مهارت خودآگاهی یکی از مهم ترین لوازم ساخت یک زندگی موفق و شاد

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۲۳ آذر, ۱۳۹۷
آخرین بروزرسانی: ۲۷ تیر, ۱۴۰۰
مهارت خودآگاهی یکی از مهم ترین لوازم ساخت یک زندگی موفق و شاد

اگر زندگی شادی داشته باشیم عملکردمان بهتر خواهد شد و می‌توانیم در زندگی به فردی موفق تبدیل شویم. برای رسیدن به شادی و موفقیت راه‌های زیادی وجود دارد که برخی از آن‌ها بسیار متداول و آشنا هستند و برخی دیگر ناشناخته‌تر هستند‌.

یکی از راه‌هایی که از دیگر راه‌ها کمتر کسی در مورد آن می‌داند خودآگاهی است. خودآگاهی باعث می‌شود تا یکدیگر را بهتر درک کنیم و ارتباط مفید و موثرتری داشته باشیم. زمانی که به خودآگاهی دست پیدا می‌کنید یک شخصیت واحد خواهید داشت که تحت تاثیر دیگران قرار نخواهد گرفت و شما خودتان هستید.

خودآگاهی سبب می‌شود که خودتان را همانطور که هستید بپذیرید و این موضوع باعث می‌شود تا اعتماد به نفستان بالا برود. افزایش اعتماد به نفس سبب شادی و رسیدن به درجات عالی موفقیت می‌شود.

کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

مهارت خودآگاهی

مهارت خودآگاهی از جنبه‌های بسیار زیادی مهم می‌باشد. مهارت خودآگاهی سبب می‌گردد که یکدیگر را بهتر درک نماییم و این درک متقابل سبب تجارب بی نظیر و بهتری می‌گردد.

هنگامی که شما به خودآگاهی برسید، نتیجه آن برقراری ارتباط موثر و خوب با دیگران می‌باشد و به طور همزمان هویت خود را بسط داده و هویتی جدا شده از جمع برخوردار گردید. مزایای مهارت خودآگاهی در تمام زندگی بشر گسترده است و از احساسات درونی تا ارتباطات با منابع قدرت در جهان را شامل می‌گردد.

برخی از مزایای داشتن مهارت خودآگاهی عبارتند از

برخی از مزایای داشتن مهارت خودآگاهی
  • خودتان را به طور کلی دوست خواهید داشت توانایی دوست داشتن خود به صورت کل
  • می‌توانید مهارت‌ها و تجارب عمیقی در زندگی به دست آورید داشتن تجارب و لذت‌های عمیق در زندگی
  • توانایی تحقق بخشیدن به رویاهایتان را کسب خواهید نمود
  • از مزایای مثبت برقراری روابط بین فردی لذت خواهید برد
  • می‌توانید به جای واکنش‌های کورکورانه و رفتارهای تکانشی نسبت به افراد و محیط، آگاهانه عمل نمایید
  • به شادی اصیل و آرامش درونی واقعی خواهید رسید

در حقیقت نمونه مزایای فوق، مورد نیاز انسانی است که در دنیای مدرن امروز زندگی می‌نماید. بسیاری از ما بیشتر اوقات احساس نموده‌ایم آن گونه که باید باشیم نیستیم، در شرایط مختلف رفتارهای و عکس العمل‌هایی از خود نشان داده‌ایم که بعد از تفکر و بررسی آن‌ها پی برده‌ایم که اصلا آن رفتارها مورد پسند ما نیستند و اشتباه کرده‌ایم.

اگر از رفتارهای خود در نقش‌ها و شرایط مختلف آگاهی داشتیم، شاید هرگز انجام و چنین عکس العملی از خود نشان نمی‌دادیم. در حقیقت این سوال را باید این گونه مطرح نماییم، که چرا از رفتار خود آگاهی نداریم.

خودآگاهی کوشش می‌نماید که ما بر توجه به خود تمرکز نماییم و این توجه را به صورت گسترده بر خودمان سوق دهیم و خود را ببینیم.

آیا کسب مهارت خودآگاهی امکان پذیر است؟

در علم روانشناسی، مفهومی به نام فراشناخت وجود دارد که به معنای شناخت و تفکر در مورد شناخت خود می‌باشد. در حقیقت این مفهوم در سال‌های اخیر از کلید واژهای اصلی تحقیقات اخیر در رشته‌های علوم شناختی، روانشناسی و روانشناسی عصبی است.

استاد احمد محمدی
فقط یک بار زندگی می‌کنیم، پس به زیباترین شکل ممکن آن را به نمایش بگذاریم.
استاد احمد محمدی

در حقیقت کلمه فراشناخت با کلمه تخصصی‌تری به اسم خودآگاهی همپوشانی 30 درصدی دارد. هدف از بیان این مفهوم این است که بگوییم کسب مهارت خودآگاهی، عجیب و غریب یا ماوراء الطبیعه نیست و همه اشخاص می‌توانند با تمرین و تمرکز روی خود و اعمال خود مهارت خودآگاهی را کسب نمایند.

نتیجه داشتن مهارت خودآگاهی چیست؟

استفاده از مهارت خودآگاهی سبب می‌گردد که اشخاص رفتارها و اعمال خود را بنگرند و همزمان رفتارهای تکانشی به طور چشمگیری کاهش می‌یابند. زمانی که شخص آگاهی و شناخت کاملی از خود داشته باشد، این توانایی را دارد که رفتارهای خود را به بهترین نوع ممکن کنترل نماید؛ همچنین این ادراک خودآگاهی سبب می‌‌گردد که فرد قادر باشد که درک حقیقی از دیگران داشته باشد و با آن‌ها و محیط اطراف خود بهترین ارتباط را برقرار نماید.

تاثیر کسب مهارت خود آگاهی در بهبود روابط زوجین

تاثیر کسب مهارت خود آگاهی در بهبود روابط زوجین

یکی از مشکلاتی که همیشه در روابط بین فردی و به خصوص زوجین وجود دارد و زوجین در مورد آن شکایت دارند، عدم درک طرف مقابل می‌باشد. به این معنی که آن‌ها می‌گویند که طرف مقابل آن‌ها را درک نمی‌کند.

موضوع اصلی اینجاست که این شکایت ناشی از ناتوانی زوجین در بیان احساسات و خواسته‌‌های خود به همسر یا نامزدش است. در حقیقت یکی از دو طرف با بیان بی اثر خود سبب گردد که جوابی از طرف مقابل نشنود و نتیجه این مشکل سبب جدا گشتن روانی اشخاص از هم می‌گردد.

در حالی که اگر فرد با تمام جوانب خود آشنا باشد و آگاهی زیادی نسبت به احساسات، هیجانات، عواطف، خواسته‌ها و … داشته باشد، قادر می‌گردد با بیانی روشن، نیاز و عواطف خود را به طرف مقابل انتقال دهد و نتیجه این امر بهبود روابط بین فردی می‌باشد. از سوی دیگر مزایای کسب مهارت خودآگاهی (همان طور که در بالا اشاره گشتند) سبب افزایش درک بین فردی می‌گردد.

سخن پایانی

در نهایت می‌توان گفت زمانی که افراد مهارت خودآگاهی بالایی داشته باشند، روابط بین فردی بسیار سالم‌تری خواهند داشت. همینطور زوجین هم با کسب مهارت خودآگاهی بسیاری از مشکلات و شکایاتشان به حد بسیار زیادی بر طرف می‌‌گردد.

بنابراین به طور کلی انسان جهت حضور موثر در اجتماع و مصون ماندن از آسیب‌های احتمالی و داشتن آرامش در کنار آسایش به کسب مهارت خودآگاهی احتیاج دارد. لطفا نظرات و تجربیات خود را در این زمینه با ما و سایر علاقمندان به اشتراک بگذارید.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
3 دشمن شادی را بشناس

با کسب مهارت خودآگاهی می‌توانیم عواطف، احساسات، افکار و روابط بین فردی خود را کنترل نماییم و از آنجایی که تمام این هیجانات و افکار برگرفته از ذهن ما هستند، بنابراین به این نتیجه می‌رسیم که با کسب مهارت خودآگاهی می‌توانیم کنترل ذهن خود را به دست بگیریم. در کنترل داشتن ذهن هم به معنای در کنترل داشتن زندگی و شرایط درونی و محیطی است.

به علت اهمیت بالای این موضوع، آکادمی بازار با برگزاری دوره آموزشی غیر حضوری «معجزه قدرت ذهن» سعی دارد کمک شایانی به افرادی که خواهان موفقیت و دستیابی به اهداف خود در تمامی زمینه هستند، نماید. زیرا در این دوره می‌آموزید که برای ایجاد یک زندگی موفق و خارق العاده به چه ابزارها، عادت‌ها و تغییراتی احتیاج دارید و چگونه از شرایط موجود بهترین بهره را ببرید.

Rate this post

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

18 پاسخ

  1. رسیدن به این مرحله کمی سخته چون باید بعضی از نقص های رفتاری خودمونو شناسایی کنیم و در صدد جبران بر بیایم

  2. وقتی فرد به مرحله خود اگاهی میرسه حتی میتونه حتی تنش های الکی رو که برای خودش ایجاد میشه از بین ببره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی