معماری برند چیست؟ انتخاب بهترین شیوه برای ساخت یک برند

نویسنده: تیم تحریریه آکادمی بازار
انتشار: ۱ مرداد, ۱۴۰۰
آخرین بروزرسانی: ۲۷ تیر, ۱۴۰۲

آیا می‌دانید بهترین شیوه معماری برند چیست؟ انتخاب بهترین شیوه برای ساخت یک برند چیست؟ به سلسله مراتب برندها در یک شرکت معماری برند (ساخت یک برند) گفته می‌شود.

کتاب خلق برند برتر
کتاب خلق برند برتر

فهرست مطالب

معماری برند 

به سلسله مراتب برندها در یک شرکت بهترین شیوه معماری برند (ساخت یک برند شخصی) گفته می‌شود که نشانگر ارتباط شرکت مادر با شرکت‌های وابسته محصولات و خدمات است و باید منعکس‌کننده استراتژی بازاریابی شرکت باشد.

به منظور رشد و بازاریابی موثرتر ایجاد سازگاری، نظم بصری، کلامی، تفکر و نیت میان عناصر گوناگون شرکت از اهمیت بالایی برخوردار هستند شرکت‌ها با یکدیگر ادغام می‌شوند و شرکت‌ها و محصولات جدیدی را به وجود می‌آورند.

تصمیم‌های مربوط به برند سازی

تصمیم‌های مربوط به برندینگ و برند سازی، سیستم نام‌گذاری و بازاریابی بی‌نهایت پیچیده شده است. تصمیم‌گیرندگان به بررسی مفاهیم بازاریابی، حقوقی، هزینه و زمان اقدام می‌نمایند. نیاز به معماری ‎برند تنها محدود به ۱۰۰ شرکت برتر فورچون یا شرکت‌های انتفاعی نیست.

هر شرکت یا موسسه‌ در حال رشدی نیازمند ارزیابی این مطلب است که کدام استراتژی معماری برند رشد آینده‌ شرکت را تضمین خواهد نمود. بیشتر شرکت‌های بزرگ فروشنده‌ محصولات و خدمات دارای ترکیبی از استراتژی‌ها هستند.

اهمیت معماری برند

بهترین شیوه معماری برند (ساخت برند) واضح مدیران شرکت شما را که تولیدکننده‌ لوازم خانه هستند، متقاعد می‌کند که یک خط تولید لوازم آشپزخانه خارج از ماموریت شرکت شما نمی‌باشد. 

این کار تضمین می‌کند که لوگو رسمی شما با یک ایده‌ جدید از سمت یک مدیر تازه وارد شرکت‌تان که فکر می‌کند اگر از فرمت جدید یا مثلا اگر از رنگ قرمز استفاده کند بهتر است زیر سوال نمی‌رود.

این کار به شما این قدرت را می‌دهد که خط تولیدهای جدیدی را سازمان‌دهی یا معرفی کنید که کاملا با دیدگاه‌های مختلف برندتان هماهنگ است. پس می‌توانید از حقوق سهامداران موجود، روابط خرده ‌فروشی و وفاداری مشتریان‌تان بهره‌مند شوید.

یک معماری برند بی‌سامان

یک معماری برند بی‌سامان (معماری برندی که وجود ندارد) می‌تواند شما را مجبور به استفاده از سهام‌تان کند یا اینکه ارزش برندتان را در خطر قرار دهد.

مشاوره‌ بهترین شیوه معماری برند

شاید وقت آن رسیده است که از یک مشاوره‌ معماری برند استفاده نمایید اگر:

دارای برندی هستید که قصد دارد خط تولید خود را گسترش دهد.

خواهان آن هستید که برندی را ایجاد نمایید که نقشه‌های بزرگی در حال حاضر دارد اما نقشه‌های بزرگ‌تری برای آینده‌اش برنامه‌ریزی کرده است.

در حال خواندن این مقاله می‌باشید و به این نتیجه رسیده‌اید که معماری برندتان یا وجود ندارد یا خیلی به یکی از افراد شرکت‌تان وابسته است.

معماری برند یکپارچه

معماری برند (ساخت برند) یکپارچه با استفاده از یک برند اصلی، قوی و مجزا ایجاد می‌شود. انتخاب مشتریان بر اساس وفاداری به برند خواهد بود.

برای مصرف‌کننده شخصیت و تعهد برند از ویژگی‌ها و مزایای آن مهم‌تر است. در تعمیم‌های برند از هویت برند مادر و عوامل توصیفگر عمومی استفاده می‌شود.

(گوگل + گوگل مپس)، ( فدکس + فدکس اکسپرس )، (جی‌ای + جی‌ای هلث کیر)، ( ویرجین + ویرجین موبایل)، (ونگارد + ونگارد ای‌تی‌افز)

بهترین شیوه معماری برند تاییدشده

از طریق ایجاد سینرژی بازاریابی میان محصول بخش و برند مادر ایجاد می‌شود. محصول و بخش، توصیف روشنی در بازار دارند و از تداعیات ذهنی، تایید و شهرت برند مادر سود می‌برند.

(آی‌پاد + اپل)، (پولو + رالف لارن)، (اُراُ + نبیسکو)، (نوی سیلز + د یواس نیوی)

برند کثرت‌گرا

از طریق مجموعه‌ای از برندهای آشنا و مشهور در نزد مصرف‌کننده ایجاد می‌شود. 

ممکن است نام شرکت مادر برای مصرف‌کننده نامعلوم یا بی‌اهمیت باشد و تنها برای شرکت سرمایه‌گذار مشخص باشد. 

بسیاری از شرکت‌های مادر سیستمی را برای پشتیبانی از شرکت ایجاد کرده‌اند که سومین بخش می‌باشد.

وارتون (دانشگاه پنسیلوانیا)، خمیردندان سیگنال (یونیلیور)، شکلات گودیوا (سوپ کمپبل)، تانگ (کرفت فودز)، ریتزکارلتون (ماریوت)، پرسش‌های استراتژیک

استراتژی بهترین شیوه معماری برند شرکت

برای مشخص کردن استراتژی ساخت برند شرکت باید به پاسخ سوالاتی همچون سوالات زیر برسیم. پس از آن است که می‌توانیم معماری برند مناسب خود را انتخاب نماییم.

مزایای استفاده از نام شرکت مادر چیست؟ آیا جایگاه‌یابی واحد جدید ما باید متفاوت از شرکت مادر باشد؟ آیا برند سازی مشترک مشتریان را سردرگم می‌کند؟

استاد احمد محمدی
«پایان سندروم سطل‌های عرق»، به جای بیشتر کارکردن، هوشمندانه کار کن.
دکتر احمد محمدی

اگر نام تحت مالکیت رقیب باشد آن را تغییر دهیم یا بر اساس ارزش ویژه برند فعلی عمل کنیم؟ آیا اطمینان داریم شرکت مادر در جایگاه ثانویه خود نیز همیشه قابل رویت است؟ چگونه برند مالکیت جدید را می‌سازیم؟

فدکس نمونه‌ای از معماری برند یکپارچه است. این برنامه که توسط لاندوز اسوسییتز طراحی شده است از رنگ به منظور معرفی برندهای فرعی استفاده می‌کند.

برند سازی باید به شیوه‌های نوین امروزی و کاملا علمی و اصولی باشد

مدیریت یک کسب و کار و برند سازی باید به شیوه‌های نوین امروزی و کاملا علمی و اصولی انجام گیرد وگرنه بازدهی و فایده‌ای نخواهد داشت و حتی ممکن است منجر به ورشکستگی یک شرکت گردد.

پادکست - طراحی پرسونای مشتری

در مقاله فوق مفهومی که در علم بازاریابی برای توسعه و گسترش کسب و کارهای بزرگ و دارای شعبات متعدد به کار می‌رود یعنی معماری برند معرفی گردیده و انواع آن هم ذکر شده است که آشنایی و عمل به آن برای بازاریابان و صاحبان صنایع بزرگ بسیار حیاتی است.

5/5 - (21 امتیاز)
درسنامه برندینگ

مشتاق ارتباط با شما هستیم...

"نظرات ارزشمند خود را در پایین صفحه کامنت کنید"

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در تلگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

در اینستاگرام

بازار آکادمی را دنبال کنید !

آکادمی بازار لوگو
تیم تحریریه آکادمی بازار

این مقاله به کوشش تیم آکادمی بازار تولید شده است. ما امیدواریم که با تلاش خود، تاثیری در بهبود و توسعه مهارتهای فردی ، شغلی و کسب و کارشما داشته باشیم.

جهت اطلاع از جدیدترین مقالات ایمیل خود را با ما به اشتراک بگذارید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب مذاکره برای حقوق دلخواه
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب سفر به معدن درون
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب خلق برند برتر
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش
دریافت کتاب نقشه فروش

دوره جامع فن بیان

200 دقیقه آموزش رایگان

700,000 تومان

هدیه ویژه آکادمی بازار تقدیم به شما کاربرانی که برای ما "ارزشمند" هستید
سشقسی