره کسب و کار خانگی نیازمندیم؟

آنچه که تاکنون عنوان شد شامل تعریف کسب و کار خانگی و سپس اهمیت و مزایای این بخش از کسب و کارها بوده است. اکنون نوبت به آن رسیده تا ببینیم آیا این بخش از اشتغال هم نیازمند مشاوره دارد یا خیر.

بیشتر با معنا و مفهوم مشاوره آشنا شده بودیم البته باید یادآور شویم که معمولا افرادی که دست به مشاوره کسب و کار می‌زنند خودشان قطعا کار آفرینان موفق همان حوزه نیز هستند از این‌روی زمانی که عنوان می‌کنیم قصد داریم از مشاور کسب و کار خانگی بهره‌مند بشویم باید یادآور باشیم که آن فرد خودش یا کارآفرین همان حوزه کسب و کار است یا از تجریبات خوبی در عرصه شروع تا موفقیت و تداوم آن کسب و کار را دارد.

بسیاری از مشاورین کسب و کار افرادی هستند که خودشان یا کارآفرین هستند یا بنا به تجربه و به دلیل کار برای افراد مختلف در همان زمینه شغلی از تجربیات فراوانی برخوردارند و این تجربیات قطعا در طول کار به شما کمک خواهد کرد تا از ریسک شکست بپرهیزید.

چرا که قرار نیست همیشه تا موفقیت دائمی در کسب و کار که اینجا منظور کسب و کار خانگی است شما شکست در تولید تا رقابت را خودتان تجربه کنید.

گاهی نیز ضروری است تا از تجربیات سایرین استفاده کنید. در این بخش چه کسی بهتر از مشاور کسب و کار که این بار مشخصا کسب و کار مد نظر ما کسب و کار خانگی و مشاورین آن نیز مشاور کسب و کار خانگی است.

وظایف مشاور کسب و کار خانگی چیست و چه کمکی به ما می کند؟

کوتاه‌ترین تعریف از وظایف مشاور کسب و کار خانگی نشان دادن راه از چاه است. شاید این جمله کوتاه‌ترین تعریف از فردی یا گروه و تیمی است که شما با آنان در غالب مشاوره کسب و کار خانگی قرار است به توافق برسید. برای توضیح بهتر این بخش از وظایف مشاور کسب و کار خانگی شاید بهتر باشد به مثال کوچکی اشاره کنیم.

به عنوان مثال شما در منزل درحال تولید کارهای صنعتی همچون: شمع سازی، گل سازی، حصیربافی یا سایر مشاغل خانگی هستید.

مشاور کسب و کار خانگی به شما کمک می‌کند تا در ابتدا برای شروع کار در منزل برنامه ریزی داشته باشید و در ادامه نیز به شما برای تداوم کار و البته شناختن بازار و چگونگی رقابت در بازار کمک خواهد کرد. او به شما از تجربیات سایر کسب و کار خانگی خواهد گفت.

مشاغل خانگی که پیش از شما نیز چه بسا تجربه شده و از آنجایی که هدف از راه اندازی هر کسب و کار خانگی رسیدن به یک سقف درآمدی مطلوب است قرار است این‌بار مشاور کسب و کار نیز به شما از شیوه برنامه ریزی و شناخت مشکلات پیش‌رو تا ارائه راهکار برای حل مشکلات بگوید.

تا شما نیز به عنوان یک کارآفرین کسب و کار خانگی یا کارمند یک کسب و کار خانگی با شناخت کامل دست به رقابت یا تولید بزنید و به سقف درآمد ماهانه یا سرمایه لازم در این کسب و کار خانگی برسید.

مشورت با مشاوره کسب و کار خانگی وضعیت بیزینس شما را تغییر می دهد

مشورت وضعیت بیزینس شما را تغییر می دهد

با توجه به تعریف مشاور کسب و کار و سپس تعریفی که از مشاور کسب و کار خانگی ارائه شد باید یادآور شد که بسیاری از مشاغل تحت عنوان کسب و کارهای خانگی یا پیش از اینکه شما شروع به انجام آن کار کنید تجربه شده است که قطعا استفاده از تجربیات سایرین در این عرضه برای شما که تازه کار هستید خالی از لطف نخواهد بود.

یا چه بسا آن کسب و کار خانگی مد نظر هنوز تجربه نشده و برای تداوم راه و رسیدن به یک سقف درآمد، قطعا نیازمند شناخت مشکل و از سویی ارائه راهکار است تا به شما در پیشبرد اهداف کمک‌های قابل توجهی نماید.

در هر صورت مشورت گرفتن از افردی که در این عرصه سال‌ها کار کرده‌اند و از تحصیلات و تخصص و دانش لازم نیز برخوردار هستند کمک‌های شایان توجهی خواهد بود.

پادکست - مشاوره میانبری برای رونق کسب و کار

مشاوره کسب و کار خانگی در صورت تداوم کار، راهگشای شما خواهد بود

به عنوان مثال اگر شما به عنوان یک تولید کننده دامداری یا پرورش عسل‌های خانگی در منزل مشغول به کار باشد ابتدای امر شروع این کار و تشخیص نیازهای مالی و استفاده از کدام گل یا گیاه برای زنبور عسل و تولید عسل با یک تماس تلفنی با یک دامپزشک یا دامدار کافی باشد.

اما تداوم این کار و استفاده از تجربیات در فروش و بازاریابی و حتی چگونگی فروش، نیاز به اطلاعاتی خواهد داشت که دامدار الزاما با تمامی جزئیات آن یا آشنا نیست یا از راهکارهای لازم برای تداوم موفقیت خبردار نیست.

 اینجا است که استفاده از تجربیات و تخصص و دانش افرادی که در غالب مشاور کسب و کار سال‌ها دست به مطالعه و کار در آن بخش زده‌اند به فریاد شما خواهد رسید که در این بخش قطعا مشاورین این امر که از آنان با عنوان مشاورین کسب و کار یاد می‌کنیم.

در بخش‌های جداگانه و کاملا تخصصی نسبت به ارائه مشاوره در بخش کسب و کارهای خانگی نیز اقدامات لازم را درون مجموعه‌های تخصصی خودشان در نظر گرفته‌اند و در نهایت شما با یک تماس تلفنی یا یک مشاوره حضوری می‌توانید از کمک‌های این بخش از مشاوره کسب و کار خانگی بهره‌مند شوید.

5/5 - (15 امتیاز)

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی