بازاریابی و فروشمقالات

روش های مشتری یابی در بازار نو ظهور چیست ؟

شرکت‌ های چند ملیتی برای مشتری یابی در بازار نو ظهوری مانند « هندوستان » و « چین » تلاش می‌کنند. اما مشتری یابی در بازار با تکنیک‌ های توسعه‌ ی سنتی، مثل احداث آزمایشگاه‌ های تحقیق‌ و توسعه و کارخانه‌ ها، و افزایش تقاضا برای محصولات موجود، در این کشورها جواب نمی‌ دهد.

به دلیل اینکه بیشتر مصرف‌ کننده‌ ها درآمد بسیار کمی دارند و در مناطق روستایی دور افتاده‌ای زندگی می کنند. با کمک به شرکت‌ های چند ملیتی می توان این مشکل را با یک استراتژی به‌ نام « سازماندهی شبکه » حل کرد.

سازماندهی شبکه به معنای ایجاد مشارکت با تجار محلی، سازمان‌های مردمی، دانشگاه‌ ها و گروه‌ های اجتماعی، برای شناخت، توسعه و فروش محصولاتی است که مصرف‌ کننده‌ های محلی واقعاً به آن ها احتیاج دارند.

با آکادمی بازار در ادامه مطلب همراه باشید تا راه های مشتری یابی در بازار نوظهور را بیان کنیم.

استاد احمد محمدی

مشتری یابی در بازار نو ظهور با تعیین مشتریان هدف

ما باید قبل از تولید محصول، مشتری یابی در بازار نوظهور را انجام دهیم  و بدانیم که مشتریان ما از چه قشری هستند و در کدام قسمت شهرزندگی می کنند و علت نیازشان به کالاهای ما چیست و متناسب با خواسته ی آن ها برنامه ریزی خود را انجام دهیم.

برای مثال نوکیا روی دولت ها و سازمان ها محلی کار کرد تا کشاورزان روستایی بتوانند به اطلاعاتی مانند پیش بینی وضع هوا، قیمت محصولاتشان و فرصت های دریافت وام که از طریق پیام های روزانه ای به موبایل آن ها فرستاده می شود با هزینه ای بسیار کم دست پیدا کنند.

این سرویس با یک روش خلاقانه و هزینه کم توانست مشتری های خاصی پیدا کند. اولین قدم برای سازماندهی شبکه این است که به جای شرکای تجاری معمولی خود به شرکت های ذینفعی که بازار هدف شما را می شناسند فکر کنید.

آشنایی با عواملی که اغلب ما را از تعیین اهدافمان باز می دارند
بخوانید

اینگونه می توانید از نیازها و خواسته های واقعی مشتریانتان مطلع شوید و تصمیم بگیرید چه محصولات و خدماتی برای آن ها ارائه کنید. همینطور باید یک هدف بزرگتر به غیر از فروش محصولات تعیین کنید تا راهی برای جذب شرکای جدید شما باشد.

مشتری یابی
مشتری یابی در بازار

خلاقیت مشتری یابی در بازار نوظهور

هنگامی که در مسیر رفت و آمد به محل کار خود یا برای خرید روزمره در شهر قدم می زنیم، به دنبال چیزهای تازه باشیم. خیلی خوب است که از مسیر نا آشنا رفت و آمد کنیم تا بتوانیم از این راه ها مشتریان جدید پیدا کنیم و رقبای خود را بشناسیم.

مرکز مراقبت های جی ای با همکاری شرکت گرامن یک سازمان برنامه ریزی خرد در بنگلادش، پرستارهایی را آموزش داد تا درکلینیک های روستایی به فراوادرمانی مشغول شوند.

این کار تعداد زیادی از مادران را از عوارض پنهانی بعد از زایمان نجات داد. همینطور باعث افزایش تقاضا برای محصولات جی ای شد. این مشارکت ها با تعهد قرارداد مبتنی بر عملکرد تاثیر گذاری بیشتری پیدا می کند. این قرارداد اهداف، مسئولیت ها و توافق برای تقسیم مالیات را برای هر دو طرف مشخص می کند.

این مسئله مخصوصا برای معامله با سازمان های کوچک خیلی با اهمیت است. توافق شما باید یک سیستم جوابگویی داشته باشد. تا دسترسی به همه آسان باشد تا بشود هر ضعفی را فورا شناسایی و رفع کرد.

با نگاه به ماورای مشارکت سنتی همکاری برای اهداف بالاتر و مسلما مشخص کردن مسئولیت ها در توافق رسمی شرکت هم به طور موثر و با سرعت زیادی رشد می کند.

افزایش مشتری
مشتری یابی

ارتباط با شرکت های دیگر

یکی از راه های خوب مشتری یابی در بازار نو ظهور ارتباط بین کار ما و کسب وکار دیگران است. به این ترتیب که مشتریان خوب خودمان را به کسب و کار دیگری معرفی می کنیم و همچنین آنها کسب و کار ما را به مشتریان خود معرفی کنند.

بکارگیری 9 جمله کلیدی برای جذب مشتری
بخوانید

اگر بتوانیم با تعداد بیشتری از شرکت ها مشتریان خودمان رابه اشتراک بگذاریم مشتریان خوب و جدیدی پیدا می کنیم.

مشتری یابی حضوری

این روش از مشتری یابی در بازار در هر کسب و کاری متفاوت است اما یک از روش هایی است که نیاز به یک  فروشنده قوی با مهارت و انگیزه بالا دارد.

میتوان گفت این نوع بازاریابی بهترین حالت جذب مشتری در برخی از کسب و کار ها است. کسانی دراین نوع بازاریابی موفق خواهند بود که توانایی نه شنیدن را داشته باشند زیرا امکان دارد از جانب مشتری رد شوند.

افزایش فروش با جذب مشتری
جذب مشتری

نمایشگاه های تجاری

یکی از راه های خوب اما پرهزینه مشتری یابی در بازار نو ظهور، شرکت ما در نمایشگاه های تجاری و یافتن مشتری های هدف است. بسیاری از شرکت های بزرگ و کوچک تعداد زیادی از مشتریان خود را از این طریق به دست می آورند.

برای رشد کسب و کارمان باید دائما به دنبال مشتری با کیفیت و مشتریانی که توان پرداخت هزینه محصولات ما را دارند باشیم.

از هر کاری که منتهی به پیدا کردن حتی تعداد کمی مشتری شود دریغ نکنیم مشتری یابی در بازار از پایه های کسب و کار است، بنابراین باید اصول آن را به خوبی فرابگیریم.

در این راستا پیشنهاد آکادمی بازار به شما یادگیری تکنیک ها و اصول بازاریابی جهت پیشرفت از استاد احمد محمدی مدرس و مشاور در زمینه کسب و کار است.برای بهره مندی از آموزه های استاد بر روی لینک زیر کلیک کنید:

استاد احمد محمدی

برچسب ها

ندا تفضلی

کارشناس برنامه ریزی شهری از دانشگاه تهران هستم. علاقه زیادی به یادگیری اصول موفقیت در زمینه های مختلف دارم و مایل هستم آن ها را با دیگران به اشتراک بگذارم.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 − شش =

دکمه بازگشت به بالا
بستن