خلاصه کتاب « مدیریت استراتژیک برند» نوشته کوین لین کلر

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۳۰ خرداد, ۱۳۹۸
آخرین بروزرسانی: ۲۷ تیر, ۱۴۰۲
خلاصه کتاب « مدیریت استراتژیک برند» نوشته کوین لین کلر

این کتاب که در دنیا به «انجیل برند» شهرت دارد، کلر دیدگاه‌هایی را مطرح می‌کند در خصوص این که چگونه با ایجاد، اندازه‌گیری و مدیریت دارایی‌های برند، به تدوین استراتژی‌هایی سودآور برای برند بپردازیم. کتاب «مدیریت استراتژیک برند» در بسیاری از دانشگاه‌ها و مدارس کسب‌وکار، به عنوان کتاب مرجع شناخته شده و از کامل‌ترین منابع موجود برای شناخت برند و موضوعات پیرامون این مفهوم است.

چه عواملی به شکل گیری ارزش ویژه برند منجر می‌شوند؟ بازاریابان چگونه می‌توانند این ارزش را ایجاد کنند؟ ارزش ویژه برند از دیدگاه مشتری زمانی رخ می‌دهد که مصرف‌کننده به سطح بالایی از آگاهی و آشنایی با برند دست یافته باشد و تداعیات قدرتمند، مطلوب و منحصربه‌فردی را از آن در حافظه خود داشته باشد. در برخی از موارد، آگاهی از برند برای ایجاد واکنش‌های مثبت و مطلوب در مصرف‌کننده به تنهایی کافی نیست.

اگرچه ممکن است در اتخاذ تصمیمات با میزان درگیری ذهنی اندک، آشنایی با برند برانتخاب تاثیر بگذارد، با این حال در بسیاری از موارد قدرت، مطلوبیت و منحصربه‌فرد بودن تداعیات برند نقش حساسی را در تعیین واکنش‌های متمایز نسبت به آن برند (که ارزش ویژه‌ی برند را می‌آفرینند) بازی می‌کند. اگر مشتری‌ها، برند را فقط به‌عنوان نماینده یک محصول یا یک رده خدمت در نظر بگیرند، واکنش‌هایی که نسبت به آن ارائه می‌دهند، با محصول بی‌نام و نشان مشابه است.

در این مقاله آکادمی بازار به خلاصه کتاب مدیریت استراتژیک برند نوشته کوین لین کلر که درباره برندینگ و برندسازی است پرداخته ایم با ما همراه باشید.

کتاب سفر به معدن درون
کتاب سفر به معدن درون

فهرست مطالب

خلاصه کتاب مدیریت استراتژیک برند نوشته کوین لین کلر

مدیریت استراتژیک برند کتابی با جزئیات بسیار درباره برندسازی است که کتاب‌های کمی تا امروز به این موضوع پرداخته‌اند. این کتاب نوشته استاد بزرگ برندسازی کوین لین کلر است و در آن به اصول و جزئیات مدل ابداعی خود یعنی ارزش برند شخصی از دیدگاه مشتری (CBBE) می‌پردازد. از این کتاب به عنوان انجیل برند در میان حرفه‌ای این شغل یاد می‌شود.

کتاب مدیریت استراتژیک برند تا حدودی از بازار ایران دور است اما مفاهیمی که مورد استفاده قرار گرفته است می‌تواند چارچوبی خوب به ما برای فکر کردن در مورد برند بدهد. برای مطالعه خلاصه‌ای از کتاب مدیریت استراتژیک برند با آکادمی بازار همراه باشید.

بخش اول: معرفی چشم اندازهای نوین در مدیریت استراتژیک برند

بخش اول: معرفی چشم اندازهای نوین در مدیریت استراتژیک برند

نویسنده به بیان مفاهیم پایه‌ای و اصلی برندینگ می‌پردازد و تئوری کلی برندسازی و هدف آن را مطرح می‌کند. همچنین در این قسمت داستان‌‌های جالب درباره اشتباهات و موفقیت‌های طرح‌های بزرگ برندسازی دنیا مطالعه می‌کنید. کوین کلر در این بخش نقش و قدرت برندها را به شکل زیر تقسیم بندی می‌کند.

دیدگاه مصرف کننده: شناسایی کردن منشا و سازنده محصول، قراردادن مسئولیت‌ها روی دوش سازنده، کم کردن ریسک‌ها و مخاطرات، کاهش هزینه‌های جست و جو، تعهد و ایجاد نزدیکی با سازنده محصول قلمداد شدن به عنوان ابزاری نمادین، نشانگر کیفیت.

 دیدگاه تولید کننده: ابراز شناسایی و معرفی آن با هدف ساده سازی و فرآیندهای داد و ستد، ابزار حفظ حقوق مالکیت معنوی و خصوصیات منحصر به فرد آن، نشانگر سطح کیفی برای مشتریان راضی، ابزار نزدیکی میان محصول و تداعی‌های مثبت و منحصربه فرد در ذهن مصرف کننده منشا مزیت رقابتی.

بخش دوم: شناسایی و تثبیت جایگاه و ارزش های برند

در بخش دوم کتاب مدیریت استراتژیک برند نویسنده چارچوب مدل CBBE را شرح می‌کند و شیوه شناسایی و تثبیت جایگاه موثر در برند را بسط می‌دهد. به صورت کلی مدل CBBE به ما می‌گوید که قدرت برند در پس آموخته‌های، احساسات، دید‌ه‌ها، شنیده‌ها و تجربه‌های مشتری از برند پنهان شده است. به عبارت دیگر قدرت برند ریشه در ذهن مشتری‌ها دارد.

مشتری‌ها تجربه‌های خوبی را از محصولات، خدمات و سایر برنامه‌های بازاریابی کسب می‌کنند، به گونه‌ای که در ذهن آن‌ها افکار، احساسات، تصورات، باورها، نگرش‌ها و اعتقاداتی مطلوبی از برند به وجود می‌آید.

یکی از نقاط ضعفی که در این بخش با آن رو‌به‌رو می‌شویم این است که نویسنده به شرح مفاهیم مدل پرداخته و بطور خلاصه به این موضوع پرداخته است که چگونه این مفاهیم را در برند ایجاد کنیم. البته اگر با انصاف باشیم سرنخ‌هایی داده شده است که چه مسیری باید پیموده شود اما همانطور که گفته شد مبهم است.

بخش سوم: برنامه ریزی و پیاده سازی برنامه های بازاریابی برند

بخش سوم این کتاب نیاز به درک کاملی از دو بخش گذشته دارد و نمی‌توان بدون مطالعه و فراگیری آن‌ها بخش سوم را آغاز کرد. در این بخش لین کلر شاخص‌های مناسبی را به ما می‌دهد تا بهترین مسیر برای بهترین بخشی که برند بتواند در آن بهتر و پر قدرت‌تر عمل کند به ما می‌دهد.

استاد احمد محمدی
اگر در باغچه زندگی‌ات بذر مهارت بکاری، به‌زودی گلستانی می‌شوی که بوی عطرش، معطر می‌کند فرداهایت را.
استاد احمد محمدی

بخش سوم کتاب تمرکز بیشتری بر هویت بیرونی برند مثل: انتخاب اسم، لوگو، رنگ سازمانی، بسته بندی، شعار برند، صدای برند و … دارد اینکه نویسنده این بخش را در انتهای کتاب آورده است این پیام را می‌دهد که قبل از تدوین هویت باطنی نباید به این مفاهیم پرداخت به دلیل اینکه برند در اصل عملی کردن هویت باطنی در نقاط اتصال است.

معرفی کوین لین کلر

معرفی کوین لین کلر

کوین لین کلر در ۲۳ روئن سال ۱۹۵۶ پتولد شد. او استاد بازاریابی دانشکده کسب و کار تاک (Tuck) در کالج دارتموث است. دلیل اصلی شهرت او به دلیل نگارش کتاب «مدیریت استراتژیک برند» است که از کتاب‌های پراستفاده در زمین مدیریت برند است. این کتاب بر «چگونگی» و «چرایی» مدیریت برند تمرکز می‌کند. او تحقیقات خود را در مجله بازاریابی، مجله تحقیقات بازاریابی و مجله تحقیقات مصرف کننده انتشار داده است.

کلر قبلا عضو هیئت علمی دانشکده کسب و کار دانشگاه استنفورد، دانشگاه کالیفرنیا در برکلی و دانشگاه کارولینای شمالی در چپل هیل بود. او همچنین به عنوان استاد مهمان در دانشگاه دوک و دانشکده تحصیلات تکمیلی مدیریت استرالیا حضور پیدا کرد. او فارغ التحصیل دانشگاه کرنل، دانشگاه کارنگی ملون و دانشگاه دوک است.

در بخش خصوصی، کلر معمولا به عنوان مشاور برندسازی فعالیت می‌کند، در کنفرانس‌های صنعتی سخنرانی می‌کند و در مدیریت گروه راک کلیسا نیز همکاری دارد.

استاد احمد محمدی
استاد احمد محمدی
مدرس و مشاور عالی کسب وکار
پادکست فکرانه - نمایشگاه

مدیریت استراتژیک برند از آن کتاب‌های است که اگر مخاطب تجربه‌ای از فرآیند کلی بازاریابی و رفتار مصرف کننده داشته باشد در هنگام مطالعه کتاب به سوالات و مشکلاتش جواب داده می‌شود. به طور کلی مدیریت استراتژیک برند درک عمیقی از برندینگ به مخاطب می‌دهید اما لازم است برای بهره برداری کاربردی از آن این مفاهیم بومی سازی شود تا قابلیت اجرایی شدن در ایران را داشته باشد.

آکادمی بازار به شما پیشنهاد می‌کند در کنار مطالعه کتاب مدیریت استراتژیک برند از محصولات مفید و کاربردی کتاب صوتی که کمک زیادی به شما در این زمینه می‌‌کند بهره ببرید.

5/5 - (10 امتیاز)
درسنامه برندینگ

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی