دسته‌بندی نشدهزندگینامه افراد موفقمقالات

راز موفقیت بنیان گذار برند نایک از کجا سرچشمه میگیرد ؟

بیشتر ما با برند نایک آشنا هستیم و بسیاری از محصولات آن را چه اصلی و چه تقلبی خریده ایم. بعضی وقت ها نیز از کنار محصولات نایک رد شده ایم یا حداقل تعریف کیفیت آن را شنیده ایم.

کفش نایک یکی از برندهای مشهور در محصولات ورزشی به ویژه کفش ورزشی به حساب می آید که تمام مردم دنیا از آن استفاده می کنند و مرغوبیت کفش ها و طراحی بسیارخاص آن همواره زبانزد مردم بوده است.

هدف ما در این مقاله شرح زندگینامه فیلیپ نایت احداث کننده شرکت نایک است. او در سال 1993 به شهرت جهانی رسید به صورتی  که تمام رسانه ها به او لقب «قدرتمندترین مرد ورزشی» را داده بودند، در حالی که او نه ورزشکار بود، نه مربی ورزشی یا حتی رئیس باشگاه ورزشی بود .

 همراهان عزیز آکادمی بازار برای اطلاع بیشتر از چگونگی شکل گیری شرکت نایک با ادامه مطلب همراه باشید.

زمان کودکی فیلیپ نایت

فیلیپ نایت در 24 فوریه 1938 در ایالت اورگان واقع در نیومکزیکو ایالات متحده آمریکا متولد شد. او در سال 1959 در دانشگاه اورگان تحصیلاتش را در مقطع کارشناسی پشت سر گذاشت. بعد از آن در سال 1962 با اخذ مدرک کارشناسی ارشد از دانشکده ی بازرگانی استنفورد فارغ التحصیل شد.

شکل گیری ایده ی شرکت نایک

شکل گیری ایده ی شرکت نایک
شکل گیری ایده ی شرکت نایک

اولین بار در سال 1957 فیلیپ به طور کاملا اتفاقی یکی از مربی های قدیمی و رئیس دانشگاهی که در آن تحصیل می کرد به اسم «بیل باورمن» را ملاقات کرد.

 باورمن یکی از ورزشکاران بسیار قدیمی المپیک بود، که همواره هیجان او برای ورزش و نوآوری برای فیلیپ جوان خیلی الهام بخش بود تا بتواند یک تجارت را بر اساس دو اصل ورزش و نوآوری احداث کند. باورمن چند سال بعد در احداث شرکت نایک، با فیلیپ شریک شد.

ولی ایده ی شرکت نایک وقتی به صورت جدی به ذهن فیلیپ نایت خطور کرد که دانشجوی کارشناسی ارشد بود. و در آن ترم استادشان از آن ها خواسته بود یک مقاله را با موضوع شروع و راه اندازی یک کسب و کار جدید بنویسند.

 و مقاله ی فیلیپ نیز در رابطه با راه اندازی شرکتی بود که توانایی رقابت با  محصولات ورزشی شرکت آدیداس که در آن دوران قطب تولیدات ورزشی در تمام دنیا بود را داشته باشد. ایده مقاله فیلیپ به این صورت بود که با استفاده از نیروی انسانی کشور ژاپن  که ارزان بودند، کفش های ورزشی ارزان تر اما با کیفیت بالاتر تولید شود.

شروع فعالیت حرفه ای فیلیپ نایت

شروع فعالیت حرفه ای فیلیپ نایت
شروع فعالیت حرفه ای فیلیپ نایت

فیلیپ بعد از سپری شدن زمان  بسیار کوتاهی پس از فارغ التحصیلی اش تصمیم گرفت ایده ی خودش را اجرا کند.و به همین دلیل  به کشور ژاپن سفر کرد و از نزدیک از کارخانه ی «اونیتساکا تایگر»  که عرضه کننده ی کتانی در کشور ژاپن بود بازدید کرد و با تایگر که مدیر اجرایی شرکت  بود به بحث و تبادل نظر پرداخت.

زندگینامه هاروکی موراکامی مشهورترین نویسنده ژاپنی که زندگی اش را از صفر شروع کرد
بخوانید

زمانی که تایگر از فیلیپ دررابطه با شرکتش پرسید، نخستین جوابی که به ذهنش رسید را به زبان آورد. فیلیپ خود را رئیس کارخانه ی Blue Ribbon Sport معرفی کرد در حالی که این کارخانه اصلا وجود خارجی نداشت و آن  فقط در ذهن فیلیپ شکل گرفته شده بود.

نایت مدیران اجرایی کارخانه ی تایگر را قانع کرد که آن ها می توانند از طریق شرکت آن ها محصولاتشان را به کشورآمریکا عرضه کنند. او موفق شد  شرکت تایگر را قانع سازد که برای او نمونه ی کار بفرستند تا  فیلیپ  بتواند آن ها را به همکاران خودش نشان دهد و اگر آن ها تائید کردند سفارش ها  قبول شود.

تاسیس شرکت Blue Ribbon Sport

فیلیپ پس از آن که  از کشور ژاپن به آمریکا بازگشت هزینه ی تمام نمونه کارها را از پدرش قرض کرد و حتی چند جفت کفش را برای «بیل باورمن» ارسال کرد. بیل فورا پذیرفت که با فیلیپ شریک شود. باورمن و فیلیپ هرکدام به صورت جداگانه  500 دلار سرمایه وسط گذاشتند و  توانستند شرکت Blue Ribbon Sport را به صورت  رسمی احداث کنند.

کار شرکت بلو ریبونز با سفارش 200 جفت کفش از تایگر آغاز شد. فیلیپ اوایل فروش این کفش ها در پشت ماشین شخصی خود آغازکرد.

راه اندازی خط تولید نایک

راه اندازی خط تولید نایک
راه اندازی خط تولید نایک

در ابتدای سال 1970 فروش شرکت به سه میلیون دلار افزایش یافت. در همین زمان بود که فیلیپ از کارخانه ی تایگر جدا شد تا بتواند کفش های خودش را طراحی کند . سال 1972 شرکت بلو ریبونز نخستین خط تولید کفش خودش را با نام «نایک» راه اندازی کرد.

 اسم این برند، از اسم خدای پیروزی در فرهنگ یونان باستان برآمده شده است.و در آن زمان طراحی لوگو شرکت نایک را به عهده یک دانشجوی رشته ی هنر سپردند و او بابت طراحی آن لوگو مبلغ 35 دلار از فیلیپ دریافت کرد.

و فیلیپ آنچنان  در کسب و کار خودش به موفقیت رسید که در مدت کمتر از ده سال صنعت تولید کفش ورزشی را به دست گرفت و توانست برند نایک را به یکی از موفق ترین و مشهور ترین برندهای دنیا تبدیل کند.

شیوه تجارت فیلیپ نایت

شیوه تجارت فیلیپ نایت
شیوه تجارت فیلیپ نایت

شیوه ی تجارت فیلیپ نایت خیلی ساده بود. زیرا به جای استفاده کردن از تبلیغات مختلف که خیلی از آن ها متنفر بود کفش های تولیدی کارخانه خود را به ورزشکاران معروف و سرشناس می داد تا در مسابقات خود از آن ها استفاده کنند.و در تابستان همان سال المپیک ورزش های میدانی در شهر او برگزار می شد و جالب است بدانید مربی تیم آمریکا کسی نبود  جز بیل باورمن شریک خود فیلیپ!

موفقیت به توان اعتماد به نفس
بخوانید

فیلیپ نایت از این فرصت نهایت استفاده را کرد. و کفش های خودش را به ورزشکاران برتر و ماهر تیم هدیه کرد به این دلیل که وقتی مسابقات المپیک از تلویزیون های ملی نمایش داده می شود، کفش های نایک به چشم بخورد.

همان گونه که نایت تصور می کرد ، ورزشکاران نقش فراوانی در به  فروش رسیدن کفش های نایت داشتند. به طور مثال جان مکنرو که یکی از قهرمانان ورزش تنیس بود پس از آنکه در یکی از مسابقه ها مچ پای او دچار آسیب شد، او از یک مدل کفش نایک استفاده کرد که مچ پا را به خوبی می پوشاند.

 و موضوع جالب این بود که بعد از این اتفاق فروش آن مدل از کفش نایک، از 10 هزار جفت به یک میلیون جفت رسید. و به این علت بود که فروش کفش نایک روز به روز افزایش یافت . چرا که بسیاری از مردم دوست داشتند کفش هایی را بپوشند که بهترین و معروفترین ورزشکاران آن ها  را به پا می کردند .

و از نکات قابل توجه این است که کارخانه ی نایک در همه ی مدت زمان فعالیتش فقظ یک شکست را تجربه کرده، آن هم به این علت بود که آن چنان بر روی ورزش های سنگین و بی هوازی تمرکز کرده بود که ورزش های ایروبیک را از یاد برده بود. همین زمان بود که کارخانه ی ریبوک نیز از این غفلت سواستفاده کرد و از گوی سبقت را از نایک ربود.

علت کم شدن فروش نایک در سال های 1986 و سال 1987 

در سال های 1986 و سال 1987 فروش نایک 18 درصد کم تر شد . و فلیپ فهمید با وجود این که ورزشکاران مشهور و حرفه ای به محصولات نایک بسیار علاقه مند هستند، اما عده ای دیگر از مشتریان خیلی بیشتر به ظاهر کفش  توجه می کنند تا کیفیتش. به همین علت نایک، محصول جدید خودش را به اسم «کفش چند کاره ی اِیر» روانه ی بازار کرد!

 شاید نشود این مدل را به عنوان انقلاب در تولید کفش دانست ، اما قطعا فروش نایک را خیلی متحول کرد تا جایی که توانست ریبوک را از سر راه خود بردارد. و اکنون نیز نایک همیشه  در صدر جدول تولید کنندگان قرار دارد.

فلیپ نایت نیز امروزه  در حدود 80 سال سن دارد ، او یکی از بزرگ ترین صاحبان کارخانجات دنیا به شمار می رود. او در سال 2018  در مجله ی نایت فوربز به عنوان بیست و هشتمین فرد ثروتمند دنیا  به همه معرفی شد.

ارزش دارایی فیلیپ نایت امروزه در حدوده 30 میلیارد دلار تخمین زده شده است. جالب است بدانید او مالک یک شرکت فیلم سازی با نام  motin laika می باشد.

برچسب ها

شقایق معین نژاد

به زندگینامه افراد موفق در سرتاسر دنیا و رازهای رسیدن آن ها به هدفشان علاقه مندم و مایلم نگرش ها و استراتژیهای مهم موفقیتی اونها رو با بقیه به اشتراک بذارم .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + 13 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن