توسعه رهبری چیست و چه اهمیتی دارد؟

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۲۱ مهر, ۱۴۰۲
آخرین بروزرسانی: ۲۲ مهر, ۱۴۰۲
توسعه رهبری

قطعا این را می‌دانید که وجود یک رهبر برای یک سازمان ضروری است، به‌ خصوص وقتی که رهبری و مدیریت دست‌به‌دست هم می‌دهند. وقتی کارمندان در یک شرکت قصد دارند نقش‌های رهبری را به‌ عهده بگیرند، ممکن است در مورد مسیر مناسب مطمئن نباشند. اینجاست که برنامه‌های توسعه رهبری اهمیت پیدا می‌کنند.

یک کسب‌وکار برای تصمیم‌گیری هوشمندانه به یک رهبر قوی و استراتژیک نیاز دارد. به‌ همین دلیل است که توسعه رهبری برای هر کسب‌و‌کار مدرن ضروری است. در این مقاله درباره فرآیند توسعه رهبری صحبت خواهیم کرد؛ اگر مایل هستید در این زمینه اطلاعاتی داشته باشید، تا انتهای این مقاله از آکادمی بازار با ما همراه باشید.

کتاب خلق برند برتر
کتاب خلق برند برتر

فهرست مطالب

توسعه رهبری چیست؟

براساس آمار منتشرشده از سایت ”career site Zippia” تنها 10٪ از مردم رهبران طبیعی هستند. همچنین، 20 درصد دیگر دارای مهارت‌های مدیریتی استاندارد هستند و در صورت پرورش استعداد می‌توانند رهبران خوبی باشند.

این بدان معناست که موفقیت این 20 درصد به تمایل آن‌ها برای افزایش و پرورش توانایی‌های خود برای ایفای نقش‌های مدیریتی در یک سازمان بستگی دارد. اینجاست که توسعه رهبری مطرح می‌شود. توسعه رهبری به فرآیندی اشاره دارد که به افراد کمک می‌کنند توانایی خودشان را برای انجام وظایف رهبری در یک سازمان افزایش دهند.

کسب‌وکارهای مدرن باید متعهد شوند که رهبران خود را توسعه دهند تا سود نهایی خود را بهبود بخشند و مزیت رقابتی قابل‌توجهی در بازار به‌دست آورند. خوشبختانه، برنامه‌های توسعه رهبری برای کارفرمایان و کارکنان وجود دارد تا به سازمان‌ها در دستیابی به این هدف کمک کنند.

متأسفانه، تنها 5 درصد از 83 درصد شرکت‌هایی که معتقدند توسعه رهبرانشان مهم است، در برنامه‌های توسعه رهبری سرمایه گذاری کرده‌اند. با در نظر گرفتن این موضوع، ضروری است که یاد بگیرید چرا توسعه رهبری مهم است. هنگامی که بر توسعه رهبری تمرکز می‌کنید، مجموعه مهارت‌های مورد نیاز برای اجرای بهتر نقش‌ها در موقعیت‌های رهبری را توسعه می‌دهید.

توسعه رهبری چه چیزی را دنبال می‌کند؟

توسعه رهبری در سازمان برای کمک به رهبران در نقش‌های مختلف از مشارکت‌کنندگان فردی گرفته تا مدیران مجموعه کمک می‌کند تا مهارت‌های رهبری را برای برآورده کردن خواسته‌های جدید بهبود بخشند.

از‌آنجایی‌که توسعه رهبری یک فرآیند مداوم است، مهم است که به‌طورمداوم مهارت‌ها و دانش خود را به‌روز کنید تا در نقش رهبری خود شایسته و موثر بمانید. با اجرای برنامه‌های توسعه رهبری موثر، می‌توانید به کارکنان خود کمک کنید تا رهبران بهتری شوند و به طور مؤثرتری به سازمان کمک کنند.

تحقیق درباره توسعه رهبری

توسعه رهبری چرا مهم است؟

توسعه رهبری مهم است؛ زیرا توانایی‌های رهبری کسب‌و‌کار بر نتیجه فعالیت‌های کارکنان در هر سطح شغلی تأثیر می‌گذارد. بدون منابع و مهارت‌های مورد نیاز برای رهبری مؤثر، کل سازمان‌ها به‌طور غیرضروری با مشکل مواجه می‌شوند.

یک فرهنگ مستمر برای تیم ایجاد می‌کنید

توسعه رهبری در سازمان‌ها به ایجاد فرهنگ مستمر در تیم‌ها کمک می‌کند. فرهنگ مجموعه‌ای از هنجارها، ارزش‌ها و شیوه‌هایی است که سازمان را تعریف می‌کند. یک تیم با فرهنگ قوی می‌تواند خلاق‌تر، سازنده‌تر و حتی نوآورتر از دیگران باشد. توسعه رهبری در سازمان‌ها جریانی را تنظیم می‌کند که از طریق آن این ارزش‌های مشترک به سازمان بعدی منتقل می‌شود.

با توسعه رهبری می‌توانید کارکنان سازمان را حفظ کنید

یکی از مزایای ارزشمند در محیط کاری مدرن، پویا و مبتنی بر مهارت‌های سخت، حفظ کارکنان است. توانایی حفظ استعدادهای برتر یک هدف مهم برای یک شرکت رقابتی است. بهترین کارمندان نمی‌خواهند برای تمام حرفه خود در یک مکان باقی بمانند. آن‌ها می‌خواهند تأثیر مثبت قوی‌تری داشته باشند و بنابراین به چشم‌انداز آینده خود فکر می‌کنند.

یک مطالعه لینکدین در سال 2016 نشان داد که مهمترین دلیلی که افراد شغل خود را ترک می‌کنند، کمبود فرصت‌های پیشرفت شغلی است. سرمایه گذاری روی کارمندان از طریق کمک به توسعه مهارت‌های رهبری آن‌ها می‌تواند بخش مهمی از استراتژی حفظ کارکنان باشد.

تغییر را برای رهبران آسان‌تر می‌کنید

توسعه رهبری در سازمان‌ها می‌تواند تغییر را برای رهبران آسان‌تر کند. تغییر اجتناب‌ناپذیر است و توسعه رهبری به رهبران کمک می‌کند تا تغییرات را به آرامی هدایت کنند. اقدامات توسعه‌ای به رهبران این امکان را می‌دهد که با یک متخصص باتجربه کار کنند که می‌تواند راهنمایی، پشتیبانی و آموزش مهارت‌ها را برای کمک به آن‌ها در مدیریت موفقیت‌آمیز تغییرات ارائه دهد.

علاوه بر این، مهارت‌هایی که می‌توانید در طول توسعه رهبری ایجاد کنید به غلبه بر چالش‌های ناشی از تغییرات هم کمک می‌کند. یکی از دلایل اصلی تردید شرکت‌ها برای مشارکت در توسعه رهبری، مسئله هزینه است. رضایت مشتری در نهایت به بازگشت سرمایه متکی است.

این نگرانی ممکن است باعث شود که آن‌ها توسعه رهبری در مقیاس کوچک را انتخاب کنند، یا در برخی موارد به طور کامل از این فرآیند چشم‌پوشی کنند. بهترین برنامه‌های توسعه رهبری این را درک می‌کنند و در واقع روی تبدیل خدمات خود به سرمایه‌گذاری خوب با بازگشت سرمایه روشن برای سازمان‌هایی که با آن‌ها کار می‌کنند، فعالیت می‌کنند.

یک مزیت رقابتی ایجاد می‌کنید

مدیر سازمانی که بر توسعه رهبری تمرکز دارد، می‌تواند به کارکنان خود در رشد مهارت‌ها کمک کند. چنین تیم‌هایی رشد می‌کنند؛ زیرا اعضای تیم متمرکزی دارند که آماده پذیرش چالش‌ها هستند. علاوه بر این، اگر مدیر تیم را ترک کند، تیم می‌تواند یک خط جانشینی ایجاد کند. به‌ غیر از این‌ها توسعه رهبری در سازمان‌ها مزیت رقابتی ایجاد می‌کند.

رهبرانی که تحت توسعه رهبری قرار می‌گیرند یاد می‌گیرند که چگونه از چالش‌ها عبور کنند و از فرصت‌ها استفاده کنند. آن‌ها همچنین مهارت‌های بین‌فردی را در هنگام تعامل با دیگران در سازمان توسعه می‌دهند.

مهارت‌هایی که رهبران در طول توسعه رهبری یاد می‌گیرند به آن‌ها کمک می‌کند محیط‌های همکاری ایجاد کنند و روابط قوی با اعضای تیم خود داشته باشند؛ همه این‌ها به این تیم، برتری بالاتری نسبت به رقبای خود می‌دهند.

مهارت‌های توسعه رهبری کدام اند؟

مهارت‌های توسعه رهبری چیست؟

اینها مهارت‌هایی هستند که در فرآیند توسعه رهبری بهبود می‌یابند.

– مهارت‌های رهبری

مهارت‌های رهبری، مهارت‌های نرمی هستند که توسط رهبران بزرگ در هر موقعیت رهبری به کار می‌روند.

– مهارت‌های تاثیر گذاری

مهارت‌های تأثیرگذاری برای تأثیرگذاری بر دیگران در تیم شما لازم است تا یکسان فکر کنند و با «واقعیت مشترک» شما ارتباط برقرار کنند. تأثیرگذاری، طبق این تعریف، یعنی توانایی شما برای تأثیرگذاری بر افکار و اعمال دیگران. اینفلوئنسرهای بزرگ پتانسیل تبدیل شدن به رهبران بزرگ را دارند.

– تفکر استراتژیک

تفکر استراتژیک منجر به ایجاد یک برنامه استراتژیک می‌شود. این به‌نوبه‌خود منجر به اجرای بهتر استراتژی می‌شود. اجرای استراتژی بر ساختارها و سیستم‌های روزمره در سازمان‌ها تأثیر می‌گذارد. بنابراین، جای تعجب نیست که بگوییم تفکر استراتژیک یک توانایی کلیدی رهبری است.

در واقع به‌کارگیری تفکر استراتژیک به صورت عملی در سازمان‌های پویا یک مهارت و مسئولیت است که باید در هنگام توسعه رهبران تقویت شود.

– حضور اجرایی

این یک مهارت حیاتی برای همه رهبران است که باید روی آن تمرکز کنند. “حضور اجرایی” جنبه‌ای از رهبری موضعی است. این موضوع تابه‌حال توسط چندین رهبر مورد بررسی قرار گرفته است.

معنای آن از نظر رهبری، پیوند دادن شایستگی‌های شما به عنوان فردی شایسته که نقش رهبری را بر عهده گرفته است و کاربرد عملی شما از رهبری است.

– تاب آوری

رهبران باید دائما یاد بگیرند که چگونه در موقعیت‌های غیرمنتظره در محل کار بهتر برخورد کنند. فقدان انعطاف‌پذیری در رهبری سازمان به روابط و سازمان به طور گسترده‌تر آسیب می‌زند.

– مهارت‌های ارتباطی

این مهارت‌ها هم برای رهبری و هم برای نفوذ، کلیدی هستند؛ زیرا بدون آن‌ها نمی‌توانید رهبر خوبی باشید. مهارت‌های ارتباط موثر عبارتند از:

  • مهارت‌های گوش دادن
  • مهارت‌های گفتاری (لحن، قاطعیت، احترام)
  • مهارت‌های همدلی (شما باید نشان دهید که به‌عنوان رهبر همدل و مراقب هستید)

– مهارت‌های مذاکره

انگیزه‌های رهبران ممکن است همیشه با مشوق‌های کسانی که روی آن‌ها رهبری اعمال می‌کنند، همسو نباشد. دانستن نحوه مذاکره به‌ راحتی می‌تواند به یکی از مهارت‌های کلیدی رهبری در طیف گسترده‌ای از نقش‌های رهبری تبدیل شود.

– مدیریت اجرایی

مدیریت عملکرد یک مفهوم مدیریت شرکتی است که شیوه‌های مدیریت کار کارکنان را پوشش می‌دهد. این موضوع هم مجموعه‌ای از مهارت‌ها برای واگذاری کار و هم برای نظارت و ارزیابی کار است.

– مدیریت بحران

رهبران اغلب باید در روزهای خوب و بد، رهبری کنند. مدیریت بحران، مهارت رهبری است که نحوه رویارویی رهبران با رویدادهای غیرمنتظره و مخرب را پوشش می‌دهد.

برنامه توسعه رهبری چیست؟

برنامه‌های توسعه رهبری برای کمک به ایجاد یک شرکت برای بهتر اداره شدن است. در اصل، برنامه توسعه رهبری در مورد توسعه شایستگی‌های رهبری است. این بدان معناست که هر برنامه به افراد کمک می‌کند تا مهارت‌هایی مانند زیرکی رهبری و مهارت‌های رهبری ذکر شده در بالا را توسعه دهند.

با یک برنامه توسعه رهبری جامع‌تر، اهداف گسترش می‌یابد تا تغییر در فرهنگ سازمانی را شامل شود. صنعت توسعه رهبری به طور فزاینده‌ای به نیازهای نیروی کار فنی‌تر و پویاتر پاسخ می‌دهد. همانطور که کارکنان به طور فزاینده‌ای در مهارت‌های خود تخصص می‌یابند، رهبری شایسته برای استفاده از مهارت‌های آن‌ها مورد نیاز است.

اجزای برنامه توسعه رهبری

اجزای برنامه توسعه رهبری

هرسازمان یک توسعه رهبری متفاوتی دارد؛ اما با این‌حال اکثرا از اجزای زیر تشکیل شده‌اند:

نوع برنامه

نوع برنامه انتخاب شده برای توسعه رهبری می‌تواند رسمی یا غیررسمی باشد. ممکن است مربی موردنظر یک برنامه رسمی داشته باشد و طی آن کارمندانی را انتخاب کند که بیشترین نقش در توسعه رهبری را داشته باشند.

برنامه آموزشی

یک فرد با توسعه رهبری ممکن است دوره‌ یا برنامه‌های آموزشی مداوم داشته باشد و مهارت‌های خودش را به دیگران آموزش دهد.

قوانین و استراتژی‌های اجرایی

وقتی که سازمان‌ها توسعه رهبری را اجرا می‌کنند، باید قوانین سازگار داشته باشند و توسعه رهبری باید به صورت حرفه‌ای اجرا شود.

نمونه‌ای از توسعه رهبری

شیوه‌های توسعه رهبری را می‌توان در موقعیت‌های مختلف به کار برد.

مثلا: فرض کنید که مدیر عامل شرکت B می‌خواهد مشارکت کارکنان را در سراسر سازمان خود تقویت کند. یعنی، او می‌خواهد حفظ و توسعه کارکنان را در فرهنگ سازمانی بهبود بخشد. بنابراین؛ او توسعه رهبری را سازماندهی می‌کند و همه کارکنان مربوطه را آموزش می‌دهد تا برای تغییر لازم آماده شوند.

توسعه رهبری محرک رشد سازمان است

توسعه رهبری نسبتا پیچیده است؛ اما به یاد داشته باشید که هر برنامه‌ای برای شما کار نمی‌کند. در واقع، تعدادی از شرکت‌ها روی تلاش‌های توسعه رهبری سرمایه‌گذاری کردند تا بعداً متوجه شوند که استراتژی‌ها و روش‌هایی که اتخاذ کرده‌اند با نیازهای تجاری و فرهنگ سازمانی آن‌ها مطابقت ندارد.

نکته کلیدی این است که یک ارزیابی صادقانه از خودتان انجام دهید و انتظاراتتان را تعریف کنید. در صورت نیاز از تغییر تاکتیک‌ها نترسید. به سراغ یک رویکرد ترکیبی اما یکپارچه بروید که بهترین‌ها را به رهبران تیم فعلی و بالقوه می‌دهد: راهنمایی داخلی، مربیگری، یادگیری آنلاین، کارگاه‌های رسمی، آموزش‌های خارج از سایت و گواهینامه مهارت‌ها، می‌توانید یکی از این‌ها را انتخاب کنید. به یاد داشته باشید، رهبری یک موتور رشد است که با یادگیری کار می‌کند.

سخن پایانی

امروزه نیاز به توسعه رهبری در بسیاری از سازمان‌های دیده می‌شود؛ این امر به ویژه در تیم‌هایی که با محیط‌های پیچیده و رقابتی فزاینده‌ای روبرو هستند، صادق است. با ارائه مهارت‌ها و دانش به رهبران برای مدیریت و رهبری مؤثر تیم‌هایشان، سازمان‌ها می‌توانند پتانسیل خود را به حداکثر برسانند و در بلندمدت به موفقیت برسند.

با شرکت در دوره بازاریابی و فروش آکادمی بازار می‌توانید خودتان را به یک فروشنده تمام عیار تبدیل کنید. موفقیت در فروش ، به شما کمک می کند به هدف‌های شغلی و زندگی خود برسید و بالاترین درآمد را بدست بیاورید.

5/5 - (18 امتیاز)

سوالات متداول

برای اینکه توانایی‌های رهبری کسب‌وکار بر نتیجه فعالیت‌های کارکنان در هر سطح شغلی تأثیر می‌گذارد. توسعه رهبری علاوه بر ایجاد تغییراتی که منجر به موفقیت سازمان می‌شود، می‌تواند یک مزیت رقابتی ایجاد کند.
تبدیل شدن به یک رهبر کارساده و راحتی نیست و ضروری است که مهارت‌های مناسب برای رهبر شدن را داشته باشید. این مهارت‌ها را می‌توان از طریق برنامه‌های توسعه رهبری به دست آورد. این برنامه‌ها توسط شرکت‌ها برای خدمت به دو هدف سازماندهی شده‌اند. اولاً، ارائه مسیری روشن به کارکنان برای تصدی نقش‌های مدیریتی و ثانیاً، کمک به رهبران موجود در ارتقای مهارت‌های خود.
مهارت بحران، مهارت‌های شنیداری، تاثیرگذاری، مهارت‌های رهبری و … از جمله مهارت‌هایی هستند که برای توسعه رهبری لازم است.

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی