کتاب قدردانی اقتصاد(the thank you economy) در سال 2011 توسط گری وینرچاک نوشته شده است. این کتاب رتبه دوم را در نیویورک تایمز دریافت کرد.
گری در کتاب قدردانی اقتصاد تأکید زیادی بر تولید محتوا دارد، و معتقد است اگر محتوا تولید نمی کنید، در واقع کاری انجام نمی دهید. او معتقد است اینترنت برای هر کسب و کار یک موهبت الهی است که باید قدردان آن باشیم. برای مطالعه خلاصه ای از کتاب قدردانی اقتصاد با آکادمی بازار همراه باشید.
حفظ رابطه مستقیم با مشتری
500 سال پیش، اگه میخواستید محصولی را بفروشید، باید از تبلیغ کلامی بهره می بردید. با این وجود، تقریباً 100 سال پیش این روش تغییر کرد و فروشنده ها دیگر با مشتری های خود خوب برخورد نمیکردند. شرکت ها قبلاً خیلی خوش برخورد تر بودند.
اگر یک مشتری وارد سلمانی می شد، آرایشگر حتی اسم او را هم می دانست. آنها مجبور بودند اسم مشتری های خود را به خاطر بسپارند، چون اگر نمی دانستند، به نوعی بی احترامی محسوب می شد. یک مشتری به دوستش می گفت، دوستش به دوست دیگر خود می گفت، و همه ی دنیا می فهمیدند که آن سلمانی اصلاً خوب نیست. همین موجب می شد که کار و کاسبی آرایشگر کساد شود.
با این وجود، با رشد روز افزون شرکت های سهامی، آنها متوجه شدند که تبلیغ کلامی بازده زیادی ندارد. به همین دلیل، آنها مانع بزرگی از تبلیغات درست کردند. بهکمک بیلبوردها و تبلیغات تلویزیونی، برای محصولات خود تبلیغ کردند. اما به تدریج، ارتباط خود را با مشتری از دست دادند.
رابطه مستقیم با مشتری باید بازگردانده شود. حتی یک چیز ساده با دست خط خودمان می تواند خیلی تاثیر گذار باشد و نظر مشتری را کاملا نسبت به ما تغییر دهد.
استفاده از شبکه های اجتماعی
شبکه های اجتماعی در این زمینه خیلی کمک می کنند. شبکه های اجتماعی به شما این اجازه را می دهند ک به خواسته های مشتریان خود گوش دهید.
مثلا رستورانی به نام بوکونو به پیغام مشتریان خود در اینترنت توجه کرد. وقتی که یکی از مشتریان در رستوران مشغول غذا خوردن بود متوجه شد که صدای موسیقی خیلی زیاد است و در آن زمان این مسئله را در توییتر بیان کرد. مدیریت این توییت را دید، صدای موسیقی را کم کرد و با مشتری خود درباره این موضوع صحبت کرد. همان مشتری دوباره توییت کرد که تجربه بسیار خوبی در رستوران بوکونو داشتم. دوستان اجتماعی او این توییت را دیدند. سپس دوباره درمورد آن در بلاگش نوشت. می بینید که چطور همین چیزهای کوچک می توانند موثر باشند.
اما باید توجه داشت که روی این مسئله نمی توان قیمت گذاشت. نباید تنها منتظر لایک و کامنت بیشتر باشیم زیرا ارزش کیفیت از کمیت خیلی بیشتر است.
وقتی یک نفر واقعا از تجارت شما راضی باشد و شما را به دوستان خود نیز معرفی کند، خیلی بهتر از این است که صد لایک در ویدئو و پیغام فیسبوک دریافت کنید.
پاسخگویی به سوالات و درخواست ها
شما می توانید یک کانال در شبکه های مجازی بسازید و به سوالات مردم در مورد کسب و کار خود پاسخ دهید اما به مردم نباید گفت به سایت من سر بزنید و محصولات من را خریداری کنید.
بلکه باید با دل و جان به سوالات آنها پاسخ داد. در حقیقت اینگونه رابطه خوبی با مشتریان برقرار می شود. اینجاست که مشتریان به صورت خود جوش به سایت شما سر می زنند و کسب و کار شما رونق پیدا می کند.
معرفی گری وینرچاک
گری وینرچاک در 14 نوامبر سال 1975 در بلاروس چشم به جهان گشود و در سن 3 سالگی یعنی در سال 1978 به همراه خانواده به نیوجرسی مهاجرت کرد. او در سن 7 سالگی موفق شد مجوز فروش لیموناد را بگیرد و پس از آن به فروش کارت های بیسبال و اسباب بازی در دوران تحصیل۴ پرداخت. گری پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه ماساچوست در سال 1998 ، کسب و کار پدرش را در دست گرفت و آن را به یک فروشگاه بزرگ تبدیل کرد.
گری یکی از سخنرانان بسیار مشهور در جهان است. او چندین کتاب منتشر کرده و بنیان گذار چند استارتاپ موفق بوده است. بدون شک وینرچاک یکی از موفق ترین افراد در جهان است که این موفقت را با تلاش و همت زیاد کسب کرده است.
یکی از دلایل محبوبیت گری وینرچاک این است که او پس از استفاده از روش های مختلف برای برندسازی، از استراتژی های برندسازی اینترنتی و برندسازی در شبکه های اجتماعی استفاده کرده و طرفداران زیادی در آن جا پیدا کرد. بنابراین شما باید در کسب و کار خود مسئله برندسازی در شبکه های اجتماعی را به شدت جدی بگیرید و به رشد کسب و کار خود کمک کنید.
همچنین آکادمی بازار به شما پیشنهاد می کند جهت افزایش مهارت ها و آگاهی خود در زمینه کسب و کار از محصولات بسیار مفید کتاب صوتی استفاده کنید و تجربیات افراد موفق را در این زمینه بکار ببرید. در صورت تمایل به بهره مندی از محصولات بر روی لینک زیر کلیک کنید:
کتاب صوتی