تفاوت مدیریت و رهبری + 5 فرق مهم بین رهبر و مدیر

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۶ تیر, ۱۴۰۲
آخرین بروزرسانی: ۲۱ بهمن, ۱۴۰۲
تفاوت مدیر و رهبر چیست

تفاوت اصلی مدیریت و رهبری چیست؟ تا حالا این سوال را از خودتان پرسیده‌اید که اصلا آیا مدیر با رهبر فرقی دارد یا خیر؟ فرق مدیر و رهبر یکی از مسائل مهم و بسیار کاربردی در حوزه مدیریت و رهبری است که معمولا در محیط کسب و کار مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

بسیاری از افراد این دو عنوان را یکی می‌دانند و به جای یکدیگر به کار می‌برند، اما ادبیات مدیریت مدرن بین تعریف رهبر و مدیر تفاوت‌هایی در نظر گرفته است.

رهبر در کنار نیروی کار خود می‌ایستد و پا به پای آن‌ها حرکت و کار می‌کند اما مدیر به عنوان بالاترین مقام در هر شرکت و سازمانی برای کارمندان و زیر دستان خود اهداف مشخص را تعیین می‌کند و برای دستیابی کارمندان به این اهداف منابع لازم را در اختیارشان قرار می‌دهد و تنها کاری که می‌کند، بررسی عملکرد کارمندان خود است.

در این مقاله به‌طور کامل به بررسی تفاوت اصلی بین مدیریت و رهبری می‌پردازیم و به شما می‌گوییم که فرق مدیر و رهبر چیست.

کتاب خلق برند برتر
کتاب خلق برند برتر

فهرست مطالب

رهبری چیست؟

رهبری به توانایی فرد برای تأثیرگذاری، تشویق و توانمندسازی دیگران برای کمک به موفقیت سازمانی اشاره دارد. مهارت‌های رهبری برای تمرکز بر تغییر بالقوه از طریق ایجاد جهت و همسوسازی، ایجاد انگیزه و الهام بخشیدن به افراد استفاده می‌شود.

برخی از بزرگ‌ترین رهبران تاریخ، شخصیت‌هایی بودند که با اعمال شجاعانه، وفاداری و اندیشه روشن خود، دیگران را جسور کردند. در حالی که یک مدیر ممکن است سعی کند خطرات موجود در شرکت یا سازمان را به‌ حداقل برساند، یک رهبر پیروان خود را متقاعد می‌کند که برخی از مسائل ریسک، ارزش پذیرش دارند.

رهبر کسی است که دستاوردها را تشخیص داده و جشن می‌گیرد در حالی که از ناامیدی‌ها به عنوان فرصت‌های یادگیری استفاده می‌کند. این فرد کسی است که با تمرکز بر روی یک چشم‌انداز، با اطمینان به جلو حرکت می‌کند.

مدیریت چیست؟

مدیر به‌ عنوان عضو مهم یک سازمان، چهار وظیفه مهم دارد: برنامه‌ریزی، سازماندهی، رهبری و کنترل. بیشتر مدیران تمایل به رهبری دارند؛ این در حالی است که باید خیلی از ویژگی‌ها را داشته باشند تا بتوانند در نقش رهبری ظاهر شوند.

اکثر مدیران کارکنانی دارند که برای آن‌ها کار می‌کنند. مدیر، کارمندان تیم خود را هدایت می‌کند و وظایف اولویت‌دار را برای روز یا هفته در میان می‌گذارد، زیردستان آن وظایف را اجرا می‌کنند و مدیر بر کار نظارت و تأیید می‌کند یا آن را پس می‌فرستد.

آن‌ها از مهارت‌های مدیریتی برای برنامه‌ریزی، ایجاد و هدایت سیستم‌های سازمانی به منظور انجام ماموریت‌ها و اهداف استفاده می‌کنند. مدیران وضعیت موجود را حفظ می‌کنند. این افراد بر روی دستیابی به اهداف، اغلب با یک رویکرد کنترل شده تمرکز می‌کنند. مدیریت رهبری نیست، اما این موضوع باعث نمی‌شود که نقش کمتری در یک سازمان داشته باشد. یک مدیر می‌تواند بدون اینکه یک رهبر فکری الهام‌بخش یا تغییر پارادایم باشد، موفق باشد.

به‌طور مشابه، یک رهبر ممکن است موفق باشد؛ اما در مدیریت افراد مهارت کمتری داشته باشد. شاید معروف‌ترین مثال در این مورد استیو جابز، نابغه فناوری اپل بود که به یک رئیس سرسخت شهرت داشت.

برای کسب مهارتهای حرفه ای مدیریت میتوانید در دوره مدیریت آکادمی بازار شرکت کنید.

یک رهبر چه کاری انجام می‌دهد؟

یک رهبر واقعی یا خوب به سادگی «کسی است که مردم را دوست دارد» آن‌ها برای کارمندان خود وقت دارند، قابل‌دسترس هستند و واقعا به عملکرد کارکنان اهمیت می‌دهند. رهبران جهت‌گیری را ارائه می‌دهند و دیگران را تشویق می‌کنند تا برای پیشرفت اخلاقی عمل کنند.

برای دستیابی به این هدف، ابتدا یک چشم‌انداز انگیزشی ایجاد می‌کنند و سپس به دیگران الهام می‌بخشند و انگیزه می‌دهند تا در جهت آن تلاش کنند. علاوه بر این، آن‌ها تیم‌های خود را می‌سازند و مربی‌گری می‌کنند تا در دستیابی به چشم‌انداز، چه به‌طور مستقیم و چه غیر مستقیم، موثر باشند.

یک مدیر چه کاری انجام می‌دهد؟

یک مدیر عمدتا همه چیز را مدیریت می کند. او منابع را برای دستیابی به اهداف مشخص برنامه‌ریزی، سازماندهی، هدایت و کنترل می‌کند. در طول برنامه‌ریزی، او اهدافی را تعیین و بهترین راه برای رسیدن به آن‌ها را تعیین می‌کند.

او منابعی مانند افراد، تجهیزات و پول را برای اجرای برنامه‌های شرکت یا سازمان توزیع می‌کند؛ با وجود اینکه می‌تواند هزینه ها را کاهش و بودجه را افزایش دهد. هدف اصلی یک مدیر دستیابی به نتایج و در عین حال انجام مسئولیت‌های مختلف است. مدیرها واقعا کار و مسئولیت سختی دارند.

اگر می‌خواهید نقش یک مدیر موفق و ماهر در یک سازمان را بر عهده داشته باشید، باید بدانید که نیاز دارید یک دوره اصول مدیریت و سرپرستی را پشت سر بگذارید تا بتوانید نقش خودتان را در آن شرکت یا سازمان به بهترین شکل ایفا کنید.

در این دوره ما به شما کمک می‌کنیم یک سرپرست و مدیر فروش با دانش و تخصص خود، حتی با داشتن تیم فروش نیمه حرفه ای بتواند با مربی گری، مشاوره، انگیزه و … فروشندگان مجموعه خود را به بالاترین سطح عملکرد ممکن هدایت نماید و فروش تیم خود افزایش چشمگیر دهد.

تفاوت مدیر و رهبر

5 تفاوت عمده مدیریت و رهبری

مدیریت، افراد و منابع را بر اساس اصول یا ارزش‌هایی که توسط سازمانی که در آن کار می‌کنند، کنترل یا هدایت می‌کند. برای ایجاد بهترین نتایج، مدیران بر بودجه‌ها، قراردادها، پروژه‌ها و فرآیندها نظارت می‌کنند و مطمئن می‌شوند که منابع به‌ خوبی سازمان‌دهی و استفاده می‌شوند.

رهبران، جهت یا دیدگاه جدیدی را برای افرادی که از آن‌ها پیروی می‌کنند، تعیین می‌کنند. در کل می‌توان گفت که رهبر فردی است که کارکنان را وادار می‌کند تا بهترین کار را انجام دهند. از سوی دیگر، مدیران بر اساس شرح وظایف خود ملزم به کنترل کارکنان هستند که به نوبه‌ خود به آن‌ها کمک می‌کنند تا بهترین عملکرد خودشان را به نمایش بگذارند.

بنابراین؛ مدیران باید زیردستان خود را به‌ خوبی درک کنند تا کار خودش را به‌طور مؤثر انجام دهند. یک رهبر سؤالات «چی» و «چرا» را می‌پرسد، در حالی که یک مدیر بیشتر به سؤالات «چگونه» و «چه زمانی» متمرکز است.

مدیران خوب باید تلاش کنند تا رهبران خوبی باشند و رهبران خوب اغلب برای اثربخشی به مهارت‌های مدیریتی نیاز دارند. 

در ادامه 5 تفاوت مدیریت و رهبری را بررسی می کنیم :

تفاوت‌های مدیریت و رهبری
مدیررهبر
مدیران بیشتر تمرکز خود را روی اهداف روزمره و کوتاه‌مدت می‌گذارند و در تلاش هستند امور روزانه را بهبود ببخشند.رهبران افراد رویاپرداز بوده که به تحقق اهداف بلندمدت خود فکر می‌کنند و برای تیم‌ها ایجاد انگیزه می‌کنند.
مدیران به وسیله فعالیت هماهنگ به اهداف خود دست پیدا کرده و اهداف بلند مدت را به اهداف جزئی‌تر تقسیم می‌کنند. رهبران بیشتر روی چگونگی همسوئی بر مردم اهمیت می‌دهند تا روی چگونه کار را به افراد واگذار کنند. 
مدیران روی سوالات چگونه و زمان تمرکز می‌کنند. رهبران روی سوالات چرا و چه چیزی تمرکز دارند.
نقش مدیر در سازمان به عنوان یک شغل است و مجموعه‌ای از مسئولیت‌ها و وظایف را بر عهده دارد. رهبر بدون در نظر گرفتن موقعیت شغلی اگر به شما انگیزه دهد، نقش رهبر دارد. 
مدیر نقش مشخصی در سازمان داشته که باید طبق اصول مشخص آنها را ایفا کند.رهبران لزوما موقعیت مدیریتی ندارند و هر شخصی جدا از موقعیت شغلی که دارد، می‌تواند رهبر باشد. 

1. تفاوت در هدف

اولین تفاوت مدیریت و رهبری در هدف است. رهبران رویاپرداز هستند و مسیرهایی که برای رشد سازمان آن‌ها ضروری است، مدنظر دارند. چنین افرادی همیشه بررسی می‌کنند که سازمانشان کجاست، کجا می‌خواهند بروند و چگونه می‌توانند با مشارکت تیم به موفقیت بیشتر برسند.

در مقایسه، مدیران برای دستیابی به اهداف سازمانی با اجرای فرآیندهایی مثل: بودجه‌ریزی، ساختار سازمانی و نیروی انسانی اقدام می‌کنند. چشم‌انداز مدیران، بیشتر مربوط به مسائل مختلف، برنامه‌ریزی و سازماندهی وظایف برای دستیابی به اهداف تعیین‌شده است؛ بااین‌حال، وجود هر دوی این‌ها در زمینه محیط‌های تجاری به یک اندازه مهم است.

2. تفاوت سازماندهی در مقابل همسویی

دومین تفاوت مدیریت و رهبری در سازماندهی است. مدیران با استفاده از فعالیت‌های هماهنگ و فرآیندهای تاکتیکی به اهداف خود دست می‌یابند. آن‌ها اهداف طولانی‌مدت را به بخش‌های کوچک تقسیم می‌کنند و منابع موجود را برای رسیدن به نتیجه مطلوب سازماندهی می‌کنند. از سوی دیگر، رهبران بیشتر به چگونگی همسویی و تأثیرگذاری بر مردم اهمیت می‌دهند تا اینکه چگونه کار را به آن‌ها واگذار کنند.

3. تفاوت در سوالات

سومین تفاوت مدیر و رهبر در نحوه سوال پرسیدن است. همان‌طور که گفته شد، یک رهبر می‌پرسد چه چیزی و چرا، در حالی که یک مدیر روی سؤالات چگونگی و زمان تمرکز می‌کند. برای اجرای عدالت در مورد وظایف به‌ عنوان یک رهبر، ممکن است اقتدار برای تغییر تصمیماتی که ممکن است به نفع تیم نباشد را زیر سوال برده و به چالش بکشد.

اگر شرکتی مانعی در مسیر خودش داشته باشد، یک رهبر است که باید قدم برداشته و بپرسد که چگونه می‌توان این موانع را برطرف کرد. از سوی دیگر، مدیران ملزم به ارزیابی و تحلیل شکست‌ها نیستند. شرح شغلی آن‌ها بر پرسیدن چگونگی و زمان تأکید دارد که به آن‌ها این اطمینان را می‌دهد که کارها به بهترین‌شکل ممکن انجام می‌شوند.

4. تفاوت موقعیت در مقابل کیفیت

موقعیت در مقابل کیفیت

چهارمین فرق مدیریت و رهبری در نقش است. مدیر نقشی است که اغلب به یک شغل خاص در ساختار سازمان اشاره دارد، در حالی که واژه رهبر تعریف مبهم‌تری دارد و نمی‌توان گفت که مربوط به یک شرکت خاص می‌شود. اگر به‌گونه‌ای رفتار کنید که دیگران را تشویق کنید تا بهترین کار را انجام دهند، شما در اصل رهبر هستید؛ فرقی نمی‌کند عنوان یا موقعیت شما چیست.

از سوی دیگر، مدیر یک عنوان شغلی است که با مجموعه‌ای ثابت از مسئولیت‌ها همراه است. (یعنی شما به‌ عنوان مدیر مجموعه وظایف مختلفی دارید که باید آن‌ها را انجام دهید.)

5. رهبران لزوما یک موقعیت مدیریتی ندارند

تفاوت اصلی مدیریت و رهبری این است که رهبران لزوما یک موقعیت مدیریتی ندارند. به بیان ساده، یک رهبر نباید یک شخصیت معتبر در سازمان باشد؛ در اصل یک رهبر می‌تواند هر کسی باشد. بر خلاف مدیران، رهبران به دلیل شخصیت، رفتار و اعتقاداتشان دنبال می‌شوند.

یک رهبر شخصا روی کارها و پروژه‌ها سرمایه‌گذاری می‌کند و سطح بالایی از اشتیاقش را به کار نشان می‌دهد. رهبران علاقه زیادی به موفقیت پیروان خود دارند و به اطرافیان خودشان کمک می‌کنند تا به اهداف خود برسند.

شباهت‌های بین رهبر و مدیر چیست؟

راه‌های زیادی وجود دارد که از طریق آن‌ها می‌توان مدیریت و رهبری را مقایسه کرد و شباهت‌های هرکدام را گفت. باید گفت که هر دو این نقش نیازمند همکاری با دیگران، ارتباط موثر، تصمیم‌گیری، حل مسئله، تفکر استراتژیک و مسئولیت پذیری برای موفقیت بیشتر هستند.

مدیران و رهبران مسئول جمع‌آوری داده‌ها، سنجش گزینه‌ها و تصمیم گیری‌هایی هستند که به نفع تیم یا شرکتشان باشد. علاوه‌براین، آن‌ها باید مسئولیت اعمال خود را بپذیرند و در مورد آن‌ها صادق باشند. به‌طورکلی، رهبری و مدیریت مؤثر نیازمند ترکیبی از این مهارت‌ها است. با گذشت زمان، می‌توانید مهارت‌های رهبری خودتان را با توسعه هوش هیجانی و یادگیری شکل دهید.

از عمده شباهت مدیر و رهبر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هم مدیران و هم رهبران در درجه اول به ارتقای سازمان توجه دارند.
  • آن‎ها برنامه‌ها و الزامات کسب‌وکار را برای آینده تعیین می‌کنند.
  • در داخل سازمان، مدیران و رهبران هر دو برای انجام دادن کارها به‌ بهترین شکل سیاست خاص خودشان را دارند.
  • مدیران و رهبران به‌ عنوان الگو برای هر سازمان یا کسب‌وکاری عمل می‌کنند.
  • در شرایط خاص، پست‌های مدیریتی شامل آموزش و توانایی‌های رهبری هم می‌شود.

برخی از شباهت‎های دیگر عبارتند از:

رویکرد به کار

مدیران و رهبران هر کدام به شیوه‌ای منحصربه‌فرد نقش خودشان را ایفا می‌کنند. آن‌ها متعهد، صادق و کوشا هستند. هر دوی آن‌ها قادر به تلاش مصمم برای رسیدن به یک هدف هستند. مهمتر از همه، مدیران و رهبران به‌ خود مطمئن هستند و آگاه هستند که سخت کوشی و پشتکار کلید موفقیت آن‌هاست.

کار در یک گروه

چه مدیر باشید و چه رهبر باید توانایی کار در یک گروه را داشته باشید و از همه مهم‌تر بدانید که چگونه باید اختلافات را حل کنید.

قابلیت‎های مدیریت و رهبری

هم مدیران و هم رهبران به مهارت‎های یکسانی نیاز دارند. هر دو با استفاده از توانایی‌های ارتباطی عالی خودشان تیم را مدیریت می‌کنند. علاوه‌بر‌این، مدیر و رهبر در حل مسئله، برنامه‌ریزی، تصمیم‌گیری، سازماندهی و مدیریت زمان بسیار ماهر هستند.

اعتماد به نفس

اعتماد به نفس هم برای مدیریت و هم برای رهبری ضروری است. مدیریت و رهبر باید ایمان داشته باشند که برای رسیدن به اهداف خودشان در مسیر درست قدم برمی‌دارند.

نتیجه‌گیری

در این مقاله تفاوت مدیریت و رهبری را بررسی کردیم و شما یاد گرفتید که رهبری و مدیریت چیست. همچنین متوجه شدید که هرکدام از این نقش‌ها چه شباهت و چه تفاوت‌هایی با هم دارند. باید بگوییم که رهبری و مدیریت ماهیت جدایی ناپذیر دارند، اگر در یک سازمان مدیریت وجود داشته باشد، رهبری هم وجود دارد.

در واقع، ویژگی‌های یک مدیر نیازمند مهارت‌های رهبری برای الهام بخشیدن به زیردستان خودش است. در یک سازمان، شما می‌توانید هم مدیریت و هم رهبری را ببینید. یک مدیر در یک بخش و تعدادی از رهبران وجود دارند که با تیم‌های خود در کمک به سازمان در دستیابی به اهداف خود کار می‌کنند.

در بسیاری از مواقع مدیران به درخواست سازمان نقش یک رهبر را هم ایفا می‌کنند. بنابراین؛ هر دو در کنار هم به عنوان مکمل یکدیگر فعالیت دارند. در نظر داشته باشید که یک سازمان هم برای رشد و هم بقای خود به رهبر و مدیر نیاز دارد.

5/5 - (17 امتیاز)

سوالات متداول

رهبری و مدیریت از بسیاری جهات با یکدیگر متفاوت هستند، بااین‌حال، تفاوت عمده بین آن‌ها این است که مدیر مجموعه‌ای از مسئولیت و وظایف را دارد و برای رسیدن به یک هدف تلاش می‌کند. درحالی‌که رهبری از تأثیرگذاری و توانمندسازی کارکنان مراقبت می‌کند.
نمی‌توان به این سوال جواب قاطعانه داد! هم رهبران و هم مدیران برای اداره یک کسب‌وکار موفق مهم هستند. رهبری ارزش‌های کلی و اخلاقیات سازمان را تضمین می‌کند، در حالی که مدیران تیم‌ها را برای دستیابی به اهداف مختلف مدیریت خواهند کرد.
معمولا رهبری نسبت به مدیریت در درجه‌اول قرار می‌گیرد؛ زیرا چنین افرادی سازمان را با چشم‌‎انداز خودشان هدایت می‌کنند.

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی