منظور از توانمندسازی مدیران چیست و چرا توسعه رهبری مهم است؟

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱۹ مهر, ۱۴۰۲
آخرین بروزرسانی: ۲۱ بهمن, ۱۴۰۲
توانمندسازی مدیران

توانمندسازی مدیران اثرات مثبت متعددی هم برای یک شرکت و هم برای کارکنان آن به همراه دارد. توانمندسازی در محل کار بارها و بارها ثابت کرده است که با عملکرد شغلی بهتر، رضایت بیشتر کارکنان و احساس تعهد قوی‌تر به شرکت همراه است.

ما در این مقاله توانمندسازی مدیران را تعریف می‌کنیم، بررسی می‌کنیم که چرا اینقدر مهم است و برخی از استراتژی‌های عملی برای تحقق آن در محل کارتان را توضیح خواهیم داد. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

کتاب خلق برند برتر
کتاب خلق برند برتر

فهرست مطالب

منظور از توانمندسازی چیست؟

توانمندسازی در محل کار به معنای توانمند ساختن کارکنان به مالکیت کار خود و مشارکت در تصمیم‌گیری معنادار است. در فرهنگ توانمندسازی، رهبران شرکت مسئولیت‌ها را محول می‌کنند، اطلاعات را آزادانه به اشتراک می‌گذارند و به دنبال نظرات اعضای تیم خود هستند.

توانمندسازی در محل کار فقط به نحوه رفتار رهبران شرکت با کارکنان مربوط نمی‌شود. این مورد حتی آنچه که مدیران از کارکنان می‌خواهند را هم شامل می‌شود. به‌عنوان مدیر زمانی که کارکنان خود را توانمند می‌کنید، آن‌ها را در استانداردهای بالاتری قرار می‌دهید، اهداف بلندپروازانه‌ای تعیین می‌کنید و این انتظار را ایجاد می‌کنید که آن‌ها در قبال عملکرد خود مسئولیت‌پذیر باشند.

توانمندسازی وقتی به درستی اجرا شود، می‌تواند به سازمان‌ها در ایجاد انگیزه در کارکنان، حفظ استعدادهای برتر و دستیابی به نتایج کسب و کار بهینه کمک کند.

چرا توانمندسازی مدیران مهم است؟

توانمندسازی در محیط کار برای کارگران، مدیران و سازمان‌ها به‌ عنوان یک موضوع مهم مطرح می‌شود. در اینجا چند مورد از مهمترین مزایای توانمندسازی مدیران برای شما آورده شده است.

چرا توانمندسازی مدیران مهم است؟

تعامل را بهبود بخشید

توانمندسازی کارکنان بیشترین تأثیر را در حوزه مشارکت کارکنان دارد. کارمندان توانمند احساس می‌کنند که در مأموریت شرکت خود سرمایه‌گذاری بیشتری می‌کنند، تمایل بیشتری دارند تا در مواقعی که کار اضافی مورد نیاز است، گام بردارندو به احتمال زیاد مشارکت‌هایی انجام می‌دهند که می‌تواند منجر به تغییر شود.

 زمانی که کارمندان بتوانند مالکیت کار خود را در دست بگیرند، سرمایه‌گذاری بیشتری برای انجام یک کار خوب انجام می‌دهند و هنگام رسیدن به هدف احساس غرور بیشتری می‌کنند.

استعدادهای برتر را حفظ می‌کنید

یکی از جنبه‌های توانمندسازی، توجه به نقاط قوت کارگران است. وقتی کارمندان کاری را انجام می‌دهند که در آن خوب هستند، احتمالاً از آن لذت می‌برند. کارگرانی که خوشحال هستند، معمولا برای مدت طولانی‌تری می‌توانند در آن شرکت یا محیط کار کنند. پس اگر شما به‌عنوان مدیر به فکر توانمندسازی کارگران باشید، می‌توانید حس رضایت و خوشحالی آنان را فراهم کنید.

شناخت کارکنان

یکی دیگر از جنبه‌های توانمندسازی در محیط کار، شناخت کارکنان برای انجام یک کار خوب است. این امر به حفظ قوی‌تر کارکنان کمک می‌کند، زیرا کارمندان برتر می‌خواهند در شرکتی کار کنند که احساس می‌کنند کمک‌هایشان ارزشمند است.

تسریع در توسعه حرفه‌ای

مدیرانی که گزارش‌های خود را توانمند می‌سازند، دائما از توسعه حرفه‌ای حمایت می‌کنند، بازخورد منظم ارائه می‌کنند و به دنبال فرصت‌هایی برای افزایش دانش کارکنان خود هستند. توسعه حرفه‌ای در سطح شخصی سودمند است؛ زیرا به مشارکت کارکنان کمک می‌کند و همچنین یک پیروزی برای سازمان است که از مزایای نیروی کار ماهرتر بهره می‌برد.

از رهبران قوی حمایت کنید

در سطح سازمانی، توانمندسازی در محیط کار به معنای اعتماد به این است که مدیران تیم‌های خود را به‌بهترین شکل می‌شناسند. وقتی مدیران توانمند شوند، می‌توانند بهتر با کارکنان خود ارتباط برقرار کنند و آنچه را که تیمشان برای موفقیت نیاز دارد، ارائه دهند.

باعث تقویت عملکرد مالی می‌شود

سازگاری یکی از قوی‌ترین عوامل پیش‌بینی‌کننده موفقیت مالی یک سازمان است. احتمال بیشتری وجود دارد که کارگران توانمند تغییرات را بپذیرند و حتی محرک‌های آن باشند که این موضوع می‌تواند راه‌حل‌های خلاقانه و پیشرفت‌های تجاری نوآورانه را به همراه داشته باشد.

تحقیقات نشان داده است که کارمندانی که دارای استقلال هستند به احتمال زیاد نسبت به شغل خود احساس مسئولیت می‌کنند و در رفتارهای تغییرگرا مانند: حل فعالانه مشکلات، شرکت می‌کنند.

وقتی کارمندان را توانمند می‌سازید، آن‌ها برای انجام کار خوب انگیزه پیدا می‌کنند که از منظر تجاری این موضوع همیشه مثبت است.

6 اقدام لازم برای توانمندسازی مدیران برای سازمان

چند سالی است که دنیای تجارت دچار بحران شده است. مشکلات ایجاد شده در بسیاری از سازمان‌ها منجر به از دست دادن علاقه کارکنان به شغل خود می‌شود که منجر به عدم تعهد و نارضایتی خواهد شد.

برای اجرای برنامه توانمندسازی مدیران لازم است مواردی را در نظر داشته باشید که به شما کمک می‌کند به‌ عنوان مدیر بتوانید زودتر به اهداف خودتان برسید.

1. نقش‌ها و ماموریت‌های خودتان را مشخص کنید

امروزه بسیاری از شرکت‌ها به دنبال توانمندسازی در تجارت هستند، زیرا می‌تواند راه‌حلی برای افزایش بهره وری و ایجاد انگیزه در کارکنان باشد. توانمندسازی در کسب و کار یک شیوه مدیریتی برای به اشتراک گذاری اطلاعات، پاداش‌ها و قدرت با کارکنان است.

برای این منظور می‌توانید از برنامه یا ابزارهایی استفاده کنید:

  • یک سیستم بازخورد راه‌اندازی کنید.
  • تیم‌های خودتان را هدایت کنید.

2. به حرف کارمندان گوش دهید

به حرف کارمندان گوش دهید

دلیلی وجود دارد که نظرسنجی‌های افراد شاغل در شرکت هنگام بهینه‌سازی یک محصول بسیار مؤثر هستند؛ زیرا بازخورد افرادی را که مستقیما از آن محصول استفاده می‌کنند و آن را تجربه می‌کنند، جمع‌آوری می‌کنند.

زمانی که به دنبال بهینه‌سازی کسب و کار خود هستید، شما باید از کارمندان خودتان اطلاعات جمع‌آوری کنید. کارمندان می‌توانند شگفت‌انگیزترین منبع برای تغییرات متحول‌کننده باشند؛  اگر واقعا به مشارکت‌های آن‌ها گوش دهید.

3. در محیط شرکت فضایی برای کارهای خلاقانه ایجاد کنید

برای کارمندان سخت است که احساس کنند با کار خود درگیر هستند و مداوم در کار خودشان احساس خستگی داشته باشند. با مشارکت دادن کارکنان در پروژه‌های جدید و جالب، به کارکنان فضایی بدهید تا فراتر از مجموعه مهارت‌های معمولی خود گسترش یابند. این کار نه تنها باعث ایجاد اعتماد بین مدیران و تیم‌ها می‌شود، بلکه به کارکنان فرصتی برای توسعه مهارت‌های جدید می‌دهد.

4. روی فناوری سرمایه گذاری کنید

غیرممکن است که کارمندان در صورتی که ابزارهایی که برای انجام کارهایشان در اختیار دارند، کارآمد نباشند. هر گونه لفاظی در مورد توانمندسازی توسط نرم‌افزارهای قدیمی، تجهیزات خراب و سیستم‌های ناکارآمد تضعیف می‌شود.

روی ابزار و فناوری سرمایه‌گذاری کنید که کارگران را قادر می‌سازد اطلاعات مورد نیاز خود را به دست آورند، با همکاران ارتباط برقرار کنند، سریع‌تر کار کنند و حتی وظایف خودشان را بهینه کنند. این یک فرصت عالی برای گوش دادن به کارمندان است.

5. به‌ عنوان یک مدیر سازمان روی چرایی تمرکز کنید

کارشناسان رهبری از مدرسه بازرگانی هاروارد توصیه می‌کنند که جمع کردن کارمندان حول یک هدف مشترک، یکی از بهترین راه‌ها برای رهبری یک تیم است. برای انجام این کار، مأموریت سازمان و نیروی محرک پشت آن را به وضوح مشخص کنید، مانند بهبود سلامت مشتریان، آسان‌تر کردن زندگی مردم، استفاده از فناوری برای ایجاد تغییر در سازمان و غیره.

هنگام تصمیم‌گیری برای اهدافتان از این «چرایی» به عنوان قطب‌نما استفاده کنید.

درنظر داشته باشید که فروش و سود یک کسب و کار تا حدی زیادی به عملکرد سرپرستان و مدیران فروش آن مجموعه بستگی دارد چرا که نفش مربی را در یک تیم فروش بازی می‌کنند و می‌توانید تیم را به اوج موفقیت یا حضیض شکست تنزل دهند. برای این منظور می‌توانید در دوره اصول مدیریت و سرپرستی آکادمی بازار شرکت کنید. با شرکت در این دوره می‌توانید به‌ عنوان مدیر روی موفقیت سازمان خودتان کار کنید.

6. به‌ عنوان یک مدیر توانمند حمایت کامل و واقعی داشته باشید

به‌ عنوان یک مدیر توانمند حمایت کامل و واقعی داشته باشید

شما نمی‌توانید بدون یک تیم رهبری توانمند کارمندان توانمند داشته باشید. وقتی یک کارمند نگرانی‌‌هایی را برای مدیر خودش مطرح می‌کند، هرگز نباید بگوییم که «حل کردن این مشکل از عهده من خارج است» یا اینکه «بگذارید ببینم چه کاری می‌توانم برایتان انجام دهم» این پاسخ‌ها کارکنان شما را دلسرد می‌کند.

برای دستیابی به توانمندسازی واقعی در محیط کار، یک سازمان باید از مدیران خود به طور کامل حمایت کند و نیازهای آن‌ها را تامین کند. این به معنای سرمایه گذاری در آموزش رهبری، دادن استقلال به مدیران در تصمیم‌گیری و مشارکت دادن آن‌ها در مورد آینده شرکت است.

به‌ عنوان مدیر برای اینکه بتوانید در کار خودتان بهترین و موثرترین اقدامات را انجام دهید، لازم است در دوره اصول مدیریت شرکت کنید. در این دوره ما به شما کمک می‌کنیم که یک سرپرست و مدیر فروش با دانش و تخصص خود، حتی با داشتن تیم فروش نیمه حرفه‌ای بتواند با مربی گری، مشاوره، انگیزه و … فروشندگان مجموعه خود را به بالاترین سطح عملکرد ممکن هدایت نماید و فروش تیم خود را افزایش چشمگیر دهد.

نمونه‌هایی از توانمندسازی در محل کار

در اینجا چند نمونه ملموس از این موضوع آورده شده است:

  • انجام نظرسنجی‌های بازخورد کارکنان برای پرسیدن اینکه چه چیزی نیاز به بهبود دارد.
  • گردآوری یک کارگروه کارمند برای ارائه راه‌های خلاقانه برای رسیدگی به یک مشکل
  • استفاده از ابزار گیمیفیکیشن برای تشخیص مشارکت کارکنان
  • برگزاری نشست آموزشی برای مدیران
  • ارائه کمک هزینه تحصیلی برای ادامه تحصیل
  • به کارمندان اجازه دهید برنامه کاری خود را تنظیم کنند.
  • دادن تعطیلات شناور برای کار داوطلبانه
  • ایجاد برنامه مربیگری

سخن پایانی

امروزه کسب و کارها باید فعال، انعطاف‌پذیر و نوآور باشند تا رقابتی باقی بمانند. در چنین شرایطی مدیران نمی‌توانند به‌طور دائم کارکنان را کنترل کنند و کارکنان هم باید بتوانند وظایف شرکت را به‌ خوبی انجام دهند و از سازمان مربوطه شناخت داشته باشند.

در چنین شرایطی تنهای کاری که می‌تواند به مدیران کمک کند، همین توانمندسازی مدیران است. مدیران برای ایجاد این توانمندسازی باید اقداماتی را انجام دهند تا بتوانند روی فرآیند سازمان و کارهای کارمندان نظارت داشته باشند.

در این مقاله در مورد چرایی و اهمیت برنامه توانمندسازی مدیران صحبت کردیم و حتی به این اشاره کردیم که مدیران یک سازمان برای توانمندسازی باید چه اقداماتی را انجام دهند. اگر باوجود همه این موارد گفته شده، بازهم سوالی در این زمینه دارید، می‌توانید در بخش ارسال نظرات سوالات خودتان را با تیم آکادمی بازار در میان بگذارید.

5/5 - (6 امتیاز)

سوالات متداول

اصطلاح توانمندسازی در تجارت به معنای دادن اختیارات بیشتر به افراد است. این هم مفهوم قدرت و هم فرآیند یادگیری برای دسترسی به آن را شامل می‌شود.
مدیر زمانی که کارکنان خود را توانمند می‌کند، آن‌ها را در استانداردهای بالاتری قرار می‌دهد، اهداف بلندپروازانه‌ای تعیین می‌کند و این انتظار را ایجاد می‌کند که آن‌ها در قبال عملکرد خود مسئولیت‌پذیر باشند.
مدیران باید بتوانند به‌صورت شفاف کارکنان را به‌ صورت واقعی حمایت کنند و مشکلشان را برطرف کنند. در چنین مواقعی تمرکز واقعی مدیران باید روی چرایی باشد و تلاش کنند که در زمینه‌های فناوری سرمایه‌گذاری داشته باشند.

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی