هویت برند (Brand Identity) چیست و چطور آنرا بسازیم؟

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۲
آخرین بروزرسانی: ۲۹ خرداد, ۱۴۰۲
هویت برند

یکی از مهم‌ترین بحث‌ها در برندینگ ، هویت برند یا Brand Identity است. در خصوص هویت برند سوء تفاهم‌های بسیار زیادی وجود دارد و نظرات در خصوص این مفهوم متفاوت است. بسیاری بر این باور هستند که هویت برند و لوگوی شرکت یکسان است، اما این موضوع به هیچ عنوان صحیح نیست.

به‌طور کلی لوگوی هر شرکت نماد آن کسب و کار است، اما لوگوی یک شرکت کلیت یک برند نیست، بلکه تنها بخش کوچکی از برندینگ و هویت یک برند است. امروزه در بازار کسب و کارهای بسیار زیادی وجود دارد که هر کدام از آن‌ها در تلاش هستند تا سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهند و درآمد خود را افزایش دهند، این موضوع کار را برای شما به شدت سخت خواهد کرد.

در چنین فضایی که رقابت‌ بین کسب و کارها بسیار شدید است، داشتن هویت برند منسجم شما را از دیگر رقبا متمایز می‌کند. در این مقاله قصد داریم تا در خصوص هویت برند به‌طور کامل صحبت کنیم. در ابتدا به شما می‌گوییم که هویت برند چیست، چرا مهم است و چگونه می‌توانید یک هویت برند اصولی پیاده سازی کنید.

پخش ویدیو
کتاب نقشه فروش
کتاب نقشه فروش

فهرست مطالب

هویت برند چیست؟

به‌طور کلی همان‌طور که ظاهر و هویت شخصی شما، شما را از دیگر افراد متمایز می‌کند، هویت برند شرکت شما را از سایر شرکت‌ها متمایز می‌کند. هویت برند عبارت است از نحوه ارتباط مشتری با محصول شما، اجزای بصری (مانند لوگو، رنگ و ..) و آن چیزی که شما می‌خواهید مردم در هنگام برقراری ارتباط با محصولات شرکت شما احساس کنند.

به‌طور کلی می‌توان گفت: هویت برند آن چیزی است که شما می‌گویید و به آن ایمان دارید.

هویت برند به مشتری این اجازه را می‌دهد تا برند شما را به‌ خاطر بسپارد و شما را از سایر کسب و کارها تمیز کنند. برای داشتن مشتری‌های وفادار و در نتیجه افزایش درآمد، شما راهی بجز داشتن یک هویت برند قوی ندارید.

بسیاری از شرکت‌ها برای تاب آوردن در دنیای رقابت به سراغ محصولات مختلف می‌روند و مدام محصولات جدید را با برند خود به بازار عرضه می‌کنند که معمولا با شکست هم روبه‌رو خواهند شد. این شرکت‌ها به جای تولید محصولات مختلف می‌توانند با تمرکز بر روی هویت برند، موقعیت مناسبی برای شرکت خود در بازار به‌وجود آورند.

 شاید کمی گیج شده باشید، اجازه دهید تا با یک مثال این موضوع را روشن‌تر کنیم. همه ما کوکاکولا نوشیده‌ایم، اما آیا شما بدون دلیل از بین چند مارک نوشابه‌ای که در یخچال هر فروشگاه وجود دارد، کوکا را انتخاب می‌کنید؟ قطعا اینگونه نیست، این هویت برند کوکاکولا است که او را سایر رقبا متمایز می‌کند.

با شنیدن نام کوکاکولا در این مقاله ناخودآگاه تصویر معروف لوگوی کوکاکولا در ذهن شما ثبت نشد؟ رنگ قرمز برند کوکا برای ثانیه‌ای از جلوی چشم شما رد نشد؟ این‌ها همه به هویت برند کوکاکولا است.

تعریف هویت برند

چرا هویت برند مهم است؟

همان‌طور که در بالا اشاره شد، هویت یک برند تجسم کلیه فعالیت‌ها و عناصر برند و شرکت شما است. برندها در ذهن مشتری می‌مانند و در قلب آن‌ها زندگی می‌کنند. مهم نیست یک شرکت خانوادگی داشته باشید یا یک مجموعه‌ی چند صد نفره، بدون هویت برند کار شما در بازار رقابت سخت و غیر ممکن خواهد بود.

به‌طور کلی سرنوشت شرکت شما با هویت برند گره خورده است. شاید فکر کنید که این صحبت‌ها اغراق آمیز است اما هویت برند به همین اندازه مهم است، می‌گویید نه! فقط 3 دلیل اهمیت هویت برند که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است را مطالعه کنید.

  1. در عصر حاضر هر شخص برای خرید با انتخاب‌های بسیار زیادی روبه‌رو است، اما وقت کمی دارند. زمانیکه شما وقت کافی نداشته باشید، با محصولاتی ارتباط برقرار می‌کنید که هویتی از آن‌ها در ذهن و یاد شما مانده باشد.
  2. معمولا مشتری‌ها با برندها ارتباط برقرار نمی‌کنند، بلکه با هویت و شخصیت برند است که ارتباط برقرار می‌کنند و این شما هستید که هویت یک برند را شکل می‌دهید. پس ساخت برند به معنی ساخت هویت برند و برقراری ارتباط با مخاطب‌ها است. البته به یاد داشته باید که برقراری ارتباط با مشتری فرایند طولانی مدت است و مشتری ممکن است بعد از ارتباط تنها شما را در لیست خود قرار دهد و خریدی را ثبت نکند.
  3. عصر امروز عصر هویت است و عصر “چه چیزی” دیگر گذشته است. در دهه‌ اول قرن بیستم مشتری‌ها بر کالا و محصول تمرکز می‌کردند اما از بعد از آن مشتری از شما می‌خواهد که خود را به او معرفی کنید، این دقیقا همان هویت برند است که بسیاری از شرکت‌ها نسبت به آن کم اهمیت هستند. ممکن است یک برند بسیار معروف و شناخته شده باشد، اما هویت برند مشخص و خوبی نداشته باشد.
دکتر احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
پادکست فکرانه - برند شخصی

چگونه هویت برند بسازیم؟ (طراحی هویت برند)

قبل از اینکه بخواهید به سراغ طراحی هویت برند خود بروید، باید خودتان را به خوبی بشناسید. به‌طور کامل ارزش‌ها، هدف، شخصیت برند، ویژگی‌های منحصر به فرد شرکت و صدای برند خود را بشناسید، در واقع این موارد هستند که هویت یک برند را شکل می‌دهند. پس قبل از اینکه به سراغ ساخت هویت برند خود بروید، موارد ذکر شده را مشخص کنید.

اکنون که تکلیف موارد ذکر شده را روشن کردید، نوبت به ساخت هویت برند رسیده است، در ادامه گام به گام به شما آموزش می‌دهیم که چطور هویت برند خود را خلق کنید:

چطور هویت برند خلق کنیم

گام اول هویت برند: در خصوص نیازهای مشتری و عملکرد رقبا به خوبی تحقیق کنید

اولین قدم برای ساخت یک هویت برند، تحقیقات بازاری است. قبل از هر چیزی باید موارد ذیل را برای خود مشخص کنید.

  1. حتما می‌دانید که افراد مختلف نیازهای مختلف دارند و شما نمی‌توانید محصولی متناسب برای همه اقشار جامعه به بازار عرضه کنید. شما باید بازار هدف و مخاطب‌های خود را مشخص کنید و نیازهای آن‌ها را به خوبی درک کنید.
  2. ویژگی‌های منحصر به فرد شرکت خود را مشخص کنید و امتیازهای که شما را نسبت به سایر رقبا متمایز می‌کند را به خوبی بشناسید، این موضوع برای توسعه برند شما ضروری است.
  3. همیشه اهداف و ماموریت برند خود را به‌طور کامل توصیف کنید. هرچقدر که در خصوص اهداف شرکت خود بیشتر بدانید، برند قوی‌تری خواهید ساخت. برای مثال شرکتی که ادعا می‌کند حامی محیط زیست است، نمی‌تواند محصولی عرضه کند که قابل بازیافت نیست.
  4. در هنگام ساخت تصویر برند به دنبال شخصیت مناسب باشید. از رنگ‌های مناسب و سایر عناصر بصری برای انتقال هویت برند خود به مخاطب‌ها استفاده کنید.

گام دوم هویت برند: طراحی لوگوی زیبا و جذاب

در ابتدای مقاله اشاره شد که هویت برند به معنی لوگوی برند نیست، و لوگو به تنهایی هویت یک برند را شکل نمی‌دهد اما برای ثبت یک برند، لوگو بسیار حیاتی است. لوگوی شما در همه‌جا (تبلیغات، کارت ویزیت، وب سایت، شبکه اجتماعی و ..) وجود دارد و شناخته‌ترین بخش هر برند است.

لوگو در واقع چهره برند شما است (همان‌گونه که ناخودآگاه و با شنیدن نام اپل تصویر یک سیب گاز زده در ذهن شما تداعی شد). لوگوی شرکت شما می‌تواند تمامی اهداف و مقاصد شما را متجلی کند، پس لازم است که لوگوی یک نام تجاری چیزی فراتر از یک تصویر جذاب و جالب باشد.

استاد احمد محمدی
مشتریان با کسانی تجارت می‌کنند که آنها را می‌شناسند، دوست دارند و به آنها اعتماد دارند.
استاد احمد محمدی

گام سوم هویت برند: ایجاد یک زبان واحد برای برقرای ارتباط با مشتری‌ها، تبلیغات و حضور در شبکه‌های مجازی

بعد از اینکه برند خود را ساختید و تمامی مراحل برای توسعه هویت برند خود را قدم به قدم انجام دادید، نوبت به آن رسیده است تا آن را منتشر کنید. کیفیت محتواهای که شما تولید می‌کنید در واقع معرف برند، بازاریاب و فروشنده‌ شما است، پس تک تک کلماتی که شما در محتواها از آن استفاده می‌کنید باید برند شما را منعکس کنند.

  1. محتوای باکیفیت برند عالی می‌سازد و محتواهای کسل کننده یک برند خسته کننده را می‌سازند.
  2. مردم عاشق داستان هستند از داستان‌هایی استفاده کنید که احساسات آن‌ها را برانگیزد. در واقع یک هویت برند قوی باعث می‌شود تا مشتری‌ها با شما ارتباط عاطفی برقرار کنند.
  3. مهم نیست شما تبلیغات خود را به روش سنتی انجام می‌دهید یا دیجیتالی، مهمترین و کارآمدترین روش برای معرفی برند شما تبلیغات است. از تبلیغات برای معرفی برند و جذب مشتری بیشتر استفاده کنید. برای آشنایی بیشتر با نحوه تبلیغات میتوانید مقاله چطور تبلیغات کنیم رو مطالعه کنید.
  4. شبکه‌های اجتماعی را دست کم نگیرید، امروزه یکی از روش‌های مهم و کارآمد برقراری ارتباط با مشتری‌ها و مصرف کنندگان، شبکه‌های مختلف مجازی است. پلتفرم‌های بسیار زیادی وجود دارد که شما می‌توانید از طریق آن‌ها هویت برند خود را تقویت کنید. در شبکه‌های اجتماعی پاسخگوی مشتری‌های خود باشید (مخصوصا زمانیکه پای نقد و شکایت در میان است) با این روش محبوبیت برند خود را چندین برابر خواهید کرد.

گام چهارم هویت برند: از موارد ذیل دوری کنید

موارد ذیل باعث ایجاد شکست در ساخت هویت برند خواهد شد از آن‌ها دوری کنید:

  1. به هیچ عنوان برای مخاطبان خود پیام‌های متنی نامشخص ارسال نکنید، حتما هدف خود را مشخص کنید. به این نکته توجه کنید که ممکن است موضوعی برای شما کاملا روشن و واضح باشد اما این موضوع به این معنی نیست که برای مشتری‌ها و مخاطب‌ها هم واضح باشد. پس تا جایی که امکان دارد، پیام‌های خود را مختصر و ساده ارسال کنید.
  2. عملکرد رقبا را زیر نظر داشته باشید، اما هرگز از آن‌ها تقلید نکنید. زمانیکه شما کاملا از رقبای خود تقلید می‌کنید از ارزش و هویت برند شما کاسته شده و اعتماد خود را خدشه‌دار خواهید کرد.
  3. اگر از رنگ‌ها، فونت‌ها، موضوعات و .. یکسانی استفاده می‌کنید به هیچ عنوان آن‌ها را تغییر ندهید.

گام آخر هویت برند: برای حفظ هویت برند عملکرد خود را مدام مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دهید

شما بدون بررسی عملکرد خود قادر نخواهید بود که تاثیرات مثبت و منفی فعالیت‌های خود را تشخیص دهید. به‌طور ماهانه عملکرد خود را مورد ارزیابی قرار دهید و سعی کنید تا نکات منفی موجود در کسب و کار خود را از بین ببرید. از بین بردن نقاط ضعف از طرف مشتری‌ها مورد استقبال قرار می‌گیرد و تصویر مناسبی از هویت برند شما در ذهن آن‌ها ثبت خواهد شد.

مثال‌هایی از هویت برند در برندهای مشهور دنیا

اجازه دهید تا با هم هویت چند برند معروف و معتبر دنیا را بررسی کنیم.

– کوکاکولا Coca-Cola:

کسی را می‌شناسید که نام کوکاکولا را نشنیده باشد؟ وقتی نام کوکاکولا را می‌شنوید به احتمال زیاد لوگوی آن را به خاطر خواهید آورد. همچنین این امکان وجود دارد به رنگ قرمز، خرس قطبی یا هر چیز دیگری فکر کنید.

هویت برند کوکاکولا

در تصویر بالا لوگوی کوکاکولا را مشاهده می‌کنید، اجازه دهید تا نکات هویت برند کوکاکولا را با هم بررسی کنیم:

  • رنگ قرمزی که نام شرکت بر روی آن هک شده است، باعث تقویت حس اعتماد به نفس در افراد خواهد شد. نوشته‌ای که بر روی آن هک شده است، در ذهن افراد حس لذت را تداعی می کند.
  • شکل لوگوی کوکاکولا کاملا منحصر به فرد است، کوکا خواسته است تا با اینکار به مخاطب‌های خود این احساس را القا کند که برای ساخت این شرکت و لوگو نیازی به الگو برداری از هیچ شرکت دیگری ندارد و تنها به توانایی‌های خود متکی است.

– مک دونالد McDonald’s:

هویت برند مک دونالد

حتما می‌دانید که مک دونالد یک شرکت زنجیره‌ای مواد غذایی در ایالات متحده است که با همبرگر و طاق طلایی‌اش در جهان شناخته می‌شود. بدون تردید می‌توان گفت که مک دونالد یکی از شناخته‌ترین برندهای موجود در تمام دنیاست، کلید هویت برند مک دونالد سادگی است. طراحی ساده با رنگ‌های قرمز و زرد حس صمیمیت را به مخاطبان القا می‌کند.

بیشتر بخوانید: زندگینامه ری کراک موسس مک دونالد

سخن پایانی

در این مقاله در ابتدا به شما گفتیم که هویت برند چیست و چه اهمیتی دارد و در نهایت به شما مراحل ساخت هویت برند را قدم به قدم توضیح دادیم. برای تبدیل شدن به یک برند باید از قالب، رنگ، تصاویر و زبان برند درست استفاده کنید، شاید این موضوع کمی سخت باشد اما ارزشش را دارد.

زمانیکه مشتری‌ها و مصرف کنندگان بدون دیدن نام شما و تنها از طریق لوگو فورا شما را تشخیص می‌دهند، این به این معنی است که شما به بیش از یک نام و برند تبدیل شده‌اید.

5/5 - (32 امتیاز)

سوالات متداول

هویت برند عبارت است از نحوه ارتباط مشتری با محصول شما، اجزای بصری (مانند لوگو، رنگ و ..) و آن چیزی که شما می‌خواهید مردم در هنگام برقراری ارتباط با محصولات شرکت شما احساس کنند.
هویت برند، ذهنیت یک برند را برای مشتری ها می سازد و از آنجاییکه مشتری براساس ذهنیت محصولی را میخرد، دانستن هویت برند و نحوه ساخت آن برای یک برند کسب و کار مهم است.
ساخت هویت برند در 5 مرحله عبارت است از : 1) شناخت نیازهای مشتریان 2) طراحی لوگو زیبا و جذاب 3) زبان واحد برای حضور در تبلیغات 4) شناخت عوامل شکست هویت برند 5) نظارت دائمی بر عملکرد برند
درسنامه برندینگ

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی