مقالاتموفقیت / انگیزشی

چگونه استرس خود را کنترل کنیم ؟

گاهی اوقات افراد تصور می کنند که استرس همواره یکی از احساس های منفی و نا هجار انسان است. در صورتی که این موضوع همیشه صادق نیست. در مواقعی که افراد دچار استرس می شوند یک حس درماندگی و گرفتار شدن دارند به همین دلیل شروع به نقد شخصیت خود می کنند. در این مواقع افراد تصور می کنند انسان های بی فایده و پر اشتباهی هستند. بسیاری از مطالعات نشان می دهد که استرس داشتن در واقع راهی برای پیشرفت و ارتقای شخصیتی افراد می باشد. اما برای جلوگیری از تشدید استرس یک سری راهکار و روش وجود دارد که در این مقاله به آن می پردازیم.

استاد احمد محمدی
برای شنیدن Play کنید

راهکار های کنترل استرس

راهکار های زیادی برای کنترل استرس و کاهش اضطراب در انسان ها وجود دارد. عوامل زیادی در ایجاد استرس و پیشرفت آن دخیل می باشند. اما برای تمامی عوامل موجود در این زمینه راه حل های قطعی وجود دارد. از جمله راهکار های اصلی کنترل استرس، توانایی داشتن انرژی مثبت و تفکر رو به جلو است. این موضوع از جمله پایه ای ترین راهکار ها برای کنترل استرس است. همواره افراد به دنبال داشتن انرژی مثبت رو به جلو برای فرار از روزمرگی و افسردگی هستند. از جمله نکات مثبت استرس می تواند این مورد باشد که افراد از این حس به عنوان روشی برای داشتن انرژی مثبت استفاده کنند.

البته راهکار های دیگری نیز وجود دارد که در مقالات قبلی به تفصیل بیان شده اند. سرکوب استرس بدون در نظر گرفتن نتایج مثبت آن از جمله راهکار های اشتباهی است که افراد در همان ابتدای مسیر پیش می گیرند. توانایی جلوگیری از رشد استرس و بحرانی شدن آن از جمله مسائلی است که باید اجرایی شود.

استرس یک نشانه است

افراد معمولا برای پاسخ به احساس استرس خود سعی می کنند یا از پاسخ به آن فرار کرده یا آن را سرکوب کنند. هر کدام از این موارد در بلند مدت می تواند عوارضی نا خوشایند داشته باشند. هیچ انسانی از بروز احساس استرس خوشش نمی آید. این احساس ناخوشایند ناشی از یک نیازی است که به آن پاسخ داده نشده است. نوزادی را تصور کنید که گریه می کند. دلیل گریه کردن این نوزاد می تواند گرسنگی، درد و یا نخوابیدن و …. باشد. قبل از آنکه او را سرزنش کنید به خاطر گریه کردن باید به دنبال سرمنشا این گریه بگردید. زمانی که افراد دچار استرس می شوند همانند همین نوزاد نیاز به یک راه حل دارند. این استرس می تواند با پاسخ هایی بسیار ساده و قانع کننده تسکین پیدا کند.

در پاسخ دادن به استرس خود تعلل نکنید. سعی کنید در اسرع وقت نیاز شخصی خود را متوجه شده و در صدد پاسخ باشید. در صورت نیاز نیز می توانید به مشاوران فعال در این زمینه مراجعه کنید.

علامت گذاری احساسات به عنوان یک تجربه

از جمله راهکار های دیگر کنترل استرس نشانه گذاری این حس در مواقع مختلف است. این موضوع باعث می شود زمانی که دچار استرس می شوید، به جای سرزنش کردن خود در صدد عکس العمل مناسب به آن باشید. شما با این کار به چند هدف می رسید. اولین و مهمترین آن ها کاهش فشار عصبی و افزایش کیزان مدیریت شخصی خود می باشد. دومین مورد تنظیم روابط عاطفی و کاری می باشد. این موضوع کمک می کند تا خط مشی روابط شما حفظ شود. سعی کنید در مواقع و شرایط مختلف خود را امتحان کنید.

پس از گذر این مرحله می توانید از استرس به عنوان خصوصیتی برای رشد و تمرکز بیشتر بر روی مسائل مختلف استفاده کنید. این مسیر کمک می کند کنترل شما بر روی احساساتتان بیشتر شده و بتواند مدیریت شخصی بهتری را داشته باشید.

استفاده از استرس برای یک هدف مشخص

برای داشتن روابط اجتماعی مثبت و رو به جلو باید تلاش شود تا میزان استرس تنظیم شود. شدید بودن آن و یا نبود آن در رشد مسیر روابط مشکل ایجاد می کند. همواره سعی کنید میزان متوسطی از استرس را برای خود کنار بگذارید. زمانی که متوجه شوید که استرس منظوری دارد، سعی کنید آن را بفهمید و در جهت آن حرکت کنید. از مقابله کردن با آن و یا فرار کردن از این موضوعات بپرهیزید. ای موارد باعث تشدید و گسترش استرس می شوند. گاهی میزان مناسب استرس می تواند باعث افزایش تمرکز شما برای انجام کار باشد.

درک درست از استرس همانند سایر احساسات می تواند باعث رشد فکری و افزایش قدرت فکری افراد شود. کنترل استرس از جمله بهترین کار ها برای کم کردن محدودیت های به وجود آمده از استرس می باشد.

مطالب مرتبط

استرس چیست؟ روش‌های کنترل استرس
تمرین سلامتی، قدرت و آرام‌سازی جسم و ذهن از طریق ورزش
۹ روش کاهش استرس در محل کار
مدیریت استرس با استفاده از شناخت عوامل آن
رابطه میان استرس و اعتماد به نفس
برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − چهارده =

دکمه بازگشت به بالا
Open

دوره آموزشی معجزه ذهن قدرتمند

Close
بستن